Spring naar mobiele navigatie

Berichten geschreven door Anne Arink

Berichten van "Anne Arink"

  1. Burgerschap: “Zelfstandig oordelen doe je SAMEN”

    26 februari 2021 om 12:04 - door Anne Arink - 0 reacties

    Deze zin is een statement. Het zet een spot op wat ertoe doet bij burgerschapsvorming: zelf kunnen denken én samen kunnen zijn – tegelijkertijd. Dan weten we gelijk wat er zo moeilijk aan is. Het gaat om jouw vrijheid én die van de ander en je daartoe leren verhouden. Dit blog gaat over het versterken en onderhouden van ‘goed burgerschap’ en een zeer belangrijke voorwaarde daarvoor: het vermogen tot zelfstandig oordelen. En hoe je leerlingen dat kunt leren.

    Lees meer over "Burgerschap: “Zelfstandig oordelen doe je SAMEN”"

  2. Hoe effectief zijn de anti-pestprogramma’s op scholen?

    5 september 2019 om 14:13 - door Anne Arink - 0 reacties

    Om scholen te ondersteunen zijn er tientallen ‘anti-pestprogramma’s’ op de markt. Doel: pesten verminderen. Maar werken ze wel? Omdat het effect van pesten zo groot is, is het van maatschappelijk belang om na te gaan in hoeverre dit soort programma’s in de Nederlandse onderwijspraktijk nu écht het pesten en gepest worden vermindert. 

    Lees meer over "Hoe effectief zijn de anti-pestprogramma’s op scholen?"

  3. Primeur: Leader in Me school krijgt waardering ‘G’ van de Inspectie van het Onderwijs

    8 april 2019 om 14:28 - door Anne Arink - 0 reacties

    Er is sprake van een verheugend en markant moment in onderwijsland: CBS Instituut Coolsma te Driebergen heeft als eerste Leader in Me school de waardering G ontvangen van de Inspectie van het Onderwijs. Vanaf najaar 2012 is Coolsma een school die persoonlijk leiderschap als leidend thema – concept zo u wilt -  hanteert. Hiervoor worden de 7 gewoonten van effectief leiderschap van Stephen R. Covey gebruikt In hoeverre heeft het Leader in Me (LiM)-school zijn daaraan bijgedragen? 

    Lees meer over "Primeur: Leader in Me school krijgt waardering ‘G’ van de Inspectie van het Onderwijs"

  4. Hoe effectief zijn de anti-pestprogramma’s op scholen?

    3 juli 2018 om 08:00 - door Anne Arink - 0 reacties

    'Wat werkt tegen pesten?' is de naam van een recent uitgevoerd grootschalig landelijk onderzoek. In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap hebben 14 medewerkers van 5 universiteiten in Nederland en het Trimbos Instituut de effectiviteit van kansrijke programma’s tegen pesten in de Nederlandse onderwijspraktijk onderzocht door zo’n 8.000 kinderen vertrouwelijk naar pesten te vragen. Wat zijn op hoofdlijnen de resultaten?

    Lees meer over "Hoe effectief zijn de anti-pestprogramma’s op scholen?"

  5. Eigenaarschap: waarom 9 van de 10 scholen er wat mee willen

    12 februari 2018 om 10:06 - door Anne Arink - 0 reacties

    Zet tien scholen op een rij en er zeggen er minimaal negen dat ze ‘iets willen’ met eigenaarschap. Eigenaarschap van leerlingen welteverstaan. Eigenaarschap is hot. We willen dat leerlingen meer verantwoordelijkheid krijgen voor hun leerproces en er meer bij betrokken zijn.

    Lees meer over "Eigenaarschap: waarom 9 van de 10 scholen er wat mee willen"

  6. Ik zocht een manier om te werken aan sociale vaardigheden en viel voor The Leader in Me

    12 april 2017 om 08:00 - door Anne Arink - 1 reactie

    Zo’n elf jaar geleden startte ik als nieuwe directeur van een basisschool. En met die rol kwam de opdracht om op zoek te gaan naar een werkwijze of methode waarmee we aan de sociale vaardigheden zouden kunnen werken. Als je daarnaar gaat zoeken, kom je in een oerwoud terecht.

    Lees meer over "Ik zocht een manier om te werken aan sociale vaardigheden en viel voor The Leader in Me"

  7. Wat verlangt de nieuwe Wet Veiligheid op school van scholen?

    22 augustus 2016 om 08:02 - door Anne Arink - 3 reacties

    We hebben sinds augustus 2015 te maken met een nieuwe wet in het onderwijs: de Wet Veiligheid op school. Wéér iets erbij? Ja, inderdaad: weer iets erbij. We hadden binnen dit thema namelijk al de wet 'Bevordering actief burgerschap en sociale integratie' (sinds 2006). Omdat de inspectie vanaf augustus 2016 handhavend mag optreden, is het goed om nog eens langs te lopen wat deze wetgeving nu precies van scholen verlangt.

    Lees meer over "Wat verlangt de nieuwe Wet Veiligheid op school van scholen?"

  8. Mijn ongemak met Amerikaans enthousiasme (en hoe dat veranderde)

    16 mei 2016 om 07:25 - door Anne Arink - 4 reacties

    In november 2015 had ik mijn eerste échte paradigmaverschuiving. En eigenlijk is dat wel opmerkelijk omdat ik een aantal jaren directeur ben geweest van een school waar Covey's 7 gewoonten centraal stonden. En zoals u misschien weet: Stephen Covey was degene die in zijn beroemde boek dit begrip 'paradigma' introduceerde.

    Waarom is een 'paradigmawisseling' nu zo belangrijk? Laat ik dat nog even toelichten, voordat ik mijn toch wat late persoonlijke paradigmawissel zal opbiechten.

    Lees meer over "Mijn ongemak met Amerikaans enthousiasme (en hoe dat veranderde)"

  9. Hoe wij werken aan een veilig, sociaal schoolklimaat met The Leader in Me

    28 september 2015 om 09:05 - door Anne Arink - 0 reacties

    Op nogal wat scholen wordt gezocht naar een goede werkwijze in het kader van “de ontwikkeling van sociale vaardigheden”. Anne Arink maakte in haar zoektocht kennis met The Leader in Me, een onderwijsproces gebaseerd op de zeven gewoonten van Stephen Covey. Over haar zoektocht naar een goede methode en hoe ze uiteindelijk tot haar keuze kwam vertelt ze in een serie van 3 blogs. Dit blog is het derde en laatste blog uit de serie.

    Deel 1: Het onderwijs vernieuwen: naïeve droom of werkelijkheid?
    Deel 2: Hoe onze school aan sociale vaardigheden werkt: van binnen naar buiten

    Lees meer over "Hoe wij werken aan een veilig, sociaal schoolklimaat met The Leader in Me"

  10. Hoe onze school aan sociale vaardigheden werkt: van binnen naar buiten

    21 september 2015 om 09:05 - door Anne Arink - 0 reacties

    Op nogal wat scholen wordt er gezocht naar een goede werkwijze in het kader van “de ontwikkeling van sociale vaardigheden”. Zeker nu, in het kader van het strategisch beleidsplan voor de komende beleidsperiode. De sociale kant van onze samenleving staat onder druk, een half miljoen volwassenen zit ziek thuis vanwege pesten op het werk (om maar iets te noemen). Er gaan dingen grondig mis als het om “sociale veiligheid” gaat.

    Anne Arink beschrijft in drie blogs haar zoektocht naar een goede methode en hoe ze uiteindelijk tot haar keuze kwam. Dit is het tweede blog uit de serie.

    Deel 1: Het onderwijs vernieuwen: naïeve droom of werkelijkheid?
    Deel 3: Hoe wij werken aan een veilig, sociaal schoolklimaat met The Leader in Me

    Lees meer over "Hoe onze school aan sociale vaardigheden werkt: van binnen naar buiten"

Zoek in de website