Spring naar mobiele navigatie

CPS Academie

Feedback in de les

Feedback is essentieel voor het leren van leerlingen. Het geven van feedback zorgt echter niet automatisch voor betere leerprestaties. In veel lessen wordt feedback gegeven, maar niet alle leerlingen doen daar wat mee. Docenten nemen veel verantwoordelijkheid voor het geven van feedback en vinden het lastig om leerlingen elkaar of zichzelf feedback te laten geven.

Meer over deze training: start 2 juni
  1. 30 mei
    Pedagogisch coachen

    Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.

  2. 31 mei
    Activerende werkvormen en ICT in de talenles
    Amersfoort

    Ik wil leerlingen actiever betrekken bij mijn talenles, maar... Hoe doe ik dat? 

  3. 01 jun
    De mentor als coach
    Amersfoort

    Bijna elke docent is mentor. En hoewel dit een bijzondere, inspirerende en nuttige taak is, ervaren veel mentoren ook druk. Ook wordt van mentoren steeds vaker verwacht dat ze de leerlingen coachen. In deze training gaan we in op de coachvaardigheden als mentor.

  4. 18 aug
    Summerschool: Formatief toetsen in de les
    Amersfoort

    Hoe krijg je zicht op de voortgang van al je leerlingen? Formatief toetsen vormt één van de schakels in dit proces.

  5. 22 sep
    Differentiëren is te leren!
    Amersfoort

    Ontdek dat differentiëren makkelijker is dan jedenkt. Je krijgt alle bagage om doelmatig aan de slag te gaan!

  6. 26 sep
    Examentraining Moderne Vreemde Talen
    Amersfoort

    Bereid leerlingen zo goed mogelijk voor op het examen leesvaardigheid.

  7. 27 sep
    Ontwikkel je vaardigheden als startende mentor
    Amersfoort

    Hoewel het een mooie, inspirerende en nuttige taak is, ervaren veel mentoren deze taak toch als pittig. Zeker mentoren die deze taak nog maar net uitvoeren, omdat ze bijvoorbeeld net van de opleiding komen en/of zij-instromer zijn.

  8. 27 sep
    Pedagogisch coachen

    Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.

  9. 29 sep
    7 gewoonten in de studieloopbaanbegeleiding

    Je wilt als (studie)loopbaanbegeleider studenten voorbereiden op het nieuwe werken, leren en leven in de samenleving van nu en morgen. Je wilt hen steun bieden, in het ‘leren leren’, hun levens- en loopbaanvaardigheden versterken. Maar hoe doe je dat op een effectieve manier? Hoe kun je studenten beter begrijpen en begeleiden zodat zij klaar zijn voor de arbeidsmarkt van morgen? Waarin zij weerbaar en veerkrachtig zichzelf kunnen aanpassen aan de arbeidsmarkt van vandaag en morgen.

    Online training

  10. 04 okt
    Formatief toetsen in de les
    Amersfoort

    Hoe krijg je zicht op de voortgang van al je leerlingen? Formatief toetsen vormt één van de schakels in dit proces.

  11. 06 okt
    Actief met woordenschat bij de vreemde talen
    Amersfoort

    Op veel scholen wordt het aantal cijfertoetsen teruggebracht. Voor de vreemde talen stelt je dit voor een probleem: hoe zorg je ervoor dat je leerlingen woordenschat verwerven zónder de beruchte stok achter de deur van de vocabulairetoets of schriftelijke overhoring?

  12. 07 okt
    Werken met de 7 gewoonten (Covey) in de mentorles en vakprojecten vo
    Amersfoort

    Leerlingen leren werken met de 7 gewoonten van persoonlijk leiderschap: hoe doe je dat in de mentorles, bij projecten en schoolactiviteiten?

  13. 07 okt
    Begrijpend luisteren - begrijpend lezen: een doorgaande lijn
    Amersfoort

    Je krijgt tijdens deze studiedag inzicht in de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van begrijpend luisteren en lezen.

  14. 10 okt
    Taalcoördinator module 1: Taalbeleid in de school
    Amersfoort

    Als scholen merken dat voor veel leerlingen taal een struikelblok wordt voor leren en dat dit te herleiden valt uit tegenvallende leer- en examenprestaties, dan is het van belang dat de school aandacht gaat besteden aan taalbeleid bij alle vakken.

    vervolg: Taalcoördinator module 2

  15. 11 okt
    Examentraining Moderne Vreemde Talen vervolg
    Amersfoort

    De focus van deze training ligt op het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor een moderne vreemde taal.

  16. 02 nov
    Boekgesprekken met kleuters - online

    Praktische tips voor het voeren van boekgesprekken met kleuters en ideeën hoe je ouders kunt meenemen in het voeren van boekgesprekken thuis.

    Online training

  17. 03 nov
    Examentraining Nederlands havo/vwo
    Amersfoort

    Deze training biedt handvatten om leerlingen te helpen examenvragen gericht op lees- en argumentatievaardigheden goed te begrijpen en beter te beantwoorden.

