Spring naar mobiele navigatie

Berichten geschreven door Roel Vos

Berichten van "Roel Vos"

  1. Geef minder feedback en laat feedback beter gebruiken

    15 maart 2024 om 14:29 - door Roel Vos - 0 reacties

    "Feedback is een van de belangrijkste factoren met invloed op leerprestaties, maar dit effect kan zowel positief als negatief zijn." Deze eerste zin uit het baanbrekende artikel van Hattie en Timperley uit 2007, zet zeker aan tot denken. We zijn nu zeventien jaar verder en in die tijd is de kijk op feedback verrijkt. Als we feedback zien als een proces, dan biedt dit mogelijkheden om leerlingen daarin te activeren. En voor een positief effect op leerprestaties verleggen we de focus van feedback géven naar feedback gebruiken als werkwoord bij feedback.

    Lees meer over "Geef minder feedback en laat feedback beter gebruiken"

  2. Vijf vragen over formatief handelen met een kort en een langer antwoord

    14 november 2023 om 14:06 - door Roel Vos - 0 reacties

    Onlangs verscheen de herziene druk van het boek Formatief handelen in de les - Toetsen van het leren om te leren. Daarin beschrijven we praktische voorbeelden, stappenplannen en werkvormen om formatief handelen toe te passen. In de nieuwe druk hebben wij de antwoorden op een aantal veelgestelde vragen verduidelijkt. Als voorproefje krijg je bij vijf vragen alvast een kort en iets langer antwoord.

    Lees meer over "Vijf vragen over formatief handelen met een kort en een langer antwoord"

  3. Vijf vragen over formatief toetsen met een kort en een langer antwoord

    3 mei 2021 om 15:11 - door Roel Vos - 0 reacties

    Binnenkort verschijnt de tweede druk van het boek ‘formatief toetsen in de les, toetsen van het leren om te leren’. Daarin beschrijven we praktische voorbeelden, stappenplannen en werkvormen om formatief toetsen toe te passen. In de nieuwe druk hebben wij de antwoorden op een aantal veelgestelde vragen verduidelijkt. Als voorproefje geef ik je bij vijf vragen alvast een kort en iets langer antwoord.

    Lees meer over "Vijf vragen over formatief toetsen met een kort en een langer antwoord"

  4. ICT in de les: een succes? Vijf didactische doelen bij het gebruik van digitale middelen.

    7 september 2020 om 10:30 - door Roel Vos - 0 reacties

    Er zijn tegenwoordig talloze digitale middelen beschikbaar die het lesgeven en leren kunnen vergemakkelijken of verbeteren. Het toepassen van ICT is echter geen trucje, dat automatisch leidt tot een betere les. Het werkt pas als er digitale didactiek van wordt gemaakt. De keuze voor de inzet van ICT hangt af van het didactische doel dat je als docent met een bepaalde lessituatie wil bereiken. Uitgangspunt daarbij is dat ICT een middel is, en dus geen doel op zich.

    Lees meer over "ICT in de les: een succes? Vijf didactische doelen bij het gebruik van digitale middelen."

  5. Differentiëren in digitaal afstandsonderwijs

    18 mei 2020 om 11:08 - door Roel Vos, Meike Berben - 1 reactie

    Veel docenten in het vo en mbo geven momenteel op afstand les en merken dat ook daarin verschillen tussen leerlingen een rol spelen. Docenten geven echter aan te worstelen met het zichtbaar maken van de verschillen en het vervolgens inspelen hierop. Hoe doe je dat in digitaal afstandsonderwijs? In dit blog reiken we een aantal mogelijkheden hiervoor aan.

    Lees meer over "Differentiëren in digitaal afstandsonderwijs"

  6. Niet de toets, maar het gevolg bepaalt of je formatief bezig bent

    29 oktober 2019 om 14:51 - door Roel Vos - 2 reacties

    Hoe pas je formatief handelen toe in een les? Deze vraag bespreek ik vaak met docenten die zoeken naar een manier om het leren van hun leerlingen beter zichtbaar te maken. Zij proberen daarmee hun lessen effectiever te kunnen organiseren, beter te kunnen differentiëren of hun leerlingen meer te activeren en motiveren. CPS heeft een model ontwikkeld dat het toepassen van formatief handelen in de les kan ondersteunen.

    Lees meer over "Niet de toets, maar het gevolg bepaalt of je formatief bezig bent"

  7. 4 misverstanden over differentiëren

    28 november 2018 om 08:00 - door Roel Vos, Meike Berben, Sander van Veldhuizen - 2 reacties

    Vrijwel dagelijks begeleiden wij docenten en scholen bij het implementeren van differentiëren in de lessen. Wij merken dat er soms onduidelijkheid bestaat over wat differentiëren wél en niet inhoudt. Daarom gaan we in dit blog in op een aantal ‘misconcepties’ over differentiëren.

    Lees meer over "4 misverstanden over differentiëren"

  8. Betrokkenheid in de les door gamificatie

    20 maart 2018 om 13:48 - door Roel Vos - 2 reacties

    Ruim 38 procent van de jongeren tussen 11 en 16 jaar in Nederland besteedt minstens 3 uur per doordeweekse dag aan het spelen van computerspelletjes, zo blijkt uit een landelijk onderzoek naar de gezondheid en het welzijn van scholieren (HBSC 2013). Veel ouders en leraren zien liever dat leerlingen deze tijd stoppen in het maken van hun huiswerk. Maar het onderwijs kan ook veel leren van de betrokkenheid en motivatie die leerlingen hebben bij het spelen van games. Deze benadering wordt gamificatie genoemd. Wat is dat dan en hoe pas je zelf gamificatie toe in je les?

    Lees meer over "Betrokkenheid in de les door gamificatie"

  9. Examenvoorbereiding? Zo voorkom je dat je leerlingen struikelen over taal

    9 januari 2018 om 09:44 - door Roel Vos, Els Loman - 1 reactie

    Examens zijn vaak behoorlijk talig. Niet alleen bij Nederlands en de moderne vreemde talen, maar óók bij de exacte vakken en de mens- en maatschappijvakken. Leerlingen lopen onnodig punten mis omdat ze onvoldoende taalvaardig zijn of onvoldoende toetskennis hebben. Het goede nieuws: als vakdocent heb je hier veel meer invloed op dan je misschien denkt. Als je in de examenvoorbereiding aandacht besteedt aan taal, levert dit direct winst op.

    Lees meer over "Examenvoorbereiding? Zo voorkom je dat je leerlingen struikelen over taal"

  10. Welke manieren zijn er om te differentiëren?

    11 september 2017 om 09:01 - door Roel Vos - 4 reacties

    “Ik heb enkele collega’s die al differentiëren, maar volgens mij doen ze dat heel verschillend." Een opmerking die ik regelmatig hoor als ik in gesprek raak met docenten. Inderdaad zijn er heel veel verschillende manieren om binnen je les te differentiëren. Al deze manieren zijn eigenlijk terug te brengen tot drie hoofdvormen. Ik zal ze in dit blog toelichten. 

    Lees meer over "Welke manieren zijn er om te differentiëren?"

Zoek in de website