Kwaliteitszorg in de lerende school

De goede dingen doen en die dingen goed doen. Dat is in een notendop kwaliteitszorg. Stap één is dat je het samen eens bent over welke doelen je nastreeft en welke daarin prioriteit hebben. Aan die doelen kun je vervolgens acties koppelen. Maar daarmee ben je er nog niet. Wat vaak lastig blijkt, is het monitoren van die acties: werkt datgene wat we bedacht hebben en doen? Of is bijstelling nodig? Kwaliteitszorg werkt alleen vanuit een gezamenlijke visie op onderwijskwaliteit en als je beschikt over een systeem voor kwaliteitszorg dat in alle geledingen van de school is verankerd. Op die manier is het een belangrijk middel om gezamenlijke ambities voor de leerlingen waar te maken.
Voor goede kwaliteitszorg is een cultuur nodig waarin iedereen zich vrij voelt om te bespreken wat niet goed gaat, beter kan of moet. Dat vraagt om medewerkers die elkaar feedback willen en kunnen geven zonder zich bezwaard of aangevallen te voelen. Een cultuur die gericht is op van elkaar leren en verbeteren is essentieel voor de kwaliteit van het onderwijs.
CPS biedt de scholing Kwaliteit en ambities om je te helpen de kwaliteitszorg in de gehele school te verankeren. De scholing start met een intakegesprek waarin we gezamenlijk de doelen, opzet en inhoud van de scholing bepalen. In minimaal vier dagdelen nemen we het huidige systeem voor kwaliteitszorg onder de loep en maken we een verbeterplan. Vragen die bijvoorbeeld aan de orde komen, zijn:
De scholing Kwaliteit en ambities is bedoeld voor besturen, managementteams en onderwijsteams in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs.
Neem dan contact op met Lotte en Linda