Sluiten

Zoeken in de website

Blogberichten per auteur

  1. shutterstock_585788450.jpg

    Leraar of entertainer, hoever gaat het motiveren van leerlingen?

    “Leuk, leuk, alles moet tegenwoordig maar leuk zijn. Ik voel me soms meer een entertainer dan een leraar. Ik moet steeds weer nieuwe “leuke” dingen verzinnen om de leerlingen te motiveren.” Dit was een verzuchting van een leraar die deelnam aan de training 'Leerlingen motiveren'. Gelukkig ontdekte hij gaandeweg dat er meer is dan leren vooral leuk te maken.

  2. Wat zijn de grote voordelen van digitale lesobservaties?

    Onderzoek laat zien dat het geven van mondelinge feedback op basis van een lesobservatie een positieve invloed heeft op de ontwikkeling van de leraar. In de praktijk blijkt dat het niet altijd even makkelijk is om op frequente basis lessen te observeren. Inmiddels zijn er diverse digitale observatie-instrumenten op de markt gebracht die daarbij kunnen helpen. Wat zijn nou de belangrijkste voordelen van digitaal observeren?

  3. Samen bouwen aan ouderbetrokkenheid

    Dit weekend had ik een etentje bij een goede vriendin thuis. We spraken over haar huis dat ze onlangs heeft laten bouwen. Dagelijks ervaart ze hoe goed het huis aansluit bij haar leven en haar woonwensen. Het is een genot om er te wonen. Dit prachtige resultaat is volgens haar bereikt omdat de samenwerking en de communicatie met de architect zo goed verliep. Al pratend word ik me bewust van de metafoor: werken aan ouderbetrokkenheid 3.0 kun je vergelijken met het bouwen van een huis.

  4. Coachen via een app, handig of niet?

    Thona Klaassen is ib’er binnen schoolvereniging CNS Putten. Wij vroegen haar om de LesobservatieApp uit te proberen in het basisonderwijs en dat leverde een artikel op in Beter Begeleiden. Een deel van het artikel leest u in dit blog en u kunt het gehele artikel downloaden.

  5. De vier grote voordelen van digitaal observeren

    Onderzoek laat zien dat het geven van mondelinge feedback op basis van een lesobservatie een positieve invloed heeft op de ontwikkeling van de leraar. In de praktijk blijkt dat het niet altijd even makkelijk is om op frequente basis lessen te observeren. Inmiddels zijn er diverse digitale observatie-instrumenten op de markt gebracht die daarbij kunnen helpen. Wat zijn nou de belangrijkste voordelen van digitaal observeren?

  6. De LesobservatieApp is er nu ook voor het basisonderwijs

    Met de LesobservatieApp kunt u digitaal lessen observeren op basis van heel concrete gedragsindicatoren. Hij was er al voor het voortgezet onderwijs, maar omdat er vanuit het basisonderwijs steeds meer vraag naar kwam, is er nu een aparte versie voor het basisonderwijs. U kunt hem 4 maanden gratis proberen. In dit blog vertel ik u meer over de app en wat u er nu precies mee kunt.

  7. Waarom iedere school zou moeten innoveren met ouders

    Heel eerlijk gezegd krijg ik wel eens de kriebels van het woord innoveren. Niet omdat innoveren niet belangrijk zou zijn, maar ik vind dat we geneigd zijn het te groot te maken. De essentie is voor mij dat er stappen gezet worden, dat er beweging voelbaar is, dat we de moed hebben iets te proberen. In scholen zie ik concrete voorbeelden van bewegingen die worden ingezet. Vaak zijn het (relatief) kleine stappen die groots uitpakken. Zeker als die stappen samen met ouders worden gezet. 

  8. Is een school automatisch een lerende organisatie?

    “Het leraarschap is zeker een van de eenzaamste beroepen.” – Andy Hargreaves

    Aan deze uitspraak moest ik laatst denken toen een collega me vertelde over een ervaring met een training op een school. Het betrof een training docentvaardigheden waarbij meerdere deelnemers ongemotiveerd aan de training begonnen. De gezamenlijke noodzaak ontbrak.