Spring naar mobiele navigatie

CPS Academie

Invoering van De Nieuwe Leerweg? Kans of verplichting?

Wil je De Nieuwe Leerweg (DNL) beleidsrijk invoeren dan is dit voor elke (vmbo) school die mogelijkheden ziet in DNL een kans om dit goed voorbereid in te voeren. 

Meer over deze tweedaagse training
  1. 07 dec
    Motiverend technisch lezen in de middenbouw - online
    Amersfoort

    Je leert welke aspecten bij het leesonderwijs ertoe doen en dat het volgen van leesontwikkeling meer is dan het afnemen van DMT- en AVI-toetsen. Vloeiend lezen, leesinstructie en het organiseren van motiverende leesactiviteiten komen aan de orde.

  2. 09 dec
    Differentiëren is te leren! - online

    Ontdek dat differentiëren makkelijker is dan je denkt. Je krijgt alle bagage om doelmatig aan de slag te gaan!

    Online training

  3. 09 dec
    Leergang leescoach en leesspecialist - module 2

    Met module 1 van de Leergang leescoach en leesspecialist heb je een solide basis gelegd. Module 2 biedt verdere verdieping.

  4. 13 dec
    Vakdidactisch coachen
    Amersfoort

    Leren op school wordt vaak ervaren als saaie taken die afgemaakt moeten worden. Wat kan een docent organiseren om een lerende effectiever te ondersteunen om met plezier en meer succes te leren?

  5. 14 dec
    Leergang leescoach en leesspecialist - module 1
    Amersfoort

    Verbreed je horizon met vak- en procesgerichte kennis en bijzondere sociale vaardigheden.

  6. 14 dec
    Leergang leescoach en leesspecialist
    Amersfoort

    In deze intensieve, tiendaagse leergang krijg je alle interventies en tools om een succesvolle leesspecialist te worden.

  7. 17 jan
    Teacher leadership: leidinggeven op school als leraar
    Amersfoort

    Je bent leraar in hart en ziel, en toch wil je meer. Je wilt bijvoorbeeld een bijdrage leveren aan schoolontwikkeling, je wilt projecten leiden, je wilt leidinggeven aan een professionele leergemeenschap (PLG) of expertgroep.


  8. 20 jan
    Toetsconstructie in een middag - online

    Toetsing is een ambacht! Het samenstellen van toetsen, het maken van toetsvragen en/of het beoordelen van methodetoetsen vraagt van docenten kennis en vaardigheid over de eisen aan een toets, matrijzen en taxonomieën. Hoe beter de toets immers, hoe beter leerlingen gedetermineerd kunnen worden.

    Online training

  9. 26 jan
    7 habits 4.0: voor TLIM scholen
    Amersfoort

    Alleen voor scholen die bezig zijn met het The Leader in Me proces.
    Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

  10. 28 jan
    Begrijpend luisteren - begrijpend lezen: een doorgaande lijn
    Amersfoort

    Je krijgt tijdens deze studiedag inzicht in de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van begrijpend luisteren en lezen.

  11. 01 feb
    Werken aan organisatievertrouwen volgens Covey
    Amersfoort

    Deze training is bedoeld om je rol als leidinggevende, formeel of informeel, te versterken en is gebaseerd op het boek ‘De snelheid van vertrouwen’ van Stephen M.R. Covey.


  12. 01 feb
    Begrijpend luisteren: basis voor leesvaardigheid
    Amersfoort

    Begrijpend luisteren en modelen. Je hebt er veel over gehoord en bent er misschien al mee aan de slag gegaan. Maar waarom is begrijpend luisteren en modelen zo belangrijk en hoe zorg je ervoor dat het effectief wordt ingezet?

  13. 01 feb
    Leerlingen motiveren
    Amersfoort

    Je krijgt naast theoretisch inzicht in motivatie en de invloed van leeromgeving hierop, praktische handvatten om je leerlingen te motiveren voor het leren op school.

  14. 02 feb
    Formatief toetsen in de les
    Amersfoort

    Hoe krijg je zicht op de voortgang van al je leerlingen? Formatief toetsen vormt één van de schakels in dit proces.

  15. 04 feb
    Eigenaarschap vergroten met executieve functies
    Amersfoort

    Door de executieve functies van leerlingen te trainen en te versterken, kunnen zij zichzelf beter aansturen. Hoe doe je dat als docent?

