Spring naar mobiele navigatie

CPS Academie

Teacher leadership: Leidinggeven op school als leraar

Je bent leraar in hart en ziel, en toch wil je meer.
Je wilt bijvoorbeeld een bijdrage leveren aan schoolontwikkeling, je wilt projecten leiden, je wilt leidinggeven aan een professionele leergemeenschap (PLG) of expertgroep. Kortom, je wilt een extra rol oppakken, leidinggeven aan activiteiten binnen jouw school. Om samen met collega’s bij te dragen aan de ambitie van de school.   

Meer over deze training
  1. 12 jan
    Masterclass coachend leidinggeven
    Amersfoort

    Om meer gepersonaliseerd en flexibel onderwijs te ontwikkelen zijn veel scholen bezig met het ontwikkelen van de docent als coach. Dat vraagt van schoolleiders tegelijkertijd coachend leidinggeven dat gebaseerd is op het geven van vertrouwen, ruimte en verantwoordelijkheid in een lerende cultuur.

  2. 17 jan
    Teacher leadership: leidinggeven op school als leraar
    Amersfoort

    Je bent leraar in hart en ziel, en toch wil je meer. Je wilt bijvoorbeeld een bijdrage leveren aan schoolontwikkeling, je wilt projecten leiden, je wilt leidinggeven aan een professionele leergemeenschap (PLG) of expertgroep.


  3. 19 jan
    Leergang Basisvaardigheden voor middenmanagement
    Amersfoort

    Ben je teamleider of afdelingsleider, coördinator of leraar met leidinggevende ambitie en wil jij je verder ontwikkelen in een leidinggevende functie? Deze leergang is een ontdekkingsreis voor (toekomstig) leiderschapstalent.

     

  4. 20 jan
    Toetsconstructie in een middag - online

    Toetsing is een ambacht! Het samenstellen van toetsen, het maken van toetsvragen en/of het beoordelen van methodetoetsen vraagt van docenten kennis en vaardigheid over de eisen aan een toets, matrijzen en taxonomieën. Hoe beter de toets immers, hoe beter leerlingen gedetermineerd kunnen worden.

    Online training

  5. 01 feb
    Werken aan organisatievertrouwen volgens Covey
    Amersfoort

    Deze training is bedoeld om je rol als leidinggevende, formeel of informeel, te versterken en is gebaseerd op het boek ‘De snelheid van vertrouwen’ van Stephen M.R. Covey.


  6. 10 feb
    Leidinggeven aan leren
    Amersfoort

    Hoe is dat bij jou georganiseerd: de professionele ontwikkeling in de school? Heb je een strategisch scholingsplan? Zijn de professionele ontwikkelingen verbonden met de ambities van de school? Is het één van je ambities om vorm te geven aan een lerende organisatie? En hoe doe je dat dan? Zomaar een aantal vragen waar je mee aan de slag gaat in deze training. 

  7. 14 feb
    Actief met woordenschat bij de vreemde talen - online

    Op veel scholen wordt het aantal cijfertoetsen teruggebracht. Voor de vreemde talen stelt je dit voor een probleem: hoe zorg je ervoor dat je leerlingen woordenschat verwerven zónder de beruchte stok achter de deur van de vocabulairetoets of schriftelijke overhoring?

    Online training

  8. 15 feb
    Training Timemanagement volgens Covey
    Amersfoort

    Zo verlaag je werkdruk in het onderwijs.

  9. 15 feb
    Taalcoördinator module 1: Taalbeleid in de school
    Amersfoort

    Als scholen merken dat voor veel leerlingen taal een struikelblok wordt voor leren en dat dit te herleiden valt uit tegenvallende leer- en examenprestaties, dan is het van belang dat de school aandacht gaat besteden aan taalbeleid bij alle vakken.

    vervolg: Taalcoördinator module 2

  10. 08 mrt
    Onderwijskundig leiderschap
    Amersfoort

    Leiderschap wordt vanuit verschillende perspectieven verkend. Theorie en praktijk worden met elkaar verbonden door middel van dialoog en praktijkopdrachten. 

  11. 09 mrt
    7 habits voor leidinggevenden
    Amersfoort

    De driedaagse training ‘7 Habits voor leidinggevenden' is een intensieve en praktijkgerichte ervaringstraining die uitgaat van de grondbeginselen van inspirerend leiderschap.

  12. 10 mrt
    Beoordelen van lessen met 'De zes rollen van de leraar'
    Amersfoort

    Tijdens deze training scherp je je waarnemingskwaliteiten en beoordelingsvermogen aan. Hierdoor verricht je betere lesobservaties en voer je na afloop effectievere gesprekken.

  13. 11 mrt
    Basisprincipes Snelheid van vertrouwen volgens Covey

    Deze training biedt deelnemers inzicht in de mogelijkheden om vertrouwen te bouwen, en snelheid te maken in het bouwen aan vertrouwen binnen alle geledingen van de school.

  14. 14 mrt
    Een vaksectie leiden, hoe doe ik dat?

    Schoolleiders en collega’s verwachten van mij als vaksectieleider dat ik het voortouw neem in de realisering van de doelen van de school.

