Spring naar mobiele navigatie

Programma van Leergang leescoach en leesspecialist

Leergang leescoach en leesspecialist

Programma van Leergang Leescoach en leesspecialist

Dag 1, dinsdag 14 december
10:00 - 16:00 Module 1 - Dag 1 Door Jeroen Aarssen, Lilian van der Bolt
Dag 2, woensdag 26 januari
10:00 - 16:00 Module 1 - Dag 2
Dag 3, woensdag 9 maart
10:00 - 16:00 Module 1 - Dag 3
Dag 4, woensdag 6 april
10:00 - 16:00 Module 1 - Dag 4
Dag 5, woensdag 18 mei
10:00 - 16:00 Module 2 - Dag 1
Dag 6, vrijdag 3 juni
10:00 - 16:00 Module 2 - Dag 2
Dag 7, donderdag 30 juni
10:00 - 16:00 Module 2 - Dag 3
Dag 8, donderdag 13 oktober
10:00 - 16:00 Module 3 - Dag 1
Dag 9, dinsdag 15 november
10:00 - 16:00 Module 3 - Dag 2
Dag 10, donderdag 15 december
10:00 - 16:00 Module 3 - Dag 3
  1. Van 10:00 tot 16:00

    Module 1 - Dag 1

    Door Jeroen Aarssen, Lilian van der Bolt
    • Welkom, voorstellen, doelen van de cursus en van vandaag
    • Presentatie ‘Zes elementen van effectief leesonderwijs’
    • Verwerking: opdracht rond de 6 elementen
    • Lunchpauze
    • Presentatie ‘De Leescoach’
    • Verwerking: oefening met voorgesprek
    • Invullen leescoachcompetentielijst
    • Afsluiting, huiswerk en evaluatie
  2. Van 10:00 tot 16:00

    Module 1 - Dag 2

    • Start
    • Inventarisatie actuele werkvragen
    • Terugblik en ‘Leescoach’
    • Inhoud: instructie met IGDI
    • Inhoud: voorbereidende geletterdheid groep 1 en 2
    • Lunch
    • Coördinatie: aangeleverde leervragen
    • Coaching: oefenen met observeren
    • Evaluatie en huiswerk
  3. Van 10:00 tot 16:00

    Module 1 - Dag 3

    • Welkom en terugblik
    • Actuele vragen (max 15 minuten)
    • Huiswerk 
    • Eigen competenties  leescoach, waar heb je naar gekeken met FB?
    • Leervragen: waar ga je de komende twee bijeenkomsten voor?
    • Mogelijke vragen over boek Leescoach
    • Inhoud/coördinator:
      • Dataverzameling
      • Herfstsignalering groep 3
      • Interventies groep 3-8
    • Lunchpauze
    • Coaching: nagesprek
    • Afsluiting en huiswerk

     

  4. Van 10:00 tot 16:00

    Module 1 - Dag 4

    • Welkom en start
    • Praktijkvoorbeeld 
    • Aandacht voor het huiswerk:
      • de klassenobservatie met nagesprek
      • vragen over Handboek Technisch Lezen
    • Technisch lezen
    • Lezen in de bovenbouw
    • Toetskalender, met het oog op de toetsen in januari/februari
    • Stand van zaken: 6 elementen 
    • Lunch
    • Leesbevordering (1)
    • Chambers
    • Coaching
    • Dramadriehoek (start)
    • Afsluiting
      • Huiswerk
      • Evaluatie
      • Module 2 (woordenschat): korte inhoud
  5. Van 10:00 tot 16:00

    Module 2 - Dag 1

    • Welkom, voorstellen, doelen van de cursus en van vandaag
    • Presentatie woordenschat, theorie hoe leer ik woorden aan
    • Verwerking: opdracht rond de 6 elementen
    • Lunchpauze
    • Presentatie woordenschat, de kracht van de selectie van woorden en wat betekent eigenaarschap voor leerlingen, omgaan met strategieën in woordenschat
    • Coach: verwerking: toetsen en de wintersignalering, oefenen met lastige reacties
    • Invullen leescoachcompetentielijst
    • Afsluiting, huiswerk en evaluatie
  6. Van 10:00 tot 16:00

    Module 2 - Dag 2

    • Start
    • Inventarisatie actuele werkvragen
    • feedbackgesprek en reflectie
    • toetsen en de rol van coach
    • Inhoud: woordenschat met accent op modelen
    • Lunch
    • Coördinatie: aangeleverde leervragen
    • Coaching: lastige situaties, oefenen met feedback gesprekken
    • Evaluatie en huiswerk
  7. Van 10:00 tot 16:00

    Module 2 - Dag 3

    • Start
    • Inventarisatie actuele werkvragen en terugkoppeling huiswerk
    • Coaching, gesprek met hulp van de 6 elementen
    • Inhoud: woordenschat, eigenaarschap voor de leerlingen
    • coördinator woordenschat in de school en plaats in schoolontwikkeling
    • Lunch
    • Dyslexie en de leescoach
    • Evaluatie en huiswerk
  8. Van 10:00 tot 16:00

    Module 3 - Dag 1

    • Welkom, voorstellen, doelen van de cursus en van vandaag
    • Presentatie begrijpend luisteren en accent voor interactief voorlezen, een  middel om met kleuters kansen te creëren voor oefenen met begrijpend luisteren.  
    • Coaching; een goede leesles, inhoud van strategieën, opdracht maken van een mindmap
    • Lunchpauze
    • Borgen: coachen een gesprek voeren, observeren en in nagesprek aanbieden van interventies voor feedback
    • Bespreken van uitgevoerde gesprek als opdracht tussen leerkracht en leescoach, noteren van top en tip, reflectie
    • Afsluiting, huiswerk en evaluatie
  9. Van 10:00 tot 16:00

    Module 3 - Dag 2

    • Welkom, voorstellen, doelen van de cursus en van vandaag
    • Presentatie begrijpend luisteren en accent voor interactief voorlezen, een  middel om met kleuters kansen te creëren voor oefenen met begrijpend luisteren.  
    • Coaching; een goede leesles, inhoud van strategieën, opdracht maken van een mindmap
    • Lunchpauze
    • Borgen: coachen een gesprek voeren, observeren en in nagesprek aanbieden van interventies voor feedback
    • Bespreken van uitgevoerde gesprek als opdracht tussen leerkracht en leescoach, noteren van top en tip, reflectie
    • Afsluiting, huiswerk en evaluatie
  10. Van 10:00 tot 16:00

    Module 3 - Dag 3

    • Start
    • Monitoren begrijpend lezen
    • Coaching, borgen van opbrengsten
    • Lunch
    • Leesplezier en motivatie
    • Evaluatie en afsluiting

Aanmelden

Sorry, de aanmeldperiode is voorbij.

Prijzen

Ticket Prijs
Deelnameprijs € 2.976,00

Inclusief de publicaties:

  • Handboek Technisch Lezen in het basisonderwijs
  • Woordenschat, meer dan woorden leren
  • Lezen ... Denken ... Begrijpen! 

Heb je vragen?

Zoek in de website