Zelfregulerend leren
in het voorgezet onderwijs
in het voorgezet onderwijs
Zelfregulatie ontstaat niet vanzelf. Leerlingen moeten dit aangeleerd krijgen en zich bijvoorbeeld ook leerstrategieën eigen maken. Dit vraagt van jou als docent meer dan alleen kennisoverdracht. Door je ook als leercoach op te stellen, verleg je de verantwoordelijkheid voor het leerproces naar je leerlingen en gaan zij eigenaarschap vertonen. Daarvoor hebben je leerlingen wel ondersteuning nodig bij het leren van onder meer:
Als docent beschik je niet automatisch over alle vaardigheden om leerlingen zelfregulatie aan te leren. Want hoe zorg je dat er wel voldoende duidelijkheid is, als je ze meer keuzevrijheid geeft? Op welke manier geef je eigenaarschap zonder dat je alles loslaat? Hoe help je ze zicht te krijgen op hoe ze leren, niet alleen op wat ze leren?
Bij CPS hebben we een doorlopende leerlijn zelfregulerend leren ontwikkeld. Hiermee begeleid je leerlingen stap voor stap in het nemen van verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces.
Wil je meer informatie over het vergroten van zelfregulerende vaardigheden in jouw lessen of op jouw school? Een korte training of liever een wat uitgebreider begeleidingstraject? Neem dan contact op met een van onze adviseurs boven of onder aan deze pagina.
Zelfregulerend leren
![]() |
De Toolkit Zelfregulerend leren bevat 56 handige tools waarmee je het proces van zelfregulerend leren doelgericht kunt activeren, ondersteunen en begeleiden. Bedoeld voor vo en mbo. |
over zelfregulering
over zelfregulerend leren
Neem dan contact op met een van onze adviseurs.