  16. 08 feb
    Formatief aan de slag met leesbegrip - online

    Inzichten en ideeën eigen maken waarmee je formatief toetsen en monitoren van leesbegrip voor jouw schoolspecifieke situatie verantwoord vormgeeft.

    Online training

  17. 11 feb
    Pedagogisch coachen

    Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.

  18. 11 feb
    Klassenmanagement: greep op de groep
    Amersfoort

    Deze training geeft je concrete, direct toepasbare inzichten en vaardigheden om negatieve patronen te doorbreken en doelmatig met leerlingen te communiceren.

  19. 14 feb
    7 habits in 7 uur
    Amersfoort

    Kennismaking met de 7 habits (Stephen Covey). Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

  20. 14 feb
    Actief met woordenschat bij de vreemde talen - online

    Op veel scholen wordt het aantal cijfertoetsen teruggebracht. Voor de vreemde talen stelt je dit voor een probleem: hoe zorg je ervoor dat je leerlingen woordenschat verwerven zónder de beruchte stok achter de deur van de vocabulairetoets of schriftelijke overhoring?

    Online training

  21. 15 feb
    Training Timemanagement volgens Covey
    Amersfoort

    Zo verlaag je werkdruk in het onderwijs.

  22. 15 feb
    Taalcoördinator module 1: Taalbeleid in de school
    Amersfoort

    Als scholen merken dat voor veel leerlingen taal een struikelblok wordt voor leren en dat dit te herleiden valt uit tegenvallende leer- en examenprestaties, dan is het van belang dat de school aandacht gaat besteden aan taalbeleid bij alle vakken.

    vervolg: Taalcoördinator module 2

  23. 09 mrt
    7 habits voor leidinggevenden
    Amersfoort

    De driedaagse training ‘7 Habits voor leidinggevenden' is een intensieve en praktijkgerichte ervaringstraining die uitgaat van de grondbeginselen van inspirerend leiderschap.

  24. 10 mrt
    Pedagogisch coachen

    Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.

  25. 11 mrt
    Basisprincipes Snelheid van vertrouwen volgens Covey

    Deze training biedt deelnemers inzicht in de mogelijkheden om vertrouwen te bouwen, en snelheid te maken in het bouwen aan vertrouwen binnen alle geledingen van de school.

  26. 22 mrt
    Leergang de leercoach; leerlingen coachen bij zelfregulerend leren
    Amersfoort

    Je leert hoe je leerlingen aanzet om regie te nemen over hun eigen leer- en loopbaanproces. 

  27. 23 mrt
    7 habits 4.0: voor TLIM scholen
    Amersfoort

    Alleen voor scholen die bezig zijn met het The Leader in Me proces.
    Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

  28. 23 mrt
    Leergang leescoach en leesspecialist - module 3
    Amersfoort

    Je verwerft extra specialistische kennis en aanvullende vaardigheden om op een professionele en structurele manier inhoud te geven aan je centrale rol als leesspecialist.

  29. 23 mrt
    Actief met woordenschat bij de vreemde talen
    Amersfoort

    Op veel scholen wordt het aantal cijfertoetsen teruggebracht. Voor de vreemde talen stelt je dit voor een probleem: hoe zorg je ervoor dat je leerlingen woordenschat verwerven zónder de beruchte stok achter de deur van de vocabulairetoets of schriftelijke overhoring?

  30. 25 mrt
    Oracy: de kunst van leren spreken en luisteren
    Amersfoort

    Praten en luisteren doen we de hele dag. Toch is het niet zo dat iedereen dit ook vanzelfsprekend goed kan. Ruzies, kinderen die niet kunnen uitleggen wat ze niet begrijpen, die niet durven uit te spreken wat ze denken: voorbeelden waaruit blijkt dat effectief kunnen praten en luisteren geen aangeboren vaardigheden zijn. Als kind moet je deze eerst leren door veel te oefenen.

  31. 28 mrt
    Studiedag Het onderwijs aan het jonge kind voor leidinggevenden

    Als schoolleider of intern begeleider kun je leerkrachten van groep 1 en 2 beter begeleiden en monitoren om opbrengstgericht te handelen door de juiste vragen te stellen.

     

  32. 29 mrt
    Passende Perspectieven voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
    Amersfoort

    Iedere school is verantwoordelijk om elke leerling die extra ondersteuning nodig heeft een passende plek te geven. Hoe zorgt u dat uw school hierop is voorbereid en wat betekent dit voor de leraar?

