CPS Academie
-
24 mrtActiverende werkvormen en ICT in het talenonderwijs
Je wilt leerlingen actiever betrekken bij de les Nederlands of een moderne vreemde taal. In deze training leer je welke werkvormen en ICT-tools je hoe kunt toepassen bij de verschillende vaardigheden zoals luisteren en schrijven.
-
27 mrtFormatief toetsen in de les
Formatief toetsen helpt om meer zicht te krijgen op de voortgang van je leerlingen. Op basis hiervan kunnen jij en zij betere beslissingen nemen over het vervolg van het leerproces. Met formatief toetsen zorg je voor meer eigenaarschap bij leerlingen, hogere motivatie en betere resultaten.
-
28 mrtActief met woordenschat bij de vreemde talen
Hoe zorg je bij leerlingen voor de gewenste woordenschat zónder de vele vocabulairetoetsen en schriftelijke overhoringen van voorheen? Op welke manier zet je breindidactiek, activerende werkvormen en digitale tools hierbij in?
De volgende groep start 7 juni 2023 -
29 mrtLeerlingen motiveren
Hoe kun je zelf zorgen voor gemotiveerde leerlingen in je klas? In deze tweedaagse training krijg je niet alleen theoretisch inzicht in motivatie en de invloed van de leeromgeving hierop, maar ook praktische handvatten om je leerlingen te motiveren.
-
29 mrtToetsconstructie in een middag - online
Toetsing is een ambacht. Je hebt allereerst kennis nodig over de eisen aan een toets, over matrijzen en taxonomieën om toetsen goed te kunnen samenstellen en beoordelen. Oefenen hiermee zorgt vervolgens voor de vaardigheden die je nodig hebt voor goede toetsing.
-
30 mrt7 habits in 7 hours voor pedagogisch medewerkers en onderwijsassistenten
Kennismaking met de 7 habits, de 7 gewoonten, van Stephen Covey voor pedagogisch medewerkers en onderwijsassistenten. Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.
-
30 mrtKlassenmanagement: de zes rollen in de praktijk
Zorg met de zes rollen van de leraar voor een betere en effectievere sfeer in de klas en prettiger lesgeven. Leer in anderhalve dag de aandacht beter vast te houden, negatieve patronen te doorbreken en doelmatiger te communiceren met leerlingen.
-
30 mrtDyslexiespecialist voortgezet onderwijs - online
Gedurende vijf middagen doe je veel theoretische en praktische kennis op over dyslexie en de begeleiding van leerlingen met dyslexie. Je leert onder meer leesproblemen en spellingproblemen te signaleren en leerlingen hier beter bij te begeleiden.
-
03 aprOmgaan met ouders - Ouderbetrokkenheid voor schoolleiders
Leer de samenwerking tussen jouw school en ouders op een unieke wijze te versterken met ouderbetrokkenheid 3.0. Leerlingen functioneren en presteren tenslotte nog beter als hun ouders en de school goed samenwerken.
-
05 aprUitval voorkomen in vo/mbo met de 7 gewoonten van Covey
Je wilt uitval van je leerlingen of studenten voorkomen en ze binnen je school de nodige ondersteuning bieden. Leer de 7 gewoonten in te zetten bij deze leerlingen en zorg op die manier dat ze grip krijgen op zichzelf en houvast voor hun verdere ontwikkeling.
-
06 aprLeergang de leercoach: leerlingen coachen bij zelfregulerend leren
Tijdens deze cursus leer je als leercoach hoe je leerlingen of studenten stimuleert om regie te nemen over hun eigen leer- en loopbaanproces. Je begeleidt ze bij het ontwikkelen van zelfregulerend leren met o.a. zelregulerende leerstrategieën (executieve functies).
-
10 meiBoekgesprekken met kleuters - online
Praktische tips voor het voeren van boekgesprekken met kleuters en ideeën hoe je ouders kunt meenemen in het voeren van boekgesprekken thuis.
-
16 meiVakdidactisch coachen
Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen gemotiveerd aan het werk willen? Dat ze zelf actief aan de slag gaan om hun leerdoelen te behalen? Met vakdidactisch coachen motiveer je je leerlingen; je versterkt hun zelfsturing met metacognitieve leerstrategieën.
-
16 meiTeacher leadership: Leidinggeven in de school als leraar
Je bent leraar in hart en ziel, en toch wil je meer. Je wilt bijvoorbeeld een bijdrage leveren aan schoolontwikkeling, je wilt projecten leiden, je wilt leidinggeven aan een professionele leergemeenschap (PLG) of expertgroep.
-
23 meiActiverende werkvormen en ICT in het talenonderwijs
Je wilt leerlingen actiever betrekken bij de les Nederlands of een moderne vreemde taal. In deze training leer je welke werkvormen en ICT-tools je hoe kunt toepassen bij de verschillende vaardigheden zoals luisteren en schrijven.
-
23 meiLeerlingen motiveren
Je krijgt naast theoretisch inzicht in motivatie en de invloed van leeromgeving hierop, praktische handvatten om je leerlingen te motiveren voor het leren op school.
-
24 meiActiverende werkvormen en ICT voor exacte vakken
Je wilt leerlingen actiever betrekken bij je lessen. In deze training leer je welke werkvormen en ICT-tools je hoe kunt toepassen voor meer variatie en motivatie in de lessen van exacte vakken.
-
24 meiPedagogisch coachen
Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.
-
25 meiExecutieve functies en zelfsturing bij jonge kinderen
Executieve functies hebben kinderen nodig om goed te kunnen leren. Ze zorgen er onder meer voor dat kinderen de aandacht vast kunnen houden en prikkels kunnen onderdrukken. In deze training leer je hoe je de executieve vaardigheden bij jonge kinderen stimuleert.
-
01 junDifferentiëren is te leren!
Differentiëren in het onderwijs is makkelijker dan je denkt. In deze training krijg je theorie, werkvormen en ICT-tools en oefen je hiermee. Na afloop kun jij doelmatig differentiëren in je lessen.
-
02 junKansengelijkheid in het onderwijs
Je wilt al je leerlingen gelijke kansen bieden. Maar hoe oefen je daar zelf invloed op uit? Hoe bereik je leerlingen die nu minder kansen lijken te hebben en zorg je dat ook zij naar vermogen leren en presteren?
-
05 junGamificatie in de les
Met gamificatie pas je spelelementen toe in de les, met en zonder ICT. Je leerlingen worden er actiever en daarmee gemotiveerder door. Gamificatie biedt ook veel mogelijkheden voor differentiatie.
-
07 junActief met woordenschat bij de vreemde talen
Hoe zorg je bij leerlingen voor de gewenste woordenschat zónder de vele vocabulairetoetsen en schriftelijke overhoringen van voorheen? Op welke manier zet je breindidactiek, activerende werkvormen en digitale tools hierbij in?
-
15 augSummerschool: 7 habits in 7 hours
Kennismaking met de 7 habits (Stephen Covey). Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.
-
15 augSummerschool Vakdidactisch coachen
Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen gemotiveerd aan het werk willen? Dat ze zelf actief aan de slag gaan om hun leerdoelen te behalen? Met vakdidactisch coachen motiveer je je leerlingen; je versterkt hun zelfsturing met metacognitieve leerstrategieën.
-
04 sepTeacher leadership: Leidinggeven in de school als leraar
Je bent leraar in hart en ziel, en toch wil je meer. Je wilt bijvoorbeeld een bijdrage leveren aan schoolontwikkeling, je wilt projecten leiden, je wilt leidinggeven aan een professionele leergemeenschap (PLG) of expertgroep.
-
11 sepFeedback in de les
Feedback is essentieel voor het leren van leerlingen. Je geeft het waarschijnlijk al veel, maar niet alle leerlingen doen daar wat mee. In deze training leer je hoe je kunt zorgen voor effectieve feedback en hoe je dat organiseert in de les.
-
14 sepPedagogisch coachen
Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.
-
18 sepOpleiding tot coach, module 3: allround coach
Word een breed inzetbare leerkracht- en docentcoach. Deze module bouwt voort op modules 1 en 2 en zet meer in op je persoonlijke ontwikkeling tot allround onderwijscoach.
-
21 sepKlassenmanagement: de zes rollen in de praktijk
Zorg met de zes rollen van de leraar voor een betere en effectievere sfeer in de klas en prettiger lesgeven. Leer in anderhalve dag de aandacht beter vast te houden, negatieve patronen te doorbreken en doelmatiger te communiceren met leerlingen.
-
22 sepUitval voorkomen in vo/mbo met de 7 gewoonten van Covey
Je wilt uitval van je leerlingen of studenten voorkomen en ze binnen je school de nodige ondersteuning bieden. Leer de 7 gewoonten in te zetten bij deze leerlingen en zorg op die manier dat ze grip krijgen op zichzelf en houvast voor hun verdere ontwikkeling.
-
25 sep7 habits in 7 hours voor pedagogisch medewerkers en onderwijsassistenten
Kennismaking met de 7 habits, de 7 gewoonten, van Stephen Covey voor pedagogisch medewerkers en onderwijsassistenten. Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.
-
25 sepPassende perspectieven voor specifieke onderwijsbehoeften
Je wilt alle leerlingen helpen om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. Ook degenen met specifieke onderwijsbehoeften. Leer gerichte keuzes te maken in onderwijsdoelen en lesactiviteiten en werken met aangepaste leerlijnen taal en rekenen.
-
27 sepExamentraining mens- en maatschappijvakken
Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het examen van mens- en maatschappijvakken. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
-
28 sepZelfregulerend leren met executieve functies
Door de executieve functies van leerlingen te trainen en te versterken, kunnen zij zichzelf beter aansturen en succesvoller zijn in leren. Hoe stimuleer je die zelfregulerende vaardigheden als docent?
-
02 oktActief met woordenschat bij de vreemde talen
Hoe zorg je bij leerlingen voor de gewenste woordenschat zónder de vele vocabulairetoetsen en schriftelijke overhoringen van voorheen? Op welke manier zet je breindidactiek, activerende werkvormen en digitale tools hierbij in?
-
02 oktLeergang de leercoach: leerlingen coachen bij zelfregulerend leren
Tijdens deze cursus leer je als leercoach hoe je leerlingen of studenten stimuleert om regie te nemen over hun eigen leer- en loopbaanproces. Je begeleidt ze bij het ontwikkelen van zelfregulerend leren met o.a. zelregulerende leerstrategieën (executieve functies).
-
04 oktOmgaan met ouders - Ouderbetrokkenheid voor schoolleiders
Leer de samenwerking tussen jouw school en ouders op een unieke wijze te versterken met ouderbetrokkenheid 3.0. Leerlingen functioneren en presteren tenslotte nog beter als hun ouders en de school goed samenwerken.
-
05 oktDyslexiespecialist voortgezet onderwijs - online
Gedurende vijf middagen doe je veel theoretische en praktische kennis op over dyslexie en de begeleiding van leerlingen met dyslexie. Je leert onder meer leesproblemen en spellingproblemen te signaleren en leerlingen hier beter bij te begeleiden.
-
12 oktDifferentiëren is te leren!
Differentiëren in het onderwijs is makkelijker dan je denkt. In deze training krijg je theorie, werkvormen en ICT-tools en oefen je hiermee. Na afloop kun jij doelmatig differentiëren in je lessen.
-
30 oktFormatief toetsen in de les
Formatief toetsen helpt om meer zicht te krijgen op de voortgang van je leerlingen. Op basis hiervan kunnen jij en zij betere beslissingen nemen over het vervolg van het leerproces. Met formatief toetsen zorg je voor meer eigenaarschap bij leerlingen, hogere motivatie en betere resultaten.
-
01 novKansengelijkheid in het onderwijs
Je wilt al je leerlingen gelijke kansen bieden. Maar hoe oefen je daar zelf invloed op uit? Hoe bereik je leerlingen die nu minder kansen lijken te hebben en zorg je dat ook zij naar vermogen leren en presteren?
-
02 novVakdidactisch coachen
Leren op school wordt vaak ervaren als saaie taken die afgemaakt moeten worden. Wat kan een docent organiseren om een lerende effectiever te ondersteunen om met plezier en meer succes te leren?
-
07 novActiverende werkvormen en ICT in het talenonderwijs
Je wilt leerlingen actiever betrekken bij de les Nederlands of een moderne vreemde taal. In deze training leer je welke werkvormen en ICT-tools je hoe kunt toepassen bij de verschillende vaardigheden zoals luisteren en schrijven.
-
13 nov7 habits in 7 hours
Kennismaking met de 7 habits of 7 gewoonten van Stephen Covey. Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.
-
23 novExecutieve functies en zelfsturing bij jonge kinderen
Executieve functies zijn voorwaarden voor het leren en bepalen in hoge mate leersucces (groep 1 - 3). In deze training leer je deze functies bij jonge kinderen te stimuleren.
-
29 novGamificatie in de les
Met gamificatie pas je spelelementen toe in de les, met en zonder ICT. Je leerlingen worden er actiever en daarmee gemotiveerder door. Gamificatie biedt ook veel mogelijkheden voor differentiatie.
-
12 decExamentraining mens- en maatschappijvakken - online
Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het examen van mens- en maatschappijvakken. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
-
Incompany (alleen bij jou op school)ICT bij het vak Nederlands (alleen bij jou op school)
Leer verschillende tools kennen en gebruiken!
-
Incompany (alleen bij jou op school)Toetskwaliteit met beleid (waaronder PTA) (alleen bij jou op school)
Toetsbeleid, constructie en vaststelling, toetsen om te leren.
Wat zijn de kwaliteitsstandaarden voor toetsing en examinering van jouw school? -
Incompany (alleen bij jou op school)Activerende en passende werkvormen (alleen bij jou op school)
Meer variatie en motivatie in de les!
-
Incompany (alleen bij jou op school)Activerende werkvormen en ICT voor M&M vakken (alleen bij jou op school)
Naar meer variatie en motivatie in de les.
-
Incompany (alleen bij jou op school)Differentiëren: verdiepen en verbreden (alleen bij jou op school)
Je wilt differentiëren nog beter in de vingers krijgen ….
-
Incompany (alleen bij jou op school)Flipping the classroom (alleen bij jou op school)
Met Flipping the classroom kun je je leerlingen meer maatwerk en differentiatie bieden in en buiten de lessen.
-
Incompany (alleen bij jou op school)Kom maar op met je feedback (alleen bij jou op school)
Leren omgaan met feedback opent de deuren naar de professionele dialoog!
-
Incompany (alleen bij jou op school)Optimale examentraining: vervolg voor alle vakken (alleen bij jou op school)
Bij deze training krijg je antwoord op hoe je de examentraining anders kunt vormgeven en hoe je je leerlingen gemotiveerd houdt tot de examens.
-
Incompany (alleen bij jou op school)Examinatoren praktijkexamens vmbo (alleen bij jou op school)
Hoe kom ik tot een eerlijke beoordeling van het praktijkexamen van mijn leerlingen? Dit is een vraag die natuurlijk van belang is bij alle examens. Maar de afname van praktijkexamens stelt specifieke eisen aan de examinatoren.
-
Incompany (alleen bij jou op school)Digitale didactiek (alleen bij jou op school)
Je hebt kennis gemaakt met tools om je lessen te organiseren, beperkt formatief te toetsen en filmpjes op te nemen. In de vervolgbijeenkomst breid je je repertoire uit.