Sluiten

Zoeken in de website

Open/sluit dit paneel

Blog

  1. Bij blog leesmotivatie Koos

    Leesvaardigheid: na PISA 2018 op zoek naar verbetering en samenhang

    Vorige week verscheen PISA 2018 met schokkende resultaten voor leesvaardigheid bij vijftienjarigen. De resultaten uit dit onderzoek veroorzaken terecht een golf aan reacties. Het gaat in al die reacties niet alleen om de plek waar Nederland staat, maar vooral ook om de kort- en langdurige effecten van dit resultaat op de vijftienjarige zelf en op de samenleving of zoals Aleid Truijens afgelopen vrijdag al schreef, ‘Dat we lezen, het belangrijkste schoolvak, hebben verwaarloosd is onvergeeflijk’.  

  2. Voor bij Lesson Study.jpg

    Lesson Study: veel meer dan het ontwikkelen van ‘de perfecte les’

    Er komen vandaag meerdere mensen kijken in je les, dus wat doe je?

    • Je hoopt dat je voorbereiding op de les zo goed mogelijk is, daar zal het niet aan liggen.
    • Je weet dat je het een en ander gaat uitproberen in de les en je bent benieuwd hoe dit uitpakt.
    • Je zorgt dat je extra vroeg op school bent en je checkt dubbel of je alle materialen hebt.
    • Je weet precies wat de stappen van de les zijn en je bent tot in de puntjes voorbereid. Kom maar op!
  3. Kaartjes-MH bij blog Els.jpg

    Kwaliteiten van leerlingen als logisch bruggetje naar burgerschapsvorming

    Op een school start een bordsessie waarvoor leerlinglijsten zijn opgehangen. De school wil in het kader van burgerschap meer aandacht besteden aan de kwaliteiten van leerlingen. Elke docent heeft de opdracht om een eigenschap of kwaliteit van de leerling te noemen, los van wat de leerling presteert voor zijn of haar vak. Verschillende docenten komen erachter dat zij van een behoorlijk aantal leerlingen buiten de vak-en toetsresultaten weinig tot niets weten. Schoolteams kunnen zich afvragen of het voor burgerschap wel echt nodig is dat docenten kwaliteiten van de leerlingen kennen.

  4. blog formatief Roel oktober 2019.jpg

    Niet de toets, maar het gevolg bepaalt of je formatief bezig bent

    Hoe pas je formatief toetsen toe in een les? Deze vraag bespreek ik vaak met docenten die zoeken naar een manier om het leren van hun leerlingen beter zichtbaar te maken. Zij proberen daarmee hun lessen effectiever te kunnen organiseren, beter te kunnen differentiëren of hun leerlingen meer te activeren en motiveren. CPS heeft een model ontwikkeld dat het toepassen van formatief toetsen in de les kan ondersteunen.

  5. Blog taal Koos oktober 2019.jpg

    Groots opruimen in je taal-lespraktijk: paradigma’s

    Dit blog is ook te beluisteren via een soundcloud stream.

    Onlangs las ik Mari Kondo’s ‘The life-changing magic of tidying up’. In haar boeken draait het erom dat je bij je houdt wat je blij maakt en wat echt belangrijk voor je is. Als onderdeel van de serie blogs over taalonderwijs dit keer de taallespraktijk onder de loep rond de vraag: Keep or Sweep, oftewel: Wat zou er mogen blijven en wat moeten we echt (voor altijd) wegdoen?

  6. Bij blog Conny - Mentorgesprek.png

    Een goed gesprek met je mentorleerling

    Het schooljaar is begonnen; een natuurlijk moment voor een (eerste) gesprek met je mentorleerlingen. Ook zullen binnenkort de gesprekken over de eerste resultaten weer gaan starten. Hoe voer je als mentor nu zodanig het gesprek zodat het daadwerkelijk iets oplevert voor de leerling?  

  7. Bij blog Docent aan Gert Jan en Clarien okt 2019.jpg

    Hoe houd ik de docent “aan”?

    Wat een foute titel! Een docent weet echt wel wat hij/zij wil en te doen heeft!  Na de zomervakantie gaat iedereen, leerling, docent en leidinggevende vol goede moed aan de slag, maar hoe effectief is dat? Zo tegen de herfstvakantie is de dagelijkse gang der dingen een feit en lukt het soms nauwelijks meer de focus op stimulerend lesgeven of ander voorgenomen ontwikkeling vast te houden. Leerlingen lijken wat in te dutten, of alleen voor hun toets resultaten te willen werken.

  8. Vakcoaching.png

    Het geheim van vakdidactisch coachen: leer leerlingen succesvol leren

    Leraren vragen ons vaak: ‘Hoe kan ik mijn leerlingen/studenten motiveren?’ Of: ‘Hoe stimuleer ik bij hen een proactieve leerhouding?’ In dit blog lichten we toe hoe je door vakdidactisch te coachen jongeren bij de les houdt én hen beter laat leren.

