Sluiten

Zoeken in de website

3 tips om formatief te toetsen in de online les!

3 tips om formatief te toetsen in de online les!

In de huidige tijd van online onderwijs vragen veel docenten mij hoe ze de voortgang van leerlingen kunnen bijhouden op afstand. En wat ze vervolgens kunnen doen om in te spelen op deze voortgang. Het model van formatief toetsen van CPS én gratis beschikbare digitale toepassingen kunnen hierbij helpen!

Het model van formatief toetsen van CPS

Bij formatief toetsen stel je eerst vast wat het doel is van de les. Daarna maak je zichtbaar wat al geleerd is met een toets. Een toets kun je hier ruim opvatten. Bedoeld wordt niet alleen een quiz, maar ook allerlei andere vraagvormen om de kennis of vaardigheden van leerlingen te toetsen.
Tot slot bepaal je het gevolg: wat is er nog te leren? En om welke aanpassing van de les vraagt dit? Deze stappen blijf je herhalen en kun je doorlopen als docent, maar ook als leerling. Door het lesprogramma op deze manier te koppelen aan het doel en aan wat nog te leren is, wordt duidelijk waar de leerlingen naartoe werken. Dit wordt zichtbaar in het model van formatief toetsen van CPS:


Doel – waar werkt de leerling naar toe? (feed up)
Toets – waar staat de leerling nu? (feed back)
Gevolg – wat heeft de leerling nog te doen? (feed forward) 

Afbeelding model formatief toetsen.png


Formatief toetsen in de online les

In de online lessen kan dit model ook worden toegepast. Hoe kun je gebruik maken van digitale middelen hierbij? Ik geef hieronder een aantal tips:

1. Gebruik de chatfunctie en eventueel het handje
Veel videobelprogramma’s kennen een chatfunctie. Deze kun je ook goed gebruiken om formatief te toetsen. Stel één of meerdere open of gesloten vragen en laat leerlingen antwoorden via de chat (tekst of plaatje) of middels een handje of icoontje*. Belangrijk is dat je wachttijd inbouwt en zo veel mogelijk leerlingen een reactie laat geven. Geef daarna enkele leerlingen het woord om hun antwoord toe te lichten en laat andere leerlingen reageren. Op deze manier maak je van je vraag echt een ‘toets’ waarbij je erachter komt hoeveel leerlingen de doelen behaald hebben. Je kunt dit doen aan het begin van je les om voorkennis te peilen, na een instructie om te kijken of de instructie begrepen is (scharniervraag), of aan het einde van de les. Geef vervolgens een gevolg aan de toets door je instructie of verwerking aan te passen voor de leerlingen.

*De functionaliteit is afhankelijk van welk programma je gebruikt.

2. Mentimeter.com
Mentimeter is een gratis ICT-middel waarmee je verschillende soorten vragen kunt stellen aan leerlingen. Denk aan woordwolk, ranken, meerkeuzevragen, open vragen etc. Mentimeter biedt zo meer mogelijkheden dan chatgebruik. Bovendien kunnen leerlingen anoniem antwoorden. Mentimeter biedt een beeld van wat de klas als geheel wél of niet beheerst of vindt. Nadelen zijn dat je als docent een account moet maken en dat je in de gratis versie maximaal 2 vragen in 1 sessie kunt stellen. Je kunt Mentimeter inzetten aan het begin of einde van je les of als scharniervraag na een instructie. Een gevolg geef je door je instructie of verwerking aan te passen. Omdat Mentimeter anoniem ingevuld wordt, kun je als gevolg bij een verdeelde uitslag (bijvoorbeeld 60% goed en 40% niet goed geantwoord door de hele klas) het beste keuzes geven aan leerlingen.

3. Padlet.com
Padlet is een digitaal prikbord, waarop leerlingen meerdere soorten input kunnen geven. Op één centraal bord reageren zij met tekst, plaatjes, geluidsopnamen, video’s, kaarten etc. of ze kunnen zelf bestanden uploaden zoals presentaties, tekstbestanden etc. Tevens kunnen ze op elkaars input reageren (als de docent dat toestaat) en peerfeedback geven. Verder is Padlet geschikt om voorkennis te peilen of opbrengsten na een (samenwerk)opdracht te verzamelen.
De leerlingen krijgen toegang tot Padlet via een door de docent aangemaakte link. De docent kan met een gratis account maximaal 3 Padlets aanmaken. Een gevolg van de ingevulde Padlet kan bijvoorbeeld zijn dat leerlingen de gekregen peerfeedback verwerken in hun producten.

Verder lezen en leren over formatief toetsen?

 

Plaats een reactie

Over de auteur

Meike Berben.png

Meike Berben

Meike is adviseur bij CPS en expert op het gebied van didactiek, differentiëren, formatief toetsen en ict in de les en auteur van het boek Differentiëren is te leren.

Bekijk profiel

De CPS Nieuwsbrief: Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang 1x in de zes weken de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan