CPS Academie
-
30 mrtLeergang taal-leesspecialist module 1 jonge kind (groep 1 t/m 3)
Leer de taalontwikkeling van jonge kinderen doelgericht en planmatig te stimuleren in deze driedaagse module. Door binnen de context van spel en speelse activiteiten meer taal aan te bieden en uit te lokken.
-
30 mrtLeergang taal-leesspecialist
Leer de taalontwikkeling van kinderen doelgericht en planmatig te stimuleren. Leer meer taal aan te bieden en uit te lokken tijdens speelse activiteiten en door taalonderwijs en begrijpend lezen te integreren. Word bovendien een vraagbaak voor je collega’s.
-
14 aprDoelgericht werken met leerlijnen
Leer goede keuzes te maken in het aanbod en de didactiek voor taal en rekenen. Inzicht in de doorlopende leerlijnen en de passende perspectieven helpt jou en je school hierbij.
-
17 aprHoe schrijf ik een kort en krachtig taalbeleidsplan?
Je wilt een taalbeleidsplan opstellen, maar kunt daarbij wel wat hulp gebruiken. Wat moet erin? Hoe krijg je je collega's mee? Hoe zorg je dat het plan ook uitgevoerd wordt en niet in de la belandt?
-
20 aprTaal, tienerbrein, leren en lesgeven
Door kennis van het tienerbrein leer je hoe je de ontwikkeling daarvan stimuleert. Pas breinprincipes en breindidactiek toe in je lessen en help je leerlingen bij hun taalontwikkeling en leren in zijn algemeenheid.
-
10 meiBoekgesprekken met kleuters - online
Praktische tips voor het voeren van boekgesprekken met kleuters en ideeën hoe je ouders kunt meenemen in het voeren van boekgesprekken thuis.
-
11 meiBeter begrijpend lezen bij alle vakken
Beter begrijpend lezen maakt beter leren mogelijk. Leer hoe je je leerlingen helpt om vakteksten te doorgronden en beter en meer te leren.
-
16 meiVakdidactisch coachen
Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen gemotiveerd aan het werk willen? Dat ze zelf actief aan de slag gaan om hun leerdoelen te behalen? Met vakdidactisch coachen motiveer je je leerlingen; je versterkt hun zelfsturing met metacognitieve leerstrategieën.
-
23 meiActiverende werkvormen en ICT in het talenonderwijs
Je wilt leerlingen actiever betrekken bij de les Nederlands of een moderne vreemde taal. In deze training leer je welke werkvormen en ICT-tools je hoe kunt toepassen bij de verschillende vaardigheden zoals luisteren en schrijven.
-
24 meiActiverende werkvormen en ICT voor exacte vakken
Je wilt leerlingen actiever betrekken bij je lessen. In deze training leer je welke werkvormen en ICT-tools je hoe kunt toepassen voor meer variatie en motivatie in de lessen van exacte vakken.
-
24 meiPedagogisch coachen
Coach je leerlingen zodanig dat ze zelf gemotiveerd aan het werk gaan. Met effectief pedagogisch coachen stimuleer je het ontwikkelen van eigenaarschap, emotionele zelfregulatie, executieve functies en zelfregulerende leerstrategieën.
-
24 meiLeergang Basisvaardigheden voor middenmanagement
Ben je teamleider of afdelingsleider, coördinator of leraar met leidinggevende ambitie en wil jij je verder ontwikkelen in een leidinggevende functie? Met deze opleiding krijg je de kennis en vaardigheden waarmee je je ontwikkelt tot professioneel leidinggevende in het onderwijs.
-
30 meiTaalcoördinator module 2: Taalbeleid in de klas
Als taalcoördinator ben je expert op het gebied van taalrijke didactiek. In deze training leer je hoe je, met onder meer taalrijke werkvormen, differentiëren en formatief toetsen, de taalontwikkeling van leerlingen stimuleert en collega’s daarbij coacht.
-
01 junDifferentiëren is te leren!
Differentiëren in het onderwijs is makkelijker dan je denkt. In deze training krijg je theorie, werkvormen en ICT-tools en oefen je hiermee. Na afloop kun jij doelmatig differentiëren in je lessen.
-
05 junGamificatie in de les
Met gamificatie pas je spelelementen toe in de les, met en zonder ICT. Je leerlingen worden er actiever en daarmee gemotiveerder door. Gamificatie biedt ook veel mogelijkheden voor differentiatie.
-
07 junActief met woordenschat bij de vreemde talen
Hoe zorg je bij leerlingen voor de gewenste woordenschat zónder de vele vocabulairetoetsen en schriftelijke overhoringen van voorheen? Op welke manier zet je breindidactiek, activerende werkvormen en digitale tools hierbij in?
-
13 junLeergang de leercoach: leerlingen coachen bij zelfregulerend leren
Tijdens deze cursus leer je als leercoach hoe je leerlingen of studenten stimuleert om regie te nemen over hun eigen leer- en loopbaanproces. Je begeleidt ze bij het ontwikkelen van zelfregulerend leren met o.a. zelregulerende leerstrategieën (executieve functies).
-
15 augSummerschool Vakdidactisch coachen
Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen gemotiveerd aan het werk willen? Dat ze zelf actief aan de slag gaan om hun leerdoelen te behalen? Met vakdidactisch coachen motiveer je je leerlingen; je versterkt hun zelfsturing met metacognitieve leerstrategieën.
-
06 sepTeamcoaching in het onderwijs
Goed leidinggeven aan je team vraagt duidelijk leiderschap, minder managen en meer coachen. Hoe leg je meer eigenaarschap bij je team zonder grip te verliezen? In deze training leer je teamprocessen te beïnvloeden en je team te sturen door los te laten.
-
06 sepMondelinge taalvaardigheid met Oracy
Leer je leerlingen effectiever communiceren door ze tijdens de lessen te laten oefenen met de vele aspecten van mondelinge taalvaardigheid. Zo leren ze bijvoorbeeld beter uit te leggen wat ze niet begrijpen, goed naar elkaar te luisteren en voor zichzelf op te komen.
-
11 sepFeedback in de les
Feedback is essentieel voor het leren van leerlingen. Je geeft het waarschijnlijk al veel, maar niet alle leerlingen doen daar wat mee. In deze training leer je hoe je kunt zorgen voor effectieve feedback en hoe je dat organiseert in de les.
-
12 sepTaalcoördinator module 1: Taalbeleid in de school
Als taalcoördinator zorg je ervoor dat er schoolbreed aandacht is voor taalbeleid. Want als de taalvaardigheid van leerlingen verbetert, beïnvloedt dat de leer- en examenprestaties bij alle vakken. Leer een taalbeleidsplan maken en collega’s te stimuleren om taalbewust les te geven.
-
13 sepDoelgericht werken met leerlijnen
Leer goede keuzes te maken in het aanbod en de didactiek voor taal en rekenen. Inzicht in de doorlopende leerlijnen en de passende perspectieven helpt jou en je school hierbij.
-
14 sepPedagogisch coachen
Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.
-
14 sepLeergang taal-leesspecialist module 2 (groep 4 t/m 8)
Leer de taalontwikkeling van kinderen in de midden- en bovenbouw doelgericht en planmatig te stimuleren in deze vierdaagse module. Aan bod komen onder meer thematisch begrijpend en technisch lezen, mondelinge taalvaardigheid, woordenschat en formatief evalueren.
-
18 sepOpleiding tot coach, module 3: allround coach
Word een breed inzetbare leerkracht- en docentcoach. Deze module bouwt voort op modules 1 en 2 en zet meer in op je persoonlijke ontwikkeling tot allround onderwijscoach.
-
20 sepBeter leren formuleren door redeneren en argumenteren
Bereid je leerlingen beter voor op het vernieuwde examen Nederlands door ze te leren redeneren en functioneel te argumenteren. Leer ze op deze manier systematisch en kritisch te denken en uitgebreidere en beter geformuleerde antwoorden te geven.
-
20 sepLeergang Basisvaardigheden voor middenmanagement
Ben je teamleider of afdelingsleider, coordinator of leraar met leidinggevende ambitie en wil jij je verder ontwikkelen in een leidinggevende functie? Deze leergang is een ontdekkingsreis voor (toekomstig) leiderschapstalent.
