Sluiten

Zoeken in de website

Open/sluit dit paneel

Blog

  1. blog koos over mondeling examen.png

    Vier tips om je mondelinge examens tóch door te laten gaan

    De meeste scholen hebben ondertussen een paar dagen ervaring met online of op afstand lesgeven. De komende weken zullen daarnaast in dienst staan van het afronden van de schoolexamens. Veel moderne vreemde talen sluiten in deze periode het schoolexamen af met een mondelinge toets. Online mondelinge toetsen afnemen kan lastig zijn. Hier vier mogelijke problemen met oplossingen. 

  2. Bij blog Marjolein - Taalonderwijs coronatijd.png

    School dicht? Dit is wat je als leerkracht in het basisonderwijs kunt doen om je leerlingen taal- en leesles te blijven geven

    Nu de scholen dicht zijn, verzetten alle leerkrachtenteams bergen werk om leerlingen thuis met lesmateriaal aan de slag te laten gaan. Iedere school doet dat op eigen wijze, al dan niet door gebruik te maken van verschillende digitale platforms. Door leerlingen thuis te laten werken aan opdrachten wordt een groot beroep gedaan op de zelfstandigheid van leerlingen en de steun van ouders.

  3. rendered.png

    School dicht? 3 tips voor docenten taalonderwijs om leerlingen voor te bereiden op het eindexamen

    Dit weekend is de kogel door de kerk gegaan en gaan de scholen voorlopig dicht. Wat dat precies zal betekenen voor het voorbereiden van je leerlingen op het eindexamen is nu nog giswerk, maar voor sommige leerlingen mogelijk ook een kans om nog even extra door te pakken. In ieder geval kun je als docent de spanning en onzekerheid enigszins verminderen door je leerlingen wat structuur te bieden. Dus: mocht het erop uitdraaien dat je je examenleerlingen echt op afstand moet begeleiden, dan is dit wat je kunt doen.

  4. Bij blog Marjolein feb 2020.jpg

    Taal leren, is taal gebruiken

    Woensdagochtend, Taalles 4 van de methode Taal actief staat op het programma. Het lesdoel is spreken. Kinderen slaan zuchtend hun lesboek open en na een instructie gaan zij aan de slag met een oefening in een gearrangeerde setting. Zowel leerlingen als leerkrachten zijn weinig gemotiveerd om op deze kunstmatige wijze taal te leren. Het komt dan ook geregeld voor dat deze lessen uit de taalmethode worden overgeslagen. De taaldoelen krijgen later op de dag echter ook geen aandacht meer en daarmee ontnemen we kinderen de kans om hun taal eigen te maken. 

  5. Bij blog leesmotivatie Koos

    Leesvaardigheid: na PISA 2018 op zoek naar verbetering en samenhang

    Vorige week verscheen PISA 2018 met schokkende resultaten voor leesvaardigheid bij vijftienjarigen. De resultaten uit dit onderzoek veroorzaken terecht een golf aan reacties. Het gaat in al die reacties niet alleen om de plek waar Nederland staat, maar vooral ook om de kort- en langdurige effecten van dit resultaat op de vijftienjarige zelf en op de samenleving of zoals Aleid Truijens afgelopen vrijdag al schreef, ‘Dat we lezen, het belangrijkste schoolvak, hebben verwaarloosd is onvergeeflijk’.  

  6. Lezend kind in klas.jpg

    Begrijpend lezen begint bij de noodzaak tot lezen

    Hoe zit het als leerkracht met uw eigen motivatie rondom begrijpend lezen? Lukt het u om uw leerlingen te motiveren om met een tekst aan de slag te gaan of worstelt u hier misschien zelf ook mee en kunt u eigenlijk ook niet goed uitleggen waarom leerlingen in uw groep de teksten van een methode moeten lezen?

  7. Blog taal Koos oktober 2019.jpg

    Groots opruimen in je taal-lespraktijk: paradigma’s

    Dit blog is ook te beluisteren via een soundcloud stream.

    Onlangs las ik Mari Kondo’s ‘The life-changing magic of tidying up’. In haar boeken draait het erom dat je bij je houdt wat je blij maakt en wat echt belangrijk voor je is. Als onderdeel van de serie blogs over taalonderwijs dit keer de taallespraktijk onder de loep rond de vraag: Keep or Sweep, oftewel: Wat zou er mogen blijven en wat moeten we echt (voor altijd) wegdoen?

  8. Blog begrijpend lezen Marjolein oktober 2019.png

    Begrijpend lezen en voorkennis. Voorkauwen of voorbewerken?!

