Spring naar mobiele navigatie

Over Onderwijskundig leiderschap

Onderwijskundig leiderschap

Gespreid leiderschap in het onderwijs

Gedeeld of gespreid leiderschap is een gevleugelde begrip in scholen net als teacher leadership: samen verantwoordelijk voor schoolontwikkeling. Iedereen levert vanuit eigen talenten een bijdrage aan de onderwijskwaliteit. Maar hoe vergroot jij als leidinggevende de professionele ruimte van medewerkers? Hoe versterk je de samenwerking en het leren? En wat betekent dit gedeelde leiderschap voor jezelf?

Onderwijs vraagt leiderschap

Onderwijs vraagt leiderschap en leidinggevenden krijgen door gedeeld leiderschap een andere rol. Als leidinggevende heb je invloed op de ontwikkeling en het welbevinden van je medewerkers en leerlingen, op de kwaliteit van je school. In deze training over leiderschap in het onderwijs krijg je theorie en praktijk die je met elkaar verbindt door dialoog en praktijkopdrachten. Aan de hand van theorie analyseer je je eigen cases en leervragen en ontdek je hoe de nieuw opgedane kennis in de praktijk toepast. Je krijgt meer inzicht in wat jouw rol en inbreng is als leidinggevende in de complexe processen die zich in je school afspelen en hoe je deze kunt beïnvloeden.

Wat leer je?

Tijdens de training staan reflectie, het leren van elkaar en het doen van onderzoek in je eigen school centraal. Je leert van elkaar door de professionele dialoog aan te gaan. En je onderzoekt je eigen praktijk binnen jouw school aan de hand van actuele relevantie theorie. Op deze wijze ontwikkel je meer inzicht in je eigen rol en de invloed die je hebt als leidinggevende. En je krijgt zicht op wat dit betekent voor het leiderschap in je school, voor de ontwikkeling van het professionele kapitaal van de school en de kwaliteit van je onderwijs.

De ontwikkeling van de volgende competenties staan centraal in deze cursus over leiderschap in het onderwijs:

  • visiegestuurd werken
  • in relatie staan tot de omgeving
  • vormgeven aan organisatiekenmerken vanuit een onderwijskundige gerichtheid
  • strategieën hanteren voor samenwerken, leren en onderzoeken op alle niveaus
  • hogere-orde-denken

Voor wie? 

Managers en middenmanagers of anderen die een formele leiderschapsrol hebben in po, vo of mbo.

Wanneer en waar?

  • 24 mei 2024, 10.00 - 16.30 uur
  • 24 juni 2024, 10.00 - 16.30 uur
  • 24 september 2024, 10.00 - 16.30 uur
  • 6 november 2024, 10.00 - 16.30 uur
  • CPS Amersfoort

Tussen de bijeenkomsten krijg je opdrachten om meer inzicht te krijgen in jezelf, je collega’s en leidinggevenden en de organisatie van jouw school. De laatste trainingsdag geef je een presentatie over wat je geleerd hebt en op welke wijze dit van invloed is geweest op je eigen professionele ontwikkeling.  

Wat vonden anderen van deze training?

  • 'Interessante en leerzame training. Veel nieuwe indrukken opgedaan. Ook de interactie met andere deelnemers was erg waardevol.'
  • ‘Het gebruik van voor mij onbekende modellen als reflectie-instrument geeft mij meer inzicht en andere informatie over mijn leervaag’.
  • 'Ik geniet van de onderlinge gesprekken met medecursisten en scherp ook zo mijn eigen praktijk en kennis weer aan.’
  • 'Prettige begeleiders die een goede afwisseling in activiteiten aanboden. Ik heb met plezier deelgenomen.'

Meer weten?

Masterclass coachend leidinggeven
Leiderschap in het po
Leiderschap in het vo

Schoolleidersregister PO herregistratie

schoolleidersregister

QQQ

Aanmelden

Je kunt je nog aanmelden. Kom je ook?

Ja, ik wil me aanmelden

Prijzen

Ticket Prijs
Prijs per deelnemer 2024 € 1.940,00

Heb je vragen?

Zoek in de website