Sluiten

Zoeken in de website

Berichten geschreven door Koos van 't Hul

  1. blog koos over mondeling examen.png

    Vier tips om je mondelinge examens tóch door te laten gaan

    De meeste scholen hebben ondertussen een paar dagen ervaring met online of op afstand lesgeven. De komende weken zullen daarnaast in dienst staan van het afronden van de schoolexamens. Veel moderne vreemde talen sluiten in deze periode het schoolexamen af met een mondelinge toets. Online mondelinge toetsen afnemen kan lastig zijn. Hier vier mogelijke problemen met oplossingen. 

  2. rendered.png

    School dicht? 3 tips voor docenten taalonderwijs om leerlingen voor te bereiden op het eindexamen

    Dit weekend is de kogel door de kerk gegaan en gaan de scholen voorlopig dicht. Wat dat precies zal betekenen voor het voorbereiden van je leerlingen op het eindexamen is nu nog giswerk, maar voor sommige leerlingen mogelijk ook een kans om nog even extra door te pakken. In ieder geval kun je als docent de spanning en onzekerheid enigszins verminderen door je leerlingen wat structuur te bieden. Dus: mocht het erop uitdraaien dat je je examenleerlingen echt op afstand moet begeleiden, dan is dit wat je kunt doen.

  3. Bij blog leesmotivatie Koos

    Leesvaardigheid: na PISA 2018 op zoek naar verbetering en samenhang

    Vorige week verscheen PISA 2018 met schokkende resultaten voor leesvaardigheid bij vijftienjarigen. De resultaten uit dit onderzoek veroorzaken terecht een golf aan reacties. Het gaat in al die reacties niet alleen om de plek waar Nederland staat, maar vooral ook om de kort- en langdurige effecten van dit resultaat op de vijftienjarige zelf en op de samenleving of zoals Aleid Truijens afgelopen vrijdag al schreef, ‘Dat we lezen, het belangrijkste schoolvak, hebben verwaarloosd is onvergeeflijk’.  

  4. Blog taal Koos oktober 2019.jpg

    Groots opruimen in je taal-lespraktijk: paradigma’s

    Dit blog is ook te beluisteren via een soundcloud stream.

    Onlangs las ik Mari Kondo’s ‘The life-changing magic of tidying up’. In haar boeken draait het erom dat je bij je houdt wat je blij maakt en wat echt belangrijk voor je is. Als onderdeel van de serie blogs over taalonderwijs dit keer de taallespraktijk onder de loep rond de vraag: Keep or Sweep, oftewel: Wat zou er mogen blijven en wat moeten we echt (voor altijd) wegdoen?