Sluiten

Zoeken in de website

Blogberichten per auteur

  1. 4_tips_voor_hogere_examenresultaten

    4 Tips waarmee jouw leerlingen niet meer onnodig punten laten liggen op het examen

    Met een rode pen (of potlood) in de aanslag zit je achter je bureau. Klaar om de centrale examens na te kijken. Je begint optimistisch, maar na een paar vragen leg je je pen (of het potlood) weer neer. Verbaasd vraag je jezelf af: We hadden dit toch zo vaak geoefend? Hoe kan het dan dat ze deze antwoorden geven? Hier laten ze onnodig punten liggen! Hoe zorg ik ervoor dat mijn leerlingen volgend jaar wél de vragen goed begrijpen?

  2. blog examenvoorbereiding.jpg

    Examenvoorbereiding? Zo voorkom je dat je leerlingen struikelen over taal

    Examens zijn vaak behoorlijk talig. Niet alleen bij Nederlands en de moderne vreemde talen, maar óók bij de exacte vakken en de mens- en maatschappijvakken. Leerlingen lopen onnodig punten mis omdat ze onvoldoende taalvaardig zijn of onvoldoende toetskennis hebben. Het goede nieuws: als vakdocent heb je hier veel meer invloed op dan je misschien denkt. Als je in de examenvoorbereiding aandacht besteedt aan taal, levert dit direct winst op.

  3. Uw taalbeleidsplan een papieren tijger? Zo dus niet!

    Vorig jaar is er een prachtig taalbeleidsplan opgesteld, nu ligt het ongebruikt in een la. De taalcoördinator is inmiddels afgeknapt omdat ze de docenten niet meekreeg. Wat nu?

  4. Schrijfonderwijs saai en tijdrovend? Mooi niet!

    Afgelopen weken stond het schrijfonderwijs weer volop in het nieuws. “Schrijfvaardigheid van kinderen holt achteruit”, “Leerlingen schrijven slecht door gebrekkige lesmethoden”, “Scripties en tentamens vol taalfouten”, “Kinderen kunnen steeds minder goed schrijven”. Het is zomaar een greep uit de krantenkoppen. Al jaren staat het schrijfonderwijs met enige regelmaat op een vergelijkbare, negatieve manier in de schijnwerpers. Waardoor komt dat toch, of beter, is het terecht?

  5. Inspectie verandert de beoordeling van tussenresultaten: en nu?

    Sinds 1 februari 2016 heeft de inspectie de beoordeling van de tussenresultaten van scholen in het primair onderwijs veranderd. De beoordeling van de tussenresultaten wordt niet langer betrokken bij de eindwaardering over de school. De ontwikkeling van leerlingen blijft centraal staan. Wat is er nu precies veranderd en wat betekent dit voor scholen?