  33. 01 apr
    Omgaan met ouders – Ouderbetrokkenheid voor schoolleiders
    Amersfoort

    In deze training, speciaal voor schoolleiders in basisonderwjs, leer je de samenwerking met ouders op een unieke wijze te versterken. 

  34. 04 apr
    Activerende werkvormen en ICT voor exacte vakken
    Amersfoort

    Naar meer variatie en motivatie in de les.

  35. 07 apr
    Feedback geven: het zweet op de juiste rug!
    Amersfoort

    Feedback is essentieel voor het leren van leerlingen. Het geven van feedback zorgt echter niet automatisch voor betere leerprestaties. In veel lessen wordt feedback gegeven, maar niet alle leerlingen doen daar wat mee. Docenten nemen veel verantwoordelijkheid voor het geven van feedback en vinden het lastig om leerlingen elkaar of zichzelf feedback te laten geven.



  36. 07 apr
    Doelgericht werken met leerlijnen
    Amersfoort

    Heb je de afgelopen maanden vaak keuzes moeten maken in je aanbod van taal en rekenen en zou je inzicht willen hebben in de opbouw van de doorlopende leerlijnen taal en rekenen om beredeneerde keuzes te kunnen maken?


  37. 08 apr
    7 habits in 7 uur voor pedagogisch medewerkers en onderwijsassistenten
    Amersfoort

    Kennismaking met de 7 habits (Stephen Covey) voor pedagogisch medewerkers en onderwijsassistenten. Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

  38. 08 apr
    Vakdidactisch coachen
    Amersfoort

    Leren op school wordt vaak ervaren als saaie taken die afgemaakt moeten worden. Wat kan een docent organiseren om een lerende effectiever te ondersteunen om met plezier en meer succes te leren?

  39. 08 apr
    Formatief toetsen in de les po
    Amersfoort

    Met deze training maak je een start met formatief toetsen in de eigen les. Je kunt rekenen op praktische handvatten om formatief toetsen in je lessen in te zetten.




  40. 13 apr
    Vergroot de thuisbetrokkenheid
    Amersfoort

    Een goede samenwerking komt de ontwikkeling van de leerling ten goede. Je krijgt zicht op je eigen paradigma’s en handvatten om de volgende dag in praktijk te brengen. Je krijgt inspiratie om met ouderbetrokkenheid aan de slag te gaan op de eigen school en in de eigen klas.


  41. 14 apr
    Gamificatie in de les
    Amersfoort

    Gamificatie: het toepassen van spelprincipes en speeltechnieken in de les. Gamificatie biedt ook veel mogelijkheden voor differentiatie en kan bijdragen aan de motivatie van leerlingen.

  42. 17 mei
    Executieve functies
    Amersfoort

    Executieve functies zijn voorwaarden voor het leren en bepalen in hoge mate leersucces (groep 1-3). In deze training leer je deze functies bij jonge kinderen te stimuleren. 

  43. 18 mei
    Training 7 habits 4.0
    Amersfoort

    Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

  44. 18 mei
    Differentiëren is te leren!
    Amersfoort

    Ontdek dat differentiëren makkelijker is dan jedenkt. Je krijgt alle bagage om doelmatig aan de slag te gaan!

  45. 18 mei
    Leergang leescoach en leesspecialist - module 2
    Amersfoort

    Met module 1 van de Leergang leescoach en leesspecialist heb je een solide basis gelegd. Module 2 biedt verdere verdieping.

  46. 18 mei
    Boekgesprekken met kleuters - online

    Praktische tips voor het voeren van boekgesprekken met kleuters en ideeën hoe je ouders kunt meenemen in het voeren van boekgesprekken thuis.

    Online training

  47. 30 mei
    Pedagogisch coachen

    Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.

  48. 02 jun
    Feedback geven: het zweet op de juiste rug!
    Amersfoort

    Feedback is essentieel voor het leren van leerlingen. Het geven van feedback zorgt echter niet automatisch voor betere leerprestaties. In veel lessen wordt feedback gegeven, maar niet alle leerlingen doen daar wat mee. Docenten nemen veel verantwoordelijkheid voor het geven van feedback en vinden het lastig om leerlingen elkaar of zichzelf feedback te laten geven.



  49. 03 jun
    Dyslexiebeleving PO
    Amersfoort

    Mix van algemene informatie, theoretische kennis, actieve opdrachten en handvatten voor aanpassingen in de klas.




