CPS Academie
-
31 janExamentraining moderne vreemde talen
Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het MVT-examen leesvaardigheid. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
Wij bieden deze training ook aan op 27 maart 2023. -
31 janExamentraining Nederlands vmbo vervolg
Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op de verschillende onderdelen van het examen Nederlands. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor Nederlands.
-
09 febExamentraining Nederlands vmbo
Bereid als docent je leerlingen zo goed mogelijk voor op het Nederlands examen. Help ze de verschillende onderdelen van het examen (leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, samenvatten) goed aan te pakken tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
-
07 mrtExamentraining moderne vreemde talen vervolg
Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op het MVT-examen leesvaardigheid. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor een moderne vreemde taal.
-
08 mrtBegrijpend luisteren - begrijpend lezen: een doorgaande lijn
Je wilt het begrijpend leesonderwijs verbeteren. Op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten leer je hoe je dit in de praktijk kunt doen zonder een nieuwe methode te hoeven aanschaffen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van rijke teksten en formatieve opdrachten.
-
09 mrtMondelinge taalvaardigheid met Oracy
Leer je leerlingen effectiever communiceren door ze tijdens de lessen te laten oefenen met de vele aspecten van mondelinge taalvaardigheid. Zo leren ze bijvoorbeeld beter uit te leggen wat ze niet begrijpen, goed naar elkaar te luisteren en voor zichzelf op te komen.
-
13 mrtBeter leren formuleren door redeneren en argumenteren
Bereid je leerlingen beter voor op het vernieuwde examen Nederlands door ze te leren redeneren en functioneel te argumenteren. Leer ze op deze manier systematisch en kritisch te denken en uitgebreidere en beter geformuleerde antwoorden te geven.
-
15 mrtDifferentiëren is te leren!
Differentiëren in het onderwijs is makkelijker dan je denkt. In deze training krijg je theorie, werkvormen en ICT-tools en oefen je hiermee. Na afloop kun jij doelmatig differentiëren in je lessen.
-
15 mrtExamentraining Nederlands havo/vwo vervolg
De focus van deze training ligt in het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor het vak Nederlands.
-
16 mrtStudiedag Het onderwijs aan het jonge kind voor leidinggevenden
Als schoolleider of intern begeleider wil je jonge kinderen op jouw school zo goed mogelijk onderwijs bieden. In deze training krijg je handvatten voor een effectieve visie hierop. Ook leer je leerkrachten van groep 1 en 2 beter te begeleiden en monitoren. Door ze bijvoorbeeld de juiste vragen te stellen stimuleer je ze doelbewuster te handelen.
-
20 mrtExamentraining Nederlands havo/vwo
Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het Nederlands examen leesvaardigheid. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
-
24 mrtActiverende werkvormen en ICT in het talenonderwijs
Je wilt leerlingen actiever betrekken bij de les Nederlands of een moderne vreemde taal. In deze training leer je welke werkvormen en ICT-tools je hoe kunt toepassen bij de verschillende vaardigheden zoals luisteren en schrijven.
-
27 mrtExamentraining moderne vreemde talen
Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het MVT-examen leesvaardigheid. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
-
27 mrtFormatief toetsen in de les
Formatief toetsen helpt om meer zicht te krijgen op de voortgang van je leerlingen. Op basis hiervan kunnen jij en zij betere beslissingen nemen over het vervolg van het leerproces. Met formatief toetsen zorg je voor meer eigenaarschap bij leerlingen, hogere motivatie en betere resultaten.
-
28 mrtActief met woordenschat bij de vreemde talen
Hoe zorg je bij leerlingen voor de gewenste woordenschat zónder de vele vocabulairetoetsen en schriftelijke overhoringen van voorheen? Op welke manier zet je breindicactiek, activerende werkvormen en digitale tools hierbij in?
-
28 mrtTaalcoördinator module 1: Taalbeleid in de school
Als scholen merken dat voor veel leerlingen taal een struikelblok wordt voor leren en dat dit te herleiden valt uit tegenvallende leer- en examenprestaties, dan is het van belang dat de school aandacht gaat besteden aan taalbeleid bij alle vakken.
vervolg: Taalcoördinator module 2 -
30 mrt7 habits in 7 hours voor pedagogisch medewerkers en onderwijsassistenten
Kennismaking met de 7 habits, de 7 gewoonten, van Stephen Covey voor pedagogisch medewerkers en onderwijsassistenten. Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.
