Zelfregulerend leren vo

Zelfregulerend leren

in het voorgezet onderwijs

Je wilt graag dat je leerlingen zelfstandig aan de slag gaan, vragen stellen en hulp zoeken als dat nodig is. Dat ze gemotiveerd zijn en wíllen leren. Dat ze in staat zijn tot zelfregulatie. Want je wilt niet steeds de kar trekken, maar liever ervaren dat je leerlingen zelf aan het stuur zitten.
Contact

Eigenaarschap en leerstrategieën

Zelfregulatie ontstaat niet vanzelf. Leerlingen moeten dit aangeleerd krijgen en zich bijvoorbeeld ook leerstrategieën eigen maken. Dit vraagt van jou als docent meer dan alleen kennisoverdracht. Door je ook als leercoach op te stellen, verleg je de verantwoordelijkheid voor het leerproces naar je leerlingen en gaan zij eigenaarschap vertonen. Daarvoor hebben je leerlingen wel ondersteuning nodig bij het leren van onder meer:

  • plannen
  • keuzes maken
  • doelen stellen
  • reflecteren
  • doorzetten
  • emoties reguleren
  • zichzelf managen

Als docent beschik je niet automatisch over alle vaardigheden om leerlingen zelfregulatie aan te leren. Want hoe zorg je dat er wel voldoende duidelijkheid is, als je ze meer keuzevrijheid geeft? Op welke manier geef je eigenaarschap zonder dat je alles loslaat? Hoe help je ze zicht te krijgen op hoe ze leren, niet alleen op wat ze leren?

Doorlopende leerlijn zelfregulatie/eigenaarschap

Bij CPS hebben we een doorlopende leerlijn zelfregulerend leren ontwikkeld. Hiermee begeleid je leerlingen stap voor stap in het nemen van verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces.

Trainingen en begeleiding over zelfregulatie

Wil je meer informatie over het vergroten van zelfregulerende vaardigheden in jouw lessen of op jouw school? Een korte training of liever een wat uitgebreider begeleidingstraject? Neem dan contact op met een van onze adviseurs boven of onder aan deze pagina.

Zelfregulerend leren ondersteun je ook met:

Toolkit

Zelfregulerend leren

Toolkit Zelfregulerend leren Cover

De Toolkit Zelfregulerend leren bevat 56 handige tools waarmee je het proces van zelfregulerend leren doelgericht kunt activeren, ondersteunen en begeleiden. Bedoeld voor vo en mbo.

Meer informatie

Boeken

over zelfregulering

boekcover De leercoach     De zes rollen van de leraar in de praktijk Cover soc med     32449 Formatief handelen_Cover_2023

Blogs

over zelfregulerend leren

Vakdidactisch coachen: hoe je leerlingen succesvol leert leren

Hoe motiveer en stimuleer je je leerlingen of studenten? In dit blog lichten we toe hoe je door vakdidactisch coachen jongeren bij de les houdt én hen beter laat leren.
Lees verder

Hoe ontwikkel je zelfregulatie en eigenaarschap?

Het ABCDE van een effectieve leercoach: hoe zet je je leerlingen aan het stuur van hun eigen leerproces, zodat ze zélf grip hebben op de manier waarop zij leren?
Lees verder

Vijf vragen over formatief handelen met een kort en een langer antwoord

Antwoord op een aantal veelgestelde vragen over formatief handelen n.a.v. het CPS-boek met veel praktische voorbeelden, stappenplannen en werkvormen.
Lees verder

Heb je een vraag of wil je advies?

Neem dan contact op met een van onze adviseurs.

Zoek in de website