Toetsbeleid en examinering

Goed toetsen zorgt ervoor dat je weet waar je leerlingen staan. Dat je kunt bijsturen en dat je je leerlingen laat slagen op het hoogst haalbare niveau.
Goede toetsing past bij de onderwijskundige visie van een school. Wat vindt een school belangrijk? Wat zijn de doelen? En komt dat ook terug in de toetsen? Bij scholen die bijvoorbeeld veel met projecten en praktijkonderwijs werken, passen portfolio’s en groepsopdrachten beter dan theoretische multiplechoicetoetsen.
Niet zelden is toetsing nu nog afhankelijk van individuele docenten. De criteria waaraan de toetsen moeten voldoen zijn vaak onduidelijk. En hoe zit het met de schoolexamens? Omvatten die een bonte verzameling van examens, voortgangstoetsen en huiswerkopdrachten of is dat al beperkt tot een paar toetsen zoals de VO-raad wil?
Goed toetsen vereist kennis en tijd en beide zijn niet altijd beschikbaar. Hoe voldoe je met je toetsing aan de criteria van de VO-raad en hoe sluit je aan bij de schoolvisie? Op welke manier zorg je dat je onderwijsteams weten hoe ze moeten toetsen en dat ook in de praktijk kunnen toepassen? CPS kan hierbij helpen. Met trainingen en maatwerktrajecten.
Met de quickscan PTA en een gesprek met een van onze adviseurs krijgt u binnen een dag inzicht in wat beter moet bij het vaststellen van PTA's en wat beter kan in de organisatie van het toetsbeleid. Na afloop van het gesprek heeft u concrete adviezen voor verbetering van de PTA’s en wat op langere termijn passende maatregelen zijn voor de kwaliteitsborging van de schoolexamens.
Deze trainingen kunnen ook op school worden uitgevoerd.
Neem contact op met Joke of Sander