-
30 mrtLeergang taal-leesspecialist module 1 jonge kind (groep 1 t/m 3)
In de driedaagse module 1 gaan we dieper in op hoe je bij het jonge kind in de context van spel aandacht kan besteden aan de taalontwikkeling.
-
30 mrtLeergang taal-leesspecialist
In deze intensieve, zevendaagse leergang krijg je alle interventies en tools om een succesvolle leesspecialist te worden.
-
04 aprLeergang jongekindspecialist
Leer jonge kinderen van 2,5 tot 7 jaar nog beter begeleiden door spelend leren. Zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen in die fase waarin op dat vlak zo veel mogelijk is. Leer alles over ontwikkelingsgerichte ondersteuning en spelgeoriënteerd aanbod. En bovendien hoe je je collega’s hierin kunt coachen.
-
06 aprExamentraining moderne vreemde talen
Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het MVT-examen leesvaardigheid. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
-
14 aprDoelgericht werken met leerlijnen
Leer goede keuzes te maken in het aanbod en de didactiek voor taal en rekenen. Inzicht in de doorlopende leerlijnen en de passende perspectieven helpt jou en je school hierbij.
-
17 aprHoe schrijf ik een kort en krachtig taalbeleidsplan?
Je wilt een taalbeleidsplan opstellen, maar kunt daarbij wel wat hulp gebruiken. Wat moet erin? Hoe krijg je je collega's mee? Hoe zorg je dat het plan ook uitgevoerd wordt en niet in de la belandt?
-
20 aprTaal, tienerbrein, leren en lesgeven
Door kennis van het tienerbrein leer je hoe je de ontwikkeling daarvan stimuleert. Pas breinprincipes en breindidactiek toe in je lessen en help je leerlingen bij hun taalontwikkeling en leren in zijn algemeenheid.
-
10 meiBoekgesprekken met kleuters - online
Praktische tips voor het voeren van boekgesprekken met kleuters en ideeën hoe je ouders kunt meenemen in het voeren van boekgesprekken thuis.
-
11 meiBeter begrijpend lezen bij alle vakken
Beter begrijpend lezen maakt beter leren mogelijk. Leer hoe je je leerlingen helpt om vakteksten te doorgronden en beter en meer te leren.
-
23 meiActiverende werkvormen en ICT voor exacte vakken
Naar meer variatie en motivatie in de les.
-
25 meiExecutieve functies
Executieve functies zijn voorwaarden voor het leren en bepalen in hoge mate leersucces (groep 1 - 3). In deze training leer je deze functies bij jonge kinderen te stimuleren.
Nieuwe datum: 23 november 2023.
-
30 meiTaalcoördinator module 2: Taalbeleid in de klas
-
05 junGamificatie in de les
Gamificatie: het toepassen van spelprincipes en speeltechnieken in de les. Gamificatie biedt ook veel mogelijkheden voor differentiatie en kan bijdragen aan de motivatie van leerlingen.
-
07 junActief met woordenschat bij de vreemde talen
Hoe zorg je bij leerlingen voor de gewenste woordenschat zónder de vele vocabulairetoetsen en schriftelijke overhoringen van voorheen? Op welke manier zet je breindicactiek, activerende werkvormen en digitale tools hierbij in?
-
13 junStudiedag Het onderwijs aan het jonge kind voor leidinggevenden
Als schoolleider of intern begeleider kun je leerkrachten van groep 1 en 2 beter begeleiden en monitoren om opbrengstgericht te handelen door de juiste vragen te stellen.
-
13 sepDoelgericht werken met leerlijnen
-
14 sepLeergang taal-leesspecialist module 2 (groep 4 t/m 8)
In de vierdaagse module 2 ligt de focus op het taal-leesonderwijs in groep 4 t/m 8.
-
21 sepExamentraining Nederlands vmbo
Bereid als docent je leerlingen zo goed mogelijk voor op het Nederlands examen. Help ze de verschillende onderdelen van het examen (leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, samenvatten) goed aan te pakken tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
-
02 oktActief met woordenschat bij de vreemde talen
Hoe zorg je bij leerlingen voor de gewenste woordenschat zónder de vele vocabulairetoetsen en schriftelijke overhoringen van voorheen? Op welke manier zet je breindicactiek, activerende werkvormen en digitale tools hierbij in?