    In een eerder verschenen CPS blog is beschreven dat door de inzet van rijke teksten, kennis van leerlingen op een inspirerende manier vergroot kan worden. Dit kan onder andere bereikt worden door over de tekst in gesprek te gaan. Het voeren van gesprekken over de tekst is een effectieve manier om te komen tot beter leesbegrip en het bevordert de taalvaardigheid (Fisher & Frey, 2013). Dit kan zowel voor als na het lezen plaats vinden. Voorafgaand aan het lezen van de tekst kan het gesprek als doel hebben de voorkennis te activeren en de achtergrondkennis te vergroten. Het activeren van voorkennis en het ophalen van achtergrondkennis zijn twee verschillende onderdelen die in de praktijk vaak door elkaar gebruikt worden.

  9. bij blog schrijven van Yvonne.jpg

    Waarom je dit jaar het schrijven van teksten wel op je lesrooster moet zetten

    Teksten schrijven, wat moet je daar als leerkracht nu precies mee? Natuurlijk worden er verhaaltjes over de zomervakantie geschreven en ook de verlanglijstjes met Sinterklaas sla je heus niet over. Maar instructie geven over hoe dit moet, leerlingen feedback geven op het schrijfproces en het daarna laten herschrijven? Nee, meestal verdwijnen deze verhalen in de schriften van de leerlingen en worden ze door niemand meer gelezen.

  10. Bij blog Els Taal mei 2019 web.jpg

    Taal als kruipolie voor leren, onzichtbaar maar essentieel

    Uit “De staat van het onderwijs” blijkt dat het huidige taal-en leesonderwijs nog volop aandacht vraagt van scholen, zowel in het primair als voortgezet onderwijs. Hoewel de focus verschilt, blijft het in beide sectoren een klus om de taalvaardigheid van de leerling optimaal te stimuleren. Vooral de motivatie en de betrokkenheid van de leerlingen op taal en teksten spelen daarbij een grote rol. 

  11. Nieuwkomers web.jpg

    Eerste hulp bij nieuwkomers

    Daar zit ze dan, voor het eerst in de groep. Een leerlinge afkomstig uit Syrië. Ze spreekt Arabisch en beschikt slechts over een beperkte woordenschat Nederlands. Net genoeg om in een reguliere groep mee te kunnen draaien. Als ik samen met de leerkracht in gesprek ga blijkt dat deze zich handelingsonbekwaam voelt omdat, ondanks de motivatie en inzet van deze leerkracht, het kind niet kan meekomen met het reguliere aanbod van de lessen waardoor het afhaakt. Het rekenen is inmiddels al behoorlijk talig, om over taal-en zaakvakken maar te zwijgen.. De vraag rijst hoe het taalaanbod in de groep zo kan worden aangepast zodat alle leerlingen kunnen aansluiten.

  12. Docenten met ambitie bijgesneden blog Guido.jpg

    Hoe je als schoolleider docenten met ambitie laat professionaliseren…

    19 Docenten van het Oosterlicht College Nieuwegein en Vianen hebben de afgelopen twee jaar deelgenomen aan het opleidingstraject “Docenten met Ambitie”. In dit blog lees je hoe de school dat heeft opgezet, wat zij geleerd hebben en wat de opbrengsten voor zowel de deelnemers als de school zijn.

  13. Bij blog begrijpend lezen Boudewijn.jpg

    Een les in begrijpend lezen. Strategie of inhoud?

    De school heeft gebeld omdat de resultaten begrijpend lezen tegenvallen. Men wil graag advies hoe dit te verbeteren. Het is een grote school, iedere groep heeft meerdere parallelklassen. Samen met de leescoördinator bezoek ik de lessen.

  14. P1050009-klein.JPG

    Hard voor taal: verslag van het 4e Nationaal Congres Taal-Lezen

    Rayan staat op: “Ik wou nog even reageren op wat Lotte net zei….”

    Het 4e Nationaal Congres Taal-Lezen dat door CPS werd georganiseerd op donderdag 11 oktober had als slogan: “Hard voor taal” en werd gestart met een debatbattle. Leerlingen van drie verschillende basisscholen lieten in deze battle voorbeeldig zien dat luisteren en spreken essentiële vaardigheden zijn voor gesprek en debat én tot welk niveau dat kan leiden.

  15. 4_tips_voor_hogere_examenresultaten

    4 tips waarmee jouw leerlingen niet meer onnodig punten laten liggen op het examen

    Met een rode pen (of potlood) in de aanslag zit je achter je bureau. Klaar om de centrale examens na te kijken. Je begint optimistisch, maar na een paar vragen leg je je pen (of het potlood) weer neer. Verbaasd vraag je jezelf af: We hadden dit toch zo vaak geoefend? Hoe kan het dan dat ze deze antwoorden geven? Hier laten ze onnodig punten liggen! Hoe zorg ik ervoor dat mijn leerlingen volgend jaar wél de vragen goed begrijpen?