Spring naar mobiele navigatie

CPS Academie

Studiedag Het onderwijs aan het jonge kind voor leidinggevenden

In deze training krijg je inzicht in de werkwijze in groep 1 en 2. We werken met de handvatten van de zes elementen van effectief onderwijs. Actuele onderwerpen waar we op inhaken zijn: ‘Hoe apart zijn groep 1 en 2?’, ‘Hoe leert een jong kind?’ en ‘De betekenis voor een doorgaande lijn groep 1-8 taal/lezen en rekenen’. 

Meer over deze studiedag
  1. 03 nov
    Persoonlijk leiderschap
    Amersfoort

    Je geeft als leidinggevende in het onderwijs leiding in een complexe omgeving waar ontwikkelingen elkaar in een snel tempo opvolgen. Je komt steeds voor nieuwe uitdagingen en dilemma’s te staan. 

  2. 04 nov
    Hoe schrijf ik een kort en krachtig taalbeleidsplan?
    Amersfoort

    Een taalbeleidsplan opstellen, maar…

  3. 04 nov
    Formatief toetsen in de les
    Amersfoort

    Hoe krijg je zicht op de voortgang van al je leerlingen? Formatief toetsen vormt één van de schakels in dit proces.

    Volgende startdatum: 7 december 2021

  4. 08 nov
    7 habits voor leidinggevenden
    Amersfoort

    De driedaagse training ‘7 Habits voor leidinggevenden' is een intensieve en praktijkgerichte ervaringstraining die uitgaat van de grondbeginselen van inspirerend leiderschap.

    Volgende startdatum: 9 maart 2022

  5. 08 nov
    Omgaan met ouders – Ouderbetrokkenheid voor schoolleiders
    Amersfoort

    In deze training speciaal voor schoolleiders in basisonderwjs leer je de samenwerking met ouders op een unieke wijze te versterken. 

  6. 09 nov
    Taalcoördinator module 2: Taalbeleid in de klas
    Amersfoort

    Taal speelt een grote rol bij leren en ontwikkelen. Taal is immers voorwaarde, middel en doel bij leren.

    Volgende startdatum: 31 januari 2021

  7. 10 nov
    Boekgesprekken met kleuters - online

    Praktische tips voor het voeren van boekgesprekken met kleuters en ideeën hoe je ouders kunt meenemen in het voeren van boekgesprekken thuis.

    Online training

  8. 11 nov
    Onderwijskundig leiderschap
    Amersfoort

    Leiderschap wordt vanuit verschillende perspectieven verkend. Theorie en praktijk worden met elkaar verbonden door middel van dialoog en praktijkopdrachten.

    Volgende startdatum: 8 maart 2022

  9. 15 nov
    Werken aan organisatievertrouwen volgens Covey
    Amersfoort

    Deze training is bedoeld om je rol als leidinggevende, formeel of informeel, te versterken en is gebaseerd op het boek ‘De snelheid van vertrouwen’ van Stephen M.R. Covey.


  10. 16 nov
    Basisprincipes Snelheid van vertrouwen volgens Covey

    Deze training biedt deelnemers inzicht in de mogelijkheden om vertrouwen te bouwen, en snelheid te maken in het bouwen aan vertrouwen binnen alle geledingen van de school.

  11. 18 nov
    Gamificatie in de les
    Amersfoort

    Gamificatie: het toepassen van spelprincipes en speeltechnieken in de les. Gamificatie biedt ook veel mogelijkheden voor differentiatie en kan bijdragen aan de motivatie van leerlingen.

  12. 22 nov
    Executieve functies
    Amersfoort

    Executieve functies zijn voorwaarden voor het leren en bepalen in hoge mate leersucces (groep 1 - 3). In deze training leer je deze functies bij jonge kinderen te stimuleren. 

  13. 23 nov
    Beleidsrijk invoeren van burgerschapsonderwijs
    Amersfoort

    We hebben er weer een nieuwe wet bij in het onderwijs! De wet verduidelijking burgerschap voor het po en vo. Wat nu? Deze wet heeft een sterk verplichtend karakter en vertel je wat er allemaal moet. Wij willen je binnen dit thema vooral brengen naar waar je bent en... wilt zijn.