-
09 oktDifferentiëren is te leren!
Differentiëren in het onderwijs is makkelijker dan je denkt. In deze training krijg je theorie, werkvormen en ICT-tools en oefen je hiermee. Na afloop kun jij doelmatig differentiëren in je lessen.
-
09 oktExamentraining Nederlands havo/vwo
Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het Nederlands examen leesvaardigheid. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
-
30 oktFormatief toetsen in de les
Hoe krijg je zicht op de voortgang van al je leerlingen? Formatief toetsen vormt één van de schakels in dit proces.
-
03 novWerken met fonemisch bewustzijn
-
06 novExamentraining Nederlands havo/vwo vervolg
De focus van deze training ligt in het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor het vak Nederlands.
-
07 novActiverende werkvormen en ICT in het talenonderwijs
Je wilt leerlingen actiever betrekken bij de les Nederlands of een moderne vreemde taal. In deze training leer je welke werkvormen en ICT-tools je hoe kunt toepassen bij de verschillende vaardigheden zoals luisteren en schrijven.
-
08 novBegrijpend luisteren - begrijpend lezen: een doorgaande lijn
Je wilt het begrijpend leesonderwijs verbeteren. Op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten leer je hoe je dit in de praktijk kunt doen zonder een nieuwe methode te hoeven aanschaffen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van leesstrategieën en referentieniveaus.
-
10 novStudiedag Het onderwijs aan het jonge kind voor leidinggevenden
Als schoolleider of intern begeleider kun je leerkrachten van groep 1 en 2 beter begeleiden en monitoren om opbrengstgericht te handelen door de juiste vragen te stellen.
-
16 novHoe schrijf ik een kort en krachtig taalbeleidsplan?
Je wilt een taalbeleidsplan opstellen, maar kunt daarbij wel wat hulp gebruiken. Wat moet erin? Hoe krijg je je collega's mee? Hoe zorg je dat het plan ook uitgevoerd wordt en niet in de la belandt?
-
20 novBeter begrijpend lezen bij alle vakken
Bevorderen van leesbegrip door verdiepend lezen voortgezet onderwijs
-
23 novExecutieve functies
Executieve functies zijn voorwaarden voor het leren en bepalen in hoge mate leersucces (groep 1 - 3). In deze training leer je deze functies bij jonge kinderen te stimuleren.
-
23 novTaal, tienerbrein, leren en lesgeven
Door kennis van het tienerbrein leer je hoe je de ontwikkeling daarvan stimuleert. Pas breinprincipes en breindidactiek toe in je lessen en help je leerlingen bij hun taalontwikkeling en leren in zijn algemeenheid.
-
27 novExamentraining Nederlands vmbo
Bereid als docent je leerlingen zo goed mogelijk voor op het Nederlands examen. Help ze de verschillende onderdelen van het examen (leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, samenvatten) goed aan te pakken tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
-
29 novGamificatie in de les
Gamificatie: het toepassen van spelprincipes en speeltechnieken in de les. Gamificatie biedt ook veel mogelijkheden voor differentiatie en kan bijdragen aan de motivatie van leerlingen.
-
06 decExamentraining Nederlands vmbo vervolg
Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op de verschillende onderdelen van het examen Nederlands. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor Nederlands.
-
Incompany (alleen bij jou op school)ICT bij het vak Nederlands (alleen bij jou op school)
Leer verschillende tools kennen en gebruiken!
-
Incompany (alleen bij jou op school)Activerende en passende werkvormen (alleen bij jou op school)
Meer variatie en motivatie in de les!
-
Incompany (alleen bij jou op school)Activerende werkvormen en ICT voor M&M vakken (alleen bij jou op school)
Naar meer variatie en motivatie in de les.
-
Incompany (alleen bij jou op school)Differentiëren: verdiepen en verbreden (alleen bij jou op school)
Je wilt differentiëren nog beter in de vingers krijgen ….
-
Incompany (alleen bij jou op school)Optimale examentraining: vervolg voor alle vakken (alleen bij jou op school)
Bij deze training krijg je antwoord op hoe je de examentraining anders kunt vormgeven en hoe je je leerlingen gemotiveerd houdt tot de examens.
-
Incompany (alleen bij jou op school)Examentaaltraining (alleen bij jou op school)
In deze training verken je wat precies de taalproblemen zijn die spelen bij de examens.