Sluiten

Zoeken in de website

Blogberichten per auteur

  1. Hoe effectief zijn anti-pestprogramma's

    Hoe effectief zijn de anti-pestprogramma’s op scholen?

    'Wat werkt tegen pesten?' is de naam van een recent uitgevoerd grootschalig landelijk onderzoek. In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap hebben 14 medewerkers van 5 universiteiten in Nederland en het Trimbos Instituut de effectiviteit van kansrijke programma’s tegen pesten in de Nederlandse onderwijspraktijk onderzocht door zo’n 8.000 kinderen vertrouwelijk naar pesten te vragen. Wat zijn op hoofdlijnen de resultaten?

  2. Blog Anne Arinke 12022018 bijgesneden.png

    Eigenaarschap: waarom 9 van de 10 scholen er wat mee willen

    Zet tien scholen op een rij en er zeggen er minimaal negen dat ze ‘iets willen’ met eigenaarschap. Eigenaarschap van leerlingen welteverstaan. Eigenaarschap is hot. We willen dat leerlingen meer verantwoordelijkheid krijgen voor hun leerproces en er meer bij betrokken zijn.

  3. Ik zocht een manier om te werken aan sociale vaardigheden en viel voor The Leader in Me

    Zo’n elf jaar geleden startte ik als nieuwe directeur van een basisschool. En met die rol kwam de opdracht om op zoek te gaan naar een werkwijze of methode waarmee we aan de sociale vaardigheden zouden kunnen werken. Als je daarnaar gaat zoeken, kom je in een oerwoud terecht.

  4. Wat verlangt de nieuwe Wet Veiligheid op school van scholen?

    We hebben sinds augustus 2015 te maken met een nieuwe wet in het onderwijs: de Wet Veiligheid op school. Wéér iets erbij? Ja, inderdaad: weer iets erbij. We hadden binnen dit thema namelijk al de wet 'Bevordering actief burgerschap en sociale integratie' (sinds 2006). Omdat de inspectie vanaf augustus 2016 handhavend mag optreden, is het goed om nog eens langs te lopen wat deze wetgeving nu precies van scholen verlangt.

  5. Mijn ongemak met Amerikaans enthousiasme (en hoe dat veranderde)

    In november 2015 had ik mijn eerste échte paradigmaverschuiving. En eigenlijk is dat wel opmerkelijk omdat ik een aantal jaren directeur ben geweest van een school waar Covey's 7 gewoonten centraal stonden. En zoals u misschien weet: Stephen Covey was degene die in zijn beroemde boek dit begrip 'paradigma' introduceerde.

    Waarom is een 'paradigmawisseling' nu zo belangrijk? Laat ik dat nog even toelichten, voordat ik mijn toch wat late persoonlijke paradigmawissel zal opbiechten.

  6. Hoe wij werken aan een veilig, sociaal schoolklimaat met The Leader in Me

    Op nogal wat scholen wordt gezocht naar een goede werkwijze in het kader van “de ontwikkeling van sociale vaardigheden”. Anne Arink maakte in haar zoektocht kennis met The Leader in Me, een onderwijsproces gebaseerd op de zeven gewoonten van Stephen Covey. Over haar zoektocht naar een goede methode en hoe ze uiteindelijk tot haar keuze kwam vertelt ze in een serie van 3 blogs. Dit blog is het derde en laatste blog uit de serie.

    Deel 1: Het onderwijs vernieuwen: naïeve droom of werkelijkheid?
    Deel 2: Hoe onze school aan sociale vaardigheden werkt: van binnen naar buiten

  7. Hoe onze school aan sociale vaardigheden werkt: van binnen naar buiten

    Op nogal wat scholen wordt er gezocht naar een goede werkwijze in het kader van “de ontwikkeling van sociale vaardigheden”. Zeker nu, in het kader van het strategisch beleidsplan voor de komende beleidsperiode. De sociale kant van onze samenleving staat onder druk, een half miljoen volwassenen zit ziek thuis vanwege pesten op het werk (om maar iets te noemen). Er gaan dingen grondig mis als het om “sociale veiligheid” gaat.

    Anne Arink beschrijft in drie blogs haar zoektocht naar een goede methode en hoe ze uiteindelijk tot haar keuze kwam. Dit is het tweede blog uit de serie.

    Deel 1: Het onderwijs vernieuwen: naïeve droom of werkelijkheid?
    Deel 3: Hoe wij werken aan een veilig, sociaal schoolklimaat met The Leader in Me

  8. Het onderwijs vernieuwen: naïeve droom of werkelijkheid?

    Veel scholen zoeken een goede werkwijze in het kader van “de ontwikkeling van sociale vaardigheden. In een serie van 3 blogs beschrijft Anne Arink hoe zij als schoolleider zocht naar een goede methode en hoe ze uiteindelijk tot haar keuze kwam. Dit is het eerste blog uit de serie.

    In april 2006 startte ik als nieuwe directeur van een basisschool op de Utrechtse Heuvelrug: CBS Instituut Coolsma. Een prachtige school met een mooie historie (opgericht in 1904 door mejuffrouw Coolsma). Met prachtige docenten, kinderen en ouders, in een al even prachtige omgeving. Dat is leuk starten voor een nieuwe schoolleider: rijk aan kansen, rijk aan mogelijkheden! Maar er was ook een probleem...