  15. 23 mrt
    Actief met woordenschat bij de vreemde talen
    Amersfoort

    Op veel scholen wordt het aantal cijfertoetsen teruggebracht. Voor de vreemde talen stelt je dit voor een probleem: hoe zorg je ervoor dat je leerlingen woordenschat verwerven zónder de beruchte stok achter de deur van de vocabulairetoets of schriftelijke overhoring?

  16. 31 mrt
    Projectmanagement in het onderwijs

    Deze tijd, waarin er in het onderwijs ‘veel meer incidenteel geld’ beschikbaar is voor allerlei projecten om de vertragingen in het onderwijs in te lopen, vraagt om een sterk projectmanagement. Schoolleiders vragen NPO-gelden aan, verwoorden doelen, zetten gelden (activiteiten, extra formatie, leertijd) in, en zullen moeten gaan verantwoorden of de beoogde doelen gerealiseerd zijn.

  17. 01 apr
    Teamcoaching
    Amersfoort

    Haal meer resultaat uit teams! Duidelijk leiden, minder managen, meer coachen.

  18. 07 apr
    Feedback geven: het zweet op de juiste rug!
    Amersfoort

    Feedback is essentieel voor het leren van leerlingen. Het geven van feedback zorgt echter niet automatisch voor betere leerprestaties. In veel lessen wordt feedback gegeven, maar niet alle leerlingen doen daar wat mee. Docenten nemen veel verantwoordelijkheid voor het geven van feedback en vinden het lastig om leerlingen elkaar of zichzelf feedback te laten geven.



  19. 21 apr
    Leergang Basisvaardigheden voor middenmanagement
    Amersfoort

    Ben je teamleider of afdelingsleider, coordinator of leraar met leidinggevende ambitie en wil jij je verder ontwikkelen in een leidinggevende functie? Deze leergang is een ontdekkingsreis voor (toekomstig) leiderschapstalent.

     

  20. 19 mei
    Een vaksectie leiden, hoe doe ik dat?

    Schoolleiders en collega’s verwachten van mij als vaksectieleider dat ik het voortouw neem in de realisering van de doelen van de school.

  21. 02 jun
    Feedback geven: het zweet op de juiste rug!
    Amersfoort

    Feedback is essentieel voor het leren van leerlingen. Het geven van feedback zorgt echter niet automatisch voor betere leerprestaties. In veel lessen wordt feedback gegeven, maar niet alle leerlingen doen daar wat mee. Docenten nemen veel verantwoordelijkheid voor het geven van feedback en vinden het lastig om leerlingen elkaar of zichzelf feedback te laten geven.



  22. 09 jun
    Kansengelijkheid in het onderwijs
    Amersfoort

    Hebben sommige groepen leerlingen bij jou op school lagere resultaten dan andere groepen? Is het af en toe ingewikkeld om leerlingen te bereiken? Scholen krijgen in toenemende mate te maken met problemen van ongelijkheid. Dat leidt ertoe dat sommige groepen leerlingen niet naar vermogen leren en presteren.

  23. 15 sep
    Betekenisvol besturen
    Amersfoort

    In drie korte bijeenkomsten met ethisch leiderschap als rode draad, neem je samen met collega-bestuurders, de tijd om stil te staan bij jouw ethische rol als bestuurder. We zetten het thema: “Gelijke of eerlijke kansen?” centraal.

  24. 01 nov
    Persoonlijk leiderschap
    Amersfoort

    Je geeft als leidinggevende in het onderwijs leiding in een complexe omgeving waar ontwikkelingen elkaar in een snel tempo opvolgen. Je komt steeds voor nieuwe uitdagingen en dilemma’s te staan. 

  25. Incompany (alleen bij u op school)
    Projectmanagement voor het onderwijs (alleen bij jou op school)
    Amersfoort

    Je gaat als deelnemer naar huis met een concreet plan en een helder geformuleerd project.

  26. Incompany (alleen bij u op school)
    7 habits leidinggevenden en hun teams (alleen bij jou op school)

    De 7 Gewoonten van Stephen Covey geven jou en je team een gemeenschappelijke en verbindende taal en concrete vaardigheden om dit persoonlijk leiderschap verder bij jezelf te ontwikkelen.

  27. Incompany (alleen bij u op school)
    Differentiëren: verdiepen en verbreden (alleen bij jou op school)

    Je wilt differentiëren nog beter in de vingers krijgen …. 

  28. Incompany (alleen bij u op school)
    Kom maar op met je feedback (alleen bij jou op school)

    Leren omgaan met feedback opent de deuren naar de professionele dialoog!

  29. Incompany (alleen bij u op school)
    Kwaliteitszorg en ambities (alleen bij jou op school)

    Kwaliteitszorg is een belangrijk instrument om ambities van de school en het bestuur waar te maken.

  30. Incompany (alleen bij u op school)
    Examentraining vmbo CSPE (alleen bij jou op school)

    Met aandacht voor de structuur van het CSPE, leerstrategieën, metacognitieve vaardigheden, formatief toetsen en differentiëren in de examenvoorbereiding.

  31. Incompany (alleen bij u op school)
    Examinatoren vmbo CSPE (alleen bij jou op school)

    Het rooster maken is de eerste prioriteit. Maar ook tijdens de afname en daarna, in het traject van evaluatie en beoordeling, komen er veel vragen af op de examinatoren.

Zoek in de website