Leidinggeven aan leren in het onderwijs
Programma van Leidinggeven aan leren in het onderwijs
Dag 1, maandag 30 oktober | |
10:00 - 16:00 | Bijeenkomst 2 Door Cor Verbeek |
Dag 2, maandag 27 november | |
10:00 - 16:00 | Bijeenkomst 1 Door Cor Verbeek |
Dag 3, vrijdag 12 januari | |
10:00 - 16:00 | Bijeenkomst 3 Door Cor Verbeek |
Dag 4, dinsdag 6 februari | |
10:00 - 16:00 | Bijeenkomst 4 Door Cor Verbeek |
-
- Professionele dialoog voeren.
- Gespreid leiderschap: ondersteunen professionele ontwikkeling in verschillende groepen leraren (startende, ervaren, etc.).
- Gesprekstechnieken ter ondersteuning van lerende houding en cultuur.
- Hoe bevorder ik leraren om kritisch te reflecteren op hun eigen handelen?
- Hoe voer ik ontwikkelgesprekken met leraren?
- Feedback geven en ontvangen.
Tussenopdracht 2:
- het voeren van gesprekken en het vragen om feedback.
- aanvullen ontwerpformat.
-
- De lerende organisatie en de rol van de schoolleider.
- Visie op permanente professionalisering binnen de school, visie op leren.
- Vormen van leren.
- Kenmerken van effectieve professionaliseringsinterventies (formeel en informeel, zie Klaas van Veen).
- Architectuur van het leerlandschap, hoe vergroot je de leerpotentie van jouw school?
- Verbinden van (strategische) schoolplannen en ambities met professionalisering.
Tussenopdracht 1:
- onderzoek in de eigen praktijk: reflecteer op het leerlandschap van de school.
- vullen van het ontwerpformat.
-
- Collectief leren stimuleren.
- Professionele ruimte.
- Een lerende organisatie: zorgen voor het individuele leren, voor teamleren en voor organisatieleren.
- De zeven factoren uit het OECD model voor de lerende organisatie.
- Teamleren.
- Professionele leergemeenschappen, wat zijn het en welke factoren zijn van invloed op het vormen ervan?
Tussenopdracht 3:
- strategisch professionaliseringsplan.
- voorbereiden presentatie.
-
- Casuïstiek.
- Presentaties.