Spring naar mobiele navigatie

CPS Academie

  1. 31 jan
    Examentraining moderne vreemde talen

    Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het MVT-examen leesvaardigheid. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.

    Wij bieden deze training ook aan op 27 maart 2023.

  2. 31 jan
    Examentraining Nederlands vmbo vervolg

    Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op de verschillende onderdelen van het examen Nederlands. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor Nederlands.

  3. 02 feb
    Beoordelen van lessen met 'De zes rollen van de leraar'

    Objectiever en professioneler lessen en leraren beoordelen aan de hand van de zes rollen van de leraar. Vergroot je waarnemingskwaliteiten en beoordelingsvermogen en voer effectievere gesprekken.

  4. 07 feb
    Leidinggeven aan leren in het onderwijs

    Je wilt van je school een professionele leergemeenschap maken, een lerende organisatie. Leraren en hun teams wil je stimuleren om te leren en zich verder professioneel te ontwikkelen. In deze training leer je hoe, onder meer door een goed strategisch scholingsplan op te stellen.

  5. 09 feb
    Examentraining Nederlands vmbo

    Bereid als docent je leerlingen zo goed mogelijk voor op het Nederlands examen. Help ze de verschillende onderdelen van het examen  (leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, samenvatten) goed aan te pakken tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.

  6. 10 feb
    Examentraining exacte vakken

    Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het examen exacte vakken. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.

  7. 07 mrt
    Examentraining moderne vreemde talen vervolg

    Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op het MVT-examen leesvaardigheid. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor een moderne vreemde taal.

  8. 07 mrt
    Toetsconstructie in een middag - online

    Toetsing is een ambacht. Je hebt allereerst kennis nodig over de eisen aan een toets, over matrijzen en taxonomieën om toetsen goed te kunnen samenstellen en beoordelen. Oefenen hiermee zorgt vervolgens voor de vaardigheden die je nodig hebt voor goede toetsing.

  9. 08 mrt
    7 eigenschappen die studenten succesvol maken in hun leerloopbaan

    Je wilt als (studie)loopbaanbegeleider studenten voorbereiden op het nieuwe werken, leren en leven in de samenleving van nu en morgen. Je wilt hen steun bieden, in het ‘leren leren’, hun levens- en loopbaanvaardigheden versterken. Maar hoe doe je dat op een effectieve manier? Hoe kun je studenten beter begrijpen en begeleiden zodat zij klaar zijn voor de arbeidsmarkt van morgen? Waarin zij weerbaar en veerkrachtig zichzelf kunnen aanpassen aan de arbeidsmarkt van vandaag en morgen.

  10. 08 mrt
    De 7 gewoonten van Covey in mentorles en projecten - vo

    Je wilt leerlingen zelfstandiger maken en meer eigenaarschap over hun leren geven. Je leert hiervoor werken met de 7 gewoonten van Covey in de mentorles, bij projecten en schoolactiviteiten.

  11. 08 mrt
    Begrijpend luisteren - begrijpend lezen: een doorgaande lijn

    Je wilt het begrijpend leesonderwijs verbeteren. Op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten leer je hoe je dit in de praktijk kunt doen zonder een nieuwe methode te hoeven aanschaffen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van rijke teksten en formatieve opdrachten.

  12. 10 mrt
    Teamcoaching

    Goed leidinggeven aan je team vraagt duidelijk leiderschap, minder managen en meer coachen. Hoe leg je meer eigenaarschap bij je team zonder grip te verliezen? In deze training leer je teamprocessen te beïnvloeden en je team te sturen door los te laten.

  13. 10 mrt
    Examentraining exacte vakken vervolg

    Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op het examen van een exact vak. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor exacte vakken.

  14. 10 mrt
    Examentraining mens- en maatschappijvakken - online

    Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het examen van mens- en maatschappijvakken. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.

  15. 13 mrt
    Beter leren formuleren door redeneren en argumenteren

    Bereid je leerlingen beter voor op het vernieuwde examen Nederlands door ze te leren redeneren en functioneel te argumenteren. Leer ze op deze manier systematisch en kritisch te denken en uitgebreidere en beter geformuleerde antwoorden te geven.

  16. 15 mrt
    Differentiëren is te leren!

    Differentiëren in het onderwijs is makkelijker dan je denkt. In deze training krijg je theorie, werkvormen en ICT-tools en oefen je hiermee. Na afloop kun jij doelmatig differentiëren in je lessen.

  17. 15 mrt
    Examentraining mens- en maatschappijvakken vervolg

    Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op het examen van een mens- en maatschappijvak. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor M&M-vakken.

  18. 15 mrt
    Examentraining Nederlands havo/vwo vervolg

    De focus van deze training ligt in het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor het vak Nederlands. 

  19. 16 mrt
    Projectmanagement in het onderwijs

    Er zijn zo veel taken en plannen om het onderwijs op jouw school te verbeteren en de vertragingen in het onderwijs in te lopen. Goed projectmanagement helpt je de beste resultaten te halen uit al die plannen die mede door NPO-gelden mogelijk zijn geworden.

  20. 16 mrt
    Studiedag Het onderwijs aan het jonge kind voor leidinggevenden

    Als schoolleider of intern begeleider wil je jonge kinderen op jouw school zo goed mogelijk onderwijs bieden. In deze training krijg je handvatten voor een effectieve visie hierop. Ook leer je leerkrachten van groep 1 en 2 beter te begeleiden en monitoren. Door ze bijvoorbeeld de juiste vragen te stellen stimuleer je ze doelbewuster te handelen.

     

  21. 20 mrt
    Examentraining Nederlands havo/vwo

    Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het Nederlands examen leesvaardigheid. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.

  22. 21 mrt
    7 habits in 7 hours

    Kennismaking met de 7 habits of 7 gewoonten van Stephen Covey. Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

  23. 21 mrt
    Feedback in de les

    Feedback is essentieel voor het leren van leerlingen. Je geeft het waarschijnlijk al veel, maar niet alle leerlingen doen daar wat mee. In deze training leer je hoe je kunt zorgen voor effectieve feedback en hoe je dat organiseert in de les.

  24. 22 mrt
    Vakwerkplan in een middag - online

    Met een goed vakwerkplan zorg je voor kwaliteit van toetsing en onderwijs, uniforme toetsing en een niet te hoge toetsdruk. Als sectie leg je er verantwoording mee af aan de schoolleiding en de inspectie.

  25. 24 mrt
    7 habits voor leidinggevenden

    Leer nog beter leiding geven aan de ontwikkelingen in je school met de 7 gewoonten van Covey. Bereik de resultaten die je wilt bereiken door het beste uit jezelf en je team te halen.

  26. 24 mrt
    Activerende werkvormen en ICT in het talenonderwijs

    Je wilt leerlingen actiever betrekken bij de les Nederlands of een moderne vreemde taal. In deze training leer je welke werkvormen en ICT-tools je hoe kunt toepassen bij de verschillende vaardigheden zoals luisteren en schrijven.

  27. 27 mrt
    Examentraining moderne vreemde talen

    Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het MVT-examen leesvaardigheid. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.

  28. 27 mrt
    Formatief toetsen in de les

    Formatief toetsen helpt om meer zicht te krijgen op de voortgang van je leerlingen. Op basis hiervan kunnen jij en zij betere beslissingen nemen over het vervolg van het leerproces. Met formatief toetsen zorg je voor meer eigenaarschap bij leerlingen, hogere motivatie en betere resultaten.

  29. 28 mrt
    Actief met woordenschat bij de vreemde talen

    Hoe zorg je bij leerlingen voor de gewenste woordenschat zónder de vele vocabulairetoetsen en schriftelijke overhoringen van voorheen? Op welke manier zet je breindicactiek, activerende werkvormen en digitale tools hierbij in?

  30. 28 mrt
    Taalcoördinator module 1: Taalbeleid in de school

    Als scholen merken dat voor veel leerlingen taal een struikelblok wordt voor leren en dat dit te herleiden valt uit tegenvallende leer- en examenprestaties, dan is het van belang dat de school aandacht gaat besteden aan taalbeleid bij alle vakken.

    vervolg: Taalcoördinator module 2

  31. 29 mrt
    Leerlingen motiveren

    Hoe kun je zelf zorgen voor gemotiveerde leerlingen in je klas? In deze tweedaagse training krijg je niet alleen theoretisch inzicht in motivatie en de invloed van de leeromgeving hierop, maar ook praktische handvatten om je leerlingen te motiveren.

  32. 30 mrt
    Klassenmanagement: de zes rollen in de praktijk

    Zorg met de zes rollen van de leraar voor een betere en effectievere sfeer in de klas en prettiger lesgeven. Leer in anderhalve dag de aandacht beter vast te houden, negatieve patronen te doorbreken en doelmatiger te communiceren met leerlingen.

  33. 30 mrt
    Dyslexiespecialist voortgezet onderwijs - online

    Gedurende vijf middagen doe je veel theoretische en praktische kennis op over dyslexie en de begeleiding van leerlingen met dyslexie. Je leert onder meer leesproblemen en spellingproblemen te signaleren en leerlingen hier beter bij te begeleiden.

  34. 04 apr
    Leergang jongekindspecialist

    Leer jonge kinderen van 2,5 tot 7 jaar nog beter begeleiden door spelend leren. Zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen in die fase waarin op dat vlak zo veel mogelijk is. Leer alles over ontwikkelingsgerichte ondersteuning en spelgeoriënteerd aanbod. En bovendien hoe je je collega’s hierin kunt coachen.

  35. 05 apr
    7 habits 4.0

    Vergroot je effectiviteit met de 7 habits of 7 gewoonten van Stephen Covey. Ervaar de principes achter dit veel toegepaste concept voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit tijdens deze tweedaagse training.

  36. 05 apr
    Uitval voorkomen in vo/mbo met de 7 gewoonten van Covey

    Je wilt uitval van je leerlingen of studenten vookomen en ze binnen je school de nodige ondersteuning bieden. Leer de 7 gewoonten in te zetten bij deze leerlingen en zorg op die manier dat ze grip krijgen op zichzelf en houvast voor hun verdere ontwikkeling.

  37. 06 apr
    Examentraining moderne vreemde talen

    Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het MVT-examen leesvaardigheid. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.

  38. 06 apr
    Leergang de leercoach: leerlingen actief en interactief begeleiden bij zelfregulerend leren

    Tijdens deze cursus leer je als leercoach hoe je leerlingen of studenten stimuleert om regie te nemen over hun eigen leer- en loopbaanproces. Je begeleidt ze bij het ontwikkelen van zelfregulerend leren met o.a. zelregulerende leerstrategieën (executieve functies). 

  39. 06 apr
    Toetsbeleidsplan in een middag - online

    Met behulp van een format voor het toetsbeleidsplan krijg je zelf grip en geef je de secties en docenten houvast op het gebied van toetsing in je school.

  40. 12 apr
    Beleidsrijk invoeren praktijkgericht programma vmbo

    Je wilt een praktijkgericht programma invoeren, maar hoe doe je dat? Welk programma kies je? Hoe organiseer je het? Met welke externe partners ga je samenwerken? In twee dagen werk je aan een praktisch plan voor jouw school.

  41. 17 apr
    Hoe schrijf ik een kort en krachtig taalbeleidsplan?

    Je wilt een taalbeleidsplan opstellen, maar kunt daarbij wel wat hulp gebruiken. Wat moet erin? Hoe krijg je je collega's mee? Hoe zorg je dat het plan ook uitgevoerd wordt en niet in de la belandt?

  42. 18 apr
    Levende kwaliteitszorg – zorgen voor kwaliteit in school

    In deze training leer je voor jouw school een praktisch en effectief kwaliteitsbeleidsplan te maken met behulp van het CPS-model Levende kwaliteitszorg. Je oefent met het voeren van de ontwikkelingsgerichte dialoog en leert gebruikmaken van de vele toepassingsmogelijkheden van het model.

  43. 19 apr
    Een vaksectie leiden, hoe doe ik dat?

    Je wilt dat je vaksectie een team vormt dat effectief samenwerkt aan onderwijskundige ontwikkelingen en de doelen van je school. In deze driedaagse training leer je zodanig leidinggeven dat de leden van je vaksectie eigenaarschap tonen en jullie samen de doelen bereiken.

  44. 20 apr
    Taal, tienerbrein, leren en lesgeven

    Door kennis van het tienerbrein leer je hoe je de ontwikkeling daarvan stimuleert. Pas breinprincipes en breindidactiek toe in je lessen en help je leerlingen bij hun taalontwikkeling en leren in zijn algemeenheid.

  45. 10 mei
    Boekgesprekken met kleuters - online

    Praktische tips voor het voeren van boekgesprekken met kleuters en ideeën hoe je ouders kunt meenemen in het voeren van boekgesprekken thuis.

  46. 11 mei
    Timemanagement volgens Covey in het onderwijs

    Timemanagement in het onderwijs. Ervaar minder werkdruk, werk effectiever en met meer plezier, energie en focus door toepassing van The 5 choices. Leer beter prioriteiten te stellen, te plannen en te focussen op de belangrijke zaken.

  47. 11 mei
    Beter begrijpend lezen bij alle vakken

    Beter begrijpend lezen maakt beter leren mogelijk. Leer hoe je je leerlingen helpt om vakteksten te doorgronden en beter en meer te leren.

  48. 16 mei
    Vakdidactisch coachen

    Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen gemotiveerd aan het werk willen? Dat ze zelf actief aan de slag gaan om hun leerdoelen te behalen? Met vakdidactisch coachen motiveer je je leerlingen; je versterkt hun zelfsturing met metacognitieve leerstrategieën.

  49. 23 mei
    Activerende werkvormen en ICT voor exacte vakken

    Naar meer variatie en motivatie in de les.

  50. 23 mei
    Leerlingen motiveren

    Je krijgt naast theoretisch inzicht in motivatie en de invloed van leeromgeving hierop, praktische handvatten om je leerlingen te motiveren voor het leren op school.

  51. 23 mei
    Onderwijskundig leiderschap

    Leiderschap wordt vanuit verschillende perspectieven verkend. Theorie en praktijk worden met elkaar verbonden door middel van dialoog en praktijkopdrachten. 

  52. 24 mei
    Pedagogisch coachen

    Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.

  53. 24 mei
    Leergang Basisvaardigheden voor middenmanagement

    Ben je teamleider of afdelingsleider, coordinator of leraar met leidinggevende ambitie en wil jij je verder ontwikkelen in een leidinggevende functie? Deze leergang is een ontdekkingsreis voor (toekomstig) leiderschapstalent.

  54. 25 mei
    Executieve functies

    Executieve functies zijn voorwaarden voor het leren en bepalen in hoge mate leersucces (groep 1 - 3). In deze training leer je deze functies bij jonge kinderen te stimuleren. 

    Nieuwe datum: 23 november 2023.

  55. 30 mei
    Taalcoördinator module 2: Taalbeleid in de klas

    Taal speelt een grote rol bij leren en ontwikkelen. Taal is immers voorwaarde, middel en doel bij leren.

  56. 02 jun
    Kansengelijkheid in het onderwijs

    Hebben sommige groepen leerlingen bij jou op school lagere resultaten dan andere groepen? Is het af en toe ingewikkeld om leerlingen te bereiken? Scholen krijgen in toenemende mate te maken met problemen van ongelijkheid. Dat leidt ertoe dat sommige groepen leerlingen niet naar vermogen leren en presteren.

  57. 05 jun
    Gamificatie in de les

    Gamificatie: het toepassen van spelprincipes en speeltechnieken in de les. Gamificatie biedt ook veel mogelijkheden voor differentiatie en kan bijdragen aan de motivatie van leerlingen.

  58. 07 jun
    Actief met woordenschat bij de vreemde talen

    Hoe zorg je bij leerlingen voor de gewenste woordenschat zónder de vele vocabulairetoetsen en schriftelijke overhoringen van voorheen? Op welke manier zet je breindicactiek, activerende werkvormen en digitale tools hierbij in?

  59. 13 jun
    Studiedag Het onderwijs aan het jonge kind voor leidinggevenden

    Als schoolleider of intern begeleider kun je leerkrachten van groep 1 en 2 beter begeleiden en monitoren om opbrengstgericht te handelen door de juiste vragen te stellen.

     

  60. 15 aug
    Summerschool Vakdidactisch coachen

    Leren op school wordt vaak ervaren als saaie taken die afgemaakt moeten worden. Wat kan een docent organiseren om een lerende effectiever te ondersteunen om met plezier en meer succes te leren?

  61. 04 sep
    Projectmanagement in het onderwijs - online

    Er zijn zo veel taken en plannen om het onderwijs op jouw school te verbeteren en de vertragingen in het onderwijs in te lopen. Goed projectmanagement helpt je de beste resultaten te halen uit al die plannen die mede door NPO-gelden mogelijk zijn geworden.

  62. 11 sep
    Feedback in de les

    Feedback is essentieel voor het leren van leerlingen. Je geeft het waarschijnlijk al veel, maar niet alle leerlingen doen daar wat mee. In deze training leer je hoe je kunt zorgen voor effectieve feedback en hoe je dat organiseert in de les.

  63. 14 sep
    Pedagogisch coachen

    Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.

  64. 21 sep
    Examentraining Nederlands vmbo

    Bereid als docent je leerlingen zo goed mogelijk voor op het Nederlands examen. Help ze de verschillende onderdelen van het examen  (leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, samenvatten) goed aan te pakken tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.

  65. 21 sep
    Masterclass coachend leidinggeven

    Om meer gepersonaliseerd en flexibel onderwijs te ontwikkelen zijn veel scholen bezig met het ontwikkelen van de docent als coach. Dat vraagt van schoolleiders tegelijkertijd coachend leidinggeven dat gebaseerd is op het geven van vertrouwen, ruimte en verantwoordelijkheid in een lerende cultuur.

  66. 21 sep
    Klassenmanagement: de zes rollen in de praktijk

    Deze training geeft je concrete, direct toepasbare inzichten en vaardigheden om negatieve patronen te doorbreken en doelmatig met leerlingen te communiceren.

  67. 22 sep
    7 eigenschappen die studenten succesvol maken in hun leerloopbaan

    Je wilt als (studie)loopbaanbegeleider studenten voorbereiden op het nieuwe werken, leren en leven in de samenleving van nu en morgen. Je wilt hen steun bieden, in het ‘leren leren’, hun levens- en loopbaanvaardigheden versterken. Maar hoe doe je dat op een effectieve manier? Hoe kun je studenten beter begrijpen en begeleiden zodat zij klaar zijn voor de arbeidsmarkt van morgen? Waarin zij weerbaar en veerkrachtig zichzelf kunnen aanpassen aan de arbeidsmarkt van vandaag en morgen.

  68. 22 sep
    De 7 gewoonten van Covey in mentorles en projecten - vo

    Je wilt leerlingen zelfstandiger maken en meer eigenaarschap over hun leren geven. Je leert hiervoor werken met de 7 gewoonten van Covey in de mentorles, bij projecten en schoolactiviteiten.

  69. 27 sep
    Examentraining mens- en maatschappijvakken

    Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het examen van mens- en maatschappijvakken. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.

  70. 28 sep
    Zelfregulerend leren met executieve functies

    Door de executieve functies van leerlingen te trainen en te versterken, kunnen zij zichzelf beter aansturen. Hoe doe je dat als docent?

  71. 02 okt
    Actief met woordenschat bij de vreemde talen

    Hoe zorg je bij leerlingen voor de gewenste woordenschat zónder de vele vocabulairetoetsen en schriftelijke overhoringen van voorheen? Op welke manier zet je breindicactiek, activerende werkvormen en digitale tools hierbij in?

  72. 03 okt
    Beoordelen van lessen met 'De zes rollen van de leraar'

    Objectiever en professioneler lessen en leraren beoordelen aan de hand van de zes rollen van de leraar. Vergroot je waarnemingskwaliteiten en beoordelingsvermogen en voer effectievere gesprekken.

  73. 06 okt
    Beleidsrijk invoeren praktijkgericht programma vmbo

    Je wilt een praktijkgericht programma invoeren, maar hoe doe je dat? Welk programma kies je? Hoe organiseer je het? Met welke externe partners ga je samenwerken? In twee dagen werk je aan een praktisch plan voor jouw school.

  74. 09 okt
    Differentiëren is te leren!

    Differentiëren in het onderwijs is makkelijker dan je denkt. In deze training krijg je theorie, werkvormen en ICT-tools en oefen je hiermee. Na afloop kun jij doelmatig differentiëren in je lessen.

  75. 09 okt
    Examentraining Nederlands havo/vwo

    Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het Nederlands examen leesvaardigheid. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.

  76. 30 okt
    Formatief toetsen in de les

    Hoe krijg je zicht op de voortgang van al je leerlingen? Formatief toetsen vormt één van de schakels in dit proces.

  77. 01 nov
    Kansengelijkheid in het onderwijs

    Hebben sommige groepen leerlingen bij jou op school lagere resultaten dan andere groepen? Is het af en toe ingewikkeld om leerlingen te bereiken? Scholen krijgen in toenemende mate te maken met problemen van ongelijkheid. Dat leidt ertoe dat sommige groepen leerlingen niet naar vermogen leren en presteren.

  78. 02 nov
    Vakdidactisch coachen

    Leren op school wordt vaak ervaren als saaie taken die afgemaakt moeten worden. Wat kan een docent organiseren om een lerende effectiever te ondersteunen om met plezier en meer succes te leren?

  79. 06 nov
    Examentraining Nederlands havo/vwo vervolg

    De focus van deze training ligt in het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor het vak Nederlands. 

  80. 06 nov
    Persoonlijk leiderschap

    Je krijgt meer inzicht in wie je bent als leidinggevende en wat dit betekent voor het leiderschap in je school. Vanuit zelfreflectie verwerf je kennis en vaardigheden om nog beter leiding te geven aan je eigen ontwikkeling en die van anderen in je organisatie.

  81. 07 nov
    Activerende werkvormen en ICT in het talenonderwijs

    Je wilt leerlingen actiever betrekken bij de les Nederlands of een moderne vreemde taal. In deze training leer je welke werkvormen en ICT-tools je hoe kunt toepassen bij de verschillende vaardigheden zoals luisteren en schrijven.

  82. 08 nov
    Begrijpend luisteren - begrijpend lezen: een doorgaande lijn

    Je wilt het begrijpend leesonderwijs verbeteren. Op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten leer je hoe je dit in de praktijk kunt doen zonder een nieuwe methode te hoeven aanschaffen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van leesstrategieën en referentieniveaus.

  83. 10 nov
    Studiedag Het onderwijs aan het jonge kind voor leidinggevenden

    Als schoolleider of intern begeleider kun je leerkrachten van groep 1 en 2 beter begeleiden en monitoren om opbrengstgericht te handelen door de juiste vragen te stellen.

     

  84. 14 nov
    Examentraining mens- en maatschappijvakken vervolg

    Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op het examen van een mens- en maatschappijvak. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor M&M-vakken.

  85. 16 nov
    Hoe schrijf ik een kort en krachtig taalbeleidsplan?

    Je wilt een taalbeleidsplan opstellen, maar kunt daarbij wel wat hulp gebruiken. Wat moet erin? Hoe krijg je je collega's mee? Hoe zorg je dat het plan ook uitgevoerd wordt en niet in de la belandt?

  86. 20 nov
    Beter begrijpend lezen bij alle vakken

    Bevorderen van leesbegrip door verdiepend lezen voortgezet onderwijs

  87. 23 nov
    Executieve functies

    Executieve functies zijn voorwaarden voor het leren en bepalen in hoge mate leersucces (groep 1 - 3). In deze training leer je deze functies bij jonge kinderen te stimuleren. 

  88. 23 nov
    Taal, tienerbrein, leren en lesgeven

    Door kennis van het tienerbrein leer je hoe je de ontwikkeling daarvan stimuleert. Pas breinprincipes en breindidactiek toe in je lessen en help je leerlingen bij hun taalontwikkeling en leren in zijn algemeenheid.

  89. 27 nov
    Examentraining Nederlands vmbo

    Bereid als docent je leerlingen zo goed mogelijk voor op het Nederlands examen. Help ze de verschillende onderdelen van het examen  (leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, samenvatten) goed aan te pakken tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.

  90. 29 nov
    Gamificatie in de les

    Gamificatie: het toepassen van spelprincipes en speeltechnieken in de les. Gamificatie biedt ook veel mogelijkheden voor differentiatie en kan bijdragen aan de motivatie van leerlingen.

  91. 06 dec
    Examentraining Nederlands vmbo vervolg

    Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op de verschillende onderdelen van het examen Nederlands. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor Nederlands.

  92. 12 dec
    Examentraining mens- en maatschappijvakken - online

    Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het examen van mens- en maatschappijvakken. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.

  93. Incompany (alleen bij jou op school)
    ICT bij het vak Nederlands (alleen bij jou op school)

    Leer verschillende tools kennen en gebruiken!

  94. Incompany (alleen bij jou op school)
    Toetskwaliteit met beleid (waaronder PTA) (alleen bij jou op school)

    Toetsbeleid, constructie en vaststelling, toetsen om te leren.
    Wat zijn de kwaliteitsstandaarden voor toetsing en examinering van jouw school?

