Blogs

Aandacht voor natuur in de kinderopvang
Heerlijk die zomer: álle mogelijkheden voor buitenspel en natuurspel in de kinderopvang. Natuur biedt een krachtige context voor spel en leren bij het jonge kind. Dat is goed voor de ontwikk...

Leren in iedere les met formatief handelen
Formatief handelen kan leiden tot betere leerprestaties, meer motivatie en zelfregulatie bij leerlingen. Maar met het af en toe gebruiken van wisbordjes, exit tickets of een scharniervraag zal je h...

Van spreekkracht naar pedagogisch gezag
Met de landelijke curriculumvernieuwing groeit de aandacht voor burgerschap, taalvaardigheid en sociaal-emotionele ontwikkeling als onderdeel van de basisvaardigheden. Hoe zet je als school spreekv...

Differentiatie duurzaam maken: het recept van het Edith Stein College
Het Edith Stein College in Den Haag is een diverse school met ruim 1000 leerlingen van 81 nationaliteiten. Naast de internationale schakelklas (ISK), biedt de school onderwijs voor mavo, havo en vw...

Bouwen aan taal bij meertalige kleuters
De toename in de instroom van anderstalige kleuters wordt door veel onderbouwteams als een enorme uitdaging ervaren. Want hoe maak je contact met kleuters die nog geen of nauwelijks Nederlands spre...

Reflectie op de Staat van het Onderwijs 2025
De Staat van het Onderwijs 2025 biedt een actuele analyse van de staat van het Nederlandse onderwijs. Veel thema’s zijn herkenbaar uit voorgaande jaren, maar dit jaar vallen vooral de thema's...

Spreekkracht versterken in de klas: leerlingen kritisch leren spreken
Hoe creëer je een klas waarin leerlingen niet alleen spreken, maar écht in dialoog gaan? In een tijd waarin meningen op sociale media binnen seconden verharden en discussies vaak zwart-...

Formatief handelen in de praktijk!
Docenten Aranka en Arjan van scholengemeenschap Parmant Joris in Eindhoven werkten samen met een groep collega’s uit verschillende vaksecties aan concrete formatieve toepassingen voor hun les...

De effectieve les op IKC Het Balkon
Een effectieve les vraagt om een bewuste didactische aanpak. Maar welke keuzes maak je als school? Hoe zorg je ervoor dat het team een gezamenlijk beeld heeft van wat een goede les is? En hoe maak ...

Samenwerken met meertalige ouders
Het is bewezen dat samenwerking tussen school en ouders zorgt voor betere leerresultaten bij kinderen. Maar hoe werk je goed samen met ouders die de Nederlandse taal niet machtig zijn?

Schoolleiders hebben sleutelrol bij ouderbetrokkenheid
Marijke Kieboom en Ruud van Geene zijn directeuren van IKC De Vaart in Ter Aar, een basisschool met ruim 500 leerlingen. Het directieduo nam in het voorjaar van 2024 deel aan de tweedaagse training...

Wisbordjes: formatief of niet?
Wisbordjes, je vindt ze tegenwoordig in bijna iedere klas. Het idee is eenvoudig: leerlingen schrijven hun antwoord op het bordje, de bordjes worden omhoog gehouden en de leerkracht ziet direct wie...

Stimuleer voorleesplezier bij ouders met deze 10 gouden voorleestips
Voorlezen is veel meer dan een gezellige activiteit; het is een essentieel onderdeel van de taalontwikkeling van kinderen. Door voor te lezen vergroten kinderen hun woordenschat en algemene kennis....

ICT in de klas: vier tips voor een veilige (online) leeromgeving
Technologie en digitale media nemen een steeds grotere plaats in onze samenleving in. Dit zie je ook terug in de scholen. We leren steeds meer digitaal. In bijna iedere klas hangt een smartboard. E...

Hoe houd ik als MT differentiëren op de agenda?
Het realiseren van onderwijs waarin differentiëren steeds vanzelfsprekender wordt vraagt allereerst om een visie. Zo’n visie zegt waarom de school het belangrijk vindt om aandacht te bes...

Helpt differentiëren om mijn leerlingen te motiveren?
“Meneer, ik ben klaar. Mag ik een verdiepingsopdracht?”. “Doordat we zelf mogen kiezen hoe we dit leren, snap ik het beter en onthoud ik het ook echt”, “Dit was een ga...
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- Volgende pagina