Blogs

Zelfregulering met de 7 gewoonten
Zelfregulering, eigenaarschap en zelfregie, dat verwachten we van onze leerlingen. Maar hoe leren ze deze vaardigheden? Docenten zoeken hiervoor aanknopingspunten. Mentoren Marjan Schutmaat en Erik...

Werken met de 7 gewoonten in de Taalklas op de Groeneveldschool in Venlo
Op de Groeneveldschool in Venlo besloot het team aan de slag te gaan met de 7 gewoonten van Covey: een methode voor het aanleren van belangrijke levensvaardigheden. Monique van de Koppel, een ervar...

‘Eindelijk lessen waar ik voor de rest van mijn leven iets aan heb.’
Marjan Schutmaat en Erik Kastenberg zijn allebei mentor in de bovenbouw van het Carmel College Salland in Raalte. Marjan geeft daarnaast wiskunde en Erik scheikunde. Zelfregie, zelfregulering en ei...

Uitdagende doelen voor (potentieel) sterke rekenaars
Een goed begin is het halve werk, toch? De start van de reken-wiskundeles is een belangrijk moment om leerlingen te prikkelen en de focus voor de les aan te brengen. Voor veel (potentieel) sterke r...

Lesson Study over rekenen en differentiëren bij Het Baken
Bij basisschool Het Baken in Capelle aan den IJssel werkten ze afgelopen schooljaar met Lesson Study. Onder begeleiding van onderwijsadviseur Lotte van der Goot stelden de leerkrachten onderzoeksvr...

Effectieve burgerschapsvorming: toepassing van Covey’s zeven gewoonten in het onderwijs
In het basisonderwijs heb je als leraar een belangrijke taak in het vormen van kinderen. Niet alleen op cognitief niveau, maar ook op sociaal-emotioneel vlak. Burgerschaponderwijs is belangrijk voo...

Redactiesommen: voor rekenen heb je steeds meer taal nodig
Lukt het jouw leerlingen prima om een rekensom zoals 6 x 7 op te lossen? Maar raken ze al snel in de war als Pleun zes netten met elk zeven mandarijnen koopt en het de vraag is of ze genoeg heeft o...

Drie tips voor een effectieve rekenles
De rekenles begint. Je wilt je groep 4 de kwart uren aanleren. De instructie loopt uit: er zijn veel vragen en ideeën. De geplande tien minuten worden er twintig. Bij controle van begrip lijkt...

Drie manieren om werkdruk te verminderen
Hoe vaak heb jij aan het eind van de schooldag het gevoel dat je niet alles af hebt? Dat er nog nakijkwerk ligt of een lesvoorbereiding die je aandacht nodig heeft? Dan heb je waarschijnlijk ...

Stap eens wat vaker op de rem!
Hoe moeilijk is het steeds maar weer om ‘nee’ te zeggen! Is dat voor jou ook best een opgave? Blijf je maar doorwerken en kom je er aan het eind van de schooldag achter dat je eigenlijk...

Sterke rekenaars maken soms toch veel fouten
Je zou toch zweren dat die begaafde leerling ook een sterke rékenaar is. Waarom maakt hij dan toch zo veel fouten? En waarom lukt het die goede rekenaar van groep 3, in groep 5 niet meer om ...

Burgerschapsonderwijs en de zeven gewoonten van Covey
Als leraar in het basisonderwijs heb je een cruciale rol bij het vormen van kinderen die niet alleen cognitief succesvol zijn, maar ook verantwoordelijk, betrokken en empathisch zijn.
Burgerschaps...

De Staat van het Onderwijs 2023
In de in mei 2023 gepubliceerde Staat van het Onderwijs doet de onderwijsinspectie verslag van de huidige situatie in het onderwijs in Nederland. Cor Verbeek heeft er kritisch naar gekeken en zet h...

Hoe vinden jongeren hun stem?
In deze tijd zoeken docenten, mentoren en studieloopbaanbegeleiders naar allerlei manieren om contact te maken en verbinding te houden met hun studenten. De vragen die wij krijgen gaan vooral over:...

Doelen stellen met behulp van de 7 Gewoonten van Covey
Het stellen van doelen is een belangrijk onderdeel van het onderwijs, zowel voor leraren als leerlingen. Door het stellen van doelen wordt de focus van de les gelegd op specifieke leerdoelen en wor...

Het pingpong-principe
Jonge kinderen zijn gefascineerd door alles om zich heen. Nieuwe prikkels verwonderen hen en ze vinden het prachtig om anderen daarop te wijzen en erover ‘in gesprek’ te gaan. Ook als z...
- Vorige pagina
- 1
- 2
- Volgende pagina