  14. 23 nov
    Pedagogisch coachen

    Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.

  15. 24 nov
    De Nieuwe Leerweg, beleidsrijk invoeren van nieuw onderwijs

    Wil je De Nieuwe Leerweg (DNL) beleidsrijk invoeren dan is dit voor elke (vmbo-)school die mogelijkheden ziet in DNL een kans om dit goed voorbereid in te voeren.




  16. 24 nov
    Projectmanagement in het onderwijs - online

    Deze tijd, waarin er in het onderwijs ‘veel meer incidenteel geld’ beschikbaar is voor allerlei projecten om de vertragingen in het onderwijs in te lopen, vraagt om een sterk projectmanagement. Schoolleiders vragen NPO-gelden aan, verwoorden doelen, zetten gelden (activiteiten, extra formatie, leertijd)  in, en zullen moeten gaan verantwoorden of de beoogde doelen gerealiseerd zijn.

    Online training

  17. 25 nov
    Vergroot de thuisbetrokkenheid
    Amersfoort

    Een goede samenwerking komt de ontwikkeling van de leerling ten goede. Je krijgt zicht op je eigen paradigma’s en handvatten om de volgende dag in praktijk te brengen. Je krijgt inspiratie om met ouderbetrokkenheid aan de slag te gaan op de eigen school en in de eigen klas.


  18. 26 nov
    Activerende werkvormen en ICT voor exacte vakken
    Amersfoort

    Naar meer variatie en motivatie in de les.

  19. 29 nov
    De mentor als coach
    Amersfoort

    Bijna elke docent is mentor. En hoewel dit een bijzondere, inspirerende en nuttige taak is, ervaren veel mentoren ook druk. Ook wordt van mentoren steeds vaker verwacht dat ze de leerlingen coachen. In deze training gaan we in op de coachvaardigheden als mentor.

  20. 30 nov
    Studiedag Het onderwijs aan het jonge kind voor leidinggevenden
    Utrecht

    Als schoolleider of intern begeleider kun je leerkrachten van groep 1 en 2 beter begeleiden en monitoren om opbrengstgericht te handelen door de juiste vragen te stellen.

     

  21. 03 dec
    Kansengelijkheid in het onderwijs
    Amersfoort

    Hebben sommige groepen leerlingen bij jou op school lagere resultaten dan andere groepen? Is het af en toe ingewikkeld om leerlingen te bereiken? Scholen krijgen in toenemende mate te maken met problemen van ongelijkheid. Dat leidt ertoe dat sommige groepen leerlingen niet naar vermogen leren en presteren.

  22. 03 dec
    Activerende werkvormen en ICT in de talenles
    Amersfoort

    Ik wil leerlingen actiever betrekken bij mijn talenles, maar... Hoe doe ik dat? 

  23. 03 dec
    Beoordelen van lessen met 'De zes rollen van de leraar'
    Amersfoort

    Tijdens deze training scherp je je waarnemingskwaliteiten en je beoordelingsvermogen aan. Hierdoor verricht je betere lesobservaties en voer je na afloop effectievere gesprekken.

  24. 07 dec
    Formatief toetsen in de les
    Amersfoort

    Hoe krijg je zicht op de voortgang van al uw leerlingen? Formatief toetsen vormt één van de schakels in dit proces.

  25. 09 dec
    Differentiëren is te leren! - online

    Ontdek dat differentiëren makkelijker is dan je denkt. Je krijgt alle bagage om doelmatig aan de slag te gaan!

    Online training

  26. 15 dec
    Leergang Basisvaardigheden voor middenmanagement
    Amersfoort

    Ben je teamleider of afdelingsleider, coördinator of leraar met leidinggevende ambitie en wil jij je verder ontwikkelen in een leidinggevende functie? Deze leergang is een ontdekkingsreis voor (toekomstig) leiderschapstalent.

