Sluiten

Zoeken in de website

Open/sluit dit paneel

Blog

  1. Kaartjes-MH bij blog Els.jpg

    Kwaliteiten van leerlingen als logisch bruggetje naar burgerschapsvorming

    Op een school start een bordsessie waarvoor leerlinglijsten zijn opgehangen. De school wil in het kader van burgerschap meer aandacht besteden aan de kwaliteiten van leerlingen. Elke docent heeft de opdracht om een eigenschap of kwaliteit van de leerling te noemen, los van wat de leerling presteert voor zijn of haar vak. Verschillende docenten komen erachter dat zij van een behoorlijk aantal leerlingen buiten de vak-en toetsresultaten weinig tot niets weten. Schoolteams kunnen zich afvragen of het voor burgerschap wel echt nodig is dat docenten kwaliteiten van de leerlingen kennen.

  2. Bij blog Miriam empathie bijgesneden.jpg

    Empathie; jong geleerd is oud gedaan!

    Wij nuchtere Hollanders roepen nogal eens; ‘Empathie, dat heb je of dat heb je niet’. Anders gezegd; empathie is een karaktereigenschap die je iemand niet kunt aanleren. Wetenschappers die uitvoerig onderzoek hebben gedaan naar de ontwikkeling van empathie zien dat net even anders. Zij spreken over een vaardigheid die je wel degelijk kunt ontwikkelen.

  3. rendered.png

    De 7 gewoonten als stevige basis voor succes in studie en loopbaan

    Voor de zomer had ik het genoegen om vijf groepen studenten (laatstejaars niveau 3 en 4 pedagogisch medewerker) van het Summa College te trainen over de 7 habits. Nu heb ik al zes jaar ervaring in het integreren van de 7 gewoonten van Covey in het PO, VO, MBO en HBO, maar om nu weer zelf tussen de studenten te staan en van hen te horen hoe ze dit ervaren is bijzonder mooi.

  4. Bij blog pesten Anne sept 2019

    Hoe effectief zijn de anti-pestprogramma’s op scholen?

    Om scholen te ondersteunen zijn er tientallen ‘anti-pestprogramma’s’ op de markt. Doel: pesten verminderen. Maar werken ze wel? Omdat het effect van pesten zo groot is, is het van maatschappelijk belang om na te gaan in hoeverre dit soort programma’s in de Nederlandse onderwijspraktijk nu écht het pesten en gepest worden vermindert. 

  5. Bij blog TLIM en Jenaplan.jpg

    Geen lesjes, maar een emanciperende basishouding, een pedagogische aanpak

    Jaap ter Steege kwam bij ’t Noorderlicht in Eemnes binnen als directeur. In de krimpende school gaapte een kloof tussen de wens Jenaplan te zijn en de praktische uitvoering. Jaap en het team stuitten op het werk van Stephen Covey en raakten gefascineerd door het aanspreken van het persoonlijk leiderschap in ieder kind en ieder teamlid: “De eerste stap is een persoonlijke keuze om te gaan van afhankelijkheid naar onafhankelijkheid en vandaar uit te gaan denken in wederzijdse afhankelijkheid. Een gesprek over (school)leiderschap in relatie tot ik, ander en wereld."

  6. de 7 gewoonten van Covey als uitgangspunt voor LOB

    De 7 gewoonten van Covey als uitgangspunt voor LOB

    Ik  ben er van overtuigd, dat MBO-studenten die leren en leven volgens de 7 eigenschappen van Stephen Covey straks in het bedrijfsleven het verschil maken. Waarom? Omdat studenten zich daarmee een aantal bepalende lifeskills zo eigen maken dat het verbonden is met hun persoonlijkheid. 

  7. Bij blog Coolsma van Anne Arink.jpg

    Primeur: Leader in Me school krijgt waardering ‘G’ van de Inspectie van het Onderwijs

    Er is sprake van een verheugend en markant moment in onderwijsland: CBS Instituut Coolsma te Driebergen heeft als eerste Leader in Me school de waardering G ontvangen van de Inspectie van het Onderwijs. Vanaf najaar 2012 is Coolsma een school die persoonlijk leiderschap als leidend thema – concept zo u wilt -  hanteert. Hiervoor worden de 7 gewoonten van effectief leiderschap van Stephen R. Covey gebruikt In hoeverre heeft het Leader in Me (LiM)-school zijn daaraan bijgedragen? 

  8. Blog persoonlijk leiderschap in uw team.jpg

    Doen we het zelf eigenlijk wel samen? Versterk het persoonlijk leiderschap in uw team

    Wat als de mensen uit uw team altijd naar ú toe komen als er iets aan de hand is? Omdat ze vinden dat ú degene bent die het moet oplossen. Dan verandert er niets zo lang u niets doet. Dan komt alles op uw bord te liggen. Alle verantwoordelijkheid en al het werk.

  9. Grind and Rocks.jpg

    Hoe om te gaan met hoge werkdruk in het onderwijs?

    Wellicht herken je het wel: er komt zoveel op je af dat je alles gewoon niet meer in je agenda krijgt, laat staan dat het nog past in je hoofd: de werkdruk is hoog. Je hoort jezelf zeggen “Ik ben zo druk”, “Nog zo veel te doen” of “Ik zie door de bomen…”.

  10. Hoe effectief zijn anti-pestprogramma's

    Hoe effectief zijn de anti-pestprogramma’s op scholen?

    'Wat werkt tegen pesten?' is de naam van een recent uitgevoerd grootschalig landelijk onderzoek. In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap hebben 14 medewerkers van 5 universiteiten in Nederland en het Trimbos Instituut de effectiviteit van kansrijke programma’s tegen pesten in de Nederlandse onderwijspraktijk onderzocht door zo’n 8.000 kinderen vertrouwelijk naar pesten te vragen. Wat zijn op hoofdlijnen de resultaten?

  11. Foto blog Protocol voor ouders.png

    Leerplicht: zwart-wit of win-win?

    Eén van de minder inspirerende klussen die een schoolleider zo nu en dan te verwerken krijgt, zijn de aanvragen voor extra vrije dagen voor een leerling. Een ouder, die dan vaak met enige schroom de directiekamer betreedt, doet een speciaal verzoek. De wet op de leerplicht is er duidelijk over. In 9 van de 10 gevallen kan/mag het gewoon: niet. 

  12. blog simone.png

    Voor deze 4 situaties kan een interim professional een mooie oplossing zijn

    In ons contact met de onderwijspraktijk merken we dat steeds meer scholen behoefte hebben aan tijdelijke professionals. Meestal is er sprake van spoed. Er is iemand ziek of er gaat iemand weg en de school krijgt het niet opgelost door middel van mobiliteit, het eigen bestuur of via directeuren in de eigen kweekvijver. “Is een van jullie adviseurs ook op interim basis beschikbaar?”, is dan een vraag die veelal bij mij terecht komt. Daarom vertel ik hier graag wat meer over.

  13. Blog Anne Arinke 12022018 bijgesneden.png

    Eigenaarschap: waarom 9 van de 10 scholen er wat mee willen

    Zet tien scholen op een rij en er zeggen er minimaal negen dat ze ‘iets willen’ met eigenaarschap. Eigenaarschap van leerlingen welteverstaan. Eigenaarschap is hot. We willen dat leerlingen meer verantwoordelijkheid krijgen voor hun leerproces en er meer bij betrokken zijn.

  14. vijfkeuzes.png

    Vijf keuzes die je helpen om te gaan met werkdruk

    We zijn druk in het onderwijs. Ondanks dat een groot deel van de werkdag (rooster) en het jaar (jaarplanning) vast ligt, wordt een onderwijsdag als ‘druk’ en ‘hectisch’ ervaren. Recente stakingen en debatten over de nieuwe regeringsverklaring bevestigen dat dit gevoel breed gedragen wordt.

  15. Jaaroverzicht: de best gelezen blogs en meer

    Het is weer het begin van een nieuw jaar. Een tijd waarin de lijstjes, voorspellingen en trends je om de oren vliegen. Natuurlijk delen we ook onze lijst weer graag. Welke blogs waren het meest populair? Welke trainingen? Op welke kanalen zijn onze volgers het meest actief? Je leest dit -en meer- in ons jaaroverzicht.