Sluiten

Zoeken in de website

De leercoach in het mbo

Sturen en coachen op zelfregulatie en eigenaarschap bij de student

Vakcoaching.png

Een proactieve houding om zelfgestuurd en toekomstbestendig te blijven leren, leven en werken is in de maatschappij van nu en morgen onmisbaar. Scholen anticiperen hierop door het ontwikkelen van eigenaarschap, het ontwerpen van maatwerk en een flexibele leeromgeving en docenten te professionaliseren in de rol van coach. Dat lijkt makkelijk maar je loopt al snel tegen de volgende vragen aan want:

  • Hoe ontwerp je een flexibele leeromgeving?
  • Hoe wordt een docent een effectieve leercoach? en
  • Hoe leer je je studenten eigenaarschap, zelfregulatie?

Leercoaching

Voor de beantwoording van bovenstaande vragen hebben wij een aanpak voor professionalisering en een methodiek leercoaching ontwikkeld. Deze aanpak is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek naar zelfregulerend leren en vijf kritieke succesfactoren van coaching om eigenaarschap te stimuleren. Leercoaching leert docenten te werken met vijf praktijkprincipes en drie vormen van leercoaching en het aanleren van zelfregulerende leerstrategieën. Daarmee kunnen docenten oefenen en het in de eigen lespraktijk integreren.

Stimuleren van eigenaarschap en zelfregulatie bij studenten

Dat vraagt van studenten dat zij de vaardigheid zelfregulatie ontwikkelen, zodat zij eigenaar worden en regie nemen op het eigen leerproces. Om dit te realiseren faciliteren docenten een flexibele leeromgeving waarin studenten zelfstandig keuzes kunnen maken en zichtbaar en formatief kunnen leren. De rol van de docent verandert naar leercoach.

De leercoach kent het proces van leren leren. De leercoach leert de student zelfregulerende leerstrategieën aan. De leercoach hanteert de methodiek leercoaching  en coacht de student om:

  • zelfsturing te geven aan zijn leerproces  (vakdidactisch coachen), 
  • zijn leerhouding, zelfeffectiviteit te beïnvloeden en te controleren (pedagogisch coachen) 
  • zelfregulerend, doelgericht en passend gedrag te vertonen, ook in een nieuwe context

De leercoach coacht situationeel op de mate van zelfregulatie van de student.

Blogs

Eigenaarschap bij leerlingen?

Het ABC van een effectieve leercoach.

Dit blog lezen

Het geheim van vakdidactisch coachen

Leer leerlingen succesvol leren.

Dit blog lezen

De zesde rol van de leraar; de leercoach

Blog n.a.v. het verschijnen van het boek De zesde rol van de leraar. De Leercoach.

Dit blog lezen

Agenda trainingen

  1. 23-06 2020

    Vakdidactisch coachen

    1 dag in

  2. 27-08 2020

    Summerschool: Vakdidactisch coachen

    1 dag in

  3. 22-09 2020

    Vakdidactisch coachen

    1 dag in

  4. 05-10 2020

    De leercoach: de zesde rol van de leraar

    Meerdaagse in

  5. 05-11 2020

    Eigenaarschap met executieve functies

    1 dag in