Sluiten

Zoeken in de website

D&P: uitmuntend voor DuizendPoten

D&P: uitmuntend voor DuizendPoten

“Als ik voor één leerling echt het verschil kan maken, is mijn jaar goed”, zei ik ooit in een kennismakingsgesprek met mijn nieuwe leidinggevende. Waar kwam mijn wens vandaan om echt het verschil te willen maken in het leven van de leerling? Mijn eigen brede interesses en veelzijdige kwaliteiten werden toen ik jong was negatief bestempeld als ‘middelmatig’. Er is echter helemaal niks mis met een ‘alleskunner’ zoals ik. Het leven is zelfs extra aangenaam doordat ik veel verschillende dingen kan en veel verschillende soorten mensen begrijp. Ik voelde mij echter niet gezien toen ik jong was, wist niet waar ik thuishoorde en was eigenlijk vergeefs opzoek naar mijn talent.

Zoektocht naar talent

Voor mij was het een behoorlijke zoektocht om erachter te komen dat juist die brede interesse en het beschikken over veel verschillende kwaliteiten mijn talent is. Zonder dat ik het wist, sprak ik tijdens dat kennismakingsgesprek mijn passie uit voor het toen nog nieuwe profiel Dienstverlening en Producten; in het algemeen kortweg klankvol genoemd: D&P.

Vier jaar later werk ik samen met mijn D&P-leerlingen aan ieders brede ontwikkeling met aandacht voor de onzekere toekomst; met als doel niet alleen een eigen plek in de maatschappij, maar ook een passende baan in een snel veranderende arbeidsmarkt. Graag laat ik heel Nederland de waarde van dit fantastische nieuwe vmbo-profiel zien. D&P is voor duizendpoten!

Sinds D&P bestaat heb ik ook zelf mijn plek gevonden; ik zet mijn talenten in en bied naast uitdagend, veranderend en veelzijdig onderwijs, leerlingen hulp bij hun zoektocht, die dankzij D&P voor de meesten, aanzienlijk fijner verloopt dan die van mij vroeger. Ik ben Priscilla van ’t Hof; duizendpoot, docent en sectievoorzitter D&P en LWOO-coördinator bovenbouw op het Oosterlicht College Nieuwegein. Ook ben ik deeltijdstudent aan de lerarenopleiding en kennismanager D&P aan de Aeres Hogeschool Wageningen.

Zien en gezien worden

Twee jaar geleden heb ik, Simone Jansen van ’t Laar, mentor en docent D&P op het Sprengeloo in Apeldoorn en student aan de Aeres Hogeschool Wageningen, de overstap gemaakt van docent Beeldende Vorming naar docent D&P. Net als Priscilla, heb ik mij altijd in heel veel dingen geïnteresseerd. Ook bij mij is er heel lang het gevoel geweest dat ik middelmatig was. De introductie beschrijft ook mijn jeugdervaring.

Omdat ik ook goed kon tekenen deed ik daarin ook eindexamen en werd mijn vakkenpakket bestempeld als ‘pretpakket’. Waarom, vraag ik mij nu af. Voor mij was het snel duidelijk dat de uitdaging om een brede lesinhoud aan te kunnen bieden, mij naar het profiel D&P heeft getrokken. Dat ik mijzelf binnen D&P breed kan ontplooien vind ik fantastisch. Wat ik echter van tevoren niet had ingeschat, is dat ik mijn leerlingen zoveel meer zie. Dat bedoel ik ook letterlijk. In de tijd dat ik ze alleen tekenen gaf, zag ik ze vooral eenzijdig. Ze hadden veel of weinig tekentalent en alles daar tussenin, maar ik zag alleen dὰt talent. Of een leerling uitblonk in de keuken, een dijk van een presentatie kon geven zag ik niet; de meeste van hun talenten bleven voor mij verborgen. Vaak kwam ik er op een rapportvergadering pas achter dat een leerling volgens een collega bijvoorbeeld uitzonderlijk goed was in organiseren, zeer technisch was, of beschikte over een fantastische beroepshouding tijdens de stageweken. Dat vond ik toen altijd al zo’n gemis. D&P maakt daarin en daarom voor mij een wezenlijk verschil. Leerlingen volgen bij mij nu twaalf uur in de week D&P, waardoor ik ze dagelijks tegenkom. Ik zie ze altijd wel binnen een deel van het profiel excelleren en daarin mag ik ze begeleiden en het verschil proberen te maken in hun ontwikkeling. Dat vind ik echt de meerwaarde van D&P!

D&P neemt je mee

Werken in 2030 het lijkt nog zover weg. Heb jij als docent kennis van de arbeidsmarkt en in kaart hoe de wereld er over tien jaar uitziet? Welke ontwikkelingen en trends spelen er dan? Welke harde en zachte vaardigheden vraagt deze arbeidsmarkt van jouw leerlingen? D&P biedt onze leerlingen, de Generatie Z, het onderwijs dat aansluit op hun kenmerken. Deze generatie is opgegroeid in het digitale tijdperk; ze zijn kritisch, creatief, tolerant, ondernemend, intuïtief, rationeel en hebben talent voor multitasking. D&P-onderwijs beweegt mee met het tijdperk waarin onze leerlingen nu en in de toekomst leven en gaan werken. Mede door de continu inspelen op veranderingen en behoeften, biedt D&P onze leerlingen een voorsprong ten opzichte van andere profielen. Dit profiel is een geweldige kans, in de vroege adolescentie, waarin het brein nog optimaal vormbaar is tot het aankunnen en durven leren van nieuwe dingen. De leerlingen die zich vastleggen in een meer specifieke richting, lopen deze kans mis.

