Sluiten

Zoeken in de website

Open/sluit dit paneel

Blog

  1. Bij blog Literatuur motivatie - Koos en Els.jpg

    Boeken helpen jou en je leerlingen uit je eigen echoput te klimmen

    Het is een probleem van onze tijd: mensen die in de echokamers op sociale media niet meer met elkaar in gesprek zijn maar vooral in oneliners hun eigen gelijk uitventen (Custers, 2019). Juist voor kinderen is het belangrijk dat zij kennismaken met andere perspectieven op hun eigen realiteit, om zo uit hun echobubbels te kunnen treden. Hiervoor wordt mediawijsheid en burgerschapsvorming vaak genoemd als oplossing, maar er is ook een al eeuwenoud middel om je horizon te verbreden en gesprekken te openen: het lezen van een goed boek.

  2. YOLLEN_v0.5.00_00_11_04.Still001.png

    Vier voordelen van Yollen, de online tool voor lesobservaties.

    Op vrijwel iedere school vinden lesbezoeken plaats, soms beoordelingsgericht en soms ontwikkelingsgericht. Welk doel het lesbezoek ook heeft, het gaat er in alle gevallen om dat de bezochte leraar een terugkoppeling ontvangt van wat hij heeft laten zien, om dat te verbinden aan wat hij wilde laten zien en wat hij mogelijk nog kan ontwikkelen. 

  3. Ouderbetrokkenheid na de corona blog Lotte 1000x525.jpg

    Ouderbetrokkenheid na de coronacrisis: wat behouden we?

    Wat kunnen ouders thuis doen om de ontwikkeling van hun kind optimaal te stimuleren? We vragen het aan Lisa Boonk, onderzoeker aan de Open Universiteit. 

    Kaartjes, spandoeken, positieve nieuwsbrieven: scholen bedanken ouders op talloze manieren voor de prettige samenwerking tijdens de coronacrisis. Leerkrachten hebben alles op alles gezet om het onderwijs op afstand uit de grond te stampen en ouders droegen hun steen(tje) bij: het leren thuis werd, waar mogelijk, ondersteund. De ouderbetrokkenheid vond vooral thuis plaats: dit noemen we thuisbetrokkenheid.

  4. Blog vertrouwen Arjan.jpg

    Zeg eens eerlijk: ben jij te vertrouwen?

    Hoe je als leidinggevende een fundament ontwikkelt van een effectief team.

    Zeg eens eerlijk. Ben jij te vertrouwen? Natuurlijk ben jij te vertrouwen! Je hebt al ja gezegd, voordat je er over nadenkt. Zo’n vraag voelt bijna als een belediging! Maar is dat echt zo? Vertrouw jij volledig op jezelf? En wat zie je in je omgeving? Want jij bent toch meer te vertrouwen, dan iedereen om je heen. 

  5. Bij blog Koos - 3 tips leesvaardigheid mvt.png

    3 tips om te voorkomen dat de zwakke lezer bij vreemde talen volgend jaar weer het haasje is

    Op dit moment lees ik in mijn LinkedIn-tijdlijn de prachtigste profetieën over hoe het straks ‘toch allemaal echt anders zal kunnen na corona’, zonder examens en met volop aandacht voor de individuele leerbehoefte van je leerlingen. Je kunt mij betichten van cynisme, maar ik denk dat de realiteit gebiedt dat volgend jaar de eindexamens gewoon weer terug zijn als vanouds – met bijbehorende problematiek. Wil je toch iets meer vat krijgen op de uitkomsten van dat eindexamen bij de vreemde talen? Dan denk ik dat al die prachtige dromen beter kunnen worden omgezet in een effectief lees- en examenprogramma. Hier drie tips over hoe je de leesvaardigheid bij de vreemde talen onder controle krijgt door aandacht voor de leerlijn.

  6. Formatief toetsen - themapagina.png

    Leren in iedere les met formatief toetsen

    De impact van effectieve docenten op het leren van leerlingen is groot. Recent onderzoek wijst uit dat deze docenten ook onder soms moeilijke omstandigheden goede leerprestaties realiseren¹. Zij zijn sterk gericht op het leerproces. Een les niet geleerd, is een verloren les. Formatief toetsen speelt daarin een belangrijke rol.

  7. Bij blog differentieren op afstand mei 2020.png

    Differentiëren in digitaal afstandsonderwijs

    Veel docenten in het vo en mbo geven momenteel op afstand les en merken dat ook daarin verschillen tussen leerlingen een rol spelen. Docenten geven echter aan te worstelen met het zichtbaar maken van de verschillen en het vervolgens inspelen hierop. Hoe doe je dat in digitaal afstandsonderwijs? In dit blog reiken we een aantal mogelijkheden hiervoor aan.

