Blogs

Leren in iedere les met formatief handelen
Formatief handelen kan leiden tot betere leerprestaties, meer motivatie en zelfregulatie bij leerlingen. Maar met het af en toe gebruiken van wisbordjes, exit tickets of een scharniervraag zal je h...

Van spreekkracht naar pedagogisch gezag
Met de landelijke curriculumvernieuwing groeit de aandacht voor burgerschap, taalvaardigheid en sociaal-emotionele ontwikkeling als onderdeel van de basisvaardigheden. Hoe zet je als school spreekv...

Differentiatie duurzaam maken: het recept van het Edith Stein College
Het Edith Stein College in Den Haag is een diverse school met ruim 1000 leerlingen van 81 nationaliteiten. Naast de internationale schakelklas (ISK), biedt de school onderwijs voor mavo, havo en vw...

Formatief handelen in de praktijk!
Docenten Aranka en Arjan van scholengemeenschap Parmant Joris in Eindhoven werkten samen met een groep collega’s uit verschillende vaksecties aan concrete formatieve toepassingen voor hun les...

Samenwerken met meertalige ouders
Het is bewezen dat samenwerking tussen school en ouders zorgt voor betere leerresultaten bij kinderen. Maar hoe werk je goed samen met ouders die de Nederlandse taal niet machtig zijn?

ICT in de klas: vier tips voor een veilige (online) leeromgeving
Technologie en digitale media nemen een steeds grotere plaats in onze samenleving in. Dit zie je ook terug in de scholen. We leren steeds meer digitaal. In bijna iedere klas hangt een smartboard. E...

Hoe houd ik als MT differentiëren op de agenda?
Het realiseren van onderwijs waarin differentiëren steeds vanzelfsprekender wordt vraagt allereerst om een visie. Zo’n visie zegt waarom de school het belangrijk vindt om aandacht te bes...

Helpt differentiëren om mijn leerlingen te motiveren?
“Meneer, ik ben klaar. Mag ik een verdiepingsopdracht?”. “Doordat we zelf mogen kiezen hoe we dit leren, snap ik het beter en onthoud ik het ook echt”, “Dit was een ga...

Tips voor schoolcoaches over de zes rollen en overtuigingen
Een voorbeeld van een dialoog over de rol van gastheer en presentator tussen schoolcoach Amina en leraar Frank:

Onderwijsinnovatie op de Waldheim-mavo
Op de Waldheim-mavo te Baarn hebben de leerlingen elke dag drie lessen van 80 minuten en daar omheen is er, in overleg met de mentor over de invulling, keuzewerktijd. Omdat docenten en leerlingen b...

Hoe differentieer je bij leerlingen die meer aankunnen?
Je hebt een aantal leerlingen in de klas die uitgedaagd willen worden. Het is goed dat je oog hebt voor deze groep leerlingen. Want je steekt bij het differentiëren gemakkelijk de meeste energ...

Het zweet op de juiste rug!
SG. Antoni Gaudí werkt samen met CPS Onderwijsontwikkeling en advies aan de implementatie van formatief handelen en effectieve feedback in de lessen op school. Schoolleiders Esther Touw en N...

Invloed op groepsdynamiek
Een fijne klas en goed contact met de groep maakt je werk als leraar een stuk aangenamer. Als leraar kun je invloed uitoefenen op de groepsdynamiek. De zes rollen van de leraar zijn hier heel effec...

Geef minder feedback en laat feedback beter gebruiken
"Feedback is een van de belangrijkste factoren met invloed op leerprestaties, maar dit effect kan zowel positief als negatief zijn." Deze eerste zin uit het baanbrekende artikel van Hattie en Timpe...

Eigenlijk wil je ze gewoon beter leren nadenken
'Leescrisis’ ‘Taalvaardigheid weer gedaald’‘PISA scores alarmerend’
Iedereen valt over de nieuwste resultaten van PISA. Toch is het voor vakdocenten helemaal geen onv...

Hoe zou ik meer kunnen differentiëren in de praktijkles?
Docenten die een praktijkvak geven werken vaak al gedifferentieerd: leerlingen werken in hun eigen tempo en kiezen (gedeeltelijk) zelf hun opdrachten. Wat praktijkdocenten ook heel goed zouden kunn...
- Vorige pagina
- 1
- 2
- Volgende pagina