Blogs

Een veilige leeromgeving voor elke leerling met differentiëren in de klas
"Krijgen leerlingen geen negatief zelfbeeld in een groep die meer instructie nodig heeft?” en “Ik vraag me af wat differentiëren met het groepsgevoel doet.”
Als pedagoog wil...

Burgerschapsonderwijs en de zeven gewoonten van Covey
Als leraar in het basisonderwijs heb je een cruciale rol bij het vormen van kinderen die niet alleen cognitief succesvol zijn, maar ook verantwoordelijk, betrokken en empathisch zijn.
Burgerschaps...

Starten met differentiëren
Alle nieuwe dingen vragen extra tijd in het begin, daar ontkom je niet aan. Kijk dus goed wat voor jou op dit moment haalbaar is. Begin klein en bouw langzaam op. Kijk ook creatief hoe je tijd kunt...

Hoe kom je tot effectieve kwaliteitszorg binnen je school?
Elke school doet aan kwaliteitszorg. Hierbij worden allerlei digitale sets van indicatoren, systemen en kaders gebruikt. Deze hulpmiddelen maken het mogelijk kwaliteit te meten, te interpreteren en...

Wat betekent formatief handelen in de les voor het mbo
Betekent formatief handelen dat je meer moet toetsen? Moet je aan al je lessen toetsmomenten toevoegen? Hoe kun je formatief handelen in het mbo, waar de beroepspraktijk centraal staat?

Lezen wat er (niet) staat
De kranten staan er vol mee: Nederlandse leerlingen scoren opvallend laag op leesbegrip en leesmotivatie in vergelijking met leerlingen uit andere landen.
PIRLS brengt elke 5 jaar de vaardigheid i...

De Staat van het Onderwijs 2023
In de in mei 2023 gepubliceerde Staat van het Onderwijs doet de onderwijsinspectie verslag van de huidige situatie in het onderwijs in Nederland. Cor Verbeek heeft er kritisch naar gekeken en zet h...

Hoe loopbaanoriëntatie en -begeleiding in het vo anders kan
LOB is op veel vo-scholen nog een hoofdpijndossier: onduidelijkheid over wie wat moet doen, wat er überhaupt moet gebeuren binnen dit thema en veel administratiedrang. Maar waarvan weten we nu...

Hoe vinden jongeren hun stem?
In deze tijd zoeken docenten, mentoren en studieloopbaanbegeleiders naar allerlei manieren om contact te maken en verbinding te houden met hun studenten. De vragen die wij krijgen gaan vooral over:...

Culturele diversiteit op de basisschool: van onbegrip naar verrijking
Waarom is de taalachterstand van de Turkse Meryem alleen maar groter geworden? Dat is toch vreemd? Want haar leerkracht heeft vier maanden geleden een goed gesprek gehad met haar vader en ze zouden...

Tien tips om direct te starten met differentiëren in je les
Aansluiten bij de capaciteiten van leerlingen. Dat klinkt logisch. Geen leraar is er tegen. Toch vindt het te weinig plaats in de lessen in het voortgezet onderwijs, zo constateert ook de Inspectie...

Ik lees, jij leest, wij lezen!
Onlangs was ik op een basisschool in Moerkapelle waar ik me verwonderde over de mooie teksten op de wanden. Allemaal gingen ze over het belang van lezen. En dan vooral het plezier ervan. Wauw! Over...

Hoe maak je kleuters taalbewust?
Vaardigheden rond klanken en letters zijn een belangrijk onderdeel van geletterdheid van jonge kinderen. Het is de basis voor het goed leren lezen en schrijven. In de kleuterperiode leggen we...

Oracy, de lijm bij zelfregulerend leren!
Zelfregulerend leren is een zeer effectieve vorm van leren. Niet voor niets staat het als 'effectieve interventie' op de menukaart van het Nationaal Programma Onderwijs. Bij zelfregulerend leren pa...

Effectief woordenschatonderwijs in de praktijk
In onze samenleving vormen woorden de sleutels voor taalbegrip en kennisoverdracht. Onze woordenschat is dan ook van groot belang voor het functioneren in de maatschappij. Een veel terugkomende vra...

Doelen stellen met behulp van de 7 Gewoonten van Covey
Het stellen van doelen is een belangrijk onderdeel van het onderwijs, zowel voor leraren als leerlingen. Door het stellen van doelen wordt de focus van de les gelegd op specifieke leerdoelen en wor...
- Vorige pagina
- 1
- ...
- 4
- 5
- 6
- 7
- Volgende pagina