Sluiten

Zoeken in de website

Blogberichten per auteur

  1. shutterstock_786326170.jpg

    4 misverstanden over differentiëren

    Vrijwel dagelijks begeleiden wij docenten en scholen bij het implementeren van differentiëren in de lessen. Wij merken dat er soms onduidelijkheid bestaat over wat differentiëren wél en niet inhoudt. Daarom gaan we in dit blog in op een aantal ‘misconcepties’ over differentiëren.

  2. gamification.png

    Betrokkenheid in de les door gamificatie

    Ruim 38 procent van de jongeren tussen 11 en 16 jaar in Nederland besteedt minstens 3 uur per doordeweekse dag aan het spelen van computerspelletjes, zo blijkt uit een landelijk onderzoek naar de gezondheid en het welzijn van scholieren (HBSC 2013). Veel ouders en leraren zien liever dat leerlingen deze tijd stoppen in het maken van hun huiswerk. Maar het onderwijs kan ook veel leren van de betrokkenheid en motivatie die leerlingen hebben bij het spelen van games. Deze benadering wordt gamificatie genoemd. Wat is dat dan en hoe pas je zelf gamificatie toe in je les?

  3. blog examenvoorbereiding.jpg

    Examenvoorbereiding? Zo voorkom je dat je leerlingen struikelen over taal

    Examens zijn vaak behoorlijk talig. Niet alleen bij Nederlands en de moderne vreemde talen, maar óók bij de exacte vakken en de mens- en maatschappijvakken. Leerlingen lopen onnodig punten mis omdat ze onvoldoende taalvaardig zijn of onvoldoende toetskennis hebben. Het goede nieuws: als vakdocent heb je hier veel meer invloed op dan je misschien denkt. Als je in de examenvoorbereiding aandacht besteedt aan taal, levert dit direct winst op.

  4. Hoe start je met gepersonaliseerd leren in de les?

    Gepersonaliseerd leren lijkt de nieuwe stip op de horizon voor veel scholen. Maar wat bedoelen we er exact mee? En wat betekent het voor de les? In dit blog geven we helderheid over dit containerbegrip, benoemen we voor- en nadelen en laten we zien hoe je ermee kunt starten.

  5. Welke manieren zijn er om te differentiëren?

    “Ik heb enkele collega’s die al differentiëren, maar volgens mij doen ze dat heel verschillend." Een opmerking die ik regelmatig hoor als ik in gesprek raak met docenten. Inderdaad zijn er heel veel verschillende manieren om binnen je les te differentiëren. Al deze manieren zijn eigenlijk terug te brengen tot drie hoofdvormen. Ik zal ze in dit blog toelichten. 

  6. Daar heb ik dus echt geen zin in

    Een paar weken geleden was ik vroeg aanwezig op een school, om daar een training te geven. Ik reis altijd met het openbaar vervoer, dus ben liever te vroeg dan te laat. Terwijl ik een kopje koffie dronk in de gang liepen er twee docenten langs waarbij ik opving: "Ik heb zo een verplichte examentraining, daar heb ik dus echt geen zin in."