Spring naar mobiele navigatie

Blogberichten per auteur

Berichten van ""

  1. Geef minder feedback en laat feedback beter gebruiken

    15 maart 2024 om 14:29 - door Roel Vos - 0 reacties

    "Feedback is een van de belangrijkste factoren met invloed op leerprestaties, maar dit effect kan zowel positief als negatief zijn." Deze eerste zin uit het baanbrekende artikel van Hattie en Timperley uit 2007, zet zeker aan tot denken. We zijn nu zeventien jaar verder en in die tijd is de kijk op feedback verrijkt. Als we feedback zien als een proces, dan biedt dit mogelijkheden om leerlingen daarin te activeren. En voor een positief effect op leerprestaties verleggen we de focus van feedback géven naar feedback gebruiken als werkwoord bij feedback.

    Lees meer over "Geef minder feedback en laat feedback beter gebruiken"

  2. Wat gaat de vakvernieuwing MVT voor Spaans betekenen?

    4 maart 2024 om 14:06 - door Yonina Pullens - 0 reacties

    Bij Spaans werkt het allemaal net een beetje anders dan bij de andere moderne vreemde talen. Het is een eindexamenvak, maar niet op elke school. En afhankelijk van of leerlingen Spaans Elementair of Spaans als eindexamenvak volgen, starten zij op verschillende momenten met de lessen. De eindtermen zijn op dit moment MVT-breed. Maar voor Spaans is het vanuit de eerder genoemde situatie onduidelijke welke lesstof wanneer aangeboden moet worden. Ook zijn er voor deze taal geen examenbundels te koop.
    Een flinke puzzel dus voor docenten Spaans! 

    Lees meer over "Wat gaat de vakvernieuwing MVT voor Spaans betekenen?"

  3. Studenten vergroten hun impact in MDT door zelfregulatie!

    1 maart 2024 om 14:18 - door Miriam Op de Beek, Ariena Verbaan - 0 reacties

    Hoe kun je studenten tijdens hun MDT-reis actief begeleiden als leercoach?  Voor docenten burgerschap en LOB van ROC Mondriaan ontwikkelden we een inspirerend professionaliseringstraject om studenten actief te leren werken aan waardevolle competenties als motivatie, zelfregulatie en presentatie. Competenties waarmee zij proactieve, betrokken en zelfverzekerde studenten zullen worden, die klaar zijn voor de maatschappij van nu en de toekomst.

    Lees meer over "Studenten vergroten hun impact in MDT door zelfregulatie!"

  4. Eigenaarschap vraagt ander leiderschap in de school

    22 februari 2024 om 12:44 - door Miriam van Etteger - 0 reacties

    Een expertgroep had het plan goed voorbereid. Iedereen mocht vervolgens meedenken. Het stuk werd aangepast en hierop kwamen geen reacties meer. Klaar voor besluitvorming, zou je denken. Maar dan blijken sommige mensen er toch niet achter te staan. Eerdere discussies worden dunnetjes over gedaan, mensen voelen zich gefrustreerd en haken af. Weg draagvlak, weg verandering, weg motivatie.

    Lees meer over "Eigenaarschap vraagt ander leiderschap in de school"

  5. Het belang van effectieve spelbegeleiding bij kleuters

    5 februari 2024 om 10:27 - door Lilian van der Bolt - 0 reacties

    Jonge kinderen kunnen vaak nog niet goed hun aandacht houden bij ingeplande speel-leeractiviteiten. Daarom is het van belang om juist tijdens het (vrije) spel van kinderen kansen te pakken door zelf mee te spelen. Op die manier kan je inspelen op hun ontwikkeling, werken aan zelfsturing en doelbewust kinderen uitdagen en prikkelen om zo het spel op een hoger plan tillen. 

    Lees meer over "Het belang van effectieve spelbegeleiding bij kleuters"

  6. Gedichten in de klas

    25 januari 2024 om 08:50 - door Jeroen Aarssen - 0 reacties

    Iedereen, jong en oud, kan gedichten lezen, gedichten verzinnen of gedichten delen met anderen. En wanneer je samen met je leerlingen gedichten leest, zul je merken dat zij al heel snel begrijpen dat een gedicht andere kenmerken heeft dan de meeste andere soorten teksten, zoals rijm en de opmaak. Kinderen die vervolgens zelf een gedicht gaan schrijven, hebben al heel snel door hoe zij hun tekst er als een gedicht moeten laten uitzien.

    Lees meer over "Gedichten in de klas"

  7. Kansrijk? Nee, laten we het hebben over bewijsrijk!

    23 januari 2024 om 15:01 - door Sander van Veldhuizen - 0 reacties

    Veel scholen werken met de term ‘kansrijk’. Kansrijk adviseren, kansrijk bevorderen en zelfs kansrijk onderwijs. Maar wat wordt daaronder verstaan, en doen we de leerlingen daar een plezier mee? Laten we het kansrijk bevorderen eens nader beschouwen.

    Lees meer over "Kansrijk? Nee, laten we het hebben over bewijsrijk!"

  8. Eigenlijk wil je ze gewoon beter leren nadenken

    12 december 2023 om 09:34 - door Bob Coenraats, Els Loman - 0 reacties

    'Leescrisis’
    ‘Taalvaardigheid weer gedaald’
    ‘PISA scores alarmerend’

    Iedereen valt over de nieuwste resultaten van PISA. Toch is het voor vakdocenten helemaal geen onverwacht nieuws. Je denkt dat je de leerlingen de nieuwe stof goed hebt uitgelegd of dat duidelijk is hoe ze een goede discussie moeten voeren. Maar vaak blijken ze iets letterlijk uit hun hoofd te leren zonder het echt te begrijpen en te kunnen toepassen in een andere context.

    Lees meer over "Eigenlijk wil je ze gewoon beter leren nadenken"

  9. Hoe zou ik meer kunnen differentiëren in de praktijkles?

    16 november 2023 om 12:51 - door Meike Berben - 2 reacties

    Docenten die een praktijkvak geven werken vaak al gedifferentieerd: leerlingen werken in hun eigen tempo en kiezen (gedeeltelijk) zelf hun opdrachten. Wat praktijkdocenten ook heel goed zouden kunnen doen is differentiëren naar de manier waarop je dingen kunt leren.

    Lees meer over "Hoe zou ik meer kunnen differentiëren in de praktijkles?"

  10. Vijf vragen over formatief handelen met een kort en een langer antwoord

    14 november 2023 om 14:06 - door Roel Vos - 0 reacties

    Onlangs verscheen de herziene druk van het boek Formatief handelen in de les - Toetsen van het leren om te leren. Daarin beschrijven we praktische voorbeelden, stappenplannen en werkvormen om formatief handelen toe te passen. In de nieuwe druk hebben wij de antwoorden op een aantal veelgestelde vragen verduidelijkt. Als voorproefje krijg je bij vijf vragen alvast een kort en iets langer antwoord.

    Lees meer over "Vijf vragen over formatief handelen met een kort en een langer antwoord"

Zoek in de website