Blogs

Blog Leren in iedere les met formatief handelen (dummy) (1).png

Leren in iedere les met formatief handelen

Formatief handelen kan leiden tot betere leerprestaties, meer motivatie en zelfregulatie bij leerlingen. Maar met het af en toe gebruiken van wisbordjes, exit tickets of een scharniervraag zal je h...
24 juni 2025
Header Van spreekkracht naar pedagogisch gezag.png

Van spreekkracht naar pedagogisch gezag

Met de landelijke curriculumvernieuwing groeit de aandacht voor burgerschap, taalvaardigheid en sociaal-emotionele ontwikkeling als onderdeel van de basisvaardigheden. Hoe zet je als school spreekv...
19 juni 2025
Blog Differentiatie duurzaam maken Edith Stein College p1.jpg

Differentiatie duurzaam maken: het recept van het Edith Stein College

Het Edith Stein College in Den Haag is een diverse school met ruim 1000 leerlingen van 81 nationaliteiten. Naast de internationale schakelklas (ISK), biedt de school onderwijs voor mavo, havo en vw...
12 juni 2025
Blogfoto Parmant Joris Formatief handelen in de praktijk.png

Formatief handelen in de praktijk!

Docenten Aranka en Arjan van scholengemeenschap Parmant Joris in Eindhoven werkten samen met een groep collega’s uit verschillende vaksecties aan concrete formatieve toepassingen voor hun les...
10 april 2025
Blog Samenwerken met meertalige ouders (dummy).png

Samenwerken met meertalige ouders

Het is bewezen dat samenwerking tussen school en ouders zorgt voor betere leerresultaten bij kinderen. Maar hoe werk je goed samen met ouders die de Nederlandse taal niet machtig zijn? 
18 maart 2025
Blog ICT in de klas.png

ICT in de klas: vier tips voor een veilige (online) leeromgeving

Technologie en digitale media nemen een steeds grotere plaats in onze samenleving in. Dit zie je ook terug in de scholen. We leren steeds meer digitaal. In bijna iedere klas hangt een smartboard. E...
12 november 2024
Blog Hoe houd ik als MT differentiëren op de agenda.png

Hoe houd ik als MT differentiëren op de agenda?

Het realiseren van onderwijs waarin differentiëren steeds vanzelfsprekender wordt vraagt allereerst om een visie. Zo’n visie zegt waarom de school het belangrijk vindt om aandacht te bes...
7 november 2024
Blog Helpt differentiërend werken om mijn leerlingen te motiveren.png

Helpt differentiëren om mijn leerlingen te motiveren?

“Meneer, ik ben klaar. Mag ik een verdiepingsopdracht?”. “Doordat we zelf mogen kiezen hoe we dit leren, snap ik het beter en onthoud ik het ook echt”, “Dit was een ga...
27 september 2024
Blog tips voor schoolcoaches.png

Tips voor schoolcoaches over de zes rollen en overtuigingen

Een voorbeeld van een dialoog over de rol van gastheer en presentator tussen schoolcoach Amina en leraar Frank:
18 september 2024
Waldheim mavo - foto.jpg

Onderwijsinnovatie op de Waldheim-mavo

Op de Waldheim-mavo te Baarn hebben de leerlingen elke dag drie lessen van 80 minuten en daar omheen is er, in overleg met de mentor over de invulling, keuzewerktijd. Omdat docenten en leerlingen b...
17 september 2024
Blog Hoe differentieer ik bij leerlingen die meer aankunnen (2).png

Hoe differentieer je bij leerlingen die meer aankunnen?

Je hebt een aantal leerlingen in de klas die uitgedaagd willen worden. Het is goed dat je oog hebt voor deze groep leerlingen. Want je steekt bij het differentiëren gemakkelijk de meeste energ...
31 mei 2024
Blog Zweet op de juiste rug.jpg

Het zweet op de juiste rug!

SG. Antoni Gaudí werkt samen met CPS Onderwijsontwikkeling en advies aan de implementatie van formatief handelen en effectieve feedback in de lessen op school. Schoolleiders Esther Touw en N...
14 mei 2024
Blog CPS zes rollen v2.png

Invloed op groepsdynamiek

Een fijne klas en goed contact met de groep maakt je werk als leraar een stuk aangenamer. Als leraar kun je invloed uitoefenen op de groepsdynamiek. De zes rollen van de leraar zijn hier heel effec...
17 april 2024
Blog Geef minder feedback en laat feedback beter gebruiken.png

Geef minder feedback en laat feedback beter gebruiken

"Feedback is een van de belangrijkste factoren met invloed op leerprestaties, maar dit effect kan zowel positief als negatief zijn." Deze eerste zin uit het baanbrekende artikel van Hattie en Timpe...
15 maart 2024
Blog Eigenlijk wil je ze gewoon leren nadenken.png

Eigenlijk wil je ze gewoon beter leren nadenken

'Leescrisis’ ‘Taalvaardigheid weer gedaald’‘PISA scores alarmerend’ Iedereen valt over de nieuwste resultaten van PISA. Toch is het voor vakdocenten helemaal geen onv...
12 december 2023
Blog meer differentieren in de praktijkles.png

Hoe zou ik meer kunnen differentiëren in de praktijkles?

Docenten die een praktijkvak geven werken vaak al gedifferentieerd: leerlingen werken in hun eigen tempo en kiezen (gedeeltelijk) zelf hun opdrachten. Wat praktijkdocenten ook heel goed zouden kunn...
16 november 2023

Zoek in de website