Spring naar mobiele navigatie

Berichten geschreven door Els Loman

Berichten van "Els Loman"

  1. Let op je woordenSCHAT!

    6 september 2021 om 09:47 - door Els Loman, Koos van 't Hul - 0 reacties

    Het woord ‘schat’ zit niet voor niks in ‘woordenschat’. Woorden geven rijkdom. Ze maken dat je kunt lezen, schrijven en spreken, maar ook denken en leren. Hoe rijker je woordenschat, des te makkelijker kun je kennis verwerven en communiceren. Daarmee hebben leerlingen met een grotere woordenschat betere kansen in de maatschappij. En er zijn grote verschillen: sommige volwassenen kennen maar 17.000 woorden en anderen 50.000*. Door thuis op school en de rest van hun leven veel woorden te leren, krijgen kinderen dus betere kansen. 

    Lees meer over "Let op je woordenSCHAT!"

  2. Wat je schrijft, beklijft

    4 juni 2021 om 09:22 - door Els Loman, Koos van 't Hul - 1 reactie

    Herken je dit: een samenvatting die duidelijk geknipt en geplakt is? Teksten met kromme zinnen, slecht geformuleerde antwoorden en taalfouten in bijna elke zin? Leerlingen hebben moeite met schrijven. Uit recent onderzoek van de Inspectie blijkt ook dat de afgelopen twintig jaar weinig verbeterd is op dit vlak. Begrijpelijk ook. Want niet alleen veel leerlingen, ook veel docenten hebben een hekel aan het gangbare schrijfonderwijs. Leerlingen moeten daarin een hoop moeite doen voor teksten die in de prullenbak verdwijnen. Docenten zitten weekenden na te kijken en zien dat hun inspanningen weinig opleveren. 

    Lees meer over "Wat je schrijft, beklijft"

  3. Van tekst naar tekst bij de vreemde talen: Wat is goed schrijfonderwijs?

    2 juni 2021 om 17:17 - door Els Loman, Koos van 't Hul - 0 reacties

    Schrijfvaardigheidsonderwijs is binnen de vreemde talen vaak een wat ondergeschoven kindje, en zeker in de onderbouw. Als er al iets aan schrijfvaardigheid gebeurt dan zijn het vaak geleide schrijfopdrachten of opdrachten bedoeld om een bepaalde grammaticale constructie of woordenschat aan te leren. Maar schrijven verdient echt meer aandacht in het vreemdetalenonderwijs, als een belangrijke rader in de machine voor het stimuleren van lezen, denken en uitbreiden van de lexicale en grammaticale fluency. Hoe geef je goed schrijfonderwijs bij de vreemde talen gestalte? In dit eerste blog bakenen we af wat CPS verstaat onder schrijfonderwijs bij de vreemde talen. 

    Lees meer over "Van tekst naar tekst bij de vreemde talen: Wat is goed schrijfonderwijs?"

  4. Structureel betere resultaten met schoolbreed taalbeleid en lezen in het vo/vmbo

    10 mei 2021 om 13:55 - door Els Loman, Koos van 't Hul - 0 reacties

    Op steeds meer scholen in Nederland wordt het al ingevoerd: twee keer per week lezen alle leerlingen en docenten tegelijkertijd twintig minuten; onafhankelijk van welk vak de leerlingen op dat moment hebben. Dit is een van de manieren om het vrij lezen te stimuleren en taalvaardigheid te verbeteren. Gezien de steeds slechter wordende leesresultaten geen overbodige luxe.

    Lees meer over "Structureel betere resultaten met schoolbreed taalbeleid en lezen in het vo/vmbo"

  5. Boeken helpen jou en je leerlingen uit je eigen echoput te klimmen

    8 juli 2020 om 12:24 - door Els Loman, Koos van 't Hul - 0 reacties

    Het is een probleem van onze tijd: mensen die in de echokamers op sociale media niet meer met elkaar in gesprek zijn maar vooral in oneliners hun eigen gelijk uitventen (Custers, 2019). Juist voor kinderen is het belangrijk dat zij kennismaken met andere perspectieven op hun eigen realiteit, om zo uit hun echobubbels te kunnen treden. Hiervoor wordt mediawijsheid en burgerschapsvorming vaak genoemd als oplossing, maar er is ook een al eeuwenoud middel om je horizon te verbreden en gesprekken te openen: het lezen van een goed boek.

    Lees meer over "Boeken helpen jou en je leerlingen uit je eigen echoput te klimmen"

  6. Leesvaardigheid: na PISA 2018 op zoek naar verbetering en samenhang

    10 december 2019 om 09:06 - door Els Loman, Koos van 't Hul, Yvonne Koene - 0 reacties

    Vorige week verscheen PISA 2018 met schokkende resultaten voor leesvaardigheid bij vijftienjarigen. De resultaten uit dit onderzoek veroorzaken terecht een golf aan reacties. Het gaat in al die reacties niet alleen om de plek waar Nederland staat, maar vooral ook om de kort- en langdurige effecten van dit resultaat op de vijftienjarige zelf en op de samenleving of zoals Aleid Truijens afgelopen vrijdag al schreef, ‘Dat we lezen, het belangrijkste schoolvak, hebben verwaarloosd is onvergeeflijk’.  

    Lees meer over "Leesvaardigheid: na PISA 2018 op zoek naar verbetering en samenhang"

  7. Kwaliteiten van leerlingen als logisch bruggetje naar burgerschapsvorming

    14 november 2019 om 10:01 - door Els Loman - 0 reacties

    Op een school start een bordsessie waarvoor leerlinglijsten zijn opgehangen. De school wil in het kader van burgerschap meer aandacht besteden aan de kwaliteiten van leerlingen. Elke docent heeft de opdracht om een eigenschap of kwaliteit van de leerling te noemen, los van wat de leerling presteert voor zijn of haar vak. Verschillende docenten komen erachter dat zij van een behoorlijk aantal leerlingen buiten de vak-en toetsresultaten weinig tot niets weten. Schoolteams kunnen zich afvragen of het voor burgerschap wel echt nodig is dat docenten kwaliteiten van de leerlingen kennen.

    Lees meer over "Kwaliteiten van leerlingen als logisch bruggetje naar burgerschapsvorming"

  8. Taal als kruipolie voor leren, onzichtbaar maar essentieel

    20 mei 2019 om 10:34 - door Els Loman - 0 reacties

    Uit “De staat van het onderwijs” blijkt dat het huidige taal-en leesonderwijs nog volop aandacht vraagt van scholen, zowel in het primair als voortgezet onderwijs. Hoewel de focus verschilt, blijft het in beide sectoren een klus om de taalvaardigheid van de leerling optimaal te stimuleren. Vooral de motivatie en de betrokkenheid van de leerlingen op taal en teksten spelen daarbij een grote rol. 

    Lees meer over "Taal als kruipolie voor leren, onzichtbaar maar essentieel"

  9. Hard voor taal: verslag van het 4e Nationaal Congres Taal-Lezen

    7 november 2018 om 08:00 - door Els Loman, CPS - 0 reacties

    Rayan staat op: “Ik wou nog even reageren op wat Lotte net zei….”

    Het 4e Nationaal Congres Taal-Lezen dat door CPS werd georganiseerd op donderdag 11 oktober had als slogan: “Hard voor taal” en werd gestart met een debatbattle. Leerlingen van drie verschillende basisscholen lieten in deze battle voorbeeldig zien dat luisteren en spreken essentiële vaardigheden zijn voor gesprek en debat én tot welk niveau dat kan leiden.

    Lees meer over "Hard voor taal: verslag van het 4e Nationaal Congres Taal-Lezen"

  10. 4 tips waarmee jouw leerlingen niet meer onnodig punten laten liggen op het examen

    9 juli 2018 om 08:43 - door Els Loman, Linda Geerlings - 1 reactie

    Met een rode pen (of potlood) in de aanslag zit je achter je bureau. Klaar om de centrale examens na te kijken. Je begint optimistisch, maar na een paar vragen leg je je pen (of het potlood) weer neer. Verbaasd vraag je jezelf af: We hadden dit toch zo vaak geoefend? Hoe kan het dan dat ze deze antwoorden geven? Hier laten ze onnodig punten liggen! Hoe zorg ik ervoor dat mijn leerlingen volgend jaar wél de vragen goed begrijpen?

    Lees meer over "4 tips waarmee jouw leerlingen niet meer onnodig punten laten liggen op het examen"

Zoek in de website