Sluiten

Zoeken in de website

Open/sluit dit paneel

Blog

  1. Bij blog Narrare  van Lotte - 08032021 640px.jpg

    IJsvrij? Een ontplofte Twitter-tijdlijn!

    Wat een heerlijke week met prachtig schaatsweer hebben we achter de rug. Heel even leek de spanning en onzekerheid naar de achtergrond geraakt en was er sprake van verbinding op het ijs. Kinderen gingen op de slee naar school en het leek wel alsof iedereen die ik kende thuis een paar schaatsen had liggen. Zondagmiddag kwam er een einde aan de schaatspret. Iedereen werd opgeroepen het ijs te verlaten en naar huis te gaan. De schaatsen waren nog niet droog of code rood voor maandag 15 februari was afgegeven. Ik hield mijn hart vast en durfde niet op Twitter te kijken. 

  2. Vlog Cor afbeelding.jpg

    Vlog Focus houden in onze wereld van verleiding en afleiding

    In deze vlog neemt Cor Verbeek je mee in het nadenken over hoe je focus houdt in onze wereld vol verleiding en afleiding. Hoe lukt het ons om dat werk te leveren waar we trots op zijn, waar we ons voor willen inzetten, waar we indruk mee maken op het leven en leren van onze leerlingen?

  3. Blog ouderbetrokkenheid Lotte nov 2020.jpg

    Blijf in gesprek met ouders, juist nu!

    Ouders in de school: voor de eerste lockdown was dit de normaalste zaak van de wereld. Een moeder die ‘s ochtends nog even een werkblad bekijkt met haar zoon, een vader die nog even een vraag stelt aan de leerkracht: dit gebeurt al een tijd niet meer. Al een half jaar zwaaien ouders hun kinderen uit op het schoolplein. 

  4. Ouderbetrokkenheid na de corona blog Lotte 1000x525.jpg

    Ouderbetrokkenheid na de coronacrisis: wat behouden we?

    Wat kunnen ouders thuis doen om de ontwikkeling van hun kind optimaal te stimuleren? We vragen het aan Lisa Boonk, onderzoeker aan de Open Universiteit. 

    Kaartjes, spandoeken, positieve nieuwsbrieven: scholen bedanken ouders op talloze manieren voor de prettige samenwerking tijdens de coronacrisis. Leerkrachten hebben alles op alles gezet om het onderwijs op afstand uit de grond te stampen en ouders droegen hun steen(tje) bij: het leren thuis werd, waar mogelijk, ondersteund. De ouderbetrokkenheid vond vooral thuis plaats: dit noemen we thuisbetrokkenheid.

  5. Nieuwkomers web.jpg

    Eerste hulp bij nieuwkomers

    Daar zit ze dan, voor het eerst in de groep. Een leerlinge afkomstig uit Syrië. Ze spreekt Arabisch en beschikt slechts over een beperkte woordenschat Nederlands. Net genoeg om in een reguliere groep mee te kunnen draaien. Als ik samen met de leerkracht in gesprek ga blijkt dat deze zich handelingsonbekwaam voelt omdat, ondanks de motivatie en inzet van deze leerkracht, het kind niet kan meekomen met het reguliere aanbod van de lessen waardoor het afhaakt. Het rekenen is inmiddels al behoorlijk talig, om over taal-en zaakvakken maar te zwijgen.. De vraag rijst hoe het taalaanbod in de groep zo kan worden aangepast zodat alle leerlingen kunnen aansluiten.

  6. samenzijnwijschool_meisjes.jpg

    Waarom oudertevredenheidsonderzoeken ons in de weg kunnen zitten

    Sommige ouders lijken vooral oog te hebben voor hun eigen kind, en geluiden van rechtsbijstandsverzekeringen geven aan dat ouders steeds vaker met de advocaat naar de school gaan om hun gelijk te krijgen. Zijn ouders echt zo veranderd dat ze té kritisch zijn geworden, té mondig en dat ouders hun kinderen laten lijden aan het ‘verwende kindsyndroom’? Anderzijds lijken ouders steeds vaker te klagen over scholen die hun werk niet goed doen, hun kind zelfs benadeelt. Ze zoeken niet voor niets juridische hulp.

  7. Martin Kooijmans schommel kinderen.jpg

    Ouderbetrokkenheid 3.0 in de praktijk: de ervaringen van een schoolleider

    “Samenwerken met ouders zit in ons DNA,” zegt Martin Kooijmans, directeur van de Prinses Julianaschool in Lieren. De school is sinds vijf jaar in het bezit van het certificaat Ouderbetrokkenheid 3.0 en kwam onlangs – als eerste school in Nederland – glansrijk door de herkeuring. “Het is leerzaam en waardevol dat iemand van buiten de school kijkt naar wat we doen.”