     

  27. 17 jan
    Leidinggeven in de school als leraar
    Amersfoort

    Je bent leraar in hart en ziel, en toch wil je meer. Je wilt bijvoorbeeld een bijdrage leveren aan schoolontwikkeling, je wilt projecten leiden, je wilt leidinggeven aan een professionele leergemeenschap (PLG) of expertgroep.


  28. 28 jan
    Begrijpend luisteren - begrijpend lezen: een doorgaande lijn
    Amersfoort

    Je krijgt tijdens deze studiedag inzicht in de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van begrijpend luisteren en lezen.

  29. 28 jan
    Werken met de 7 gewoonten (Covey) in de mentorles en vakprojecten vo
    Amersfoort

    Leerlingen leren werken met de 7 gewoonten van persoonlijk leiderschap: hoe doe je dat in de mentorles, bij projecten en schoolactiviteiten?

  30. 31 jan
    Activerende werkvormen en ICT in de talenles
    Amersfoort

    Ik wil leerlingen actiever betrekken bij mijn talenles, maar... Hoe doe ik dat? 

  31. 31 jan
    Taalcoördinator module 2: Taalbeleid in de klas
    Amersfoort

    Taal speelt een grote rol bij leren en ontwikkelen. Taal is immers voorwaarde, middel en doel bij leren.

  32. 01 feb
    Begrijpend luisteren: basis voor leesvaardigheid
    Amersfoort

    Begrijpend luisteren en modelen. Je hebt er veel over gehoord en bent er misschien al mee aan de slag gegaan. Maar waarom is begrijpend luisteren en modelen zo belangrijk en hoe zorg je ervoor dat het effectief wordt ingezet?

  33. 02 feb
    Formatief toetsen in de les
    Amersfoort

    Hoe krijg je zicht op de voortgang van al je leerlingen? Formatief toetsen vormt één van de schakels in dit proces.

  34. 10 feb
    Leidinggeven aan leren
    Amersfoort

    Hoe is dat bij jou georganiseerd: de professionele ontwikkeling in de school? Heb je een strategisch scholingsplan? Zijn de professionele ontwikkelingen verbonden met de ambities van de school? Is het één van je ambities om vorm te geven aan een lerende organisatie? En hoe doe je dat dan? Zomaar een aantal vragen waar je mee aan de slag gaat in deze training. 

  35. 11 feb
    Pedagogisch coachen

    Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.

  36. 15 feb
    Training Timemanagement volgens Covey
    Amersfoort

    Zo verlaag je werkdruk in het onderwijs.

  37. 15 feb
    Taalcoördinator module 1: Taalbeleid in de school
    Amersfoort

    Als scholen merken dat voor veel leerlingen taal een struikelblok wordt voor leren en dat dit te herleiden valt uit tegenvallende leer- en examenprestaties, dan is het van belang dat de school aandacht gaat besteden aan taalbeleid bij alle vakken.

    vervolg: Taalcoördinator module 2

  38. 17 feb
    De Nieuwe Leerweg, beleidsrijk invoeren van nieuw onderwijs
    Amersfoort

    Wil je De Nieuwe Leerweg (DNL) beleidsrijk invoeren, dan is dit voor elke (vmbo-)school die mogelijkheden ziet in DNL een kans om dit goed voorbereid in te voeren.




  39. 08 mrt
    Onderwijskundig leiderschap
    Amersfoort

    Leiderschap wordt vanuit verschillende perspectieven verkend. Theorie en praktijk worden met elkaar verbonden door middel van dialoog en praktijkopdrachten. 

  40. 09 mrt
    7 habits voor leidinggevenden
    Amersfoort

    De driedaagse training ‘7 Habits voor leidinggevenden' is een intensieve en praktijkgerichte ervaringstraining die uitgaat van de grondbeginselen van inspirerend leiderschap.

  41. 10 mrt
    Beoordelen van lessen met 'De zes rollen van de leraar'
    Amersfoort

    Tijdens deze training scherp je je waarnemingskwaliteiten en beoordelingsvermogen aan. Hierdoor verricht je betere lesobservaties en voer je na afloop effectievere gesprekken.

  42. 14 mrt
    Beleidsrijk invoeren van burgerschapsonderwijs

    We hebben er weer een nieuwe wet bij in het onderwijs! De wet verduidelijking burgerschap voor het po en vo. Wat nu? Deze wet heeft een sterk verplichtend karakter en vertel je wat er allemaal moet. Wij willen je binnen dit thema vooral brengen naar waar je bent en... wilt zijn.

  43. 14 mrt
    Een vaksectie leiden, hoe doe ik dat?

    Schoolleiders en collega’s verwachten van mij als vaksectieleider dat ik het voortouw neem in de realisering van de doelen van de school.

  44. 28 mrt
    Studiedag Het onderwijs aan het jonge kind voor leidinggevenden

    Als schoolleider of intern begeleider kun je leerkrachten van groep 1 en 2 beter begeleiden en monitoren om opbrengstgericht te handelen door de juiste vragen te stellen.

     

  45. 31 mrt
    Projectmanagement in het onderwijs

    Deze tijd, waarin er in het onderwijs ‘veel meer incidenteel geld’ beschikbaar is voor allerlei projecten om de vertragingen in het onderwijs in te lopen, vraagt om een sterk projectmanagement. Schoolleiders vragen NPO-gelden aan, verwoorden doelen, zetten gelden (activiteiten, extra formatie, leertijd) in, en zullen moeten gaan verantwoorden of de beoogde doelen gerealiseerd zijn.

  46. 01 apr
    Teamcoaching
    Amersfoort

    Haal meer resultaat uit teams! Duidelijk leiden, minder managen, meer coachen.

  47. 04 apr
    Activerende werkvormen en ICT voor exacte vakken
    Amersfoort

    Naar meer variatie en motivatie in de les.

  48. 05 apr
    Hoe schrijf ik een kort en krachtig taalbeleidsplan?
    Amersfoort

    Een taalbeleidsplan opstellen, maar…

  49. 07 apr
    Doelgericht werken met leerlijnen
    Amersfoort

    Heb je de afgelopen maanden vaak keuzes moeten maken in je aanbod van taal en rekenen en zou je inzicht willen hebben in de opbouw van de doorlopende leerlijnen taal en rekenen om beredeneerde keuzes te kunnen maken?


  50. 08 apr
    7 habits in 7 uur voor pedagogisch medewerkers en onderwijsassistenten
    Amersfoort

    Kennismaking met de 7 habits (Stephen Covey) voor pedagogisch medewerkers en onderwijsassistenten. Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

  51. 11 apr
    Flipping the classroom - online

    Met Flipping the classroom kun je je leerlingen meer maatwerk en differentiatie bieden in en buiten de lessen. 

    Online training

  52. 13 apr
    Vergroot de thuisbetrokkenheid
    Amersfoort

    Een goede samenwerking komt de ontwikkeling van de leerling ten goede. Je krijgt zicht op je eigen paradigma’s en handvatten om de volgende dag in praktijk te brengen. Je krijgt inspiratie om met ouderbetrokkenheid aan de slag te gaan op de eigen school en in de eigen klas.


  53. 14 apr
    Gamificatie in de les
    Amersfoort

    Gamificatie: het toepassen van spelprincipes en speeltechnieken in de les. Gamificatie biedt ook veel mogelijkheden voor differentiatie en kan bijdragen aan de motivatie van leerlingen.

  54. 21 apr
    Leergang Basisvaardigheden voor middenmanagement
    Amersfoort

    Ben je teamleider of afdelingsleider, coordinator, of leraar met leidinggevende ambitie, en wil jij je verder ontwikkelen in een leidinggevende functie? Deze Leergang is een ontdekkingsreis voor (toekomstig) leiderschapstalent.

     

  55. 17 mei
    Executieve functies
    Amersfoort

    Executieve functies zijn voorwaarden voor het leren en bepalen in hoge mate leersucces (groep 1 - 3). In deze training leert u deze functies bij jonge kinderen te stimuleren. 

  56. 17 mei
    Taalcoördinator module 2: Taalbeleid in de klas
    Amersfoort

    Taal speelt een grote rol bij leren en ontwikkelen. Taal is immers voorwaarde, middel en doel bij leren.

