Sluiten

Zoeken in de website

De zesde rol van de leraar; de leercoach

De zesde rol van de leraar; de leercoach

Onlangs verscheen een nieuw boek bij CPS: De zesde rol van de leraar. Het is de opvolger van De vijf rollen van de leraar, dat velen zullen kennen. Wat was de aanleiding en waar gaat dit nieuwe boek over? Als hoofdredacteur van PrimaOnderwijs interviewde ik Linda Odenthal, een van de auteurs. Een deel van het interview is hier te lezen, het hele interview verschijnt in september in PrimaOnderwijs.

Als ze er thuis een hebben, waarom dan niet op school?

Er heerst een serene rust als ik bij CPS in Amersfoort aankom. De buitendeuren staan open, een briesje komt binnen, vogels tjirpen. De rust is schijn, want achter gesloten deuren kraken de breinen, niet alleen van de onderwijsprofessionals die hier een training doen, ook van de CPS-ers zelf. Zij introduceren namelijk de zesde rol van de leraar, de rol van leercoach. Die rol uitdiepen in een nieuw boek en verwerken in een nieuw model, is niet over één nacht ijs gegaan, vertelt Linda Odenthal, adviseur bij CPS en een van de auteurs van het boek De zesde rol van de leraar

Van vijf naar zes rollen

Linda: ‘De vijf rollen van de leraar zijn bij velen bekend; de rol van gastheer, presentator, pedagoog, didacticus en afsluiter. Omdat het vak van leraar zich ontwikkelt, hebben we er nog eens kritisch naar gekeken. Kloppen die vijf rollen nog wel? Tijdens veel veldwerk kwam de term ‘coachen’ steeds vaker bovendrijven. Impliciet doen leraren dat natuurlijk al, maar omdat die rol steeds belangrijker wordt, hebben wij de rol van de leraar als leercoach nu als zesde rol toegevoegd en heel expliciet gemaakt.

Nu het boek er is, krijgen we van veel docenten terug dat ze zich eindelijk erkend voelen in wat ze doen en dat ze met het boek de juiste tools in handen hebben om zich hierin te ontwikkelen. De behoefte daaraan zal alleen nog maar groter worden. Er is immers een enorme ontwikkeling in het onderwijs gaande, van gedifferentieerd leren tot aan gepersonaliseerd leren en zelfregulerend leren. Dat vraagt om een meer coachende manier van lesgeven, maar wáár coach je op en hóe doe je dat dan? Daar geeft het boek antwoord op.’

Door deze rol te omarmen, wordt de weg naar zelfregulerend leren een stuk makkelijker!

Bewust gekozen voor de term leercoach

‘We hebben bewust gekozen voor de term leercoach en niet alleen ‘coach’ omdat de leercoach zich puur focust op het leerproces van de leerling. Leren om te leren is in het onderwijs juist zo belangrijk. Wat willen we van leerlingen? Hoe leren leerlingen nu en hoe hebben zij geleerd? Dat zit wel verstopt in de vijf rollen, maar wij vonden dat dat opgetild moest worden. Leren is meer dan alleen kennis tot je nemen. Het is belangrijk dat leerlingen vat krijgen op hoe ze leren.

De zesde rol van de leraar laat aan de hand van voorbeelden, onderzoek en uitleg zien hoe je als docent de leerlingen begeleidt naar autonoom en onafhankelijk denken over het eigen leergedrag. Een vaak gehoord leerprobleem is bijvoorbeeld dat leerlingen niet kunnen plannen. Je kunt leerlingen eigenaar van hun eigen leerproces maken door alleen al te beginnen met het samen doornemen van een hoofdstuk. Hoeveel tijd denken jullie nodig te hebben? Maak een planning en evalueer dit tussentijds. Bespreek of de planning is gelukt en zo niet, wat is er misgegaan? De leerling moet zich afvragen waarom hij zich er niet aan heeft kunnen houden en hoe hij dit de volgende keer gaat aanpakken.’

‘Het klinkt zo eenvoudig, maar coachen is een vaardigheid die ontwikkeld moet worden. Om dit goed te kunnen onderbouwen, hebben we de rol van leercoach in drie delen opgedeeld:

  1. Didactisch coachen, dat gaat puur over hoe leer ik nou.
  2. Pedagogisch coachen, wie ben ik als leerling, welke drempels werp ik voor mijzelf op of wat gaat juist heel goed?
  3. Coachen op zelfregulerend leren. Hoe breng je de leerlingen naar zelfregulatie.

'Dat zelfregulerend leren, dat is echt waar we naar toe gaan in het onderwijs. Je gaat een leerling nooit naar zelfregulerend leren brengen als je alleen maar blijft uitleggen. Door deze zesde rol, de rol van leercoach, te omarmen, wordt de weg daarnaartoe een stuk makkelijker!’

 

Het boek is te koop via de webshop van CPS. Daar is ook de inhoudsopgave te bekijken.

 

 

 

Plaats een reactie

Over de auteur

Vanesse_Pelle.jpg

Vanessa Pelle (gastblogger)

Vanessa Pelle is Hoofdredacteur van PrimaOnderwijs

De CPS Nieuwsbrief: Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang 1x in de zes weken de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan