Sluiten

Zoeken in de website

Open/sluit dit paneel

Blog

  1. Kaarsjes verjaardag

    3 tips om SLO doelen voor rekenen en wiskunde om te zetten in een goede les

    Eind 2017 werden de rekendoelen eind groep 2 uit 2011 door SLO herzien en is als onderdeel ‘Tussendoelen rekenen/wiskunde  primair onderwijs’ opgenomen. Daarnaast zijn in 2017 ook zogenaamde Inhoudskaarten met aanboddoelen voor het jonge kind (fase 1) verschenen. Voordat we kijken naar de drie tips, beginnen we met de basis: wat is een goede rekenactiviteit met jonge kinderen?

  2. blog simone.png

    Voor deze 4 situaties kan een interim professional een mooie oplossing zijn

    In ons contact met de onderwijspraktijk merken we dat steeds meer scholen behoefte hebben aan tijdelijke professionals. Meestal is er sprake van spoed. Er is iemand ziek of er gaat iemand weg en de school krijgt het niet opgelost door middel van mobiliteit, het eigen bestuur of via directeuren in de eigen kweekvijver. “Is een van jullie adviseurs ook op interim basis beschikbaar?”, is dan een vraag die veelal bij mij terecht komt. Daarom vertel ik hier graag wat meer over.

  3. het jonge kind.PNG

    Zo werkt het IGDI-model ook bij kleuters

    Werk je met kleuters? Dan merk je vast dat het IGDI-model nogal eens ‘wringt’. Mijn advies is dan ook: gebruik dit directe instructiemodel in groep 1 en 2 alleen bij specifieke activiteiten. Met enkele eenvoudige aanpassingen kun je er uitstekend mee uit de voeten!

  4. Jaaroverzicht: de best gelezen blogs en meer

    Het is weer het begin van een nieuw jaar. Een tijd waarin de lijstjes, voorspellingen en trends je om de oren vliegen. Natuurlijk delen we ook onze lijst weer graag. Welke blogs waren het meest populair? Welke trainingen? Op welke kanalen zijn onze volgers het meest actief? Je leest dit -en meer- in ons jaaroverzicht. 

  5. Goed kleuteronderwijs? De magische acht van Dale Farran

    We weten het allemaal al jarenlang: de leraar maakt het verschil. Hoe dat er in de praktijk precies uitziet, is misschien wat minder bekend. We kunnen hierover veel leren van Dale Farran, die drie jaar lang onderzoek deed in kleutergroepen (Tennessee, VS). Welke pedagogische en didactische vaardigheden hebben de grootste impact op de ontwikkeling van kleuters, was zijn belangrijkste vraag. De meest cruciale vaardigheden – Dale Farran spreekt over de magische acht – wil ik graag met je delen.

  6. Drie tips voor het werken met een digitale rekenmethode in je rekenles

    Toen ik drie jaar geleden met een digitale, adaptieve rekenmethode begon te werken, was dat flink wennen. Ik had allerlei vragen: Wanneer geef ik welke instructie aan wie, als leerlingen in hun eigen tempo door de stof gaan? En hoe zorg ik ervoor dat ik niet tien keer dezelfde vraag hoef te beantwoorden? Inmiddels heb ik bijgeleerd en antwoorden gevonden. 

  7. Sterke rekenaars komen er vanzelf wel….. of toch niet?

    In elke groep zitten er een paar: leerlingen die zich moeiteloos bewegen in de getallenwereld, ingewikkelde oplossingsstrategieën gebruiken en een grote leerhonger hebben in rekenen. Vaak worden zij instructie-onafhankelijke leerlingen genoemd, die er ‘vanzelf wel komen’. Tijdens de rekenles worden ze zo snel mogelijk naar de gang gestuurd om zelfstandig aan het werk te gaan met nog meer van hetzelfde. Deze aanpak is echter weinig succesvol, zo blijkt.

  8. Waarom leerlingen in de rekenles afhaken. En wat jij eraan kunt doen!

    Er zijn maar weinig  kinderen die echt plezier hebben in rekenen. In groep 6 gaat het om één derde van de leerlingen, blijkt uit internationaal onderzoek. Misschien vind je dat best meevallen, maar in andere landen gaat het om de helft van de leerlingen. Toch een flink verschil.

  9. Het IGDI-model voor kleuters? De do’s en dont’s

    Werk je met kleuters? Dan merk je vast dat het IGDI-model nogal eens ‘wringt’. Mijn advies is dan ook: gebruik dit directe instructiemodel in groep 1 en 2 alleen bij specifieke activiteiten. Met enkele eenvoudige aanpassingen kun je er uitstekend mee uit de voeten!

  10. De best gelezen CPS blogs in 2016

    Ook in 2016 heeft u elke week zeker één nieuwe blog op onze website kunnen lezen. We hopen dat de inhoud van onze blogs 'iets' met u gedaan heeft. Gezien de reacties is dat bij een aantal lezers zeker het geval geweest. Dat 'iets' leidt tot complimenten, inspiratie, contact maar ook tot kritiek en meningsverschillen. Hoe dan ook, u bent betrokken en dat waarderen wij zeer. Dus blijf vooral reageren en delen. Zo leren wij van u en leert u van ons!

    Wij wensen u veel leesplezier en een geïnspireerd 2017!

  11. De examenvoorbereiding voor 2017: zo voorkom je dat jouw leerlingen punten missen door de taal

    Examens zijn vaak behoorlijk talig. Leerlingen lopen geregeld punten mis doordat ze de vraag niet goed hebben gelezen of begrepen, of hun antwoord niet goed hebben geformuleerd. Als vakdocent kun je leerlingen hierbij helpen door in de examenvoorbereiding ook aandacht te besteden aan specifieke examentaal. 


    Bron: bibiphoto / Shutterstock.com

  12. Wat is het rendement van een studiedag?

    De meeste scholen nemen in het jaarrooster een aantal studiedagen op. Een vraag als ‘Wat zien we daar straks nu in de les van terug’ duikt dan regelmatig op. Een vraag die lastig eenduidig te beantwoorden is, het hangt immers van veel factoren af. Toch is er wel interessant onderzoek naar gedaan en ik maakte van nabij mee hoe het team van Het Johan de Witt Gymnasium in Dordrecht een heel effectieve draai aan de studiedagen wist te geven.

  13. Slagen voor de rekentoets? Hoe een rekencoördinator zorgt voor een stevig fundament

    De verplichte rekentoets voor het mbo, vmbo en havo komt er voorlopig niet. De reden: de meeste scholieren zakken ervoor. "Het doel is om eerst het rekenonderwijs op een hoger niveau te brengen en dan die toets in te voeren", verklaart politiek BNR-verslaggever Jaap Jansen op 6 oktober. Maar hoe krijgt u dat ‘hoger niveau’ voor elkaar?

  14. Rekenen is zo leuk! Interview met winnaar Bartjens Rekendictee

    Hilma van Dommelen werd in november 2014 ‘Beste basisschoolleerkracht’ op het Bartjens Rekendictee. Al sinds haar jeugd heeft ze een grote passie voor rekenen. Hilma (56 jaar) is leerkracht van combinatiegroep 7/8 op de Prinses Margrietschool in Apeldoorn. Lukt het haar om die passie op leerlingen over te dragen en hoe doet ze dat dan?

  15. Zo haalt uw team meer uit de rekenmethode

    “Wat kan er volgens u beter bij het rekenonderwijs?”. Deze vraag legden wij voor aan 25 Nederlandse basisscholen. Bijna unaniem gaven de scholen terug dat ze denken dat er vooral méér uit de rekenmethode te halen is. Onzekerheid over de juiste keuzes houdt veel leerkrachten echter tegen.