Basisprincipes Snelheid van vertrouwen volgens Covey (alleen bij jou op school)
Incompany (alleen bij jou op school)‘Vertrouwen is als de lucht die we inademen. Als het er is, valt het niemand echt op. Is het er niet, dan merkt iedereen het.’
Uitspraak Warren Buffet
- Praat je over elkaar of met elkaar op jouw school?
- Laat ik me aanspreken en durf ik anderen aan te spreken?
- Werken we vanuit problemen of vanuit kansen?
- Ben ik te vertrouwen? Hoe kunnen anderen dat zien? Wat ga ik dan doen?
- Hoe kijk ik eigenlijk tegen vertrouwen aan bij het werken met mijn collega’s?
Vertrouwen is de sleutel tot een professionele cultuur
Individuen, relaties, teams, families, organisaties, naties, economieën en de beschaving als geheel hebben vertrouwen nodig. Het ontbreken van vertrouwen kan een vernietigende werking hebben op alles wat er in school gebeurt.
Deze training biedt deelnemers:
- inzicht in de mogelijkheden om vertrouwen te bouwen.
- Snelheid te maken in het bouwen aan vertrouwen binnen alle geledingen van de school.
De casus voor vertrouwen
Bouw je eigen casus voor vertrouwen door te identificeren welke invloed vertrouwen heeft op je relaties die je binnen en buiten school onderhoudt.
Vertrouwen in jezelf
Je modelt met behulp van de vier kernen van Geloofwaardigheid en 13 gedragingen het gedrag dat nodig is om je eigen persoonlijke geloofwaardigheid te versterken.
De vier kernen zijn Integriteit, Intentie, Capaciteiten en Resultaten.
Relatie vertrouwen
Je verkent op welke wijze de 13 gedragingen van hoog vertrouwen kunnen helpen om relaties te ontwikkelen, te herstellen en te versterken. Je gaat werken met een aantal ‘versnellers’.
Wat leer je?
- Je maakt kennis met het raamwerk, de taal en de gedragingen die leiden tot hoog vertrouwen in jezelf en in je relaties in de school.
- Je leert ‘vertrouwenshiaten’ in je persoonlijke geloofwaardigheid en je werkrelaties te identificeren. En met behulp van “echte” werksituaties leer je vervolgens:
- De 13 gedragingen van hoog vertrouwen te ontwikkelen, te herstellen en uit te dragen.
- Een vertrouwensactieplan op te stellen om je persoonlijke geloofwaardigheid en invloed te vergroten, waarbij je een ritme van verantwoordelijk opstelt.
- Transparant, respectvol en rechtstreeks te communiceren.
- Te identificeren hoe je wederzijdse niveaus van vertrouwen met collega’s kunt bereiken.
Voor wie?
Alle medewerkers in een school, dus leraren en leidinggevenden, onderwijsondersteunend personeel in basisonderwijs, voortgezet onderwijs en mbo.
Wat vonden anderen van deze training?
"De inhoud is theorie die gelijk toepasbaar is in de praktijk. Dat werkt voor mij".