Sluiten

Zoeken in de website

Open/sluit dit paneel

Blog

  1. Grind and Rocks.jpg

    Hoe om te gaan met hoge werkdruk in het onderwijs?

    Wellicht herken je het wel: er komt zoveel op je af dat je alles gewoon niet meer in je agenda krijgt, laat staan dat het nog past in je hoofd: de werkdruk is hoog. Je hoort jezelf zeggen “Ik ben zo druk”, “Nog zo veel te doen” of “Ik zie door de bomen…”.

  2. Hoe effectief zijn anti-pestprogramma's

    Hoe effectief zijn de anti-pestprogramma’s op scholen?

    'Wat werkt tegen pesten?' is de naam van een recent uitgevoerd grootschalig landelijk onderzoek. In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap hebben 14 medewerkers van 5 universiteiten in Nederland en het Trimbos Instituut de effectiviteit van kansrijke programma’s tegen pesten in de Nederlandse onderwijspraktijk onderzocht door zo’n 8.000 kinderen vertrouwelijk naar pesten te vragen. Wat zijn op hoofdlijnen de resultaten?

  3. Foto blog Protocol voor ouders.png

    Leerplicht: zwart-wit of win-win?

    Eén van de minder inspirerende klussen die een schoolleider zo nu en dan te verwerken krijgt, zijn de aanvragen voor extra vrije dagen voor een leerling. Een ouder, die dan vaak met enige schroom de directiekamer betreedt, doet een speciaal verzoek. De wet op de leerplicht is er duidelijk over. In 9 van de 10 gevallen kan/mag het gewoon: niet. 

  4. blog simone.png

    Voor deze 4 situaties kan een interim professional een mooie oplossing zijn

    In ons contact met de onderwijspraktijk merken we dat steeds meer scholen behoefte hebben aan tijdelijke professionals. Meestal is er sprake van spoed. Er is iemand ziek of er gaat iemand weg en de school krijgt het niet opgelost door middel van mobiliteit, het eigen bestuur of via directeuren in de eigen kweekvijver. “Is een van jullie adviseurs ook op interim basis beschikbaar?”, is dan een vraag die veelal bij mij terecht komt. Daarom vertel ik hier graag wat meer over.

  5. Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder..png

    Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder. Hoe versterkt u het persoonlijk leiderschap?

    Wat als de mensen uit uw team altijd naar ú toe komen als er iets aan de hand is? Omdat ze vinden dat ú degene bent die het moet oplossen. Dan verandert er niets zo lang u niets doet. Dan komt alles op uw bord te liggen. Alle verantwoordelijkheid en al het werk.

  6. Blog Anne Arinke 12022018 bijgesneden.png

    Eigenaarschap: waarom 9 van de 10 scholen er wat mee willen

    Zet tien scholen op een rij en er zeggen er minimaal negen dat ze ‘iets willen’ met eigenaarschap. Eigenaarschap van leerlingen welteverstaan. Eigenaarschap is hot. We willen dat leerlingen meer verantwoordelijkheid krijgen voor hun leerproces en er meer bij betrokken zijn.

  7. vijfkeuzes.png

    Vijf keuzes die je helpen om te gaan met werkdruk

    We zijn druk in het onderwijs. Ondanks dat een groot deel van de werkdag (rooster) en het jaar (jaarplanning) vast ligt, wordt een onderwijsdag als ‘druk’ en ‘hectisch’ ervaren. Recente stakingen en debatten over de nieuwe regeringsverklaring bevestigen dat dit gevoel breed gedragen wordt.

  8. Jaaroverzicht: de best gelezen blogs en meer

    Het is weer het begin van een nieuw jaar. Een tijd waarin de lijstjes, voorspellingen en trends je om de oren vliegen. Natuurlijk delen we ook onze lijst weer graag. Welke blogs waren het meest populair? Welke trainingen? Op welke kanalen zijn onze volgers het meest actief? Je leest dit -en meer- in ons jaaroverzicht. 

  9. Wat moet ik als mentor nou precies doen?

    Die vraag hoor ik vaak in onze mentortrainingen. En in de discussie die daarop volgt gaat het dan meestal over het aantal uren dat staat voor het mentorwerk. Even los van het feit of die urendiscussie nou nuttig is of niet, ik ga liever het gesprek aan over de vraag wat je als mentor zou moeten bereiken. Dan kom je er vanzelf achter wat je moet doen en kunnen.

  10. Als het gaat om sociale veiligheid moet je het vooral hebben over welk gedrag je wél wilt zien

    Sociale veiligheid op school gaat vaak over welk gedrag ontoelaatbaar is en welke maatregelen je treft als leerlingen dat ongewenste gedrag vertonen. Het gaat over gedrag dat je niet wilt zien. Eigenlijk is dat raar. We kunnen het toch beter hebben over gedrag dat je wél wilt zien? Reden voor CBS Marimba om te starten met The Leader in Me.

  11. Zeven tips voor een goed gesprek met je mentorleerlingen

    Een gesprek met een mentorleerling, het lijkt zo eenvoudig. “Hoe gaat het met je?”, vraag je belangstellend. “Goed hoor” of “Het gaat wel” krijg je als antwoord. Natuurlijk ben je niet voor één gat te vangen en vraag je door: “Hoe vind je het op school? En in je klas?” “Goed hoor.” “En hoe gaat het met je cijfers?” “Ook goed.”

  12. Persoonlijkheid voorspelt succes?

    Ruim twee jaar geleden las ik in dagblad Trouw een artikel met de kop ‘Persoonlijkheid voorspelt succes’. Kern van het verhaal was dat IQ weliswaar belangrijk is voor succes, maar persoonlijkheid een veel betere voorspeller ervan is. Daarmee kom je op de interessante vraag: Welke leerling maakt de meeste kans op maatschappelijk succes: de slimste of de sociaalste?

  13. Ben ik druk of maak ik me druk?

    Timemanagement in het onderwijs, kan dat wel? Drie jaar geleden stelde ik mezelf deze vraag en beantwoordde hem in een gelijknamig blog. Wat het antwoord was? Natuurlijk ja! Het verbaast me dan ook niets dat onze training Timemanagement volgens Covey steeds populairder wordt. Regelmatig zit de training zelfs zo vol dat we belangstellenden moeten verwijzen naar een volgend moment of de mogelijkheden bespreken om de training op school te geven.

  14. Ik zocht een manier om te werken aan sociale vaardigheden en viel voor The Leader in Me

    Zo’n elf jaar geleden startte ik als nieuwe directeur van een basisschool. En met die rol kwam de opdracht om op zoek te gaan naar een werkwijze of methode waarmee we aan de sociale vaardigheden zouden kunnen werken. Als je daarnaar gaat zoeken, kom je in een oerwoud terecht.

  15. MBO-ers leren leidinggeven met de 7 gewoonten van Covey

    Eveline van der Most is coördinator van de Hotelschool in Amersfoort. Zij is één van de docenten die de derdejaars MBO-leerlingen thuismaakt in het gedachtegoed van Stephen Covey. Zijn 7 gewoonten bieden praktische handvatten waarmee studenten leren samenwerken en leidinggeven. Want, zo zegt ze, leidinggeven aan anderen begint bij leiding geven aan jezelf. In dit interview legt ze uit wat ze daar precies mee bedoelt en hoe de 7 gewoonten bij haar op de hotelschool worden ingezet.