Sluiten

Zoeken in de website

Starten met differentiëren

Starten met differentiëren

Hoe zorg je ervoor dat differentiatie niet te veel voorbereidingstijd vraagt

Alle nieuwe dingen vragen extra tijd in het begin, daar ontkom je niet aan. Kijk dus goed wat voor jou op dit moment haalbaar is. Begin klein en bouw langzaam op. Kijk ook creatief hoe je tijd kunt besparen: wat moet je echt zelf doen, welke taken kun je prima neerleggen bij leerlingen zelf? We geven je graag wat suggesties om gedoseerd met differentiëren aan de slag te gaan.

Ik heb veel klassen en geef twee vakken.
Hoe zorg ik ervoor dat de tijd om mijn les voor te bereiden niet te lang wordt als ik wil differentiëren?

Kies een van de drie hoofdvormen

Er zijn drie hoofdvormen als het gaat om differentiëren. Beperk je eerst eens tot één vorm. Maak een keuze: ga je inspelen op differentiatie in instructie, verwerking of in leertijd? En werk eerst alleen met die vorm. Kies vooral ook voor een klas/les waar je klassenmanagement al redelijk goed op orde is, zodat je kan experimenteren.

Cluster je leerlingen

Kies een klas waarvan je de leerlingen al aardig in beeld hebt. Leerlingen verschillen in hun beginsituatie, interesses en leervoorkeur. Een belangrijke stap om te komen tot een gedifferentieerde les is het clusteren van leerlingen in 2 of 3 groepen. In je lesvoorbereiding stem je dan de les die je wilt geven op deze groepen af. 

Indeling naar instructiebehoefte

Maak eerst een keuze op welk kenmerk je de groep in wilt delen. Een veelgebruikte vorm is een indeling naar instructiebehoefte. Als je een goed beeld hebt van een klas, kun je eerst eens proberen de groep ‘op je gevoel’ in te delen. Welke leerlingen moeten snel aan het werk kunnen? Welke leerlingen profiteren van extra instructie en oefentijd? Welke leerlingen komen in de (grootste) groep die baat heeft bij een ‘gewone’ instructietijd?

Als je op gevoel een indeling hebt gemaakt, kijk dan nog eens waar je dit op hebt gebaseerd. Met welke gegevens/data kun je deze indeling dan onderbouwen? Daarmee fundeer je je indeling. Overigens kan zo’n indeling per vak en/of periode van het jaar verschillend zijn en veranderen! 

Goede voorbereiding is essentieel

Een gedifferentieerde les is een goed voorbereide les. Maak ruimte voor een goede voorbereiding en plan dit wekelijks. Misschien kun je de les samen met een collega voorbereiden, elkaar helpen en feedback geven, ervaringen uitwisselen, lessen nabespreken. Je kunt ontzettend veel leren van elkaar en het is veel leuker. 

Experimenteren mag!

Leg je leerlingen uit wat je aan het doen bent en dat je aan het eind van de les graag hun feedback wilt hebben. Zo weet je wat je de volgende keer weer of juist anders wilt doen.

Recycle, kopieer, experimenteer. Op internet kun je veel lesvoorbeelden vinden van enthousiaste docenten die ze graag met je willen delen. Word bijvoorbeeld lid van onze LinkedIn- of Facebookgroep differentiëren! Pas deze voorbeelden aan voor jouw lesdoelen en leerlingen. Met welke collega’s zou je uit kunnen wisselen? 

Reflecteer op je les

Kijk de volgende dag nog eens terug op je les. Reflecteer en leer. Wat had je je voorgenomen? Is dat gelukt? Waarom niet? Wat ging goed en waaraan merk je dat? Waarover ben je tevreden? Waarover niet zo tevreden? Wat wil je de volgende keer anders doen? Allemaal input die jou steeds beter maakt in het differentiëren. 

Praktische verdieping

Wil je je verdiepen op het onderwerp differentiëren? Bekijk ons academieaanbod of lees de uitgave Differentiëren is te leren!

Wil je met je team liever een training op maat bij jou op school?
Neem dan contact op met Meike Berben om de mogelijkheden te bespreken.

Meike Berben 2022


Meike Berben
E-mail: m.berben@cps.nl
Telefoon: 06 55 833 491

Plaats een reactie

Over de auteur

CPS

De CPS Nieuwsbrief: Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang 1x in de zes weken de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan