Leergang leescoach en leesspecialist
Programma van Leergang Leescoach en leesspecialist
Dag 1, dinsdag 14 december | |
10:00 - 16:00 | Module 1 - Dag 1 Door Jeroen Aarssen, Lilian van der Bolt |
Dag 2, woensdag 26 januari | |
10:00 - 16:00 | Module 1 - Dag 2 |
Dag 3, woensdag 9 maart | |
10:00 - 16:00 | Module 1 - Dag 3 |
Dag 4, woensdag 6 april | |
10:00 - 16:00 | Module 1 - Dag 4 |
Dag 5, woensdag 18 mei | |
10:00 - 16:00 | Module 2 - Dag 1 |
Dag 6, vrijdag 3 juni | |
10:00 - 16:00 | Module 2 - Dag 2 |
Dag 7, donderdag 30 juni | |
10:00 - 16:00 | Module 2 - Dag 3 |
Dag 8, donderdag 13 oktober | |
10:00 - 16:00 | Module 3 - Dag 1 |
Dag 9, dinsdag 15 november | |
10:00 - 16:00 | Module 3 - Dag 2 |
Dag 10, donderdag 15 december | |
10:00 - 16:00 | Module 3 - Dag 3 |
-
- Welkom, voorstellen, doelen van de cursus en van vandaag
- Presentatie ‘Zes elementen van effectief leesonderwijs’
- Verwerking: opdracht rond de 6 elementen
- Lunchpauze
- Presentatie ‘De Leescoach’
- Verwerking: oefening met voorgesprek
- Invullen leescoachcompetentielijst
- Afsluiting, huiswerk en evaluatie
-
Van 10:00 tot 16:00
Module 1 - Dag 2
- Start
- Inventarisatie actuele werkvragen
- Terugblik en ‘Leescoach’
- Inhoud: instructie met IGDI
- Inhoud: voorbereidende geletterdheid groep 1 en 2
- Lunch
- Coördinatie: aangeleverde leervragen
- Coaching: oefenen met observeren
- Evaluatie en huiswerk
-
Van 10:00 tot 16:00
Module 1 - Dag 3
- Welkom en terugblik
- Actuele vragen (max 15 minuten)
- Huiswerk
- Eigen competenties leescoach, waar heb je naar gekeken met FB?
- Leervragen: waar ga je de komende twee bijeenkomsten voor?
- Mogelijke vragen over boek Leescoach
- Inhoud/coördinator:
- Dataverzameling
- Herfstsignalering groep 3
- Interventies groep 3-8
- Lunchpauze
- Coaching: nagesprek
- Afsluiting en huiswerk
-
Van 10:00 tot 16:00
Module 1 - Dag 4
- Welkom en start
- Praktijkvoorbeeld
- Aandacht voor het huiswerk:
- de klassenobservatie met nagesprek
- vragen over Handboek Technisch Lezen
- Technisch lezen
- Lezen in de bovenbouw
- Toetskalender, met het oog op de toetsen in januari/februari
- Stand van zaken: 6 elementen
- Lunch
- Leesbevordering (1)
- Chambers
- Coaching
- Dramadriehoek (start)
- Afsluiting
- Huiswerk
- Evaluatie
- Module 2 (woordenschat): korte inhoud
-
Van 10:00 tot 16:00
Module 2 - Dag 1
- Welkom, voorstellen, doelen van de cursus en van vandaag
- Presentatie woordenschat, theorie hoe leer ik woorden aan
- Verwerking: opdracht rond de 6 elementen
- Lunchpauze
- Presentatie woordenschat, de kracht van de selectie van woorden en wat betekent eigenaarschap voor leerlingen, omgaan met strategieën in woordenschat
- Coach: verwerking: toetsen en de wintersignalering, oefenen met lastige reacties
- Invullen leescoachcompetentielijst
- Afsluiting, huiswerk en evaluatie
-
Van 10:00 tot 16:00
Module 2 - Dag 2
- Start
- Inventarisatie actuele werkvragen
- feedbackgesprek en reflectie
- toetsen en de rol van coach
- Inhoud: woordenschat met accent op modelen
- Lunch
- Coördinatie: aangeleverde leervragen
- Coaching: lastige situaties, oefenen met feedback gesprekken
- Evaluatie en huiswerk
-
Van 10:00 tot 16:00
Module 2 - Dag 3
- Start
- Inventarisatie actuele werkvragen en terugkoppeling huiswerk
- Coaching, gesprek met hulp van de 6 elementen
- Inhoud: woordenschat, eigenaarschap voor de leerlingen
- coördinator woordenschat in de school en plaats in schoolontwikkeling
- Lunch
- Dyslexie en de leescoach
- Evaluatie en huiswerk
-
Van 10:00 tot 16:00
Module 3 - Dag 1
- Welkom, voorstellen, doelen van de cursus en van vandaag
- Presentatie begrijpend luisteren en accent voor interactief voorlezen, een middel om met kleuters kansen te creëren voor oefenen met begrijpend luisteren.
- Coaching; een goede leesles, inhoud van strategieën, opdracht maken van een mindmap
- Lunchpauze
- Borgen: coachen een gesprek voeren, observeren en in nagesprek aanbieden van interventies voor feedback
- Bespreken van uitgevoerde gesprek als opdracht tussen leerkracht en leescoach, noteren van top en tip, reflectie
- Afsluiting, huiswerk en evaluatie
-
Van 10:00 tot 16:00
Module 3 - Dag 2
- Welkom, voorstellen, doelen van de cursus en van vandaag
- Presentatie begrijpend luisteren en accent voor interactief voorlezen, een middel om met kleuters kansen te creëren voor oefenen met begrijpend luisteren.
- Coaching; een goede leesles, inhoud van strategieën, opdracht maken van een mindmap
- Lunchpauze
- Borgen: coachen een gesprek voeren, observeren en in nagesprek aanbieden van interventies voor feedback
- Bespreken van uitgevoerde gesprek als opdracht tussen leerkracht en leescoach, noteren van top en tip, reflectie
- Afsluiting, huiswerk en evaluatie
-
Van 10:00 tot 16:00
Module 3 - Dag 3
- Start
- Monitoren begrijpend lezen
- Coaching, borgen van opbrengsten
- Lunch
- Leesplezier en motivatie
- Evaluatie en afsluiting