Blogs

Zelfregulering met de 7 gewoonten
Zelfregulering, eigenaarschap en zelfregie, dat verwachten we van onze leerlingen. Maar hoe leren ze deze vaardigheden? Docenten zoeken hiervoor aanknopingspunten. Mentoren Marjan Schutmaat en Erik...

Van spreekkracht naar pedagogisch gezag
Met de landelijke curriculumvernieuwing groeit de aandacht voor burgerschap, taalvaardigheid en sociaal-emotionele ontwikkeling als onderdeel van de basisvaardigheden. Hoe zet je als school spreekv...

Werken met de 7 gewoonten in de Taalklas op de Groeneveldschool in Venlo
Op de Groeneveldschool in Venlo besloot het team aan de slag te gaan met de 7 gewoonten van Covey: een methode voor het aanleren van belangrijke levensvaardigheden. Monique van de Koppel, een ervar...

‘Eindelijk lessen waar ik voor de rest van mijn leven iets aan heb.’
Marjan Schutmaat en Erik Kastenberg zijn allebei mentor in de bovenbouw van het Carmel College Salland in Raalte. Marjan geeft daarnaast wiskunde en Erik scheikunde. Zelfregie, zelfregulering en ei...

Bouwen aan taal bij meertalige kleuters
De toename in de instroom van anderstalige kleuters wordt door veel onderbouwteams als een enorme uitdaging ervaren. Want hoe maak je contact met kleuters die nog geen of nauwelijks Nederlands spre...

Reflectie op de Staat van het Onderwijs 2025
De Staat van het Onderwijs 2025 biedt een actuele analyse van de staat van het Nederlandse onderwijs. Veel thema’s zijn herkenbaar uit voorgaande jaren, maar dit jaar vallen vooral de thema's...

Spreekkracht versterken in de klas: leerlingen kritisch leren spreken
Hoe creëer je een klas waarin leerlingen niet alleen spreken, maar écht in dialoog gaan? In een tijd waarin meningen op sociale media binnen seconden verharden en discussies vaak zwart-...

Grip op tekstbegrip
Nederland heeft te maken met een leescrisis: onze leerlingen presteren internationaal ondermaats. Willen we deze leescrisis echt aanpakken, dan moeten de lessen tekstbegrip volledig op de schop en ...

Samenwerken met meertalige ouders
Het is bewezen dat samenwerking tussen school en ouders zorgt voor betere leerresultaten bij kinderen. Maar hoe werk je goed samen met ouders die de Nederlandse taal niet machtig zijn?

Meertaligheid in de klas
Het aantal meertalige leerlingen neemt toe. Deze groep is enorm divers: van nieuwkomers tot leerlingen die wel in Nederland zijn geboren maar tweetalig worden opgevoed of leerlingen die een dialect...

Stimuleer voorleesplezier bij ouders met deze 10 gouden voorleestips
Voorlezen is veel meer dan een gezellige activiteit; het is een essentieel onderdeel van de taalontwikkeling van kinderen. Door voor te lezen vergroten kinderen hun woordenschat en algemene kennis....

Hoe houd ik als MT differentiëren op de agenda?
Het realiseren van onderwijs waarin differentiëren steeds vanzelfsprekender wordt vraagt allereerst om een visie. Zo’n visie zegt waarom de school het belangrijk vindt om aandacht te bes...

Van je collega's kun je leren
Je geeft je leerlingen heel bewust dagelijks feedback op hun leerproces. Waar werkt de leerling naar toe, waar staat de leerling nu en wat heeft de leerling nog te doen? Net zoals leerlingen groeie...

Tips voor schoolcoaches over de zes rollen en overtuigingen
Een voorbeeld van een dialoog over de rol van gastheer en presentator tussen schoolcoach Amina en leraar Frank:

Lesson Study over rekenen en differentiëren bij Het Baken
Bij basisschool Het Baken in Capelle aan den IJssel werkten ze afgelopen schooljaar met Lesson Study. Onder begeleiding van onderwijsadviseur Lotte van der Goot stelden de leerkrachten onderzoeksvr...

Effectieve woordenschatdidactiek in de MVT-les – 7 tips!
Eén van de sleutels tot succes in het beheersen van een moderne vreemde taal is het opbouwen van een uitgebreide en rijke woordenschat. Maar hoe pak je dat aan in jouw lessen Engels, Duits, ...
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- Volgende pagina