Uitval voorkomen in vo/mbo met de 7 gewoonten van Covey
Programma van Uitval voorkomen in vo/mbo met de 7 gewoonten van Covey
Dag 1, vrijdag 22 september | |
9:30 - 16:00 | Trainingsdag I Door Guido van den Brink |
Dag 2, dinsdag 31 oktober | |
9:30 - 16:00 | Trainingsdag 2 Door Guido van den Brink |
Dag 3, donderdag 7 december | |
9:30 - 16:00 | Trainingsdag 3 Door Marjolein Gritter |
-
- Paradigma’s, principes en onderzoeksresultaten
- Hoe kijken we aan tegen potentiële uitvallers en thuiszittende leerlingen/ studenten? Wat zeggen onderzoeksresultaten over het welbevinden van onze jongeren? Hoe zien zij zichzelf?
- Gewoonte 1: Proactiviteit
- Wat is proactiviteit? Welke taal gebruik je? Wat ligt binnen je Cirkel van invloed en wat in je Cirkel van betrokkenheid?
- Gewoonte 2: Einddoel voor ogen
- Welk einddoel heb je voor ogen? Wie wil je zijn? Welke resultaten wil je behalen? Een heldere missie geeft richting.
- Gewoonte 3: Belangrijke zaken eerst
-
- Welke scherpe keuzes maak je om het einddoel te bereiken? Hoe houd je de balans? Wat heeft prioriteit?
Opstellen van plan van aanpak/programma- Hoe ga je de begeleiding van de doelgroep organiseren, inbedden en vormgeven voor jouw specifieke school? Hoe ziet het programma eruit?
Praktijkopdracht:- Je leeft de 7 gewoonten voor in je rol op school.
- Je oefent met de gewoonten 1, 2 en 3 in de praktijk in de ondersteuning/gesprekken met leerlingen en schrijft een reflectie.
- Je verdiept je in de visie van de school en/of het samenwerkingsverband op de ondersteuning/begeleiding van leerlingen.
- Je stelt een eerste versie van plan van aanpak en programma van begeleiding/ondersteuning op voor jouw specifieke school.
- De reflectie en eerste versie lever je in voor bijeenkomst 2. Je krijgt hier feedback op van deelnemers en trainer.
-
- De emotionele bankrekening
- Hoe werkt de emotionele bankrekening? Wanneer is er sprake van stortingen en wanneer van opnames?
- Gewoonte 4: Win–win-denken
- Wanneer is er sprake van verlies van de één en winst voor de ander? Hoe kom je tot winst voor beiden/allen?
- Gewoonte 5: Eerst begrijpen, dan begrepen worden
- Kun je echt luisteren en horen wat iemand eigenlijk zegt? Wat is het verschil tussen autobiografisch en empathisch luisteren?
- Gewoonte 6: Synergie
- Kunnen we juist onze verschillen benutten? Dan komen we tot een ander resultaat dan dat we zonder elkaar zouden komen. Dit geldt ook voor de plannen van aanpak en programma’s.
- Gewoonte 7: Houd de zaag scherp
- Zorg je goed voor jezelf, zodat je de andere gewoonten in praktijk kunt brengen? Als je je zaag scherp houdt, gaat het zagen veel sneller.
- Feedback op de eerste versie van plan van aanpak/programma
- De trainer en andere deelnemers geven feedback op de eerste versies van de plannen van aanpak/programma’s om elkaars plannen en programma’s te versterken en te verrijken.
Praktijkopdracht:
- Je leeft de 7 gewoonten voor in je rol op school
- Je oefent met de gewoonten 4, 5 en 6 in de praktijk in de ondersteuning/gesprekken met leerlingen en brengt een casus in voor trainingsdag 3. Dit kan een gesprek met een leerling betreffen of een overleg met de schoolleiding over je plan van aanpak.
- Je stelt een tweede versie van plan van aanpak en programma van begeleiding/ondersteuning op voor jouw specifieke school. Je bespreekt deze met de schoolleiding of leidinggevende van het ondersteuningsteam en schrijft hier een reflectie op.
- De casus, reflectie en tweede versie lever je in voor bijeenkomst 3. Je krijgt hier feedback op van deelnemers en trainer.
Dag 1 en 2 worden mogelijk gecombineerd aangeboden in een groep met andere begeleiders van leerlingen en studenten: mentoren/leraren die leerlingen begeleiden of een vakproject met leerlingen uitvoeren (vo) en studieloopbaanbegeleiders die studenten begeleiden (mbo).
Dag 3 zit je apart met de focus op het voorkomen van uitval en het ontwikkelen van een plan van aanpak/programma voor potentiële uitvallers.
-
- Verdieping op de 7 gewoonten in het kader van het voorkomen van uitval van leerlingen.
- Praktisch toepassen, vertalen en ontwikkelen van:
- Visie op begeleiding/ondersteuning van potentiële uitvallers met de 7 gewoonten.
- Bespreking van de casus en feedback van de trainer en deelnemers.
- Feedback op de plannen van aanpak en programma’s van begeleiding/ondersteuning.
- Opstellen van het definitieve plan van aanpak en programma van begeleiding/ondersteuning van leerlingen voor jouw specifieke school.