Blogs

Aandacht voor natuur in de kinderopvang
Heerlijk die zomer: álle mogelijkheden voor buitenspel en natuurspel in de kinderopvang. Natuur biedt een krachtige context voor spel en leren bij het jonge kind. Dat is goed voor de ontwikk...

Van spreekkracht naar pedagogisch gezag
Met de landelijke curriculumvernieuwing groeit de aandacht voor burgerschap, taalvaardigheid en sociaal-emotionele ontwikkeling als onderdeel van de basisvaardigheden. Hoe zet je als school spreekv...

Werken met de 7 gewoonten in de Taalklas op de Groeneveldschool in Venlo
Op de Groeneveldschool in Venlo besloot het team aan de slag te gaan met de 7 gewoonten van Covey: een methode voor het aanleren van belangrijke levensvaardigheden. Monique van de Koppel, een ervar...

Bouwen aan taal bij meertalige kleuters
De toename in de instroom van anderstalige kleuters wordt door veel onderbouwteams als een enorme uitdaging ervaren. Want hoe maak je contact met kleuters die nog geen of nauwelijks Nederlands spre...

Burgerschap met kleuters, moet dat…?
Youri, een kleuter van net 4 jaar, roept iets tijdens de inloop dat lijkt op het woord ‘pinguïn’. Maar hij voelt zich als een roepende in de woestijn, zo lijkt het. Thuis levert di...

Reflectie op de Staat van het Onderwijs 2025
De Staat van het Onderwijs 2025 biedt een actuele analyse van de staat van het Nederlandse onderwijs. Veel thema’s zijn herkenbaar uit voorgaande jaren, maar dit jaar vallen vooral de thema's...

Spreekkracht versterken in de klas: leerlingen kritisch leren spreken
Hoe creëer je een klas waarin leerlingen niet alleen spreken, maar écht in dialoog gaan? In een tijd waarin meningen op sociale media binnen seconden verharden en discussies vaak zwart-...

Grip op tekstbegrip
Nederland heeft te maken met een leescrisis: onze leerlingen presteren internationaal ondermaats. Willen we deze leescrisis echt aanpakken, dan moeten de lessen tekstbegrip volledig op de schop en ...

Samenwerken met meertalige ouders
Het is bewezen dat samenwerking tussen school en ouders zorgt voor betere leerresultaten bij kinderen. Maar hoe werk je goed samen met ouders die de Nederlandse taal niet machtig zijn?

Meertaligheid in de klas
Het aantal meertalige leerlingen neemt toe. Deze groep is enorm divers: van nieuwkomers tot leerlingen die wel in Nederland zijn geboren maar tweetalig worden opgevoed of leerlingen die een dialect...

Stimuleer voorleesplezier bij ouders met deze 10 gouden voorleestips
Voorlezen is veel meer dan een gezellige activiteit; het is een essentieel onderdeel van de taalontwikkeling van kinderen. Door voor te lezen vergroten kinderen hun woordenschat en algemene kennis....

ICT in de klas: vier tips voor een veilige (online) leeromgeving
Technologie en digitale media nemen een steeds grotere plaats in onze samenleving in. Dit zie je ook terug in de scholen. We leren steeds meer digitaal. In bijna iedere klas hangt een smartboard. E...

Effectieve woordenschatdidactiek in de MVT-les – 7 tips!
Eén van de sleutels tot succes in het beheersen van een moderne vreemde taal is het opbouwen van een uitgebreide en rijke woordenschat. Maar hoe pak je dat aan in jouw lessen Engels, Duits, ...

Zicht op kwaliteiten geeft je leerlingen vleugels!
Wat zijn jouw kwaliteiten? Waar word jij blij van? Hoe kijken anderen naar jou en naar jouw kwaliteiten? Een kwaliteit gaat vanzelf, daar word je blij van en de tijd vliegt als jij er mee bezig ben...

Help je herkansers en leer van de examenresultaten
De CSE-examens zijn in volle gang. Een spannende tijd voor de leerlingen en docenten, want ze moeten laten zien wat ze geleerd hebben de afgelopen jaren. Ook voor docenten is het een spannende tijd...

Wil ik teamleider worden?
‘Wil jij geen teamleider worden?, vroeg mijn leidinggevende mij al een paar keer tijdens bila’s. Maar ik wist niet of ik daar al klaar voor was. Ik had nooit een opleiding daarin g...
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- 4
- Volgende pagina