CPS Academie
-
08 sepLeerlingen motiveren
Hoe kun je zelf zorgen voor gemotiveerde leerlingen in je klas? In deze tweedaagse training krijg je niet alleen theoretisch inzicht in motivatie en de invloed van de leeromgeving hierop, maar ook praktische handvatten om je leerlingen te motiveren.
-
10 sepEffectieve rekenlessen voor redactiesommen
Veel leerlingen hebben moeite met redactiesommen. En dat terwijl veel rekenopgaven tegenwoordig verpakt zijn in dit soort verhaaltjessommen. Op welke manier leer je ze de vaardigheden die ze voor deze talige sommen nodig hebben? En hoe ontwerp je een effectieve rekenles hiervoor?
-
11 sepBriljante Mislukkingen! Verandermanagement in het onderwijs
Schoolleiders staan voor grote uitdagingen zoals de nieuwe kerndoelen en het lerarentekort. Goed verandermanagement is hierbij essentieel. In deze training krijg je meer inzicht in effectieve veranderprocessen en het belang van leren van mislukkingen.
-
15 sepSlimmer organiseren van je peuter- en kleutergroep
Wil jij aangename schooldagen met je peuters of kleuters én ze zo veel mogelijk laten leren op een prettige manier? Zorg dan voor effectief groepsmanagement: structuur, werken in kleine en grotere groepen, actieve spelbegeleiding, zelfsturing en veel meer.
-
15 sepDe mentor als coach
Leer als mentor je leerlingen coachen in plaats van sturen. Zorg zo dat ze zelf de verantwoordelijkheid nemen voor hun leren. Begrijp het puberbrein en motiveer leerlingen met de juiste kennis, mindset, coachingsvaardigheden en gesprekstechnieken.
-
16 sepSpel en spelcoaching van het jonge kind
Kinderen maken vanaf hun geboorte tot ongeveer hun zevende jaar een spectaculaire ontwikkeling door. Hun hersenen zijn enorm ontvankelijk voor het opnemen en verwerken van nieuwe informatie. Door lerend spelen en spelend leren ontdekken ze voortdurend en in snel tempo nieuwe dingen. Deze belangrijke ontwikkelfase van lerend spelen vormt de kurk waarop het schoolse leren kan drijven.
-
17 sepProcesbegeleider Lesson Study
Nieuw – Je leert om de cyclus van Lesson Study binnen je eigen organisatie toe te passen. Naast kennis over de achtergronden en effecten van Lesson Study ontvang je handvatten voor je rol als procesbegeleider bij deze zeer effectieve manier om je school te professionaliseren.
-
17 sepKlassenmanagement: de zes rollen in de praktijk
Zorg met de zes rollen van de leraar voor een betere en effectievere sfeer in de klas en prettiger lesgeven. Leer in anderhalve dag de aandacht beter vast te houden, negatieve patronen te doorbreken en doelmatiger te communiceren met leerlingen.
-
22 sepMeertaligheid als middel om te leren
Nieuw - Je leerlingen hebben verschillende moedertalen. Hoe ga je om met meertaligheid? Op welke manier zet je deze diversiteit in bij het leren van Nederlands en het verwerven van kennis?
-
22 sepTaal in spel
Nieuw - In deze training leer je hoe je taaldoelen aan het spel van kinderen kan koppelen en het taal-denken tijdens het spel kan ondersteunen. Maar ook hoe je spel en gesprekjes tijdens spelinteractie op gang kan helpen en hoe je bij het spel kan aansluiten op een passende manier waarbij je het op een hoger plan tilt.
-
23 sepPedagogisch coachen
Coach je leerlingen zodanig dat ze zelf gemotiveerd aan het werk gaan. Met effectief pedagogisch coachen stimuleer je het ontwikkelen van eigenaarschap, emotionele zelfregulatie, executieve functies en zelfregulerende leerstrategieën.
-
24 sepSterke rekenaars begeleiden en motiveren
Je wilt ook sterke rekenaars optimaal begeleiden. Zorgen dat ze zo veel mogelijk leren en gemotiveerd blijven. Leer meer over verschillende soorten sterke rekenaars en hoe je die het beste onderwijs biedt.
-
25 sepDe effectieve les: directe instructie volgens ADI, EDI of IGDI
Nieuw - Tijdens deze training krijg je inzicht in hoe leren werkt in het brein en verken je de verschillende directe instructiemodellen (ADI, EDI, IGDI). Zo maak je jouw lessen nog effectiever!
-
25 sepDoelgericht werken met leerlijnen
Leer goede keuzes te maken in het aanbod en de didactiek voor taal en rekenen. Inzicht in de doorlopende leerlijnen en de passende perspectieven helpt jou en je school hierbij.
-
30 sepOpleiding tot schoolcoach, module 3
Word een breed inzetbare leerkracht- en docentcoach. Deze module bouwt voort op modules 1 en 2 en zet meer in op je persoonlijke ontwikkeling tot allround onderwijscoach.
-
01 oktBurgerschapsonderwijs vormgeven binnen je school
Je vindt burgerschapsonderwijs belangrijk en wilt het op jouw school doelgericht en samenhangend vormgeven. Deze training helpt je bij het vormen van de schoolvisie hierop, het beleid erbij en het opstellen en uitvoeren van een actieplan.
-
01 oktZelfregulerend leren met executieve functies
Door de executieve functies van leerlingen te trainen en te versterken, kunnen zij zichzelf beter aansturen en succesvoller zijn in leren. Hoe stimuleer je die zelfregulerende vaardigheden als docent?
-
01 okt7 habits in 7 hours voor het onderwijs - online
Basistraining 7 gewoonten in het onderwijs: kennismaking met de 7 habits van Stephen Covey. Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.
-
02 oktPassende perspectieven voor specifieke onderwijsbehoeften
Je wilt alle leerlingen helpen om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. Ook degenen met specifieke onderwijsbehoeften. Leer gerichte keuzes te maken in onderwijsdoelen en lesactiviteiten en werken met aangepaste leerlijnen taal en rekenen.
-
08 oktToetsconstructie
Heb je wel eens het gevoel dat een leerling of zijn cijfer niet laat zien wat hij kan? Hoe ontwerp je een goede toets die echt zichtbaar maakt wat de leerling heeft geleerd? Daarvoor heb je kennis nodig van toetsconstructie-eisen, matrijzen en het gebruik van taxonomieën.
-
13 oktDifferentiëren is te leren!
Differentiëren in het onderwijs is makkelijker dan je denkt. In deze training krijg je theorie, werkvormen en ICT-tools en oefen je hiermee. Na afloop kun jij doelmatig differentiëren in je lessen.
-
03 novExecutieve functies en zelfsturing bij jonge kinderen
Executieve functies hebben kinderen nodig om goed te kunnen leren. Ze zorgen er onder meer voor dat kinderen de aandacht vast kunnen houden en prikkels kunnen onderdrukken. In deze training leer je hoe je de executieve vaardigheden bij jonge kinderen stimuleert.
-
05 novFormatief handelen in het basisonderwijs - ONLINE
Formatief handelen helpt om meer zicht te krijgen op de voortgang van je leerlingen. Leerkrachten én leerlingen kunnen daarmee betere beslissingen nemen over het vervolg van het leerproces. Formatief handelen kan zo bijdragen aan meer eigenaarschap bij leerlingen, hogere motivatie en betere resultaten.
-
10 novOnderwijs aan het jonge kind voor leidinggevenden
Als schoolleider of intern begeleider wil je jonge kinderen op jouw school zo goed mogelijk onderwijs bieden. In deze training krijg je handvatten voor een effectieve visie hierop. Ook leer je leerkrachten van groep 1 en 2 beter te begeleiden en monitoren. Door ze bijvoorbeeld de juiste vragen te stellen stimuleer je ze doelbewuster te handelen.
-
10 novZelfregulerend leren in het basisonderwijs
Train en versterk het zelfregulerend leren bij je leerlingen. Dat zorgt voor een prettigere sfeer, fijner gedrag, groei van de executieve functies en daardoor betere resultaten. Leer hoe je de zelfregulerende vaardigheden bij je leerlingen stimuleert.
-
11 novWerken met fonemisch bewustzijn
Uit onderzoek is gebleken dat fonemisch bewustzijn een leerwinst van +5 maanden oplevert voor basisschoolleerlingen. Leer in deze training hoe je fonemisch bewustzijn doelgericht, systematisch en planmatig aanbiedt op jouw school.
-
11 novOpleiding de leercoach: leerlingen coachen bij zelfregulerend leren
Tijdens deze opleiding leer je als leercoach hoe je leerlingen of studenten stimuleert om regie te nemen over hun eigen leer- en loopbaanproces. Je begeleidt ze bij het ontwikkelen van zelfregulerend leren met o.a. zelregulerende leerstrategieën (executieve functies).
-
12 novFormatief handelen in de les
Formatief handelen helpt om meer zicht te krijgen op de voortgang van je leerlingen. Op basis hiervan kunnen jij en zij betere beslissingen nemen over het vervolg van het leerproces. Met formatief handelen zorg je voor meer eigenaarschap bij leerlingen, hogere motivatie en betere resultaten.
-
18 nov7 habits in 7 hours voor het onderwijs
Kennismaking met de 7 habits of 7 gewoonten van Stephen Covey. Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.
-
19 novOuderbetrokkenheid versterken - voor schoolleiders po
GEACCREDITEERD - Leer de samenwerking tussen jouw school en ouders op een unieke wijze te versterken met ouderbetrokkenheid 3.0. Leerlingen functioneren en presteren tenslotte nog beter als hun ouders en de school goed samenwerken.
-
20 novBegrijpend luisteren - begrijpend lezen: een doorgaande lijn
Je wilt het begrijpend leesonderwijs verbeteren. Op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten leer je hoe je dit in de praktijk kunt doen zonder een nieuwe methode te hoeven aanschaffen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van leesstrategieën en referentieniveaus.
-
25 novWoordenschatontwikkeling, de hele dag door!
Nieuw - Leer hoe je de woordenschat van je leerlingen effectiever vergroot door hier in alle vakken aandacht aan te besteden. Integratie van taalonderwijs zoals het nieuwe curriculum vraagt. Met woordenschatdidactiek en praktische werkvormen.
-
27 novGamificatie in de les
Met gamificatie pas je spelelementen toe in de les, met en zonder ICT. Je leerlingen worden er actiever en daarmee gemotiveerder door. Gamificatie biedt ook veel mogelijkheden voor differentiatie.
-
01 decActief met woordenschat bij de moderne vreemde talen
Hoe zorg je bij leerlingen voor de gewenste woordenschat zonder de vele vocabulairetoetsen en schriftelijke overhoringen van voorheen? Op welke manier zet je breindidactiek, activerende werkvormen en digitale tools hierbij in?
-
09 decActiverende werkvormen en ICT voor exacte vakken
Je wilt leerlingen actiever betrekken bij je lessen. In deze training leer je welke werkvormen en ICT-tools je hoe kunt toepassen voor meer variatie en motivatie in de lessen van exacte vakken.
-
11 mrtDe mentor als coach
Leer als mentor je leerlingen coachen in plaats van sturen. Zorg zo dat ze zelf de verantwoordelijkheid nemen voor hun leren. Begrijp het puberbrein en motiveer leerlingen met de juiste kennis, mindset, coachingsvaardigheden en gesprekstechnieken.
-
19 mrtSpel en spelcoaching van het jonge kind
Kinderen maken vanaf hun geboorte tot ongeveer hun zevende jaar een spectaculaire ontwikkeling door. Hun hersenen zijn enorm ontvankelijk voor het opnemen en verwerken van nieuwe informatie. Door lerend spelen en spelend leren ontdekken ze voortdurend en in snel tempo nieuwe dingen. Deze belangrijke ontwikkelfase van lerend spelen vormt de kurk waarop het schoolse leren kan drijven.
-
31 mrtOuderbetrokkenheid versterken - voor schoolleiders po
GEACCREDITEERD - Leer de samenwerking tussen jouw school en ouders op een unieke wijze te versterken met ouderbetrokkenheid 3.0. Leerlingen functioneren en presteren tenslotte nog beter als hun ouders en de school goed samenwerken.