Spring naar mobiele navigatie

Programma van De 7 gewoonten van Covey in mentorles en projecten - vo

De 7 gewoonten van Covey in mentorles en projecten - vo

Programma van De 7 gewoonten van Covey in mentorles en projecten - vo

Dag 1, vrijdag 22 september
9:30 - 16:00 Dag 1: De 7 gewoonten van Stephen Covey Door Guido van den Brink
Dag 2, dinsdag 31 oktober
9:30 - 16:00 Dag 2: Effectief samenwerken en netwerken Door Guido van den Brink
Dag 3, donderdag 7 december
9:30 - 16:00 Dag 3: Werkbijeenkomst Door Guido van den Brink
  1. Van 9:30 tot 16:00

    Dag 1: De 7 gewoonten van Stephen Covey

    Door Guido van den Brink
    • Paradigma’s, principes en onderzoeksresultaten
      • Hoe kijken we naar leerlingen, hun leren en hun welbevinden? Hoe zien zij zichzelf?
    • Gewoonte 1: Proactiviteit
      • Wat is proactiviteit? Welke taal gebruik je? Wat ligt binnen je Cirkel van invloed en wat in je Cirkel van betrokkenheid?
    • Gewoonte 2: Einddoel voor ogen
      • Welk einddoel heb je voor ogen? Wie wil je zijn? Welke resultaten wil je behalen? Een heldere missie geeft richting.
    • Gewoonte 3: Belangrijke zaken eerst
      • Welke scherpe keuzes maak je om het einddoel te bereiken? Hoe houd je de balans? Wat heeft prioriteit?

    De eerste 3 gewoonten worden ook wel de persoonlijke overwinning genoemd: het zijn gewoonten die blijvend bijdragen aan het ontwikkelen van zelfsturing. 

    Praktijkopdracht:

    • Je leeft de 7 gewoonten voor in je rol op school
    • Je oefent met de eerste 3 gewoonten in de praktijk in minimaal 1 les / of 1 mentorgesprek en schrijft een reflectie.
    • Je stelt een eerste versie van plan van aanpak/lesprogramma op voor jouw specifieke mentorgroep/vakproject.
    • De reflectie en de eerste versie lever je in voor bijeenkomst 2. Je krijgt hier feedback op van deelnemers en trainer.
  2. Van 9:30 tot 16:00

    Dag 2: Effectief samenwerken en netwerken

    Door Guido van den Brink
    • De emotionele bankrekening
      • Hoe werkt de emotionele bankrekening? Wanneer is er sprake van stortingen en wanneer van opnames?
    • Gewoonte 4: Win–win-denken
      • Wanneer is er sprake van verlies van de één en winst voor de ander? Hoe kom je tot winst voor beiden/allen?
    • Gewoonte 5: Eerst begrijpen, dan begrepen worden
      • Kun je echt luisteren en horen wat iemand eigenlijk zegt? Wat is het verschil tussen autobiografisch en empathisch luisteren?
    • Gewoonte 6: Synergie
      • Kunnen we juist onze verschillen benutten? Dan komen we tot een ander resultaat dan dat we zonder elkaar zouden komen. Dit geldt ook voor de plannen van aanpak en programma’s.

    De gewoonten 4, 5 en 6 noemen we de overwinning met de omgeving. Deze zijn gericht op effectieve communicatie en samenwerking met anderen.

    • Gewoonte 7: Houd de zaag scherp
      • Zorg je goed voor jezelf, zodat je de andere gewoonten in praktijk kunt brengen? Als je je zaag scherp houdt, gaat het zagen veel sneller.

     
    Praktijkopdracht:

    • Je leeft de 7 gewoonten voor in je rol op school
    • Je oefent met de gewoonten 4, 5 en 6 in de praktijk in 1 serie van minimaal 3 lessen / of 3 mentorgesprekken en schrijft een reflectie.
    • Je stelt een tweede versie van plan van aanpak/lesprogramma op voor jouw specifieke mentorgroep/vakproject.
    • De reflectie en de tweede versie lever je in voor bijeenkomst 3. Je krijgt hier feedback op van deelnemers en trainer.


    Dag 1 en 2 worden mogelijk gecombineerd aangeboden in een groep met andere begeleiders van leerlingen en studenten: coördinatoren/leraren die een rol hebben bij preventie van uitval (vo/mbo) en studieloopbaanbegeleiders die studenten begeleiden (mbo).

    Dag 3 zit je apart met de focus op het ontwikkelen van een plan van aanpak/lesprogramma voor de eigen mentorlessen of een vakproject.

  3. Van 9:30 tot 16:00

    Dag 3: Werkbijeenkomst

    Door Guido van den Brink
    • Verdieping op de 7 gewoonten
    • Praktisch toepassen, vertalen en ontwikkelen van:
      • visie op (mentor)begeleiding van leerlingen met de 7 gewoonten
      • lessen/plan van aanpak/lesprogramma (7, 10 of 14-weken) maken. Hierbij maken we gebruik van werkboeken die speciaal voor de 7 gewoonten in de (mentor)les zijn ontwikkeld. Je gaat hiermee oefenen in de eigen praktijk.
      • Uitwisseling en feedback op de praktijk, verdieping werken met de 7 gewoonten en borgen

Aanmelden

Sorry, de aanmeldperiode is voorbij.

Prijzen

Inclusief werkboeken 7 habits 4.0 en 7 eigenschappen die jou succesvol maken.

Heb je vragen?

Zoek in de website