5 gouden regels voor een sterke school: een integrale aanpak voor onderwijskwaliteit.

5 gouden regels voor een sterke school: een integrale aanpak voor onderwijskwaliteit.

Scholen worden uitgedaagd opbrengstgericht te werken, resultaten tellen immers. Resultaten zijn echter meer dan alleen cijfers: het gaat om kwalificeren, socialiseren en persoonsvorming.

“Bij ons op school worden leerlingen uitgedaagd actief te leren, hun talenten te ontwikkelen en hoge doelen te stellen en hoe deze te bereiken. 
Help ons om deze belofte waar te maken”. 

Zo'n vraag of een variant daarop ontvangen we regelmatig van scholen.

De cruciale vraag is: HOE scholen dit kunnen aanpakken? Het is namelijk niet eenvoudig, het is een te complexe vraag om hier een eenduidige oplossing voor te geven. Onze aanpak raakt het hele systeem en is samen te vatten in de vijf gouden regels. Gouden regels om bovenstaande handen en voeten te geven, het waar te maken:  

1. Werk integraal en toon leiderschap.

Het is van belang dat alle geledingen in de school betrokken zijn bij de schoolontwikkeling en effectief met elkaar samen werken. We benadrukken sterk (onderwijskundig) leiderschap, niet alleen van de schoolleider, maar van een ieder werkzaam in de school. Een ieder moet in beweging komen. Dat vraagt een gezamenlijk beeld waar je naar onderweg bent, je houden aan de afspraken en elkaar al dan niet vanuit de hiërarchie op aanspreken.

2. Houd van je mensen.

Je hebt elkaar nodig! Heb dus oog voor de mens, ga uit van de kwaliteiten, talenten en ieders motivatie om bij te dragen aan de missie van de school.
Investeer in de ontwikkeling van de collega’s, steun elkaar om op deze wijze de beweging in de school te behouden.

3. Zet het primaire proces centraal.

Als het goed is, is alles in de school gericht op het leren en ontwikkelen van de leerling. De vraag die iedereen in de school – van gebouwbeheer tot onderwijsassistent – zichzelf stelt is: draagt dat wat ik doe bij aan het leren van leerlingen?

4. Focus op resultaten

Opbrengstgericht werken is een manier van werken waarbij leidinggevenden en docenten data gebruiken om beslissingen te nemen over het te geven onderwijs en de inrichting van de school. Ze reflecteren systematisch op de kwaliteit en gebruiken daarvoor toetsgegevens, maar ook informatie over de lespraktijk, de achtergrond van de leerlingen en de randvoorwaarden binnen de school. 

5. Neem je omgeving serieus

Sterke scholen hebben zicht op hun omgeving en werken er mee samen. Een effectieve samenwerking met ouders, gemeente, besturen, inspectie, bedrijven etc. verbetert het onderwijs. 

Meer informatie?

Wil je verder praten over leiderschap in de sterke school? Neem dan contact op met Clarien Veltkamp.

 

Over de auteur

Clarien Veltkamp 2022.jpg

Clarien Veltkamp

Clarien is bij CPS procesbegeleider schoolontwikkeling, gespecialiseerd in het coachen van managementteams, schoolleiders en middenmanagers en gecertificeerd trainer in de 7 gewoonten van Stephen Covey.

Bekijk profiel

Zoek in de website