  8. shutterstock_139255337.jpg

    Werkdruk in het onderwijs ... vooral bij leerlingen

    Ik maak me zorgen om de werkdruk en vooral de werkstress in het onderwijs. Daar is al veel over gezegd, ook over de enorme administratielast die leraren ervaren. Maar ik maak me minstens zoveel zorgen om een andere werkdruk in het onderwijs: die van de leerlingen.

  9. Jaaroverzicht: de best gelezen blogs en meer

    Het is weer het begin van een nieuw jaar. Een tijd waarin de lijstjes, voorspellingen en trends je om de oren vliegen. Natuurlijk delen we ook onze lijst weer graag. Welke blogs waren het meest populair? Welke trainingen? Op welke kanalen zijn onze volgers het meest actief? Je leest dit -en meer- in ons jaaroverzicht. 

  10. Het hele jaar plezier van een startgesprek met ouders in augustus

    Vroegtijdig kennismaken met ouders is een van de tien succesfactoren voor ouderbetrokkenheid, aldus Mariëtte Lusse, lector Ouders aan de Hogeschool Rotterdam. Het organiseren van een startgesprek aan het begin van het schooljaar is dan ook een van de effectiefste dingen die je kunt doen om de ouderbetrokkenheid te versterken. In dit blog lees je er meer over en wat er nodig is om zelf zo’n startgesprek te organiseren.

  11. Ouders willen best samenwerken met school. Liefst wel op basis van hun expertise

    Ouders in Nederland zijn over het algemeen best tevreden of tenminste neutraal over het onderwijs van hun kind, zo blijkt uit onderzoek van Ouder & Onderwijs. Wel zijn ouders zoekende naar een nieuwe, passende rolverdeling met de school. Ze willen aangesproken worden op hun expertise. Niet alleen meedenken over de aanpak voor hun eigen kind, maar ook over onderwerpen die bijvoorbeeld verband houden met hun beroep of hobby. Mijn oproep aan scholen: benut die expertise, de kansen liggen voor het grijpen!

  12. Nationale_Voorleesdagen.JPG

    Handige voorleestips om aan ouders mee te geven

    De Nationale Voorleesdagen staan weer voor de deur. Van 25 januari tot en met 4 februari betekent dat landelijk weer veel aandacht voor het belang van voorlezen. Ouders spelen hierin natuurlijk een belangrijke rol en daarom hebben we tien gouden voorleestips verzameld. Leuk om juist in deze week aan uw leerlingen mee naar huis te geven of mee te nemen in de schoolnieuwsbrief.  

    Foto: website Nationale Voorleesdagen

  13. De best gelezen CPS blogs in 2016

    Ook in 2016 heeft u elke week zeker één nieuwe blog op onze website kunnen lezen. We hopen dat de inhoud van onze blogs 'iets' met u gedaan heeft. Gezien de reacties is dat bij een aantal lezers zeker het geval geweest. Dat 'iets' leidt tot complimenten, inspiratie, contact maar ook tot kritiek en meningsverschillen. Hoe dan ook, u bent betrokken en dat waarderen wij zeer. Dus blijf vooral reageren en delen. Zo leren wij van u en leert u van ons!

    Wij wensen u veel leesplezier en een geïnspireerd 2017!

  14. Onze ouders doen niets op school, maar zijn toch betrokken! Kan dat?

    Ik hoor het vaak als ik op scholen kom. “We hebben maar een kleine groep actieve ouders die meehelpt op school of naar ouderavonden komt. De rest komt haast nooit, die zijn niet betrokken”. Daarmee halen we alleen twee begrippen door elkaar; ouderparticipatie en ouderbetrokkenheid. Het één is vooral nuttig, het ander draagt aantoonbaar bij aan de ontwikkeling en het schoolsucces van het kind. Een misverstand dat ik daarom graag uit de weg wil helpen zodat u kunt sturen op wat daadwerkelijk effectief is.

  15. Tienminutengesprekken zijn nét rollades

    Toen mijn vrouw afgelopen weekend een rollade bereidde, was ik nogal verbaasd. Ze zette deze ‘s avonds op tafel, toen ik zag dat de kapjes - ook wel kontjes genoemd - ontbraken. Ik vroeg waar de kapjes waren gebleven, waarop ze vertelde dat deze waren weggegooid en dat haar moeder dat ook altijd deed. U begrijpt het waarschijnlijk al. Een korte discussie volgde. Die werd de volgende dag bij schoonmoeder voortgezet. Een soortgelijk antwoord volgde. En dus reden om oma te vragen waarom ze dat deed. Daar werd meer duidelijk. Oma antwoordde: ‘nou jongen dat is simpel, mijn ovenschaal was te klein.'