Toetsbeleid en examinering

Goed toetsen zorgt ervoor dat je weet waar je leerlingen staan. Dat je kunt bijsturen en dat je je leerlingen laat slagen op het hoogst haalbare niveau.
Goede toetsing past bij de onderwijskundige visie van een school. Wat vindt een school belangrijk? Wat zijn de doelen? En komt dat ook terug in de toetsen? Bij scholen die bijvoorbeeld veel met projecten en praktijkonderwijs werken, passen portfolio’s en groepsopdrachten beter dan theorietoetsen met meerkeuze vragen.
Wat vind jij een goede toets? En hoe denken je collega’s daarover? De kwaliteit van toetsen en examens staat of valt bij een gedeelde visie op toetsen. Het ‘waarom’ van toetsen legt de basis voor afspraken over bijvoorbeeld soorten en aantallen toetsen, kwaliteitscriteria en de manieren waarop je toetst.
En hoe zit het met de schoolexamens? Omvatten die een bonte verzameling van kleine schriftelijke en mondelinge toetsen? Of zijn die beperkt tot toetsen met het afsluitende karakter van een schoolexamen?
Goed toetsen vereist kennis en tijd en beide zijn niet altijd beschikbaar. Hoe voldoe je aan de kwaliteitscriteria voor toetsing en examinering? Hoe sluit je aan bij de visie van de school? Op welke manier zorg je dat je onderwijsteams weten hoe ze moeten toetsen en dat ook in de praktijk kunnen toepassen? CPS kan hierbij helpen. Met trainingen en maatwerktrajecten.
Met de quickscan PTA en een gesprek met een van onze adviseurs krijg je binnen een dag inzicht in wat beter moet bij het vaststellen van PTA's en wat beter kan in de organisatie van het toetsbeleid. Na afloop van het gesprek heb je concrete adviezen voor verbetering van de PTA’s en wat op langere termijn passende maatregelen zijn voor de kwaliteitsborging van de schoolexamens.
Deze trainingen kunnen ook op school worden uitgevoerd.
Blogs
De coronacrisis houdt scholen nu al een jaar in de overlevingsstand. Hoe zorg je voor de uitvoering van beleid in de huidige uitzonderlijke situatie? Hoe maak je de omslag van crisisbeleid naar crisisbestendig beleid. Hoe krijg je zicht op wat er nog te doen staat?
Sinds een paar jaar is in het inspectiekader een kwaliteitsstandaard voor toetsing toegevoegd, en terecht. Los van het borgen van een kwalitatief goed PTA kan toetsbeleid ook de motor zijn om een goed gesprek over onderwijs op school naar een hoger plan te tillen. Zo wordt toetsbeleid niet een papieren ding, maar een krachtig instrument voor goed onderwijs.
Vorig schooljaar is het eindexamenbesluit aangepast. Deze aanpassingen vormen het formele sluitstuk van de verbeteringen die het voortgezet onderwijs via negen actielijnen heeft ingezet. Steeds meer scholen zetten hun NPO-gelden ook in op deze actielijnen om de toetskwaliteit en de kwaliteit van de schoolexamens te verbeteren. Maar wat betekent dit voor jou als docent, sectievoorzitter, examensecretaris of schoolleider?
Neem dan contact op met Sander of Roel