-
21 sepExamentraining Nederlands vmbo
Bereid als docent je leerlingen zo goed mogelijk voor op het Nederlands examen. Help ze de verschillende onderdelen van het examen (leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, samenvatten) goed aan te pakken tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
-
21 sepMasterclass coachend leidinggeven
Als schoolleider of teamleider wil je je leraren en team zo goed mogelijk begeleiden. Dat doe je door eigenaarschap en zelfregulatie te stimuleren en door een lerende cultuur te creëren. Daarin ontwikkelen medewerkers zich op basis van vertrouwen, ruimte en verantwoordelijkheid en worden schooldoelen behaald.
-
25 sepOpleiding tot coach, module 1: basisvaardigheden
Leer leerkrachten en docenten van jouw school professioneel te coachen. Krijg inzicht in de rol die je kunt hebben in het nog beter functioneren en het welzijn van collega’s. Leer hoe jij hun gewenste gedragsverandering kunt begeleiden.
-
26 sepLeergang taal-leesspecialist module 1 jonge kind (groep 1 t/m 3)
Leer de taalontwikkeling van jonge kinderen doelgericht en planmatig te stimuleren in deze driedaagse module. Door binnen de context van spel en speelse activiteiten meer taal aan te bieden en uit te lokken.
-
26 sepLeergang taal-leesspecialist
Leer de taalontwikkeling van kinderen doelgericht en planmatig te stimuleren. Leer meer taal aan te bieden en uit te lokken tijdens speelse activiteiten en door taalonderwijs en begrijpend lezen te integreren. Word bovendien een vraagbaak voor je collega’s.
-
27 sepOpleiding tot coach, module 2: verdieping
Leer als docentcoach of leerkrachtcoach nog beter je collega’s in het onderwijs te coachen. Op onbewuste overtuigingen, op specifieke doelgroepen en met de zes rollen van de leraar. Deze module is een verdieping van en vervolg op module 1 van de opleiding tot coach.
-
02 oktActief met woordenschat bij de vreemde talen
Hoe zorg je bij leerlingen voor de gewenste woordenschat zónder de vele vocabulairetoetsen en schriftelijke overhoringen van voorheen? Op welke manier zet je breindidactiek, activerende werkvormen en digitale tools hierbij in?
-
02 oktLeergang de leercoach: leerlingen coachen bij zelfregulerend leren
Tijdens deze cursus leer je als leercoach hoe je leerlingen of studenten stimuleert om regie te nemen over hun eigen leer- en loopbaanproces. Je begeleidt ze bij het ontwikkelen van zelfregulerend leren met o.a. zelregulerende leerstrategieën (executieve functies).
-
03 oktBeoordelen van lessen met 'De zes rollen van de leraar'
Objectiever en professioneler lessen en leraren beoordelen aan de hand van de zes rollen van de leraar. Vergroot je waarnemingskwaliteiten en beoordelingsvermogen en voer effectievere gesprekken.
-
05 oktExamentraining moderne vreemde talen
Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het MVT-examen leesvaardigheid. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
-
09 oktExamentraining Nederlands havo/vwo
Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het Nederlands examen leesvaardigheid. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
-
12 oktDifferentiëren is te leren!
Differentiëren in het onderwijs is makkelijker dan je denkt. In deze training krijg je theorie, werkvormen en ICT-tools en oefen je hiermee. Na afloop kun jij doelmatig differentiëren in je lessen.
-
30 oktFormatief toetsen in de les
Formatief toetsen helpt om meer zicht te krijgen op de voortgang van je leerlingen. Op basis hiervan kunnen jij en zij betere beslissingen nemen over het vervolg van het leerproces. Met formatief toetsen zorg je voor meer eigenaarschap bij leerlingen, hogere motivatie en betere resultaten.
-
02 novVakdidactisch coachen
Leren op school wordt vaak ervaren als saaie taken die afgemaakt moeten worden. Wat kan een docent organiseren om een lerende effectiever te ondersteunen om met plezier en meer succes te leren?
-
03 novWerken met fonemisch bewustzijn
-
06 novExamentraining Nederlands havo/vwo vervolg
Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op de verschillende onderdelen van het examen Nederlands. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor Nederlands.
-
07 novActiverende werkvormen en ICT in het talenonderwijs
Je wilt leerlingen actiever betrekken bij de les Nederlands of een moderne vreemde taal. In deze training leer je welke werkvormen en ICT-tools je hoe kunt toepassen bij de verschillende vaardigheden zoals luisteren en schrijven.
-
08 novBegrijpend luisteren - begrijpend lezen: een doorgaande lijn
Je wilt het begrijpend leesonderwijs verbeteren. Op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten leer je hoe je dit in de praktijk kunt doen zonder een nieuwe methode te hoeven aanschaffen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van leesstrategieën en referentieniveaus.
-
14 novTaalcoördinator module 2: Taalbeleid in de klas
-
16 novHoe schrijf ik een kort en krachtig taalbeleidsplan?
Je wilt een taalbeleidsplan opstellen, maar kunt daarbij wel wat hulp gebruiken. Wat moet erin? Hoe krijg je je collega's mee? Hoe zorg je dat het plan ook uitgevoerd wordt en niet in de la belandt?
-
20 novBeter begrijpend lezen bij alle vakken
Beter begrijpend lezen maakt beter leren mogelijk. Leer hoe je je leerlingen helpt om vakteksten te doorgronden en beter en meer te leren.
-
21 novExamentraining moderne vreemde talen
Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het MVT-examen leesvaardigheid. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
-
23 novTaal, tienerbrein, leren en lesgeven
Door kennis van het tienerbrein leer je hoe je de ontwikkeling daarvan stimuleert. Pas breinprincipes en breindidactiek toe in je lessen en help je leerlingen bij hun taalontwikkeling en leren in zijn algemeenheid.
-
27 novExamentraining Nederlands vmbo
Bereid als docent je leerlingen zo goed mogelijk voor op het Nederlands examen. Help ze de verschillende onderdelen van het examen (leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, samenvatten) goed aan te pakken tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
-
28 novExamentraining moderne vreemde talen vervolg
Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op het MVT-examen leesvaardigheid. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor een moderne vreemde taal.
-
29 novGamificatie in de les
Met gamificatie pas je spelelementen toe in de les, met en zonder ICT. Je leerlingen worden er actiever en daarmee gemotiveerder door. Gamificatie biedt ook veel mogelijkheden voor differentiatie.
-
06 decExamentraining Nederlands vmbo vervolg
Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op de verschillende onderdelen van het examen Nederlands. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor Nederlands.
-
23 janLeergang taal-leesspecialist module 2 (groep 4 t/m 8)
Leer de taalontwikkeling van kinderen in de midden- en bovenbouw doelgericht en planmatig te stimuleren in deze vierdaagse module. Aan bod komen onder meer thematisch begrijpend en technisch lezen, mondelinge taalvaardigheid, woordenschat en formatief evalueren.
-
05 mrtMondelinge taalvaardigheid met Oracy
Leer je leerlingen effectiever communiceren door ze tijdens de lessen te laten oefenen met de vele aspecten van mondelinge taalvaardigheid. Zo leren ze bijvoorbeeld beter uit te leggen wat ze niet begrijpen, goed naar elkaar te luisteren en voor zichzelf op te komen.
-
Incompany (alleen bij jou op school)ICT bij het vak Nederlands (alleen bij jou op school)
Leer verschillende tools kennen en gebruiken!
-
Incompany (alleen bij jou op school)Activerende en passende werkvormen (alleen bij jou op school)
Meer variatie en motivatie in de les!
-
Incompany (alleen bij jou op school)Activerende werkvormen en ICT voor M&M vakken (alleen bij jou op school)
Naar meer variatie en motivatie in de les.
-
Incompany (alleen bij jou op school)Differentiëren: verdiepen en verbreden (alleen bij jou op school)
Je wilt differentiëren nog beter in de vingers krijgen ….
-
Incompany (alleen bij jou op school)Optimale examentraining: vervolg voor alle vakken (alleen bij jou op school)
Bij deze training krijg je antwoord op hoe je de examentraining anders kunt vormgeven en hoe je je leerlingen gemotiveerd houdt tot de examens.
-
Incompany (alleen bij jou op school)Examentaaltraining (alleen bij jou op school)
In deze training verken je wat precies de taalproblemen zijn die spelen bij de examens.