Het Jonge Kind

Omdat jonge kinderen vooral spelenderwijs leren, is het belangrijk om spel serieus te nemen als manier van leren. Om in te zien dat je met goede begeleiding van dat spel ze enorm veel kunt bijbrengen. Onder meer op het gebied van taal en communiceren met anderen, doordenken, samen spelen, emoties herkennen en reguleren. Hoe? Door het juiste aanbod te geven waarmee ze van alles kunnen ontdekken, maar vooral ook door goed te observeren en ze actief te ondersteunen bij hun spel.
Actief het spel ondersteunen betekent bijvoorbeeld veel open vragen stellen: wat zie je allemaal? Wat zou je hiermee kunnen? Wat zou er gebeuren als ….? Als je een prentenboek voorleest, kun je de kinderen eens vragen wat zij denken dat er gebeurt aan de hand van de plaatjes in plaats van het verhaal zelf voor te lezen. Ook kun je ze bijvoorbeeld laten vertellen hoeveel ballonnen het meisje op het plaatje in de hand heeft of welke kleuren ze hebben, maar uitdagender is om kinderen uit te nodigen na te denken waarom het meisje die ballonnen bij zich heeft. Belangrijk is om jonge kinderen steeds uit te dagen om verder door te denken, te ontdekken, te praten en samen te spelen.
Goede begeleiding van jonge kinderen vereist een duidelijke visie, leerlijnen en doelen. Wat wil je dat ze op welk moment kunnen en kennen? Het vraagt dat je weet wat het actuele niveau van een kind is en dat je passende doelen stelt en bijbehorende activiteiten kunt bedenken en toepassen. Goede interactieve vaardigheden helpen je om jonge kinderen zo goed mogelijk te stimuleren bij hun spel.
CPS weet door veel ervaring wat wel en niet werkt in het onderwijs aan jonge kinderen: in de onderbouw van het basisonderwijs, maar ook in de kinderopvang, bij het Integraal Kind Centrum en de voor- en vroegschoolse educatie. Onze ervaring zetten we graag in om ook jouw ambities op dat vlak waar te maken. Door advies, scholing en begeleiding op maat kun je veel waarde toevoegen in korte tijd.
De wereld van het jonge kind en de rol van de professional.
Deze trainingen kunnen ook op school worden uitgevoerd.
Het stimuleren van executieve functies en zelfsturing bij jonge kinderen
Zelfsturing is een voorwaarde om te kunnen leren en samenwerken. Met De Kleine Kapitein leren we leerkrachten en pedagogisch medewerkers om te herkennen op welke momenten van de dag leerlingen hun zelfsturingvaardigheden kunnen inzetten, en op welke momenten daar extra hulp bij nodig is. De training heeft een theoretische basis, maar daarna wordt er volop gewerkt met voorbeelden uit de eigen praktijk.
Wanneer kiezen we voor het werken in een kring?
Op verzoek van onderbouwteams of kinderopvangteams neem ik nogal eens een kijkje in peuter- of kleutergroepen. Bijvoorbeeld in het kader van een visietraject op het jonge kind of om adviezen te kunnen geven over hoe spel en spelend leren beter kunnen. Een ochtend observeren bij de kleuters. Wat is nou leuker dan dat?
Zelfleiderschap bij kleuters.
Op een Leader in Me school leren kinderen om zelfleiderschap te ontwikkelen. Dit doen ze door te oefenen met 7 gewoonten die je helpen om te ontdekken wie je bent en wie je wil zijn om op die manier het beste uit jezelf te halen. Dit proces begint al wanneer je start in groep 1. Er wordt een stevige basis gelegd door les te geven in hoe je eigenaar kunt zijn over je eigen leren en gedrag. Oefenruimte om dit in de praktijk te brengen is daaraan onlosmakelijk verbonden.
Neem dan contact op met Jeroen, Lilian of Naomi