Bij D&P leren leerlingen kritisch na te denken, problemen op te lossen, creatief te zijn, samen te werken, flexibel te zijn, te presenteren, promoten, organiseren, koken, filmen, monteren, producten te maken en websites te bouwen. Daarnaast volgen zij loopbaangeoriënteerde keuzevakken die aansluiten op hun interesses. Op deze manier komen zij steeds meer achter kwaliteiten en zijn ze in staat om op het mbo en (bij)baan te laten zien dat zij, door hun keuze voor D&P, een voorsprong hebben op anderen. Zij hebben namelijk naast alle kennis en (beroeps)vaardigheden, ook een mooie (beroeps)houding ontwikkeld die zij kunnen inzetten voor de rest van hun leven.

Synergie het hoogste doel

Synergie betekent niets anders dan dat het geheel groter is dan de som der delen. Dit is het welbekende één plus één is drie principe. Stephen Covey schrijft in zijn boek ‘De Zeven Eigenschappen van Effectief Leiderschap’ dat synergie het krachtigste deel is om een groter geheel te veranderen. Het maakt alle andere onderdelen sterker. Dat de maatschappij behoefte heeft aan synergie is niet zo vreemd.

Streven naar de beste resultaten die jezelf en elkaar verder brengen past bij de eerder beschreven kenmerken van Generatie Z. Hoe bewandelen we de weg hiernaar toe? Welke rol kan D&P spelen in dit geheel? Als we het hebben over leren van en met elkaar, dan hebben we het over Coöperatieve Leerstrategieën, samenwerkend leren.
Verschillende studies hebben aangetoond dat ze in het algemeen vier voordelen bieden (Kagan & Kagan, 2017).

  1. Coöperatieve Leerstrategieën doen het bij alle leeftijden, niveaus en vakken en bijna alle taken veel beter dan de competitieve en individuele leerstrategieën. Je bereikt betere prestaties dan de traditionele methoden.
  2. Ze bevorderen schoolprestaties, met name voor leerlingen uit minderheidsgroeperingen, waarmee de kloof tussen goed en slecht presterende leerlingen kleiner wordt en gelijke kansen in het onderwijs worden bevorderd.
  3. Ze verbeteren de relaties tussen leerlingen uit verschillende culturen doordat iedereen haar/zijn eigen pad kan gaan. Dit zorgt ervoor dat er meer vriendschappen worden gesloten tussen leerlingen van verschillende culturen en vervangt racisme door begrip en empathie.
  4. Ze stimuleren de belangrijke ontwikkeling van persoonlijke en sociale vaardigheden, waaraan op de arbeidsmarkt van de 21e eeuw wanhopig behoefte is.

Brede ontwikkeling

Kun en wil je in van alles en nog wat uitblinken? Wil je met de inzet van jouw talent door goed samen te werken uitblinken als team? Bij D&P kun je in beide beter worden. Hier ligt de kracht van D&P. Als we kijken naar de knelpunten die door Coöperatieve Leerstrategieën verbeteren in relatie tot D&P, dan kunnen we zeggen dat voor D&P geldt: Ben je een alleskunner? Dan helpt D&P je te worden wat en wie je kunt en wilt zijn. Je hoeft je daarbij nog niet bewust te zijn van al je talenten, want je leert bij D&P ook je verborgen gaven te ontwikkelen. De vakinhoud en didaktiek van dit profiel leent zich namelijk bij uitstek voor deze brede ontwikkeling. Als je als D&P-docent investeert in je vakinhoud, gericht op de toekomst van je leerlingen met inzet van coöperatieve leerstrategieën, zal het rendement je versteld doen staan.

Laten we onze ogen openen en onze leerlingen zien als alleskunners die met onze hulp al hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen. D&P staat open voor uitmuntende DuizendPoten, zowel docenten als leerlingen!

Dit blog is geschreven door Priscilla van ’t Hof-Gout en Simone Jansen van ’t Laar, deeltijdstudenten aan de opleiding docent en kennismanager Dienstverlening en Producten, Aeres hogeschool Wageningen.

Meer informatie?

Wil je meer informatie over D&P? Neem dan contact op met adviseur Geke van Dijk, gvandijk@cps.nl / 06 21 270 703.

Reacties

  1. J. van 't Hof J. van 't Hof - 23 februari 2021

    Met belangstelling dit gelezen. Wat goed duidelijk is dat we als maatschappij een belangrijke nieuwe fase ingaan en de nieuwe opleiding D&P hierop goed inspeelt.

  2. Renée Cools Renée Cools - 25 februari 2021

    Wat een rake woorden! En o-zo-waar! Ik hoop dat het prachtige profiel D&P overal neergezet kan worden op de manier waarop het bedoelt is! Een prachtig profiel voor duizendpoten die het gaan maken in de toekomst!
    Bedankt voor de mooie woorden Priscilla en Simone!

Plaats een reactie

Over de auteurs

Priscilla van ’t Hof-Gout

Priscilla is docent en sectievoorzitter D&P en LWOO-coördinator bovenbouw beroepsgericht op het Oosterlicht College te Nieuwegein.

Simone Jansen van ’t Laar

Simone Jansen van ’t Laar is mentor en docent D&P op het Sprengeloo te Apeldoorn.

De CPS Nieuwsbrief: Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang 1x in de zes weken de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan