Programma van Uitval voorkomen in vo/mbo met de 7 gewoonten van Covey

Uitval voorkomen in vo/mbo met de 7 gewoonten van Covey

Programma van Uitval voorkomen in vo/mbo met de 7 gewoonten van Covey

Dag 1, vrijdag 22 september
9:30 - 16:00 Trainingsdag I Door Guido van den Brink
Dag 2, dinsdag 31 oktober
9:30 - 16:00 Trainingsdag 2 Door Guido van den Brink
Dag 3, donderdag 7 december
9:30 - 16:00 Trainingsdag 3 Door Marjolein Gritter
  1. Van 9:30 tot 16:00

    Trainingsdag I

    Door Guido van den Brink
    • Paradigma’s, principes en onderzoeksresultaten
      • Hoe kijken we aan tegen potentiële uitvallers en thuiszittende leerlingen/ studenten? Wat zeggen onderzoeksresultaten over het welbevinden van onze jongeren? Hoe zien zij zichzelf?
    • Gewoonte 1: Proactiviteit
      • Wat is proactiviteit? Welke taal gebruik je? Wat ligt binnen je Cirkel van invloed en wat in je Cirkel van betrokkenheid?
    • Gewoonte 2: Einddoel voor ogen
      • Welk einddoel heb je voor ogen? Wie wil je zijn? Welke resultaten wil je behalen? Een heldere missie geeft richting.
    • Gewoonte 3: Belangrijke zaken eerst
      • Welke scherpe keuzes maak je om het einddoel te bereiken? Hoe houd je de balans? Wat heeft prioriteit?


    Opstellen van plan van aanpak/programma

      • Hoe ga je de begeleiding van de doelgroep organiseren, inbedden en vormgeven voor jouw specifieke school? Hoe ziet het programma eruit?


    Praktijkopdracht
    :

    • Je leeft de 7 gewoonten voor in je rol op school.
    • Je oefent met de gewoonten 1, 2 en 3 in de praktijk in de ondersteuning/gesprekken met leerlingen en schrijft een reflectie.
    • Je verdiept je in de visie van de school en/of het samenwerkingsverband op de ondersteuning/begeleiding van leerlingen.
    • Je stelt een eerste versie van plan van aanpak en programma van begeleiding/ondersteuning op voor jouw specifieke school.
    • De reflectie en eerste versie lever je in voor bijeenkomst 2. Je krijgt hier feedback op van deelnemers en trainer.
  2. Van 9:30 tot 16:00

    Trainingsdag 2

    Door Guido van den Brink
    • De emotionele bankrekening
      • Hoe werkt de emotionele bankrekening? Wanneer is er sprake van stortingen en wanneer van opnames?
    • Gewoonte 4: Win–win-denken
      • Wanneer is er sprake van verlies van de één en winst voor de ander? Hoe kom je tot winst voor beiden/allen?
    • Gewoonte 5: Eerst begrijpen, dan begrepen worden
      • Kun je echt luisteren en horen wat iemand eigenlijk zegt? Wat is het verschil tussen autobiografisch en empathisch luisteren?
    • Gewoonte 6: Synergie
      • Kunnen we juist onze verschillen benutten? Dan komen we tot een ander resultaat dan dat we zonder elkaar zouden komen. Dit geldt ook voor de plannen van aanpak en programma’s.
    • Gewoonte 7: Houd de zaag scherp
      • Zorg je goed voor jezelf, zodat je de andere gewoonten in praktijk kunt brengen? Als je je zaag scherp houdt, gaat het zagen veel sneller.
    • Feedback op de eerste versie van plan van aanpak/programma
      • De trainer en andere deelnemers geven feedback op de eerste versies van de plannen van aanpak/programma’s om elkaars plannen en programma’s te versterken en te verrijken. 

    Praktijkopdracht:

    • Je leeft de 7 gewoonten voor in je rol op school
    • Je oefent met de gewoonten 4, 5 en 6 in de praktijk in de ondersteuning/gesprekken met leerlingen en brengt een casus in voor trainingsdag 3. Dit kan een gesprek met een leerling betreffen of een overleg met de schoolleiding over je plan van aanpak.
    • Je stelt een tweede versie van plan van aanpak en programma  van begeleiding/ondersteuning op voor jouw specifieke school. Je bespreekt deze met de schoolleiding of leidinggevende van het ondersteuningsteam en schrijft hier een reflectie op.
    • De casus, reflectie en tweede versie lever je in voor bijeenkomst 3. Je krijgt hier feedback op van deelnemers en trainer. 

    Dag 1 en 2 worden mogelijk gecombineerd aangeboden in een groep met andere begeleiders van leerlingen en studenten: mentoren/leraren  die leerlingen begeleiden of een vakproject met leerlingen uitvoeren (vo) en studieloopbaanbegeleiders die studenten begeleiden (mbo). 

    Dag 3 zit je apart met de focus op het voorkomen van uitval en het ontwikkelen van een plan van aanpak/programma voor potentiële uitvallers.

  3. Van 9:30 tot 16:00

    Trainingsdag 3

    Door Marjolein Gritter
    • Verdieping op de 7 gewoonten in het kader van het voorkomen van uitval van leerlingen.
    • Praktisch toepassen, vertalen en ontwikkelen van:
      • Visie op begeleiding/ondersteuning van potentiële uitvallers met de 7 gewoonten.
      • Bespreking van de casus en feedback van de trainer en deelnemers.
      • Feedback op de plannen van aanpak en programma’s van begeleiding/ondersteuning.
      • Opstellen van het definitieve plan van aanpak en programma van begeleiding/ondersteuning van leerlingen voor jouw specifieke school.

Aanmelden

Sorry, de aanmeldperiode is voorbij.

Prijzen

Ticket Prijs
Prijs per deelnemer € 1.535,00

Inclusief Werkboek 7 habits 4.0 en werkboek 7 Eigenschappen die jou succesvol maken.

Heb je vragen?

Zoek in de website