Zoeken in de website

Blogberichten per auteur

Berichten van "Henk Logtenberg"

  1. Hoe zet ik Lesson Study op in zes stappen?

    30 januari 2017 16:28 - door Henk Logtenberg - 0 reacties

    Lesson Study wordt in hoog tempo populair. Dat komt natuurlijk vooral omdat leraren zelf enthousiast worden van deze vorm van teamleren. Samenwerken, om zo betere lessen neer te zetten, brengt werkplezier en biedt veel mogelijkheden om tegelijkertijd het eigen kennis- en vakdidactisch repertoire uit te breiden en tegelijkertijd te werken aan de eigen professionalisering. Om een Lesson Study-cyclus op te kunnen zetten zijn zes stappen nodig die ik kort zal toelichten.

    Lees meer over "Hoe zet ik Lesson Study op in zes stappen?"

  2. Waarom Lesson Study snel aan populariteit wint

    7 november 2016 08:45 - door Henk Logtenberg, Linda Odenthal - 0 reacties

    In Nederland wint Lesson Study snel aan populariteit. Het is een vorm van teamleren waarin collega’s gezamenlijk de aller-, allerbeste les ontwerpen. Nu hebben we in het onderwijs al veel verschillende vormen van teamleren voorbij zien komen en weer zien verdwijnen. Wat maakt Lesson Study tot een onderwerp om meer over te weten? In Prima Onderwijs verscheen een interview met collega's Henk Logtenberg en Linda Odenthal. U leest het hier.

    Lees meer over "Waarom Lesson Study snel aan populariteit wint"

  3. Lesson Study: maximaal profiteren van collega’s

    19 mei 2016 10:15 - door Henk Logtenberg - 1 reactie

    “Leraren leren te weinig van hun collega’s”, schrijft Trouw op 12 april 2016. Aanleiding is het onderzoek De staat van de leraar, dat pijnlijk duidelijk maakt dat professionalisering niet het beoogde effect heeft als het een individuele aangelegenheid is. De moraal van het verhaal: steek uw energie in teamleren!

    Foto teamleren behorend bij blog Lesson Study

    Lees meer over "Lesson Study: maximaal profiteren van collega’s"

  4. Zo haalt uw team meer uit de rekenmethode

    16 juni 2015 09:36 - door Pieter Gerrits, Henk Logtenberg - 0 reacties

    “Wat kan er volgens u beter bij het rekenonderwijs?”. Deze vraag legden wij voor aan 25 Nederlandse basisscholen. Bijna unaniem gaven de scholen terug dat ze denken dat er vooral méér uit de rekenmethode te halen is. Onzekerheid over de juiste keuzes houdt veel leerkrachten echter tegen.

    Lees meer over "Zo haalt uw team meer uit de rekenmethode"

  5. Waarom feedback in de rekenles toch zo belangrijk is

    18 mei 2015 09:11 - door Henk Logtenberg - 1 reactie

    In het rekenonderwijs is het heel gebruikelijk om leerlingen met name feedback te geven op het kale rekenresultaat. 90% van de vragen die we stellen heeft betrekking op de taak óf op het werkproces tijdens de les. Maar komen we daarmee iets te weten over hóe de leerling de opgave heeft opgelost? Welke denkstappen er zijn gemaakt om tot het goede, of juist het verkeerde antwoord te komen? Nee, eigenlijk niet. En dus kunnen we met onze instructie onvoldoende aansluiten op de individuele leerling. Het gevolg? Leerlingen die afhaken, het bekende ‘gewiebel en gekriebel’ begint. Wat kunt u doen?

    Lees meer over "Waarom feedback in de rekenles toch zo belangrijk is"

  6. Waarom leerlingen in de rekenles afhaken

    5 februari 2015 09:04 - door Pieter Gerrits, Henk Logtenberg - 8 reacties

    Voor ons werk komen wij veel op scholen die de ambitie hebben om de rekenresultaten van hun leerlingen te verhogen. Veel leerkrachten vertellen ons dan dat zij worstelen met de motivatie en betrokkenheid van de leerlingen, en dat ze de methode soms ervaren als harnas. Wat wij van al deze gesprekken en onze eigen ervaringen hebben geleerd is dat de redenen waarom leerlingen afhaken in veel gevallen terug te brengen zijn tot drie oorzaken. En dat geeft handige aanknopingspunten om eens met een andere bril naar onze rekenlessen te kijken. 

    Lees meer over "Waarom leerlingen in de rekenles afhaken"

  7. 5 interessante ontwikkelingen in het rekenonderwijs in 2014

    16 december 2014 12:58 - door Henk Logtenberg - 2 reacties

    Zo in deze kersttijd versieren veel mensen hun kerstboom. Sommige mensen hebben echt de meest fantastische kerstballen. Hele kunstwerken zijn het soms. Zo tuigen ze hun boom om tot iets moois en samen met de lampjes maakt het de kamer feestelijk licht.

    Ik kan het niet laten om in mijn grote liefde voor rekenen ook een mooie boom op te tuigen. En dan komen er zomaar 5 ‘Rekenkerstballen’ van 2014 in te hangen. 5 ontwikkelingen die - wat mij aangaat - de moeite waard zijn om te laten stralen. 

    Lees meer over "5 interessante ontwikkelingen in het rekenonderwijs in 2014"

  8. Een handig hulpmiddel om leerlingen feedback te geven op het leren

    11 februari 2014 12:00 - door Henk Logtenberg, Pieter Gerrits - 4 reacties

    Als leraar probeer je bij de analyse van de (reken)resultaten “in het hoofd te kruipen van de leerling”. Je wilt graag weten hóe de leerling de opgave heeft opgelost, én welke denkstappen hij/zij heeft gemaakt. Maar naast inhoudelijke input over het rekenproces wil je ook graag een beeld vormen van hoe de leerling de opgave heeft ervaren en beleefd. Ging het top óf frustreerde de opgave de leerling tomeloos?

    Lees meer over "Een handig hulpmiddel om leerlingen feedback te geven op het leren"

(c) 2017 CPS Onderwijsontwikkeling en advies