
Werken met de 7 gewoonten in de Taalklas op de Groeneveldschool in Venlo
Op de Groeneveldschool in Venlo besloot het team aan de slag te gaan met de 7 gewoonten van Covey: een methode voor het aanleren van belangrijke levensvaardigheden. Monique van de Koppel, een ervaren leerkracht deelt haar ervaringen met het implementeren van het Leader in Me-programma in haar taalklas.
Taalklas
Twee jaar geleden kwam Monique van de Koppel samen met haar collega collega Sally Pennaertz op het idee om een bovenbouw taalklas in het leven te roepen vanwege de toestroom van Oekraïense leerlingen naar de internationale schakelklas (ISK). Inmiddels zijn dit al twee klassen. Het doel is om leerlingen in twee jaar tijd voldoende Nederlands te leren, zodat ze kunnen doorstromen naar het voortgezet onderwijs.
Monique: ‘De leerlingen nemen een hele rugzak, vanuit hun verleden mee wat invloed heeft op hun leerproces. Ze hebben behoefte aan structuur, rust en duidelijke visualisaties om de leerstof te begrijpen. Daarnaast is het uitleggen van complexe woorden en concepten nog lastiger voor nieuwkomers. Ik gebruik veel visualisaties, filmpjes en pictogrammen om de principes duidelijk te maken.
Leader in Me
‘Ik vind Leader in Me een hele mooie manier om deze leerlingen handvatten te geven om hun rugzak zodanig te vullen dat ze nu en later sterk in hun schoenen staan. Om ervoor te zorgen dat ze richting het voortgezet onderwijs verstandige keuzes kunnen maken. Het helpt ze te ontdekken wie ze zijn en wat ze willen.’
De Leader in Me-methode helpt leerlingen volgens Monique om proactief te zijn en prioriteiten te stellen. ‘Dat is cruciaal voor hun ontwikkeling. Ga ik eerst een tekening maken of is het verstandiger te starten met mijn huiswerk? Wat zijn de belangrijke zaken die ik eerst doe? Met Leader in Me leren ze de taal van de 7 gewoonten te spreken en de gewoonten te benoemen, ondanks de taalbarrières. Het begint eigenlijk al met: wat is een gewoonte?’
7 gewoonten visualiseren
Monique merkt dat leerlingen de principes van het programma zelf beginnen toe te passen. Ze ziet dat de leerlingen beter samenwerken en meer structuur en rust ervaren. ‘Leader in me is geïntegreerd in het complete dagprogramma en daarom makkelijk om op terug te komen. We visualiseren veel voorbeelden door activiteiten te fotograferen waarbij een gewoonte centraal staat. Hier verwijzen we dan weer regelmatig naar. Ook hebben leerlingen in onze groepen elkaar nodig. Leerlingen stromen tussendoor in, iets wat voor iedereen herkenbaar is en waardoor leerlingen ook erg behulpzaam zijn naar elkaar in de klas. Dit draagt bij aan een positieve leeromgeving waarin leerlingen zich veilig en gewaardeerd voelen.’
De leerlingen reageren positief op de principes van Leader in Me, vertelt Monique. ‘Ze beginnen de concepten te begrijpen en toe te passen in hun dagelijkse activiteiten, zoals het maken van huiswerk en samenwerken tijdens gymlessen. Een concreet voorbeeld is hoe leerlingen elkaar high fives geven na het winnen van een teamspel tijdens de gymles. Ze maken hier een foto van en hangen deze op bij gewoonte 6: creëer synergie. Op deze manier gaat het veel meer leven. Dan denken leerlingen: ”Oh ja, dat was toen we gewonnen hadden met ons team bij de gymles!”’
Steeds nieuwe leerlingen
Een van de grootste uitdagingen bij het integreren van Leader in Me in de taalklas is de constante toestroom van nieuwe leerlingen. Dit maakt het moeilijk om een vaste cyclus te volgen. De doelgroep bestaat uit nieuwkomers van 10 tot 14 jaar, soms 15 jaar bij uitstroom. Deze leerlingen komen uit diverse landen, waaronder Oekraïne, Rusland, Egypte, en andere oorlogsgebieden. Sommige leerlingen zijn alleen gevlucht zonder ouders, in de hoop op gezinshereniging.
Gemeenschappelijke taal
Monique raadt andere leerkrachten aan om veel te visualiseren en dit nadrukkelijk te koppelen aan de 7 gewoonten. Ze benadrukt het belang van het creëren van een gemeenschappelijke taal en het gebruik van filmpjes en pictogrammen om concepten duidelijk te maken. Het is volgens haar belangrijk om geduldig te zijn en de principes regelmatig te herhalen, zodat alle leerlingen de kans krijgen om ze te begrijpen en toe te passen.
De rol van CPS
Vanuit CPS heeft onderwijsadviseur Miriam op De Beek de Groeneveldschool begeleid. Monique: ‘Het meedenken en de tips die worden gegeven hebben we als erg prettig en positief ervaren. Voor het Lighthouseteam voelt het alsof de ontwikkeling niet snel genoeg kan gaan. Bij een bezoek van Miriam kan zij heel goed spiegelen hoe het ervoor staat, waar de kwaliteiten zitten en waar nog ruimte is voor groei. Afgelopen schooljaar is er zelfs een Leader in Me On Tour geweest naar onze school, waarbij onderwijsprofessionals het concept van Leader in Me in actie konden zien. Credits ook naar onze directeur Pieter Classen door wiens aderen Leader in me stroomt.’