  18. 04 nov
    Begrijpend luisteren: basis voor leesvaardigheid
    Amersfoort

    Begrijpend luisteren en modelen. Je hebt er veel over gehoord en bent er misschien al mee aan de slag gegaan. Maar waarom is begrijpend luisteren en modelen zo belangrijk en hoe zorg je ervoor dat het effectief wordt ingezet?

  19. 14 nov
    Taalcoördinator module 2: Taalbeleid in de klas
    Amersfoort

    Taal speelt een grote rol bij leren en ontwikkelen. Taal is immers voorwaarde, middel en doel bij leren.

  20. 16 nov
    De mentor als coach
    Amersfoort

    Bijna elke docent is mentor. En hoewel dit een bijzondere, inspirerende en nuttige taak is, ervaren veel mentoren ook druk. Ook wordt van mentoren steeds vaker verwacht dat ze de leerlingen coachen. In deze training gaan we in op de coachvaardigheden als mentor.

  21. 21 nov
    Activerende werkvormen en ICT in de talenles
    Amersfoort

    Ik wil leerlingen actiever betrekken bij mijn talenles, maar... Hoe doe ik dat? 

  22. 22 nov
    Examentraining Moderne Vreemde Talen
    Amersfoort

    Bereid leerlingen zo goed mogelijk voor op het examen leesvaardigheid.

  23. 23 nov
    Gamificatie in de les
    Amersfoort

    Gamificatie: het toepassen van spelprincipes en speeltechnieken in de les. Gamificatie biedt ook veel mogelijkheden voor differentiatie en kan bijdragen aan de motivatie van leerlingen.

  24. 24 nov
    Pedagogisch coachen

    Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.

  25. 28 nov
    Differentiëren is te leren! - Online
    Amersfoort

    Ontdek dat differentiëren makkelijker is dan je denkt. Je krijgt alle bagage om doelmatig aan de slag te gaan!

  26. 28 nov
    Hoe schrijf ik een kort en krachtig taalbeleidsplan?
    Amersfoort

    Een taalbeleidsplan opstellen, maar…

  27. 29 nov
    Beter begrijpend lezen bij alle vakken
    Amersfoort

    Bevorderen van leesbegrip door verdiepend lezen voortgezet onderwijs

  28. 02 dec
    Kansengelijkheid in het onderwijs
    Amersfoort

    Hebben sommige groepen leerlingen bij jou op school lagere resultaten dan andere groepen? Is het af en toe ingewikkeld om leerlingen te bereiken? Scholen krijgen in toenemende mate te maken met problemen van ongelijkheid. Dat leidt ertoe dat sommige groepen leerlingen niet naar vermogen leren en presteren.

  29. 06 dec
    Examentraining Nederlands vmbo
    Amersfoort

    Deze training biedt handvatten om leerlingen te helpen de verschillende onderdelen van het examen Nederlands (leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, samenvatten) goed aan te pakken.

  30. 09 dec
    Activerende werkvormen en ICT voor exacte vakken
    Amersfoort

    Naar meer variatie en motivatie in de les.

  31. 09 feb
    Taal, (puber)brein en lesgeven
    Amersfoort

    Taal is voorwaarde, middel en doel van leren. Op social media wordt veel aandacht besteed aan het effect van Covid en de lockdown op het leren van de leerlingen. Wat is die invloed precies en op welke manier speelt de taalvaardigheid van de leerling bij dat effect ook een rol? Door breinonderzoek is steeds meer bekend over de werking van het (puber)brein op de ontwikkeling van de taalvaardigheid van leerlingen en hun leren.

  32. 15 mrt
    Differentiëren is te leren! - Online
    Amersfoort

    Ontdek dat differentiëren makkelijker is dan je denkt. Je krijgt alle bagage om doelmatig aan de slag te gaan!

  33. Incompany (alleen bij jou op school)
    ICT bij het vak Nederlands (alleen bij jou op school)

    Leer verschillende tools kennen en gebruiken!

  34. Incompany (alleen bij jou op school)
    Activerende en passende werkvormen (alleen bij jou op school)

    Meer variatie en motivatie in de les!

  35. Incompany (alleen bij jou op school)
    Activerende werkvormen en ICT voor M&M vakken (alleen bij jou op school)

    Naar meer variatie en motivatie in de les.

  36. Incompany (alleen bij jou op school)
    Differentiëren: verdiepen en verbreden (alleen bij jou op school)

    Je wilt differentiëren nog beter in de vingers krijgen …. 

  37. Incompany (alleen bij jou op school)
    Optimale examentraining: vervolg voor alle vakken (alleen bij jou op school)

    Bij deze training krijg je antwoord op hoe je de examentraining anders kunt vormgeven en hoe je je leerlingen gemotiveerd houdt tot de examens.

  38. Incompany (alleen bij jou op school)
    7 habits voor loopbaanbegeleiders (alleen bij jou op school)
    Amersfoort

    In de training 7 habits voor loopbaanbegeleiders verbind je de 7 Habits (Gewoonten) aan je vaardigheden als loopbaanbegeleider. 

  39. Incompany (alleen bij jou op school)
    Examentaaltraining (alleen bij jou op school)

    In deze training verken je wat precies de taalproblemen zijn die spelen bij de examens. 

Zoek in de website