  8. Voor na de crises 2.jpg

    Voor na de crisis

    We zitten er midden in. Althans, zo schijnt het. Het is een vreemde gewaarwording. Midden in een crisis zitten. Een abstract fenomeen en tegelijkertijd ook heel sterk in zijn nabijheid. Een crisis die, anders dan bijvoorbeeld een bankencrisis, zich op verschillende manieren laat voelen

  9. Bij blog Op reis in onzekere tijden - Cor Verbeek 20042020 640px.jpg

    Op reis in onzekere tijden. Hoe de 7 gewoonten van persoonlijk leiderschap helpend zijn.

    Hoe ga je om met het hier en nu, met een crisissituatie in je school als de leerlingen thuis zitten en je collega’s hard aan het werk zijn om afstandsonderwijs aan te bieden? Kunnen de gewoonten van Covey je daarbij een handvat geven? 

  10. Bij blog Jaap en Miriam - 14042020.png

    (Zelf)leiderschap en leren op afstand

    Als leerlingen vanuit huis online leren dan is het goed mogelijk dat zaken in de thuissituatie afleidend zijn voor lessen en opdrachten die we aanbieden. Het is goed om ons bewust te zijn van de volgende gedachten; hoe kunnen leerlingen onafhankelijk leren en wat motiveert hen? Welk einddoel hebben we voor ogen? Hoe wordt de leerling mede-eigenaar van zijn of haar leerproces op afstand? Hoe maken we het digitale leeraanbod en de instructies zo krachtig mogelijk?

  11. Examensblog Koos.jpg

    Minder summatief toetsen en meer formatief? Help, hoe moet het dan met woordjes leren en grammatica?

    Ik krijg de laatste tijd vaak deze vraag van MVT-docenten voorgelegd: “Mijn school heeft besloten het aantal summatieve toetsen per jaar terug te brengen tot 12.  Dit kan voor Geschiedenis misschien wel, maar hoe moet ik dan de leerlingen woordjes en grammatica laten leren? Zonder toets leren ze niet.” Ook schoolleiders benaderen me met deze vraag: “We hebben bij ons op school het aantal summatieve toetsen sterk ingeperkt en de MVT-secties en docenten steigeren. Ze kunnen nu het leren van de woordjes en grammatica niet meer afdwingen door so’s. Ze zeggen dat de leerlingen die anders niet leren.”

  12. blog koos over mondeling examen.png

    Vier tips om je mondelinge examens tóch door te laten gaan

    De meeste scholen hebben ondertussen een paar dagen ervaring met online of op afstand lesgeven. De komende weken zullen daarnaast in dienst staan van het afronden van de schoolexamens. Veel moderne vreemde talen sluiten in deze periode het schoolexamen af met een onderlinge toets. Online mondelinge toetsen afnemen kan lastig zijn. Hier vier mogelijke problemen met oplossingen. 

  13. rendered.png

    School dicht? 3 tips voor docenten taalonderwijs om leerlingen voor te bereiden op het eindexamen

    Dit weekend is de kogel door de kerk gegaan en gaan de scholen voorlopig dicht. Wat dat precies zal betekenen voor het voorbereiden van je leerlingen op het eindexamen is nu nog giswerk, maar voor sommige leerlingen mogelijk ook een kans om nog even extra door te pakken. In ieder geval kun je als docent de spanning en onzekerheid enigszins verminderen door je leerlingen wat structuur te bieden. Dus: mocht het erop uitdraaien dat je je examenleerlingen echt op afstand moet begeleiden, dan is dit wat je kunt doen.

  14. Blog Cor over werkdruk feb 2020.png

    Hoe ontploeter je eigenlijk? De balans vinden tussen werk en privé.

    In gesprekken over het onderwijs, zowel op het schoolplein, in de krant of tijdens de pauze, gaat het maar al te vaak over werkdruk. Veel leidinggevenden en leraren ervaren dat er iets knelt in de balans tussen werk en privé. Natuurlijk, iedereen doet weleens wat werk in het weekeinde, maar sluipenderwijs verleg je de grens en doe je toch weer meer dan je van plan was. 

  15. Bij blog leesmotivatie Koos

    Leesvaardigheid: na PISA 2018 op zoek naar verbetering en samenhang

    Vorige week verscheen PISA 2018 met schokkende resultaten voor leesvaardigheid bij vijftienjarigen. De resultaten uit dit onderzoek veroorzaken terecht een golf aan reacties. Het gaat in al die reacties niet alleen om de plek waar Nederland staat, maar vooral ook om de kort- en langdurige effecten van dit resultaat op de vijftienjarige zelf en op de samenleving of zoals Aleid Truijens afgelopen vrijdag al schreef, ‘Dat we lezen, het belangrijkste schoolvak, hebben verwaarloosd is onvergeeflijk’.