Spring naar mobiele navigatie

Over Basisprincipes Snelheid van vertrouwen volgens Covey (alleen bij jou op school)

Basisprincipes Snelheid van vertrouwen volgens Covey (alleen bij jou op school)

Incompany

Betere sfeer op school

Wil je de sfeer bij jou op school verbeterd zien en vermoed je dat gebrek aan vertrouwen de oorzaak is? Zou je bijvoorbeeld vaker willen zien dat er mét collega’s wordt gesproken in plaats van over? Mogen leidinggevenden wat opener en eerlijker zijn over aanstaande veranderingen? Wil je medewerkers die iets wíllen zeggen, maar dat niet durven, vaker horen? En mensen bij elkaar brengen die elkaar nu mijden, omdat eerdere feedback niet goed gevallen is?

Vertrouwen is als de lucht die we inademen. Als het er is, valt het niemand echt op. Is het er niet, dan merkt iedereen het. (Warren Buffet) 

Snelheid van vertrouwen voor scholen

Vertrouwen in jezelf en elkaar zorgt ervoor dat mensen prettiger samenwerken en sneller dingen voor elkaar krijgen. Een basisvoorwaarde voor een gezonde en professionele organisatie waarin je samen de beoogde resultaten behaalt. Maar hoe creëer je vertrouwen als dat er onvoldoende is? Stephen Covey schreef er een prachtig boek over dat wij gebruiken in de training over Snelheid van vertrouwen voor scholen. Hiermee krijg je inzicht in de mogelijkheden om aan vertrouwen te bouwen en bovendien om hier snelheid in te maken binnen alle geledingen van de school. 

Vertrouwen in jezelf

In deze eendaagse training leer je eerst over hoe je vertrouwen in jezelf creëert. Daarvoor zijn integriteit en intenties van belang. Integriteit bewijst zich in kleine dingen: wie daar zorgvuldig mee omgaat, wordt ook vertrouwd in belangrijke zaken. En pas als mensen denken dat je werkelijk in hun belang handelt, zullen ze geneigd zijn je te vertrouwen. Maar ook capaciteiten en bewezen resultaten zijn belangrijk voor vertrouwen in jezelf.

Relatievertrouwen

De 13 gedragingen van hoog vertrouwen helpen je om relaties te ontwikkelen, te herstellen en te versterken. Je gaat ook werken met een aantal ‘versnellers’. Een paar voorbeelden van de 13 gedragingen:

  • respect tonen: behandel iedereen met respect, vooral mensen die niks voor je kunnen doen.
  • transparantie creëren: houd geen informatie achter, geen dubbele agenda
  • fouten rechtzetten: maak goed wat je verkeerd deed en verontschuldig je snel
  • duidelijkheid scheppen over verwachtingen: spreek ze uit
  • eerst luisteren: ga er niet vanuit dat je wel weet wat de ander denkt en voelt

Wat leer je?

  • Raamwerk en theorie van de Snelheid van vertrouwen
  • Taal en gedragingen voor hoog vertrouwen in jezelf en in je relaties binnen school
  • Vertrouwenshiaten identificeren in je persoonlijke geloofwaardigheid en je werkrelaties
  • 13 gedragingen van hoog vertrouwen ontwikkelen, herstellen en uitdragen
  • Vertrouwensactieplan voor je persoonlijke geloofwaardigheid en invloed maken
  • Transparant, respectvol en rechtstreeks communiceren

Voor wie?

Alle medewerkers in een school, dus van leraren en leidinggevenden tot onderwijsondersteunend personeel in basisonderwijs, voortgezet onderwijs en mbo.

Wat vonden anderen van deze training?

‘Ik heb geleerd dat ik mijn gedrag zelf kan beïnvloeden als het gaat om het geven en ontvangen van vertrouwen.’
‘Vertrouwen zit in denken én doen, dat was weer een eyeopener.’
‘De theorie die je krijgt, is direct toepasbaar is in de praktijk. Dat werkt voor mij.’

Meer weten?

Training 7 habits in 7 hours voor het onderwijs
Tweedaagse training 7 habits voor het onderwijs

Heb je vragen?

Zoek in de website