  9. toetsbeleid sander.png

    Hoe ver bent u met toetsbeleid?

    Sinds een paar jaar is in het inspectiekader een kwaliteitsstandaard voor toetsing toegevoegd, en terecht. Los van het borgen van een kwalitatief goed PTA kan toetsbeleid ook de motor zijn om een goed gesprek over onderwijs op school naar een hoger plan te tillen. Zo wordt toetsbeleid niet een papieren ding, maar een krachtig instrument voor goed onderwijs. 

  10. Bij blog Els Taal mei 2019 web.jpg

    Taal als kruipolie voor leren, onzichtbaar maar essentieel

    Uit “De staat van het onderwijs” blijkt dat het huidige taal-en leesonderwijs nog volop aandacht vraagt van scholen, zowel in het primair als voortgezet onderwijs. Hoewel de focus verschilt, blijft het in beide sectoren een klus om de taalvaardigheid van de leerling optimaal te stimuleren. Vooral de motivatie en de betrokkenheid van de leerlingen op taal en teksten spelen daarbij een grote rol. 

  11. thuiswerkvrij blog CarelvdB 2019.jpg

    (T)huiswerkvrij: een systeem met louter winnaars 

    Herkent u deze situatie?  

    Fijn, dat jullie er allemaal zijn! We gaan deze les het volgende doen, kijk maar even naar het scherm. Als eerste wil ik met jullie het huiswerk gaan nakijken. Voordat we dit doen wil ik even kijken of dit gemaakt is”. 

    “Mijnheer,

    • ik heb het niet kunnen maken, want mijn baantje liep gisteren uit;
    • ik wist niet precies wat ik moest doen;
    • ik snapte het niet;
    • onze hond was ziek en hebben we moeten laten inslapen en toen kon ik mijn huiswerk niet maken.”
  12. d&p blog geke van dijk web.jpg

    Dienstverlening & Producten (D&P)? Wat moet ik er mee?

    Dit hoorde ik een vmbo-docent zeggen en het was niet de eerste keer dat mij deze verzuchting ter ore kwam. Maar waarom? Het inspectierapport 'De staat van het onderwijs' (april 2019) spreekt over toekomstbestendig onderwijs. Leerlingen moeten goed worden voorbereid op hun plek in de maatschappij en hun beroepskeuze. Zeker nu het aantal schoolverlaters in het mbo weer stijgt is dit uiterst belangrijk. Ook wordt opgemerkt dat de prestatiemotivatie van leerlingen (te) laag is, onder andere door weinig autonomie en te weinig uitdaging. Daarnaast onderstreept de inspectie  het belang  om tot een betere verbinding tussen onderwijsvisie en schoolexamen te komen en een zorgvuldig opgesteld en uitgevoerd PTA. 

  13. Blog assessment Linda en Conny 2019 web.jpg

    Hoe de inzet van ontwikkelassessments helpt bij functiedifferentiatie

    Gebruikt u ook het sollicitatiegesprek als vorm voor het benoemen van docenten tot een LC- of LD-docent? Vindt u ook dat het beoordelen van docenten op deze manier niet objectief genoeg gebeurt en bovenal dat de kwaliteiten van de docenten niet goed genoeg in kaart worden gebracht? Bent u op zoek naar een andere manier van professionaliseren van docenten? Het assessmenttraject van CPS is de oplossing voor dit probleem.

  14. Docenten met ambitie bijgesneden blog Guido.jpg

    Hoe je als schoolleider docenten met ambitie laat professionaliseren…

    19 Docenten van het Oosterlicht College Nieuwegein en Vianen hebben de afgelopen twee jaar deelgenomen aan het opleidingstraject “Docenten met Ambitie”. In dit blog lees je hoe de school dat heeft opgezet, wat zij geleerd hebben en wat de opbrengsten voor zowel de deelnemers als de school zijn.

  15. Foto Blog Covey havo 4  bijgesned.jpg

    Havo 4 leerlingen stimuleren en motiveren met behulp van de 7 Gewoonten van Covey

    Wat doe je als je leerlingen in Havo 4 op het eind van het jaar er ‘niet zo’n zin meer in hebben’? Als je merkt dat de motivatie om de afsluitende opdracht te maken niet of maar weinig aanwezig is? Een docent Economie vroeg zich af of je de 7 Gewoonten van effectief Leiderschap van Covey kunt gebruiken om de leerlingen uit te dagen en te motiveren. Hij dacht dat zijn leerlingen gebaat zouden zijn bij het ontwikkelen van vaardigheden die horen bij persoonlijk leiderschap.