  50. 09 jun
    Kansengelijkheid in het onderwijs
    Amersfoort

    Hebben sommige groepen leerlingen bij jou op school lagere resultaten dan andere groepen? Is het af en toe ingewikkeld om leerlingen te bereiken? Scholen krijgen in toenemende mate te maken met problemen van ongelijkheid. Dat leidt ertoe dat sommige groepen leerlingen niet naar vermogen leren en presteren.

  51. 14 sep
    Leergang leescoach en leesspecialist - module 3
    Amersfoort

    Je verwerft extra specialistische kennis en aanvullende vaardigheden om op een professionele en structurele manier inhoud te geven aan je centrale rol als leesspecialist.

  52. 15 sep
    Omgaan met ouders – Ouderbetrokkenheid voor schoolleiders
    Amersfoort

    In deze training, speciaal voor schoolleiders in basisonderwjs, leer je de samenwerking met ouders op een unieke wijze te versterken. 

  53. 22 sep
    Differentiëren is te leren!
    Amersfoort

    Ontdek dat differentiëren makkelijker is dan jedenkt. Je krijgt alle bagage om doelmatig aan de slag te gaan!

  54. 22 sep
    Opleiding tot coach, module 3: allround coach
    Amersfoort

    Deze module bouwt voort op modules 1 en 2, maar zet meer in op confrontatie met behoud van de relatie. 

  55. Incompany (alleen bij u op school)
    Activerende en passende werkvormen (alleen bij jou op school)

    Meer variatie en motivatie in de les!

  56. Incompany (alleen bij u op school)
    Projectmanagement voor het onderwijs (alleen bij jou op school)
    Amersfoort

    Je gaat als deelnemer naar huis met een concreet plan en een helder geformuleerd project.

  57. Incompany (alleen bij u op school)
    Rekendidactiek - Gevorderd (alleen bij jou op school)

    Je leert onder andere wat de kenmerken zijn van zwakke en sterke rekenaars en hoe je een gedifferentieerd aanbod aan de leerlingen in de groep kunt organiseren.

  58. Incompany (alleen bij u op school)
    7 habits leidinggevenden en hun teams (alleen bij jou op school)

    De 7 Gewoonten van Stephen Covey geven jou en je team een gemeenschappelijke en verbindende taal en concrete vaardigheden om dit persoonlijk leiderschap verder bij jezelf te ontwikkelen.

  59. Incompany (alleen bij u op school)
    Differentiëren: verdiepen en verbreden (alleen bij jou op school)

    Je wilt differentiëren nog beter in de vingers krijgen …. 

  60. Incompany (alleen bij u op school)
    Kom maar op met je feedback (alleen bij jou op school)

    Leren omgaan met feedback opent de deuren naar de professionele dialoog!

  61. Incompany (alleen bij u op school)
    Kwaliteitszorg en ambities (alleen bij jou op school)

    Kwaliteitszorg is een belangrijk instrument om ambities van de school en het bestuur waar te maken.

  62. Incompany (alleen bij u op school)
    7 habits voor loopbaanbegeleiders (alleen bij jou op school)
    Amersfoort

    In de training 7 habits voor loopbaanbegeleiders verbind je de 7 Habits (Gewoonten) aan je vaardigheden als loopbaanbegeleider. 

  63. Incompany (alleen bij u op school)
    Examentraining vmbo CSPE (alleen bij jou op school)

    Met aandacht voor de structuur van het CSPE, leerstrategieën, metacognitieve vaardigheden, formatief toetsen en differentiëren in de examenvoorbereiding.

  64. Incompany (alleen bij u op school)
    Examinatoren vmbo CSPE (alleen bij jou op school)

    Het rooster maken is de eerste prioriteit. Maar ook tijdens de afname en daarna, in het traject van evaluatie en beoordeling, komen er veel vragen af op de examinatoren.

  65. Incompany (alleen bij u op school)
    Groepsdynamiek en (online) rituelen (alleen bij jou op school)

    We zijn het ons misschien niet altijd bewust, maar het onderwijs zit vol met rituelen. Een groot deel van die groepsvormende rituelen kunnen op 1,5 meter of online niet op de gebruikelijke manier of helemaal niet plaatsvinden.

  66. Incompany (alleen bij u op school)
    Digitale didactiek (alleen bij jou op school)

    Je hebt kennis gemaakt met tools om je lessen te organiseren, beperkt formatief te toetsen en filmpjes op te nemen. In de vervolgbijeenkomst breid je je repertoire uit.


Zoek in de website