Professionalisering van jongekindbegeleiders
Bij CPS bekijken we de spelende wereld van het jonge kind vanuit vijf facetten. Door elk facet gericht te stimuleren help je kinderen zich zo goed mogelijk te ontwikkelen.
Het spelende kind
Nieuwsgierigheid en interesse zijn de belangrijkste drijfveren van kinderen. Al spelend ontwikkelen ze hun creativiteit en verbeelding. Goede begeleiding bij het spel zorgt dat ze zo veel mogelijk leren.
Het onderzoekende kind
Door te onderzoeken krijgen jonge kinderen grip op hun omgeving. Daarvoor is het van belang dat ze voldoende te onderzoeken hebben: onbekende materialen, nieuwe situaties, verschillende toepassingen.
Het zelfsturende kind
Voor een goede start op de basisschool is het van belang dat kinderen zelfsturing kunnen toepassen. Bovendien voelen ze zich het fijnst als ze in staat zijn hun eigen gedrag te sturen en af te stemmen op dat van anderen.
Het lerende kind
Jonge kinderen ontwikkelen zich op veel vlakken: cognitief, sociaal, emotioneel, creatief en motorisch. Met behulp van spel kun je ze op alle vlakken laten leren.
Het samenwerkende kind
Kinderen leren niet alleen van de juf of meester, maar ook en veel van elkaar. Zo krijgen ze bijvoorbeeld oog voor onderlinge verschillen en leren ze daarmee omgaan.
Vaak kun je als jongekindbegeleider met bepaalde facetten al beter uit de voeten dan met andere. Het liefst ben je natuurlijk van alle markten thuis. CPS helpt je graag om je stap voor stap nog breder te ontwikkelen. Bijvoorbeeld met trainingen op het gebied van:
- spelontwikkeling
- materiaalkeuze
- interactief voorlezen
- taal ontlokken
- fonemisch bewustzijn
- rekenen en ontluikende gecijferdheid
- zelfsturing en executieve functies
- onderzoekend en ontdekkend leren en spelen
- denken en doordenken
- coöperatieve werkvormen
- (culturele) diversiteit
- Interactievaardigheden (TINK, verkorte versie)
CPS geeft bovenstaande trainingen op maat. We horen graag waar jij behoefte aan hebt. Neem voor meer informatie contact op met een van onze adviseurs.
Trainingen
Deze trainingen kunnen ook op school worden uitgevoerd.
-
04 novExecutieve functies en zelfsturing bij jonge kinderen
-
15 nov4e Nationaal Congres Zelfregulerend Leren: De stem van de leerling
-
21 novOnderwijs aan het jonge kind voor leidinggevenden
-
03 mrtSlimmer organiseren van je peuter- en kleutergroep
-
11 mrtSpel en spelcoaching van het jonge kind
-
08 aprOnderwijs aan het jonge kind voor leidinggevenden
-
03 junExecutieve functies en zelfsturing bij jonge kinderen
-
15 sepSlimmer organiseren van je peuter- en kleutergroep
-
16 sepSpel en spelcoaching van het jonge kind
-
03 novExecutieve functies en zelfsturing bij jonge kinderen
Heb je een vraag of wil je advies?
Neem dan contact op met Jeroen, Lilian of Miriam