Blogs

Van spreekkracht naar pedagogisch gezag
Met de landelijke curriculumvernieuwing groeit de aandacht voor burgerschap, taalvaardigheid en sociaal-emotionele ontwikkeling als onderdeel van de basisvaardigheden. Hoe zet je als school spreekv...

Reflectie op de Staat van het Onderwijs 2025
De Staat van het Onderwijs 2025 biedt een actuele analyse van de staat van het Nederlandse onderwijs. Veel thema’s zijn herkenbaar uit voorgaande jaren, maar dit jaar vallen vooral de thema's...

Spreekkracht versterken in de klas: leerlingen kritisch leren spreken
Hoe creëer je een klas waarin leerlingen niet alleen spreken, maar écht in dialoog gaan? In een tijd waarin meningen op sociale media binnen seconden verharden en discussies vaak zwart-...

Samenwerken met meertalige ouders
Het is bewezen dat samenwerking tussen school en ouders zorgt voor betere leerresultaten bij kinderen. Maar hoe werk je goed samen met ouders die de Nederlandse taal niet machtig zijn?

Meertaligheid in de klas
Het aantal meertalige leerlingen neemt toe. Deze groep is enorm divers: van nieuwkomers tot leerlingen die wel in Nederland zijn geboren maar tweetalig worden opgevoed of leerlingen die een dialect...

Hoe houd ik als MT differentiëren op de agenda?
Het realiseren van onderwijs waarin differentiëren steeds vanzelfsprekender wordt vraagt allereerst om een visie. Zo’n visie zegt waarom de school het belangrijk vindt om aandacht te bes...

Van je collega's kun je leren
Je geeft je leerlingen heel bewust dagelijks feedback op hun leerproces. Waar werkt de leerling naar toe, waar staat de leerling nu en wat heeft de leerling nog te doen? Net zoals leerlingen groeie...

Tips voor schoolcoaches over de zes rollen en overtuigingen
Een voorbeeld van een dialoog over de rol van gastheer en presentator tussen schoolcoach Amina en leraar Frank:

Effectieve woordenschatdidactiek in de MVT-les – 7 tips!
Eén van de sleutels tot succes in het beheersen van een moderne vreemde taal is het opbouwen van een uitgebreide en rijke woordenschat. Maar hoe pak je dat aan in jouw lessen Engels, Duits, ...

Hoe ga je als schoolcoach om met adviezen en tips?
‘Hoe blijf ik in mijn coachende rol wanneer een leraar die ik coach, om advies vraagt? Mag ik zelf een advies geven als degene die ik coach niet verder komt op basis van mijn vragen?’ D...

Wil ik teamleider worden?
‘Wil jij geen teamleider worden?, vroeg mijn leidinggevende mij al een paar keer tijdens bila’s. Maar ik wist niet of ik daar al klaar voor was. Ik had nooit een opleiding daarin g...

Oude ideeën over onderwijs
“De meeste ideeën over onderwijs zijn niet nieuw, maar niet iedereen kent de oude ideeën”, citeerde waarnemend inspecteur-generaal Ria Westendorp filosoof Euclides in haar voo...

Het zweet op de juiste rug!
SG. Antoni Gaudí werkt samen met CPS Onderwijsontwikkeling en advies aan de implementatie van formatief handelen en effectieve feedback in de lessen op school. Schoolleiders Esther Touw en N...

Eigenaarschap vraagt ander leiderschap in de school
Een expertgroep had het plan goed voorbereid. Iedereen mocht vervolgens meedenken. Het stuk werd aangepast en hierop kwamen geen reacties meer. Klaar voor besluitvorming, zou je denken. Maar d...

Kansrijk? Nee, laten we het hebben over bewijsrijk!
Veel scholen werken met de term ‘kansrijk’. Kansrijk adviseren, kansrijk bevorderen en zelfs kansrijk onderwijs. Maar wat wordt daaronder verstaan, en doen we de leerlingen daar een ple...

Eigenlijk wil je ze gewoon beter leren nadenken
'Leescrisis’ ‘Taalvaardigheid weer gedaald’‘PISA scores alarmerend’
Iedereen valt over de nieuwste resultaten van PISA. Toch is het voor vakdocenten helemaal geen onv...
- Vorige pagina
- 1
- 2
- Volgende pagina