  57. 18 mei
    Boekgesprekken met kleuters - online

    Praktische tips voor het voeren van boekgesprekken met kleuters en ideeën hoe je ouders kunt meenemen in het voeren van boekgesprekken thuis.

    Online training

  58. 25 mei
    Ontwikkel je vaardigheden als startende mentor
    Amersfoort

    Hoewel het een mooie, inspirerende en nuttige taak is, ervaren veel mentoren deze taak toch als pittig. Zeker mentoren die deze taak nog maar net uitvoeren, omdat ze bijvoorbeeld net van de opleiding komen en/of zij-instromer zijn.

  59. 15 sep
    Omgaan met ouders – Ouderbetrokkenheid voor schoolleiders
    Amersfoort

    In deze training speciaal voor schoolleiders in basisonderwjs leer je de samenwerking met ouders op een unieke wijze te versterken. 

  60. 22 sep
    Opleiding tot coach, module 3: allround coach
    Amersfoort

    Deze module bouwt voort op modules 1 en 2 , maar zet meer in op confrontatie met behoud van de relatie. 

  61. 01 nov
    Persoonlijk leiderschap
    Amersfoort

    Je geeft als leidinggevende in het onderwijs leiding in een complexe omgeving waar ontwikkelingen elkaar in een snel tempo opvolgen. Je komt steeds voor nieuwe uitdagingen en dilemma’s te staan. 

  62. Incompany (alleen bij u op school)
    ICT bij het vak Nederlands (alleen bij u op school)

    Leer verschillende tools kennen en gebruiken!

  63. Incompany (alleen bij u op school)
    Activerende en passende werkvormen (alleen bij u op school)

    Meer variatie en motivatie in de les!

  64. Incompany (alleen bij u op school)
    Projectmanagement voor het onderwijs (alleen bij u op school)
    Amersfoort

    U gaat als deelnemer naar huis met een concreet plan en een helder geformuleerd project.

  65. Incompany (alleen bij u op school)
    Rekendidactiek - Gevorderd (alleen bij u op school)

    U leert onder andere wat de kenmerken zijn van zwakke en sterke rekenaars en hoe u een gedifferentieerd aanbod aan de leerlingen in de groep kunt organiseren.

  66. Incompany (alleen bij u op school)
    Kom maar op met je feedback (alleen bij u op school)

    Leren omgaan met feedback opent de deuren naar de professionele dialoog!

  67. Incompany (alleen bij u op school)
    Kwaliteitszorg en ambities (alleen bij u op school)

    Kwaliteitszorg is een belangrijk instrument om ambities van de school en het bestuur waar te maken.

  68. Incompany (alleen bij u op school)
    Optimale examentraining: vervolg voor alle vakken (alleen bij u op school)

    Bij deze training krijgt u antwoord op hoe u de examentraining anders kunt vormgeven en hoe u uw leerlingen gemotiveerd houdt tot de examens.

  69. Incompany (alleen bij u op school)
    Training 7 habits voor leidinggevenden en hun teams (alleen bij u op school)

    De 7 Gewoonten van Stephen Covey geven u en uw team een gemeenschappelijke en verbindende taal en concrete vaardigheden om dit persoonlijk leiderschap verder bij zichzelf te ontwikkelen.

  70. Incompany (alleen bij u op school)
    7 habits voor loopbaanbegeleiders (alleen bij u op school)
    Amersfoort

    In de training 7 habits voor loopbaanbegeleiders verbindt u de 7 Habits (Gewoonten) aan uw vaardigheden als loopbaanbegeleider. 

  71. Incompany (alleen bij u op school)
    Rekendidactiek - Basis (alleen bij u op school)
    Amersfoort

    In deze driedaagse training - gebaseerd op het Raamwerk rekenen - leert u hoe u effectief rekenonderwijs aanbiedt volgens de recente inzichten.

  72. Incompany (alleen bij u op school)
    Coachend Mentoraat vo met de 7 Gewoonten

    In de training Coachend Mentoraat vo met de 7 Gewoonten verbindt je de 7 Habits (Gewoonten) aan je vaardigheden als mentor.

Zoek in de website