Spring naar mobiele navigatie

Berichten geschreven door Koos van 't Hul

Berichten van "Koos van 't Hul"

  1. Naar gemotiveerde en vaardige lezers. Een andere kijk op leesonderwijs met CORI.

    7 september 2020 om 14:08 - door Koos van 't Hul - 0 reacties

    Leerlingen die zich onderdompelen in een wereld waarbinnen zij, geactiveerd door geprikkelde nieuwsgierigheid, kennis opdoen en tegelijkertijd werken aan hun taalvaardigheid. Idealistisch? Niet volgens Concept-Orientated Reading Instruction, beter bekend onder de afkorting CORI. Uit onderzoek blijkt dat deze aanpak succesvol is. 

    Lees meer over "Naar gemotiveerde en vaardige lezers. Een andere kijk op leesonderwijs met CORI."

  2. Boeken helpen jou en je leerlingen uit je eigen echoput te klimmen

    8 juli 2020 om 12:24 - door Koos van 't Hul, Els Loman - 0 reacties

    Het is een probleem van onze tijd: mensen die in de echokamers op sociale media niet meer met elkaar in gesprek zijn maar vooral in oneliners hun eigen gelijk uitventen (Custers, 2019). Juist voor kinderen is het belangrijk dat zij kennismaken met andere perspectieven op hun eigen realiteit, om zo uit hun echobubbels te kunnen treden. Hiervoor wordt mediawijsheid en burgerschapsvorming vaak genoemd als oplossing, maar er is ook een al eeuwenoud middel om je horizon te verbreden en gesprekken te openen: het lezen van een goed boek.

    Lees meer over "Boeken helpen jou en je leerlingen uit je eigen echoput te klimmen"

  3. 3 tips om te voorkomen dat de zwakke lezer bij vreemde talen volgend jaar weer het haasje is

    19 juni 2020 om 09:58 - door Koos van 't Hul - 0 reacties

    Op dit moment lees ik in mijn LinkedIn-tijdlijn de prachtigste profetieën over hoe het straks ‘toch allemaal echt anders zal kunnen na corona’, zonder examens en met volop aandacht voor de individuele leerbehoefte van je leerlingen. Je kunt mij betichten van cynisme, maar ik denk dat de realiteit gebiedt dat volgend jaar de eindexamens gewoon weer terug zijn als vanouds – met bijbehorende problematiek. Wil je toch iets meer vat krijgen op de uitkomsten van dat eindexamen bij de vreemde talen? Dan denk ik dat al die prachtige dromen beter kunnen worden omgezet in een effectief lees- en examenprogramma. Hier drie tips over hoe je de leesvaardigheid bij de vreemde talen onder controle krijgt door aandacht voor de leerlijn.

    Lees meer over "3 tips om te voorkomen dat de zwakke lezer bij vreemde talen volgend jaar weer het haasje is"

  4. Vier tips om je mondelinge examens tóch door te laten gaan

    23 maart 2020 om 13:26 - door Koos van 't Hul - 2 reacties

    De meeste scholen hebben ondertussen een paar dagen ervaring met online of op afstand lesgeven. De komende weken zullen daarnaast in dienst staan van het afronden van de schoolexamens. Veel moderne vreemde talen sluiten in deze periode het schoolexamen af met een onderlinge toets. Online mondelinge toetsen afnemen kan lastig zijn. Hier vier mogelijke problemen met oplossingen. 

    Lees meer over "Vier tips om je mondelinge examens tóch door te laten gaan"

  5. School dicht? 3 tips voor docenten taalonderwijs om leerlingen voor te bereiden op het eindexamen

    16 maart 2020 om 16:22 - door Koos van 't Hul - 1 reactie

    Dit weekend is de kogel door de kerk gegaan en gaan de scholen voorlopig dicht. Wat dat precies zal betekenen voor het voorbereiden van je leerlingen op het eindexamen is nu nog giswerk, maar voor sommige leerlingen mogelijk ook een kans om nog even extra door te pakken. In ieder geval kun je als docent de spanning en onzekerheid enigszins verminderen door je leerlingen wat structuur te bieden. Dus: mocht het erop uitdraaien dat je je examenleerlingen echt op afstand moet begeleiden, dan is dit wat je kunt doen.

    Lees meer over "School dicht? 3 tips voor docenten taalonderwijs om leerlingen voor te bereiden op het eindexamen"

  6. Leesvaardigheid: na PISA 2018 op zoek naar verbetering en samenhang

    10 december 2019 om 09:06 - door Koos van 't Hul, Els Loman, Yvonne Koene, Marjolein van Oenen - 0 reacties

    Vorige week verscheen PISA 2018 met schokkende resultaten voor leesvaardigheid bij vijftienjarigen. De resultaten uit dit onderzoek veroorzaken terecht een golf aan reacties. Het gaat in al die reacties niet alleen om de plek waar Nederland staat, maar vooral ook om de kort- en langdurige effecten van dit resultaat op de vijftienjarige zelf en op de samenleving of zoals Aleid Truijens afgelopen vrijdag al schreef, ‘Dat we lezen, het belangrijkste schoolvak, hebben verwaarloosd is onvergeeflijk’.  

    Lees meer over "Leesvaardigheid: na PISA 2018 op zoek naar verbetering en samenhang"

  7. Groots opruimen in je taal-lespraktijk: paradigma’s

    29 oktober 2019 om 10:32 - door Koos van 't Hul - 1 reactie

    Dit blog is ook te beluisteren via een soundcloud stream.

    Onlangs las ik Mari Kondo’s ‘The life-changing magic of tidying up’. In haar boeken draait het erom dat je bij je houdt wat je blij maakt en wat echt belangrijk voor je is. Als onderdeel van de serie blogs over taalonderwijs dit keer de taallespraktijk onder de loep rond de vraag: Keep or Sweep, oftewel: Wat zou er mogen blijven en wat moeten we echt (voor altijd) wegdoen?

    Lees meer over "Groots opruimen in je taal-lespraktijk: paradigma’s"

Zoek in de website