Blogs

Foto Carmel college 2.png

Zelfregulering met de 7 gewoonten

Zelfregulering, eigenaarschap en zelfregie, dat verwachten we van onze leerlingen. Maar hoe leren ze deze vaardigheden? Docenten zoeken hiervoor aanknopingspunten. Mentoren Marjan Schutmaat en Erik...
30 juni 2025
Blog Leren in iedere les met formatief handelen (dummy) (1).png

Leren in iedere les met formatief handelen

Formatief handelen kan leiden tot betere leerprestaties, meer motivatie en zelfregulatie bij leerlingen. Maar met het af en toe gebruiken van wisbordjes, exit tickets of een scharniervraag zal je h...
24 juni 2025
Header Van spreekkracht naar pedagogisch gezag.png

Van spreekkracht naar pedagogisch gezag

Met de landelijke curriculumvernieuwing groeit de aandacht voor burgerschap, taalvaardigheid en sociaal-emotionele ontwikkeling als onderdeel van de basisvaardigheden. Hoe zet je als school spreekv...
19 juni 2025
Blog Differentiatie duurzaam maken Edith Stein College p1.jpg

Differentiatie duurzaam maken: het recept van het Edith Stein College

Het Edith Stein College in Den Haag is een diverse school met ruim 1000 leerlingen van 81 nationaliteiten. Naast de internationale schakelklas (ISK), biedt de school onderwijs voor mavo, havo en vw...
12 juni 2025
Foto Carmel college.jpg

‘Eindelijk lessen waar ik voor de rest van mijn leven iets aan heb.’

Marjan Schutmaat en Erik Kastenberg zijn allebei mentor in de bovenbouw van het Carmel College Salland in Raalte. Marjan geeft daarnaast wiskunde en Erik scheikunde. Zelfregie, zelfregulering en ei...
26 mei 2025
PHOTO-2025-04-16-10-58-35.jpg

Reflectie op de Staat van het Onderwijs 2025

De Staat van het Onderwijs 2025 biedt een actuele analyse van de staat van het Nederlandse onderwijs. Veel thema’s zijn herkenbaar uit voorgaande jaren, maar dit jaar vallen vooral de thema's...
17 april 2025
Blog Spreekkracht versterken.png

Spreekkracht versterken in de klas: leerlingen kritisch leren spreken

Hoe creëer je een klas waarin leerlingen niet alleen spreken, maar écht in dialoog gaan? In een tijd waarin meningen op sociale media binnen seconden verharden en discussies vaak zwart-...
14 april 2025
Blogfoto Parmant Joris Formatief handelen in de praktijk.png

Formatief handelen in de praktijk!

Docenten Aranka en Arjan van scholengemeenschap Parmant Joris in Eindhoven werkten samen met een groep collega’s uit verschillende vaksecties aan concrete formatieve toepassingen voor hun les...
10 april 2025
Blog Samenwerken met meertalige ouders (dummy).png

Samenwerken met meertalige ouders

Het is bewezen dat samenwerking tussen school en ouders zorgt voor betere leerresultaten bij kinderen. Maar hoe werk je goed samen met ouders die de Nederlandse taal niet machtig zijn? 
18 maart 2025
Blog Meertaligheid in de klas een kans, geen obstakel (dummy) (1).png

Meertaligheid in de klas

Het aantal meertalige leerlingen neemt toe. Deze groep is enorm divers: van nieuwkomers tot leerlingen die wel in Nederland zijn geboren maar tweetalig worden opgevoed of leerlingen die een dialect...
10 maart 2025
BL_Schoolleiders hebben sleutelrol bij ouderbetrokkenheidc1.jpg

Schoolleiders hebben sleutelrol bij ouderbetrokkenheid

Marijke Kieboom en Ruud van Geene zijn directeuren van IKC De Vaart in Ter Aar, een basisschool met ruim 500 leerlingen. Het directieduo nam in het voorjaar van 2024 deel aan de tweedaagse training...
5 maart 2025
Blog ICT in de klas.png

ICT in de klas: vier tips voor een veilige (online) leeromgeving

Technologie en digitale media nemen een steeds grotere plaats in onze samenleving in. Dit zie je ook terug in de scholen. We leren steeds meer digitaal. In bijna iedere klas hangt een smartboard. E...
12 november 2024
Blog Hoe houd ik als MT differentiëren op de agenda.png

Hoe houd ik als MT differentiëren op de agenda?

Het realiseren van onderwijs waarin differentiëren steeds vanzelfsprekender wordt vraagt allereerst om een visie. Zo’n visie zegt waarom de school het belangrijk vindt om aandacht te bes...
7 november 2024
Blog Helpt differentiërend werken om mijn leerlingen te motiveren.png

Helpt differentiëren om mijn leerlingen te motiveren?

“Meneer, ik ben klaar. Mag ik een verdiepingsopdracht?”. “Doordat we zelf mogen kiezen hoe we dit leren, snap ik het beter en onthoud ik het ook echt”, “Dit was een ga...
27 september 2024
Blog Van je collega's kun je leren.png

Van je collega's kun je leren

Je geeft je leerlingen heel bewust dagelijks feedback op hun leerproces. Waar werkt de leerling naar toe, waar staat de leerling nu en wat heeft de leerling nog te doen? Net zoals leerlingen groeie...
24 september 2024
Blog tips voor schoolcoaches.png

Tips voor schoolcoaches over de zes rollen en overtuigingen

Een voorbeeld van een dialoog over de rol van gastheer en presentator tussen schoolcoach Amina en leraar Frank:
18 september 2024

Zoek in de website