  95. Incompany (alleen bij jou op school)
    Activerende en passende werkvormen (alleen bij jou op school)

    Meer variatie en motivatie in de les!

  96. Incompany (alleen bij jou op school)
    Basisprincipes Snelheid van vertrouwen volgens Covey (alleen bij jou op school)

    Deze training biedt deelnemers inzicht in de mogelijkheden om vertrouwen te bouwen, en snelheid te maken in het bouwen aan vertrouwen binnen alle geledingen van de school.

  97. Incompany (alleen bij jou op school)
    Werken aan organisatievertrouwen volgens Covey (alleen bij jou op school)

    Deze training is bedoeld om je rol als leidinggevende, formeel of informeel, te versterken en is gebaseerd op het boek ‘De snelheid van vertrouwen’ van Stephen M.R. Covey.


  98. Incompany (alleen bij jou op school)
    7 habits leidinggevenden en hun teams (alleen bij jou op school)

    De 7 Gewoonten van Stephen Covey geven jou en je team een gemeenschappelijke en verbindende taal en concrete vaardigheden om dit persoonlijk leiderschap verder bij jezelf te ontwikkelen.

  99. Incompany (alleen bij jou op school)
    Activerende werkvormen en ICT voor M&M vakken (alleen bij jou op school)

    Naar meer variatie en motivatie in de les.

  100. Incompany (alleen bij jou op school)
    Differentiëren: verdiepen en verbreden (alleen bij jou op school)

    Je wilt differentiëren nog beter in de vingers krijgen …. 

  101. Incompany (alleen bij jou op school)
    Flipping the classroom (alleen bij jou op school)

    Met Flipping the classroom kun je je leerlingen meer maatwerk en differentiatie bieden in en buiten de lessen. 

  102. Incompany (alleen bij jou op school)
    Kom maar op met je feedback (alleen bij jou op school)

    Leren omgaan met feedback opent de deuren naar de professionele dialoog!

  103. Incompany (alleen bij jou op school)
    Optimale examentraining: vervolg voor alle vakken (alleen bij jou op school)

    Bij deze training krijg je antwoord op hoe je de examentraining anders kunt vormgeven en hoe je je leerlingen gemotiveerd houdt tot de examens.

  104. Incompany (alleen bij jou op school)
    Examinatoren praktijkexamens vmbo (alleen bij jou op school)

    Hoe kom ik tot een eerlijke beoordeling van het praktijkexamen van mijn leerlingen? Dit is een vraag die natuurlijk van belang is bij alle examens. Maar de afname van praktijkexamens stelt specifieke eisen aan de examinatoren.

  105. Incompany (alleen bij jou op school)
    Beleidsrijk invoeren van burgerschapsonderwijs (alleen bij jou op school)

    We hebben er weer een nieuwe wet bij in het onderwijs! De wet verduidelijking burgerschap voor het po en vo. Wat nu? Deze wet heeft een sterk verplichtend karakter en vertel je wat er allemaal moet. Wij willen je binnen dit thema vooral brengen naar waar je bent en... wilt zijn.

  106. Incompany (alleen bij jou op school)
    Quickscan Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA)

    Wil je met alle ervaringen van de examens van afgelopen periode nog een laatste check van je PTA?

  107. Incompany (alleen bij jou op school)
    Examentraining vmbo CSPE

    Met aandacht voor de structuur van het CSPE, leerstrategieën, metacognitieve vaardigheden, formatief toetsen en differentiëren in de examenvoorbereiding.

  108. Incompany (alleen bij jou op school)
    Examinatoren vmbo CSPE

    Het rooster maken is de eerste prioriteit. Maar ook tijdens de afname en daarna, in het traject van evaluatie en beoordeling, komen er veel vragen af op de examinatoren.

  109. Incompany (alleen bij jou op school)
    Examentaaltraining (alleen bij jou op school)

    In deze training verken je wat precies de taalproblemen zijn die spelen bij de examens. 

  110. Incompany (alleen bij jou op school)
    Digitale didactiek (alleen bij jou op school)

    Je hebt kennis gemaakt met tools om je lessen te organiseren, beperkt formatief te toetsen en filmpjes op te nemen. In de vervolgbijeenkomst breid je je repertoire uit.


Zoek in de website