Spring naar mobiele navigatie

CPS Academie

Een vaksectie leiden, hoe doe ik dat?

Schoolleiders en collega’s verwachten van mij als vaksectieleider dat ik het voortouw neem bij onderwijskundige ontwikkelingen en in de realisering van de doelen van de school.

Meer over deze training
  1. 24 mei
    Leergang Basisvaardigheden voor middenmanagement
    Amersfoort

    Ben je teamleider of afdelingsleider, coordinator of leraar met leidinggevende ambitie en wil jij je verder ontwikkelen in een leidinggevende functie? Deze leergang is een ontdekkingsreis voor (toekomstig) leiderschapstalent.

     

  2. 25 mei
    Teacher leadership: Leidinggeven in de school als leraar

    Je bent leraar in hart en ziel, en toch wil je meer. Je wilt bijvoorbeeld een bijdrage leveren aan schoolontwikkeling, je wilt projecten leiden, je wilt leidinggeven aan een professionele leergemeenschap (PLG) of expertgroep.


  3. 30 mei
    Pedagogisch coachen

    Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.

  4. 31 mei
    7 habits voor leidinggevenden
    Amersfoort

    De driedaagse training ‘7 Habits voor leidinggevenden' is een intensieve en praktijkgerichte ervaringstraining die uitgaat van de grondbeginselen van inspirerend leiderschap.

  5. 02 jun
    Feedback geven: het zweet op de juiste rug!
    Amersfoort

    Feedback is essentieel voor het leren van leerlingen. Het geven van feedback zorgt echter niet automatisch voor betere leerprestaties. In veel lessen wordt feedback gegeven, maar niet alle leerlingen doen daar wat mee. Docenten nemen veel verantwoordelijkheid voor het geven van feedback en vinden het lastig om leerlingen elkaar of zichzelf feedback te laten geven.



  6. 09 jun
    Kansengelijkheid in het onderwijs
    Amersfoort

    Hebben sommige groepen leerlingen bij jou op school lagere resultaten dan andere groepen? Is het af en toe ingewikkeld om leerlingen te bereiken? Scholen krijgen in toenemende mate te maken met problemen van ongelijkheid. Dat leidt ertoe dat sommige groepen leerlingen niet naar vermogen leren en presteren.

  7. 09 jun
    Eigenaarschap vergroten met executieve functies
    Amersfoort

    Door de executieve functies van leerlingen te trainen en te versterken, kunnen zij zichzelf beter aansturen. Hoe doe je dat als docent?

  8. 16 aug
    Summerschool: Feedback geven: het zweet op de juiste rug!
    Amersfoort

    Feedback is essentieel voor het leren van leerlingen. Het geven van feedback zorgt echter niet automatisch voor betere leerprestaties. In veel lessen wordt feedback gegeven, maar niet alle leerlingen doen daar wat mee. Docenten nemen veel verantwoordelijkheid voor het geven van feedback en vinden het lastig om leerlingen elkaar of zichzelf feedback te laten geven.



  9. 16 aug
    Summerschool - Vakdidactisch coachen
    Amersfoort

    Leren op school wordt vaak ervaren als saaie taken die afgemaakt moeten worden. Wat kan een docent organiseren om een lerende effectiever te ondersteunen om met plezier en meer succes te leren?

  10. 17 aug
    Summerschool: 7 habits in 7 uur
    Amersfoort

    Kennismaking met de 7 habits (Stephen Covey). Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

  11. 18 aug
    Summerschool: Formatief toetsen in de les
    Amersfoort

    Hoe krijg je zicht op de voortgang van al je leerlingen? Formatief toetsen vormt één van de schakels in dit proces.

  12. 19 aug
    Summerschool: Timemanagement volgens Covey
    Amersfoort

    Zo verlaag je werkdruk in het onderwijs.

  13. 22 sep
    Differentiëren is te leren!
    Amersfoort

    Ontdek dat differentiëren makkelijker is dan jedenkt. Je krijgt alle bagage om doelmatig aan de slag te gaan!

  14. 22 sep
    Opleiding tot coach, module 3: allround coach
    Amersfoort

    Deze module bouwt voort op modules 1 en 2, maar zet meer in op confrontatie met behoud van de relatie. 

  15. 23 sep
    Teamcoaching
    Amersfoort

    Haal meer resultaat uit teams! Duidelijk leiden, minder managen, meer coachen.

  16. 26 sep
    Teacher leadership: Leidinggeven in de school als leraar
    Amersfoort

    Je bent leraar in hart en ziel, en toch wil je meer. Je wilt bijvoorbeeld een bijdrage leveren aan schoolontwikkeling, je wilt projecten leiden, je wilt leidinggeven aan een professionele leergemeenschap (PLG) of expertgroep.


  17. 27 sep
    Pedagogisch coachen

    Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.

  18. 28 sep
    Leergang Basisvaardigheden voor middenmanagement
    Amersfoort

    Ben je teamleider of afdelingsleider, coordinator of leraar met leidinggevende ambitie en wil jij je verder ontwikkelen in een leidinggevende functie? Deze leergang is een ontdekkingsreis voor (toekomstig) leiderschapstalent.

     

  19. 29 sep
    7 habits voor leidinggevenden
    Amersfoort

    De driedaagse training ‘7 Habits voor leidinggevenden' is een intensieve en praktijkgerichte ervaringstraining die uitgaat van de grondbeginselen van inspirerend leiderschap.

  20. 29 sep
    Masterclasses professioneel handelen vanuit inspiratie

    In vier avondbijeenkomsten van ruim anderhalf uur laat je je inspireren om te reflecteren op je eigen professioneel handelen. Aan de hand van erkende en inspirerende literatuur wordt je uitgenodigd om met collega’s in verrijkende dialoog, gedachten en denkbeelden uit te wisselen om daarmee van elkaar te leren. We willen je aanzetten tot denken en tot het doen!

  21. 03 okt
    Leergang de leercoach; leerlingen coachen bij zelfregulerend leren
    Amersfoort

    Je leert hoe je leerlingen aanzet om regie te nemen over hun eigen leer- en loopbaanproces. 

  22. 03 okt
    Klassenmanagement: de 6 rollen in de praktijk
    Amersfoort
  23. 04 okt
    Timemanagement volgens Covey
    Amersfoort

    Zo verlaag je werkdruk in het onderwijs.

  24. 04 okt
    Formatief toetsen in de les
    Amersfoort

    Hoe krijg je zicht op de voortgang van al je leerlingen? Formatief toetsen vormt één van de schakels in dit proces.

  25. 04 okt
    Toetsconstructie in een middag - online

    Toetsing is een ambacht! Het samenstellen van toetsen, het maken van toetsvragen en/of het beoordelen van methodetoetsen vraagt van docenten kennis en vaardigheid over de eisen aan een toets, matrijzen en taxonomieën. Hoe beter de toets immers, hoe beter leerlingen gedetermineerd kunnen worden.

    Online training

  26. 06 okt
    Basisprincipes Snelheid van vertrouwen volgens Covey

    Deze training biedt deelnemers inzicht in de mogelijkheden om vertrouwen te bouwen, en snelheid te maken in het bouwen aan vertrouwen binnen alle geledingen van de school.

  27. 06 okt
    Actief met woordenschat bij de vreemde talen
    Amersfoort

    Op veel scholen wordt het aantal cijfertoetsen teruggebracht. Voor de vreemde talen stelt je dit voor een probleem: hoe zorg je ervoor dat je leerlingen woordenschat verwerven zónder de beruchte stok achter de deur van de vocabulairetoets of schriftelijke overhoring?

  28. 10 okt
    Onderwijskundig leiderschap
    Amersfoort

    Leiderschap wordt vanuit verschillende perspectieven verkend. Theorie en praktijk worden met elkaar verbonden door middel van dialoog en praktijkopdrachten. 

  29. 31 okt
    Leerlingen motiveren
    Amersfoort

    Je krijgt naast theoretisch inzicht in motivatie en de invloed van leeromgeving hierop, praktische handvatten om je leerlingen te motiveren voor het leren op school.

  30. 02 nov
    Boekgesprekken met kleuters - online

    Praktische tips voor het voeren van boekgesprekken met kleuters en ideeën hoe je ouders kunt meenemen in het voeren van boekgesprekken thuis.

    Online training

  31. 03 nov
    Zelfregulerend leren met executieve functies
    Amersfoort

    Door de executieve functies van leerlingen te trainen en te versterken, kunnen zij zichzelf beter aansturen. Hoe doe je dat als docent?

  32. 09 nov
    Projectmanagement in het onderwijs - online

    Deze tijd, waarin er in het onderwijs ‘veel meer incidenteel geld’ beschikbaar is voor allerlei projecten om de vertragingen in het onderwijs in te lopen, vraagt om een sterk projectmanagement. Schoolleiders vragen NPO-gelden aan, verwoorden doelen, zetten gelden (activiteiten, extra formatie, leertijd)  in, en zullen moeten gaan verantwoorden of de beoogde doelen gerealiseerd zijn.

    Online training

  33. 10 nov
    7 habits in 7 uur
    Amersfoort

    Kennismaking met de 7 habits (Stephen Covey). Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

  34. 17 nov
    Feedback geven: het zweet op de juiste rug!
    Amersfoort

    Feedback is essentieel voor het leren van leerlingen. Het geven van feedback zorgt echter niet automatisch voor betere leerprestaties. In veel lessen wordt feedback gegeven, maar niet alle leerlingen doen daar wat mee. Docenten nemen veel verantwoordelijkheid voor het geven van feedback en vinden het lastig om leerlingen elkaar of zichzelf feedback te laten geven.



  35. 18 nov
    Congres Zelfregulerend leren
    Gouda

    Tijdens dit congres verkennen we aspecten rondom zelfregulerend leren én hoe dit er in de dagelijkse schoolpraktijk uitziet. Jelle Jolles, hoogleraar Neuropsychologie voorziet ons van de meest actuele inzichten rondom tieners, leren, zelfregulatie en het brein. Dr. Nele Laporte van de Universiteit van Gent vertaalt haar promotieonderzoek over motivatie en welzijn op school naar de praktijk van leraren. In twee workshopsrondes kun je actief op basis van deze kennis en je eigen vragen direct de volgende dag aan de slag met kleine interventies om zelfregulerend leren toe te passen.

  36. 23 nov
    Gamificatie in de les
    Amersfoort

    Gamificatie: het toepassen van spelprincipes en speeltechnieken in de les. Gamificatie biedt ook veel mogelijkheden voor differentiatie en kan bijdragen aan de motivatie van leerlingen.

  37. 24 nov
    Pedagogisch coachen

    Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.

  38. 28 nov
    Differentiëren is te leren! - Online
    Amersfoort

    Ontdek dat differentiëren makkelijker is dan je denkt. Je krijgt alle bagage om doelmatig aan de slag te gaan!

  39. 28 nov
    Executieve functies
    Amersfoort

    Executieve functies zijn voorwaarden voor het leren en bepalen in hoge mate leersucces (groep 1 - 3). In deze training leer je deze functies bij jonge kinderen te stimuleren. 

  40. 30 nov
    Activerende werkvormen en ICT voor exacte vakken
    Amersfoort

    Naar meer variatie en motivatie in de les.

  41. 30 nov
    Leergang Basisvaardigheden voor middenmanagement
    Amersfoort

    Ben je teamleider of afdelingsleider, coordinator of leraar met leidinggevende ambitie en wil jij je verder ontwikkelen in een leidinggevende functie? Deze leergang is een ontdekkingsreis voor (toekomstig) leiderschapstalent.

     

  42. 02 dec
    Kansengelijkheid in het onderwijs
    Amersfoort

    Hebben sommige groepen leerlingen bij jou op school lagere resultaten dan andere groepen? Is het af en toe ingewikkeld om leerlingen te bereiken? Scholen krijgen in toenemende mate te maken met problemen van ongelijkheid. Dat leidt ertoe dat sommige groepen leerlingen niet naar vermogen leren en presteren.

  43. 08 dec
    Vakdidactisch coachen
    Amersfoort

    Leren op school wordt vaak ervaren als saaie taken die afgemaakt moeten worden. Wat kan een docent organiseren om een lerende effectiever te ondersteunen om met plezier en meer succes te leren?

  44. 15 mrt
    Differentiëren is te leren! - Online
    Amersfoort

    Ontdek dat differentiëren makkelijker is dan je denkt. Je krijgt alle bagage om doelmatig aan de slag te gaan!

  45. 24 mei
    Leergang Basisvaardigheden voor middenmanagement
    Amersfoort

    Ben je teamleider of afdelingsleider, coordinator of leraar met leidinggevende ambitie en wil jij je verder ontwikkelen in een leidinggevende functie? Deze leergang is een ontdekkingsreis voor (toekomstig) leiderschapstalent.

     

  46. Incompany (alleen bij jou op school)
    Activerende en passende werkvormen (alleen bij jou op school)

    Meer variatie en motivatie in de les!

  47. Incompany (alleen bij jou op school)
    Projectmanagement voor het onderwijs (alleen bij jou op school)
    Amersfoort

    Je gaat als deelnemer naar huis met een concreet plan en een helder geformuleerd project.

  48. Incompany (alleen bij jou op school)
    Rekendidactiek - Gevorderd (alleen bij jou op school)

    Je leert onder andere wat de kenmerken zijn van zwakke en sterke rekenaars en hoe je een gedifferentieerd aanbod aan de leerlingen in de groep kunt organiseren.

  49. Incompany (alleen bij jou op school)
    Activerende werkvormen en ICT voor M&M vakken (alleen bij jou op school)

    Naar meer variatie en motivatie in de les.

  50. Incompany (alleen bij jou op school)
    Differentiëren: verdiepen en verbreden (alleen bij jou op school)

    Je wilt differentiëren nog beter in de vingers krijgen …. 

  51. Incompany (alleen bij jou op school)
    Flipping the classroom (alleen bij jou op school)

    Met Flipping the classroom kun je je leerlingen meer maatwerk en differentiatie bieden in en buiten de lessen. 

  52. Incompany (alleen bij jou op school)
    Kom maar op met je feedback (alleen bij jou op school)

    Leren omgaan met feedback opent de deuren naar de professionele dialoog!

  53. Incompany (alleen bij jou op school)
    Kwaliteitszorg en ambities (alleen bij jou op school)

    Kwaliteitszorg is een belangrijk instrument om ambities van de school en het bestuur waar te maken.

  54. Incompany (alleen bij jou op school)
    Examentraining vmbo CSPE

    Met aandacht voor de structuur van het CSPE, leerstrategieën, metacognitieve vaardigheden, formatief toetsen en differentiëren in de examenvoorbereiding.

  55. Incompany (alleen bij jou op school)
    Examinatoren vmbo CSPE

    Het rooster maken is de eerste prioriteit. Maar ook tijdens de afname en daarna, in het traject van evaluatie en beoordeling, komen er veel vragen af op de examinatoren.

  56. Incompany (alleen bij jou op school)
    Groepsdynamiek en (online) rituelen (alleen bij jou op school)

    We zijn het ons misschien niet altijd bewust, maar het onderwijs zit vol met rituelen. Een groot deel van die groepsvormende rituelen kunnen op 1,5 meter of online niet op de gebruikelijke manier of helemaal niet plaatsvinden.

  57. Incompany (alleen bij jou op school)
    Digitale didactiek (alleen bij jou op school)

    Je hebt kennis gemaakt met tools om je lessen te organiseren, beperkt formatief te toetsen en filmpjes op te nemen. In de vervolgbijeenkomst breid je je repertoire uit.


Zoek in de website