Sluiten

Zoeken in de website

Open/sluit dit paneel

Blog

  1. shutterstock_139255337.jpg

    Werkdruk in het onderwijs ... vooral bij leerlingen

    Ik maak me zorgen om de werkdruk en vooral de werkstress in het onderwijs. Daar is al veel over gezegd, ook over de enorme administratielast die leraren ervaren. Maar ik maak me minstens zoveel zorgen om een andere werkdruk in het onderwijs: die van de leerlingen.

  2. Hoe effectief zijn anti-pestprogramma's

    Hoe effectief zijn de anti-pestprogramma’s op scholen?

    'Wat werkt tegen pesten?' is de naam van een recent uitgevoerd grootschalig landelijk onderzoek. In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap hebben 14 medewerkers van 5 universiteiten in Nederland en het Trimbos Instituut de effectiviteit van kansrijke programma’s tegen pesten in de Nederlandse onderwijspraktijk onderzocht door zo’n 8.000 kinderen vertrouwelijk naar pesten te vragen. Wat zijn op hoofdlijnen de resultaten?

  3. 10-14_onderwijs.png

    De pilot met 10-14 scholen wordt opengesteld voor meer scholen

    Dit kabinet wil initiatieven voor het starten van 10–14 scholen de ruimte geven. Minister Slob maakte dat bekend in een brief aan de Tweede Kamer. Nieuwe scholen kunnen instromen in de pilot. Recent sprak ik uitgebreid met een van de scholen uit de pilot om eens wat meer te vertellen over deze onderwijsinnovatie.

  4. aafke_annemarieke.jpg

    Rollenspel als motor voor ontwikkeling

    Als je werkt met jonge kinderen weet je dat rollenspel in hoeken van groot belang is voor hun ontwikkeling. Maar hoe doe je dat dan op een passende manier? Ik hoor in de training Rollenspel en spelbegeleiding regelmatig dat kinderen onvoldoende tot rollenspel komen als zij in de huishoek, bouwhoek of themahoek spelen. ‘Ze weten niet wat ze willen spelen, rommelen veel, rennen achter elkaar aan, nemen graag de babyrol aan of zijn de hond of poes.’ Veel leerkrachten vragen zich af hoe ze het spel zo begeleiden dat er ontwikkeling plaatsvindt. 

  5. blog simone.png

    Voor deze 4 situaties kan een interim professional een mooie oplossing zijn

    In ons contact met de onderwijspraktijk merken we dat steeds meer scholen behoefte hebben aan tijdelijke professionals. Meestal is er sprake van spoed. Er is iemand ziek of er gaat iemand weg en de school krijgt het niet opgelost door middel van mobiliteit, het eigen bestuur of via directeuren in de eigen kweekvijver. “Is een van jullie adviseurs ook op interim basis beschikbaar?”, is dan een vraag die veelal bij mij terecht komt. Daarom vertel ik hier graag wat meer over.

  6. shutterstock_585788450.jpg

    Leraar of entertainer, hoever gaat het motiveren van leerlingen?

    “Leuk, leuk, alles moet tegenwoordig maar leuk zijn. Ik voel me soms meer een entertainer dan een leraar. Ik moet steeds weer nieuwe “leuke” dingen verzinnen om de leerlingen te motiveren.” Dit was een verzuchting van een leraar die deelnam aan de training 'Leerlingen motiveren'. Gelukkig ontdekte hij gaandeweg dat er meer is dan leren vooral leuk te maken.

  7. Uw_nieuwsfeed_op_facebook_gaat_helemaal_veranderen_2.jpg

    Uw nieuwsfeed op Facebook gaat helemaal veranderen

    Bent u actief op Facebook? Dan is het goed om te weten dat daar de komende maanden een aantal zaken radicaal gaan veranderen. Uw tijdlijn komt er bijvoorbeeld anders uit te zien. De posts van vrienden en familie krijgen voorrang boven de posts van media en bedrijven. Hoe blijft u dan toch op de hoogte van CPS nieuws op Facebook? Een like is namelijk niet meer genoeg.

  8. choco prince 1.png

    Drie stappen voor betere teamleiders en middenmanagers in het onderwijs

    Een pas gestarte teamleider vergeleek zich met een koekje. Nou ja, eigenlijk met de laag tussen twee koekjes. U kent ze wel, zo'n Choco Prince. Was dat nou een goede vergelijking? In ieder geval weten we van middenmanagers dat ze in het midden zitten. Met één been (en soms nog meer dan dat) staan ze voor de klas en met het andere in de schoolleiding. Manusje van alles, regelaar, kop van jut, primus inter parus, … choco prince.

  9. Jaaroverzicht: de best gelezen blogs en meer

    Het is weer het begin van een nieuw jaar. Een tijd waarin de lijstjes, voorspellingen en trends je om de oren vliegen. Natuurlijk delen we ook onze lijst weer graag. Welke blogs waren het meest populair? Welke trainingen? Op welke kanalen zijn onze volgers het meest actief? Je leest dit -en meer- in ons jaaroverzicht. 

  10. Basis- en voortgezet onderwijs ontmoeten elkaar in 10-14: interview met een onderwijspionier

    Sommige kinderen zijn gebaat bij een meer geleidelijke overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs. Dat vindt ook het nieuwe kabinet. “De 10-14-scholen, een samenwerkingsvorm tussen basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs, voorzien in zo’n behoefte”, aldus het Regeerakkoord. Laat ik nou enkele dagen na het aantreden van het nieuwe kabinet een afspraak hebben staan met onderwijspionier Annelies Robben, netwerkregisseur van Onderwijsroute 10-14 in Zwolle. Ik praat met haar over deze belangrijke onderwijsinnovatie.


    Foto: Onderwijsroute 10-14

  11. Hoe was vader als docent?

    ‘Hoe was vader als docent?’, vraag ik mijn broer. Dit is de openingszin van mijn bijdrage aan Bildung 2018. Een scheurkalender waarin 365 collega’s uit het onderwijs hun meest inspirerende citaat over onderwijs inbrengen en toelichten. Bijdragen die aanzetten tot nadenken en/of een gesprek. In deze editie zijn er gastbijdragen van o.a. Koning Willem-Alexander, Ben Feringa, Ingrid van Engelshoven, Robbert Dijkgraaf en negen oud-bewindspersonen van OCW en ook een aantal CPS-collega’s.

    Mijn favoriete citaat is van Ans Boenders.

    Gedicht Ans Boenders
    Bron: Theo Magito en Henk Sissing (2012). Soms moet het werkelijk stil zijn. . . . Onderwijsgedichten 1591-2010. Uitgeverij Douane, Rotterdam.

  12. Wat zijn de grote voordelen van digitale lesobservaties?

    Onderzoek laat zien dat het geven van mondelinge feedback op basis van een lesobservatie een positieve invloed heeft op de ontwikkeling van de leraar. In de praktijk blijkt dat het niet altijd even makkelijk is om op frequente basis lessen te observeren. Inmiddels zijn er diverse digitale observatie-instrumenten op de markt gebracht die daarbij kunnen helpen. Wat zijn nou de belangrijkste voordelen van digitaal observeren?

  13. Teamleren met Lesson Study

    Meester Wim van basisschool de Boschuil in Eindhoven komt 's morgens om kwart over acht de personeelskamer binnen. Hij heeft een boodschappenkratje met vijf taarten bij zich, want het is Lesson Study Day. De taarten zijn niet bedoeld als traktatie, maar komen in vervolglessen straks in de klas van pas. Drie leerkrachten van de onder-, midden- en bovenbouw hebben elk een onderzoeksles voorbereid en collega's komen observeren. Meester Wim zit in de voorbereidingsgroep van de bovenbouw. Na schooltijd is er in iedere bouw een nabespreking van de onderzoeksles. De Boschuil maakt zich dus op voor een pittige dag teamleren.

  14. Zeven tips voor een goed gesprek met je mentorleerlingen

    Een gesprek met een mentorleerling, het lijkt zo eenvoudig. “Hoe gaat het met je?”, vraag je belangstellend. “Goed hoor” of “Het gaat wel” krijg je als antwoord. Natuurlijk ben je niet voor één gat te vangen en vraag je door: “Hoe vind je het op school? En in je klas?” “Goed hoor.” “En hoe gaat het met je cijfers?” “Ook goed.”

  15. Een protocol als oplossing voor boze ouders?

    Een protocol als oplossing voor boze ouders. Het was een van de meest vreemde oplossingen die naar voren kwam in een week waarin er veel over ouders en school gesproken werd. RTL nieuws en Trouw wezen op de signalen van rechtsbijstandverzekeraars dat het aantal verzoeken rond conflicten de laatste jaren steeds is gestegen. En in de afgelopen weken werd kort verslag gedaan van rechtszaken tegen scholen.