Hoe zou ik meer kunnen differentiëren in de praktijkles?
Docenten die een praktijkvak geven werken vaak al gedifferentieerd: leerlingen werken in hun eigen tempo en kiezen (gedeeltelijk) zelf hun opdrachten. Wat praktijkdocenten ook heel goed zouden kunnen doen is differentiëren naar de manier waarop je dingen kunt leren.
Keuzes in werkvormen en onderwerpen
Je kunt leerlingen keuzes geven in werkvormen of onderwerpen, waardoor je inspeelt op hun leervoorkeuren of interesses. Die kunnen overigens per dag en les verschillen! Je kunt in eerste instantie aansluiten bij de voorkeur van een leerling (matchen) en daarna in een andere les een leerling aanmoedigen een keuze buiten de comfort zone te maken (stretchen).
Iedere leerling een eigen route
Wat je doet als je op deze wijze differentieert is dat je van één opdracht verschillende versies maakt. Leerlingen werken wel aan hetzelfde resultaat, maar kunnen de route ernaartoe zelf uitkiezen. Een voorbeeld hiervan zijn de opdrachtvarianten die docenten Techniek maakten voor het bouwen van een vogelhuisje (zie tabel hieronder).
Goede planning is vereist
Deze manier van differentiëren vraagt wel een goede planning van je les. Je moet als leraar verschillende instructies geven en feedback. Je moet er bijvoorbeeld voor zorgen dat de verschillende groepen op verschillende momenten ondersteuning en feedback van je krijgen.
Je kunt denken aan de volgende lesindeling:
- Lesplanning aangeven en keuze maken
- Materiaal pakken / video bekijken
- Feedback loopronde startend bij de leerlingen die keuze 1 hebben gemaakt
- Afsluiting van de les
Extra aandachtspunt
Een ander aandachtspunt is de werkplek. Het is praktisch om werkplekken per versie van de opdracht te maken (bij het begin van de les zitten de leerlingen gelijk op de juiste plek) met daarbij de benodigde bronnen (een tablet met korte instructiefilmpjes en nakijkbladen).
Praktische verdieping
Wil je je verdiepen op het onderwerp differentiëren?
Bekijk ons academieaanbod of lees de uitgave Differentiëren is te leren!
Wil je met je team liever een training op maat bij jou op school?
Neem dan contact met mij op om de mogelijkheden te bespreken.
Mijn gegevens vind je hieronder.
Reacties
Paul - 13 februari 2024
Beste Meike,
Ik werk op een vmbo school, op de afdeling hbr. (horeca bakken en recreatie). Vanuit school is de wens dat wij net zo gaan werken als dit voorbeeld van de techniek afdeling. Wij hebben als docenten met moeilijke recepten te maken, waar we de leerlingen niet zomaar hun gang in kunnen laten gaan. Daarnaast zit je ook nog met houdbaarheid qua verse producten. Het zijn ook producten die aan het eind van de les klaar moeten zijn. (niet zoals een vogelhuis die je even aan de kant zet).
Ik ben zeer benieuwd.
Paul
Meike - 13 februari 2024
Hoi Paul,
Differentiëren is een middel, geen doel op zich. Belangrijk is om eerst te kijken waar differentiatie in de les precies nodig is. Bij recepten bijvoorbeeld: kunnen leerlingen met meer of minder ondersteuning door jou aan de slag (differentiatie in instructie) en bijvoorbeeld met een instructiefilmpje of takenkaart (differentiatie in instructie), of zouden ze zelf binnen een recept keuzes kunnen maken (differentiatie in verwerking) etc. Indien dat zou is, dan zou jij de leerlingen kunnen aanwijzen die zelfstandiger mogen werken, of ze zelf kunnen laten kiezen of een formatieve opdracht kunnen gebruiken om in te delen. Bijvoorbeeld een recept dat ze eerst allemaal maken; diegenen die er goed uitkomen, mogen met een vergelijkbaar recept zelfstandiger werken. Hopelijk heb ik je zo goed op weg geholpen. Groeten, Meike
Plaats een reactie