Zoeken in de website

Open/sluit dit paneel

CPS Blogs

 Lees ook onze andere  blogs

Lesson Study: maximaal profiteren van collega’s

Lesson Study: maximaal profiteren van collega’s

19 mei 2016 - door Henk Logtenberg - 1 reactie

“Leraren leren te weinig van hun collega’s”, schrijft Trouw op 12 april 2016. Aanleiding is het onderzoek De staat van de leraar, dat pijnlijk duidelijk maakt dat professionalisering niet het beoogde effect heeft als het een individuele aangelegenheid is. De moraal van het verhaal: steek uw energie in teamleren!

Foto teamleren behorend bij blog Lesson Study

'Wanneer professionalisering geïsoleerd plaatsvindt, verdwijnen de beoogde effecten.' Het is een van de conclusies die in het artikel wordt aangehaald. Al langer is te zien dat scholen dit probleem onderkennen en kiezen voor vormen van professionalisering waarin leraren leren door samen aan onderwijsverbetering te werken. Misschien is er daarom wel zoveel aandacht voor Lesson Study.

Wat is Lesson Study?

Lesson Study is een vorm van teamleren die wérkt. Op initiatief van het Amerikaanse ministerie van Onderwijs is in 2014 onderzoek gedaan naar 643 professionaliseringsmethodieken. Slechts twee methodieken leveren een significante bijdrage aan de leerlingresultaten en voldoen aan de strenge onderzoeksvereisten. Lesson Study is er daar één van (Gersten e.a., 2014). Een pilotproject van CPS en Universiteit Utrecht bevestigt dit beeld voor Nederland (Logtenberg e.a., 2014).

Lesson Study is een methodiek waarbij een groep leraren gezamenlijk een les ontwerpt en in de praktijk toetst in hoeverre de lesinhoud en de gebruikte werkvormen het leren van de leerlingen bevordert. Een van de leraren geeft de les, de andere leraren zijn als observators aanwezig. De groep bespreekt de les na op basis van de observaties en gemaakte videobeelden. Zo wordt duidelijk hoe de leerlingen reageerden op de lesinhoud en de gebruikte werkvormen. Werd hun nieuwsgierigheid geprikkeld? Waren zij betrokken? Leerden zij ervan? De evaluatie resulteert in een revisie van de les, die vervolgens opnieuw wordt gegeven en desgewenst geëvalueerd.

Startpunt voor de leercyclus vormt een vraag die is afgeleid uit thema’s uit het schoolbeleid. Leraren zoeken gezamenlijk naar een antwoord op die vraag door lessen te ontwerpen en de effecten ervan te onderzoeken.

Eyeopener

In het pilotproject hebben we onder meer ervaring opgedaan met Lesson Study in het rekenonderwijs. De leraren die aan de pilot meededen hadden aanvankelijk wel wat koudwatervrees. Begrijpelijk, want videobeelden van jezelf terugzien voelt altijd een beetje ongemakkelijk en het is (nog) geen gemeengoed om collega’s een kijkje te geven in jouw keuken. Maar het bleek zo leerzaam om samen met collega’s objectief te kunnen zien hoe leerlingen reageren!
De videobeelden maakten bijvoorbeeld duidelijk dat leerlingen veel gemotiveerder aan het werk gaan als zij bij de start van de les een rekenprobleem krijgen voorgelegd. Dat was echt een eyeopener, ook voor onszelf. Zo’n rekenprobleem stimuleert het zelfontdekkend leren en zet aan tot creatief en oplossend denken. Bovendien bevordert het de samenwerking met klasgenoten - een vaardigheid die de leerlingen in de toekomst hard nodig hebben om te kunnen functioneren in de maatschappij.

“Deze Lesson Study is voor mij een eyeopener. Het vasthouden aan de methode is zeker makkelijk, maar één keer per week de leerlingen een rekenprobleem voorleggen en zo het zelf ontdekkend leren te stimuleren is wat mij betreft nu een must geworden.“
een van de deelnemers aan de pilot

De kracht van het collectief

Met Lesson Study benutten scholen de kracht van het collectief. Deze methodiek stelt leraren in staat om kennis en ervaring te delen, om met elkaar te leren. Lesson Study biedt ruimte voor ieders kritische en constructieve inbreng. Met behulp van deze methodiek houden leraren zichzelf en elkaar scherp en investeren zij in de professionaliteit en de competenties van zowel team als individu. En de leerlingen? Het blijkt dat zij betere resultaten behalen dankzij Lesson Study. Genoeg reden dus om de deur voor Lesson Study wagenwijd open te zetten!

We helpen u op weg

In 2013 organiseerde CPS al de Lesson Study Conferentie, de laatste maanden is deze vorm van teamleden in een stroomversnelling terechtgekomen. Scholen willen er graag meer over weten omdat het mogelijk ook iets voor hun school zou kunnen zijn. Het boek ‘Lesson Study als effectieve vorm van teamleren’ dat begin juni verschijnt kan hier praktische antwoorden op bieden. Het schetst een concreet beeld van de praktijk en biedt handvatten en instrumenten om het binnen de eigen school te introduceren.

Over de auteurs:
Henk Logtenberg en Linda Odenthal ondersteunen scholen die de mogelijkheden willen verkennen voor Lesson Study.

Deel dit bericht

Reacties

  1. christa noltenchrista nolten Schreef op 4 juni 2016 10:51:22

    kan enthousiast raken van zo'n vorm van leren. zeker als dit toegepast zou worden tussen leraren van verschillende scholen en vallend onder verschillende besturen.

Plaats een reactie

Italic en bold

*Dit is italic*, en _dit ook_.
**Dit is bold**, en __dit ook__.

Links

Dit is een link naar [Procurios](http://www.procurios.nl).

Lijsten

Een lijst met bullets kan worden gemaakt met:
- Min-tekens,
+ Plus-tekens,
* Of een asterisk.

Een genummerde lijst kan worden gemaakt met:
1. Lijst-item nummer 1.
2. Lijst-item nummer 2.

Quote

Onderstaande tekst vormt een quote:
> Dit is de eerste regel.
> Dit is de tweede regel.

Code

Er kan een blok met code worden geplaatst. Door voor de tekst vier spaties te plaatsen, ontstaat een code-block.

(c) 2017 CPS Onderwijsontwikkeling en advies